תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

"עובדים כבר לא תופסים את עצמם כעוד בורג במערכת וחברות צריכות להסתגל לכך"

חברות הבינו כי כיום נדרש מהן לספק ערך ומשמעות לעובד, להעשיר אותו ולדאוג לרווחתו • הדרכים לעשות זאת מגוונת: מעבודה בצוותים ושיתוף פעולה, דרך מתן סופי שבוע ארוכים מעבר לכתוב בחוק ועד יצירת סביבת עבודה מכילה ורבת השקפות, המקדמת יצירתיות

עובדי PayPal ישראל/צילום: עדי קלר
עובדי PayPal ישראל/צילום: עדי קלר

הכתבה בשיתוף PayPal

ידוע כי סביבת העבודה של היום שונה מזו של לפני 20 שנה. אם פעם, חברות מובילות וחברות בכלל היו ממוקדות אך ורק בהצלחה העסקית שלהן ובשורת הרווח, כיום השתנו המגמות בתחום. חברות מגדירות את עצמן כמצליחות לא רק אם עמדו ביעדים הפיננסים שלהן, אלא גם אם העניקו ערך מוסף שהוא מעבר לשורת הרווח. למשל, לתרום לחיי עובדיהן, לשנות את חיי המשתמשים במוצרים שלהן, לפתח אחריות חברתית ותאגידית.

"כשמסתכלים על הדור העכשווי, המיליניאלס, אז רואים דור שנולד לסביבה שבה חברות משנות את העולם והדבר הזה כבר הפך להיות טבעי עבורם. זאת בשונה מדורות קודמים שמדדו הצלחה של חברה מסחרית ברמה העסקית", מסביר פרץ רגב, מנכ"ל פייפאל (PayPal) ישראל, שנכנסה השנה למקום 25 בדירוג חברות ההיי-טק בישראל שהכי טוב לעבוד בהן של BDI. "המיליניאלס באים למקום עבודה ומצפים שתהיה לחברה המעסיקה אותם אחריות בכל מיני מעגלים - חברתיים, תרבותיים ופוליטיים. עובדים כבר לא תופסים עצמם כסתם עוד בורג במערכת וחברות צריכות להסתגל לכך". בהמשך לדברים הללו, ניתן להצביע על מספר מגמות בולטות שמסמלות את השינוי בסביבת העבודה העכשווית. לפניכם כמה מהן.

להתראות אינדיווידואליזם והישגיות אישית; שלום עבודה בצוות

אם בעבר חברות עודדו הצטיינות על בסיס אישי וכך גם תיגמלו את העובדים, כיום הדגש הוא על עבודת צוות. בסקר שערך ב-2017 האיגוד האירופי לשיפור תנאי העבודה והמחייה (ארגון רשמי של האיחוד האירופי), בקרב מקומות עבודה, עלה כי 75% מהחברות שנסקרו הציבו את הרעיון של עבודה בצוותים כמטרה המרכזית שלהם, על חשבון הצטיינות והתקדמות אישית.

"הזאב הבודד שמשנה את העולם כבר לא כאן", אומר רגב ונותן דוגמה על האופן שבו מתנהלים הדברים בפייפאל ישראל: "אחד מארבעת הערכים המרכזיים שהחברה חרטה על דגלה הוא הנושא של שיתוף - Collaboration. כשאנשים מצטרפים אלינו כעובדים, הם פתוחים לרעיון של עבודת צוות. הצוותים הישראלים עובדים אחד מול השני ומול הצוותים בעולם וההצלחה נמדדת לכולם ביחד".

שמירה על איכות החיים של העובדים

מגמה שנייה בולטת בשינוי סביבת העבודה היא מה שמנכ"ל פייפאל ישראל מכנה הערך המרכזי השני של החברה - איכות חיים (Wellness). בעבר, נגע התחום זה באיזון חיי משפחה/חיים אישיים-עבודה - איך שמים את הגבול בין אלה ומונעים מצב שבו העובדים מביאים את העבודה הביתה ונשחקים. כיום, קיימת תשומת לב רבה לתחום זה. לצד מתן האפשרות לעבוד בשעות גמישות מהמקום שהכי נוח לעובד לעשות זאת (גם אם זה בבית), מקומות עבודה דואגים גם לבריאות העובד. הנושא בא לידי ביטוי בסיבסוד של פעילות גופנית וכיבוד בריא בעבודה, במתן אפשרות לעסוק בפעילות פנאי (כמו שיעורי ספורט בשעות העבודה) ובעריכת סדנאות לעובדים בנושאים שונים המעשירים אותם ותורמים לרווחתם. רגב מספר כי "לאחרונה השקנו בחברה תוכנית שבה בשישה ימי ראשון במהלך השנה המשרדים יהיו סגורים. בנינו אותה יחד עם העובדים וקידמנו אותה מול הנהלת פייפאל העולמית". לדבריו, הרעיון מאחורי היוזמה הזו הוא לבחון כיצד קיצור של שבוע העבודה תורם לפרודוקטיביות של העובדים, בכך שזמן המנוחה שלהם גדל.

פרץ רגב, מנכ"ל PayPal ישראל/צילום: רמי זרנגר
 פרץ רגב, מנכ"ל PayPal ישראל/צילום: רמי זרנגר

דוגמה נוספת לתפיסה השמה במרכז את איכות החיים של העובד בארגון ניתן לראות בפרויקט ההתנדבות של החברה. "הרבה מאוד ארגונים הכריזו על יום התנדבות מאורגן. אנחנו לא רק מעניקים אופציה לעובדים להתנדב, אלא לבחור איפה לעשות זאת ולהחליט על התרומה שלהם לקהילה, בין אם מדובר בחלוקת סלי מזון, ביקור ילדים מאושפזים או ניקיון", מסביר רגב. "זה עניין של איכות חיים, ההתנדבות הזאת מעשירה ומפתחת את העובדים. בדרך זו הם יכולים להצביע על התחומים שמשמעותיים להם, להשפיע עליהם, וגם אולי להביא שינוי", הוא מוסיף.

PayPal - שמים את העובד במרכז. הצטרפו אלינו. לפרטים הקליקו כאן>>

סביבת עבודה מכילה

את הרעיון של חוכמת ההמון הגה עוד הפילוסוף אריסטו ביוון העתיקה, במתכונתו המודרנית הוא חזר לחיים על ידי העיתונאי ג'יימס סורוביצקי. על פי הרעיון המדובר החוכמה האמיתית מתקבלת על ידי צירוף כלל הדעות, העמדות והתשובות של המון מגוון, שכולל בתוכו אנשים מסוגים שונים. דומה לו רעיון מודרני נוסף - הכלה (Inclusion), שמביא בחשבון את רווחת העובד בסביבת העבודה, תוך מתן דגש למגוון דעות והשקפות עולם.

הכלה במקום העבודה כוללת התייחסות בכבוד לעובדים, ראייה בהם כשותפים בפיתוח מדיניות הארגון, גם את הזוטרים שבהם, ביטול היררכיות לא הכרחיות וקבלה של תפיסות עולם שונות - כל אלה מרכיבים שהופכים את הסביבה לנעימה יותר עבור העובדים ולכר פורה ליצירתיות. במחקר שנערך ב-2014 על ידי ארבעה חוקרים, מארה"ב, הודו ויפן, רואיינו עובדים ומנהלים ממספר חברות בעולם, בתרבויות שונות. החוקרים ניסו להבין את הגורמים שמשפיעים על יצירתיות העובדים. עורכי המחקר שמו לב כי בחברות בעלות סביבת עבודה מכילה יותר, העובדים אכן נטו להיות יצירתיים יותר. החוקרים הסבירו כי חשיפה לאנשים ממגוון רקעים, על תפיסות העולם שלהם, ביחד עם שילוב של כמה שיותר עובדים בקביעת הדרך שבה תפעל החברה - סייעו לפתח יצירתיות בה.

לדברי רגב, זהו גם העיקרון השלישי שלפיו פועלת תפיסת העולם של פייפאל ישראל כחברה. "העובדים הם ההון האנושי של החברה. "צריך לשמוע אותם, להכיל את הרעיונות שלהם, לחבר את אותם רעיונות למגמות בשוק ולמצוא את הדברים הנכונים לעשות. בסופו של דבר, העובדים שלנו חכמים ויצירתיים וכל אחד מביא, מתוך תפיסת העולם שלו, את החוכמה הזאת. כשאנחנו מכילים את תפיסות העולם השונות שלהם, את זה שאחד חושב כך והאחר אחרת, אנחנו מקבלים מגוון של דעות שמשפר את האופן שבו פועלת החברה".

לחבר בין העובדים לערך של החברה

במחקר שנערך על עובדי ענף המסעדנות בטאיוואן בשנת 2016 עלה כי ככל שעובדים הבינו יותר את התרומה של מקום העבודה שלהם לחברה, כך הם גם נטו להזדהות יותר עם החזון האירגוני שלה. במילים אחרות, עובדים שהבינו את החזון החברתי של מקום העבודה שלהם, קרי האופן שבו הארגון מבקש לתרום לחברה שמסביב גם במישורים שאינם עסקיים (כמו שמירה על הסביבה ותרומה לקהילה), נטו יותר להזדהות עם הארגון. גם מחקרים רבים מוקדמים יותר הצביעו על כך שעובד שמזדהה עם חזון הארגון הוא גם עובד טוב יותר, מאושר ואפקטיבי.

המסקנות הללו מתחברות לערך הרביעי של פייפאל ישראל שמבקש רגב להדגיש - חדשנות (Innovation). "לא מדובר בהכרח בחדשנות טכנולוגית, למרות שברור שזה חלק מהמטרות של ארגון. מדובר גם בחדשנות חברתית ותעסוקתית", הוא מסביר. החדשנות הזאת, כך הוא טוען, מתבטאת ביכולת לחבר את העובדים לפעילות החברתית של החברה, כמו למשל בדוגמת ההתנדבות שניתנה, או לתרום לייצור סביבה תעסוקתית שגורמת לעובדים להרגיש שהעבודה היא חלק מתוך הסך הכול שתורם להם בחיים.

"בסוף השנה שעברה, ערכנו בחברה אירוע מאוד מיוחד. יום הורים", מביא רגב דוגמה לחדשנות, "כן, יום הורים. אירחנו את ההורים של העובדים שלנו, דיברנו איתם על הילדים שלהם ועל מה שהם עושים בעבודה, הצגנו להם את המקום ועוד. אנשים עמדו בתור כדי לדבר איתנו המנהלים", חושף רגב. "הם אמרו לנו שזאת הפעם הראשונה מאז אולי גיל בית הספר שמישהו דיבר איתם על הילדים שלהם, ומה הם עושים בחיים. זאת דוגמה לחדשנות תעסוקתית. כך אנחנו מחברים את העובדים ואת המשפחות שלהם לפעילות של החברה בכלל".

בשורה התחתונה, ניכר כי הדרכים לדאוג לרווחת העובדים כיום הן רבות ומגוונת והמגמות בשוק רק הולכות ומתפתחות. כפי שניתן לראות, מדובר בשינוי בתפיסת העולם של החברות. זו כבר לא שורת הרווח הכספי שמשפיעה על העסק, אלא מכלול רחב של תחומים שבהם פועלים לרווחת העובד. "זה תחום שאין לו התחלה ולא סוף ותמיד אפשר לשפר", מסכם רגב.

PayPal - הרבה יותר ממקום עבודה. הצטרפו אלינו. לפרטים הקליקו כאן>>