תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

הזדמנויות השקעה בשוק הגלובלי: "בסוף הכלכלה מנצחת את הפוליטיקה"

גם בשוק דינמי, שמגלה עצבנות מסוימת, קיימות אפשרויות השקעה לא מעטות • פיזור מוצרים נכון, חשיפה בעיקר לארה"ב אבל גם לסין, הודו ואינדונזיה, למגזרים כגון טכנולוגיה ובריאות יובילו לגיוון התיק ולפיזור נכון של ההשקעות

שוק תנודתי. המשקיעים חוששים מסיום מחזור העליות/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
שוק תנודתי. המשקיעים חוששים מסיום מחזור העליות/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף IBI 

לאחרונה, הכותרות הכלכליות מבלבלות מעט את המשקיעים בכל הנוגע למצב השוק. מאז המשבר הכלכלי שהסתיים ב-2009, תשע השנים האחרונות סיפקו תשואות נאות בשוק ההון, גם למי שהסתפקו באפיקים הסולידיים, כגון אגרות חוב ממשלתיות. במחצית השנייה של 2018 חווינו מהפך. מגמת עליית הריבית לצד חששות מתגברים מהמפה הפוליטית העולמית גרמו לשווקים לעבור שינוי מגמה חד, הציבור ברח למזומן וכך ראינו ירידות במרבית המכשירים הפיננסים.

יש מי שיראה במתרחש בשוק תיקון ויש מי שיראה שינוי מגמה. איך שלא מגדירים את המצב, בשוק תמיד קיימות הזדמנויות השקעה הדורשות פיזור נכון ובצורה מושכלת.

לדברי צביקה שלזינגר, מנהל דסק חו"ל ב-IBI ניהול תיקים, זרוע ניהול תיקי ההשקעות הפרטיים של בית ההשקעות IBI: "כאשר בוחנים את מצב הכלכלות בעולם, נוכחים כי הוא טוב וחלק גדול מהן במגמת התרחבות. הדבר בולט בעיקר בארצות הברית המהווה עדיין את הקטר המוביל בכלכלה העולמית. בין האינדיקטורים החשובים ביותר אנחנו מסתכלים על מדד מנהלי הרכש שנמצא ברמות שמצביעות על התרחבות, על רמת האבטלה ועל יחס חוב משקי הבית להכנסתם. שני האינדיקטורים הללו מצביעים על כך שמצבו של הצרכן האמריקאי, שאחראי למעל ל-60% מהתוצר האמריקאי, מצוין (בניגוד לשנת 2008). בהתאם בעוד ששלזינגר מצפה שייתכן ונראה בארה"ב עוד העלאת ריבית אחת במהלך 2019, באירופה העלאה כזו אינה צפויה לפני סוף 2019, סוף עידן דראגי, וגם אז היא עדיין בסימן שאלה.

שלזינגר סבור כי "מה שמוציא את המשקיעים משיווי משקל ומגדיל את התנודתיות בשוק הוא הפחד מהפוליטיקאים. מלחמות סחר, סגירה חלקית של הממשלה הפדראלית, אי יציבות בגרמניה וצרפת, ברקזיט, מלחמת סחר עם סין. אם מחפשים ממה לדאוג לא חסר, אבל חשוב לזכור שבסופו של דבר מה שיקבע את כיוון השווקים היא הכלכלה עצמה, בסוף היא תמיד מנצחת. יתרה מכך, מרבית הסיכונים הללו מוגדרים כך שניתן להבחין בין מכשירי השקעה שונים על-פי מידת החשיפה שלהם לסיכונים ספציפיים".

"גם העובדה שאנחנו נמצאים אחרי כמה שנים של עליות בשווקים, מפחידה את השוק. משקיעים חוששים כי מחזור העליות של תשע השנים, נמצא בסיומו", מוסיף שלזינגר. "למרות זאת, להערכתנו הכלכלה נראית יציבה וצומחת לשנת 2019 כך שקשה לראות מיתון ב-12 החודשים הקרובים ונראה שהירידות בסוף 2018 הן בגדר תיקון ולא כניסה לשוק דובי, שמאופיין בירידות חדות".

בשוק דינמי תן למומחים של IBI לנהל עבורך השקעות, לפרטים לחצו כאן >>

היכן נמצאות ההזדמנויות וממה כדאי להיזהר?

במצב הנוכחי, שלזינגר מסביר כי "ההמלצה שלנו היא לבנות תיק דפנסיבי. תיק המקצה חלק רחב יותר מההשקעות לארה"ב ומוסיף כתיבול חשיפה לשווקים המובילים באסיה - סין, אינדונזיה והודו. בהתייחס לאג"ח בארה"ב, הוא ממליץ על אג"ח קונצרני קצר.

בשוק המניות המגזרים המומלצים, לדעת שלזינגר, להשקעה בארה"ב במצב השווקים הנוכחי הם הטכנולוגיה והבריאות. "אנחנו מאמינים שהטכנולוגיה כאן כדי להישאר - חברות בתחומי מחשוב הענן, האינטרנט של הדברים והסייבר פועלות בשווקים מתחדשים וצומחים. יש ביניהן כאלה שיקר להשקיע בהן כרגע, אבל גם הרבה אחרות שמתומחרות סביר" ויש לנצל ירידות כדי לרכוש אותם במחירים נוחים, הוא אומר. "במקרה של בריאות - העלייה בתוחלת החיים ובהוצאות על בריאות, משחקות תפקיד - אלה מהלכי מאקרו ארוכי-טווח שגורמים לנו להעדיף את הסקטור הזה. מעולם לא חיו כל כך הרבה אנשים מבוגרים על פני כדור הארץ ומספרם רק ילך ויגדל - ועל כן ההוצאה על שיפור איכות החיים בגילאים מבוגרים יותר אמורה להמשיך ולצמוח. מאפיין נוסף של שני הסקטורים הללו להערכתנו, הוא היציבות הפיננסית של החברות. חברות הביומד המובילות מאופיינות בתזרים מזומנים גבוה וחברות הטכנולוגיה המובילות מאופיינות בעודפי הון גדולים.

צביקה שלזינגר, מנהל דסק חו"ל ב-IBI ניהול תיקים/צילום: אילן בשור
 צביקה שלזינגר, מנהל דסק חו"ל ב-IBI ניהול תיקים/צילום: אילן בשור

"חוץ מארה"ב, גם השווקים המתעוררים, בהובלת סין והודו, יכולים עדיין להוות אלטרנטיבת השקעה. מעמד הביניים שם ממשיך ומתחזק, הצריכה הפרטית גדלה והממשלות יחסית יציבות. ברור שיש שם סיכונים אבל הסיכוי לתשואה והתמחור הנוח לאחר הירידות ב-2018 בהחלט מצדיק חשיפה מסוימת".

לצד מתן דגש על השקעות בארה"ב ושווקים מתעוררים ,יש אזורים שמהם כדאי להיזהר. "אנחנו פחות אוהבים את אנגליה, בגלל הברקזיט, שגרר עלייה באינפלציה וירידה בצמיחה", מסביר שלזינגר. "במצב הנוכחי - חוסר הוודאות לגבי המשך התהליך, צורת ההיפרדות וההשלכות שבצידה הופכות את ההשקעה למעורפלת מדי. שוק האג"ח האירופי הוא שוק שקשה למצוא בו ערך, חוסר יציבות פוליטית בגוש ובמדינות עצמן, כלכלה נאבקת וריביות שליליות שגוזרות את התמחורים היקרים בהיסטוריה", הוא מזהיר, בייחוד בתקופה בה הבנק המרכזי צפוי להפסיק את רכישות האג"ח.

ניהול תיקים ייחודי ומותאם

במצב שבו לא לכולם יש את הזמן והידע לנהל תיק השקעות, נכנס הפתרון של ניהול תיקים. הפתרון הזה מוצע על ידי בתי השקעות שממנים מנהל מומחה לכל לקוח, שמתאים עבורו תיק ניירות ערך ומנהל אותו. על פי נתוני *רשות לניירות ערך, נכון לדצמבר 2017 בין 60-80 אלף ישראלים משתמשים בניהול תיקים, כאשר בדרך כלל הון התחלתי נזיל לשימוש בתיק מסוג זה עומד על כ-400 אלף שקל.

ב-IBI ניהול תיקים, זרוע ניהול תיקי ההשקעות הפרטיים של בית ההשקעות IBI, מציעים שורה רחבה של תיקים מנוהלים, כאשר כל מוצר מתמחה בסוג אחר של השקעה. כך, למשל, קיים מסלול של תיק דיווידנדים, שאמון על השקעות במניות דיווידנד; יש גם תיקים ייחודיים, כמו התיק החברתי, שנועד לאפשר השקעה בחברות שעומדות בשורה של קריטריונים חברתיים, כמו אחריות תאגידית, אי-אפלייה מגדרית, הימנעות מזיהום סביבתי ועוד.

תיק השקעות חו"ל של IBI  ניהול תיקים חשוף כולו לשווקים גלובליים, הוא מחולק בין מניות לאגרות חוב, ומיועד גם למשקיעי סכומים נמוכים יחסית של 200-250 אלף דולר. "לפי מחקר שערכנו, המוצר של תיקי השקעות בחו"ל הוא המומלץ ביותר על ידינו כרגע, בין היתר בגלל שהשנים האחרונות היטיבו עם השקל, ולהערכתנו, עובדה זו עשויה לתרום למחזיקי ניירות ערך בחו"ל", טוען שלזינגר. זאת ועוד, "מרבית נכסיו וקרן הפנסיה של המשקיע הישראלי חשופים לשוק המקומי ולשקל. לכן, יש ערך רב בפיזור מטבעי וגיאוגרפי של הנכסים הנוספים שנצברו".

המצב הנתון בשווקים, כך עולה מהשיחה עם שליזנגר, צפוי בהסתברות גבוהה להיות תנודתי בשנתיים הקרובות. לנוע בין אופטימיות וחלומות שמספקות הטכנולוגיה וההזדמנויות החדשות בשווקים לבין הפסימיות שזורעים הפוליטיקאים. כל מי ששוקל כניסה להשקעה בשווקים או ארגון מחדש של התיק, ראוי שייבחן פיזור נכסים גם לחו"ל, תוך ניצול החוזק היחסי הנוכחי של השקל, או שפשוט ישקול לבחור בשירות תיקים מנוהל ומקצועי.

לפרטים נוספים על השקעות גלובליות מהמומחים של IBI לחצו כאן >>

* רשות לניירות ערך, מחלקת השקעות: נתונים בדבר פעילות חברות בעלות רישיון לניהול תיקי השקעות נכון ליום 1.12.2017 

** המידע המוצג משמש למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין בו ובכל הכלול בו משום ייעוץ או הצעה או שידול או הזמנה לרכוש את ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסיים המוזכרים בו או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. המידע המוצג הינו מידע מקצועי מסייע בלבד ואין לראות בו כמידע עובדתי או כמידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו ולכן אין לקבל על סמך מידע זה בלבד החלטות השקעה כלשהן. אין באמור לעיל משום הבטחת תשואה כל שהיא של מנהל התיקים או התחייבות להשגת שיעור תשואה.