תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

לשנות את המציאות: 4 פיתוחים המסייעים לאנשים עם מוגבלויות

הטכנולוגיה מכניסה לחיינו המצאות ופיתוחים שיכולים להפוך את חייהם של אנשים עם מוגבלויות לטובים יותר • כמו, למשל, כיסא רובוטי המאפשר למשותקים להתנייד בעמידה ועוד

הכתבה בשיתוף Together

לבני אדם בריאים, ללא מוגבלות כלשהי, קשה לעיתים לתפוס עד כמה מורכבים החיים עבור נכים ואנשים עם מוגבלויות. זה מתחיל בקושי בביצוע פעולות שעבור רובנו נחשבות מובנות מאליהן, ומתבטא כמעט בכל תחומי החיים - החל בקבלה לעבודה ועד התניידות באוויר הפתוח. לעיתים קרובות הקושי עבור אנשים עם מוגבלויות, בייחוד כאלה המתמודדים עם מגבלה משמעותית, גדול כל כך עד שחלקם בוחרים לעיתים להישאר בבית ולוותר על פעילות, מחוצה לו, אף אם שכיחה והכרחית.

אם מחפשים את נקודת האור בנושא, הרי שהיא שרירה וקיימת, לשמחת כולנו: בשנים האחרונות הטכנולוגיה מציעה מגוון לא מבוטל של המצאות ופיתוחים שיכולים לשנות לחלוטין את היום-יום של אותם אנשים עם מוגבלויות. לכמה מהן יש פוטנציאל להפוך את חייו של הנכה - גם כזה הנעזר בכיסא גלגלים, לדוגמה - לעצמאיים יותר. הנה ארבע פיתוחים שכאלה:

Open Sesame
לשלוט בסמארטפון בעזרת תנועות ראש בלבד

רבים מן האנשים עם מוגבלויות לא מסוגלים לשלוט בסמארטפון מבוסס מגע מסיבות שונות - בין אם בשל פגיעה הקשורה במוטוריקה עדינה של הידיים ובין אם בשל נכות הנובעת ממוגבלות נרחבת יותר. על כן, נבצרת מהם המסוגלות לבצע פעולות באמצעות הסמארטפון שלהם וזאת על אף שכיום מדובר בכלי הנחוץ לשימוש יומיומי.

חברת Sesame Enable פיתחה בדיוק עבור אנשים אלו את אפליקציית Open Sesame, אשר מאפשרת גם להם לשלוט בסמארטפון באופן מלא - בלי לגעת בו: ההפעלה מבוססת על תנועות ראש ועיניים בלבד, וכך יכולה להתאים גם לנכים המשותקים מהצוואר ומטה. למעשה, הפיתוח הזה מקיף כל כך, עד שניתן לבצע באמצעותו כל פעולה בסמארטפון, ולשלוט בכל אפליקציה הקיימת בו.

בבסיס פעולתה של האפליקציה טמונה טכנולוגיה, המאפשרת מעקב אחר כל אובייקט שמופיע מולה - בין אם זה איבר גוף ובין אם זהו חפץ מסוים. טכנולוגיה זו מתבססת אך ורק על משאביה של מצלמת המכשיר, ולכן היא נחשבת פשוטה לשימוש ולהתקנה.

UPnRIDE
הכיסא שמאפשר לאנשים עם מוגבלות בניידות לעמוד ולנוע

כיסא ה-UPnRIDE הוא כיסא רובוטי אשר מאפשר לנכים בכיסא גלגלים, גם כאלו המשותקים מהצוואר ומטה, להתנייד באופן מלא ובעמידה במרחב העירוני. באמצעות הכיסא הייחודי יכול המשתמש הנכה לעמוד על הרגליים (או לשבת אם רצונו בכך) ולנוע גם מחוץ לבית. כל זאת בעוד גופו מאובטח בעזרת חגורות חזקות.

"מדובר בכיסא גלגלים המאפשר להתנייד במצב עמידה בבית ומחוצה לו, הוא מעניק יציבות טובה וחופש לנכה - בכך שהוא יכול לעמוד ולנוע בכל מקום בסביבה האורבנית", מסביר מנכ"ל חברת UPnRIDE רובוטיקס, אורן תמרי, האחראית על המוצר. "אדם המשתמש בכיסא ה-UPnRIDE יכול להתנייד בעמידה ברחוב או בתוך מבנים, לנסוע על משטחים לא אחידים, להתגבר על מכשולים או על 'באמפִּים', להתקדם על שטיחים או על דשא, בעליות, בירידות, בשיפועים - כולל שיפועי צד ועוד. מהירות הנסיעה של הכיסא היא שישה קמ"ש, בהתאם לתקן, והמעבר לישיבה בו מהיר ופשוט למדי. למעשה, גם כאשר הכיסא נמצא במצב ישיבה הוא נחשב למתקדם מאוד בהשוואה לכיסאות הגלגלים האחרים בשוק".

תמרי גם מציין את נושא הישיבה הממושכת, שידוע כיום כבעייתי מאוד בכלל ובפרט עבור ציבור הנכים. זאת מאחר ואלו בעצם יושבים כל יום, כל היום. מאחר ואין להם אפשרות אחרת. "הישיבה הממושכת בכיסא אינה בריאה ויכולה לגרום לאשפוזים ממושכים ולהוצאות אדירות. המחקרים והספרוּת בתחום מראים כי ברגע שאדם נכה עומד די זמן במשך היום, הבריאות שלו משתפרת משמעותית.

"למעשה, השימוש במכשיר תורם לכולם: הוא מאפשר למי שמוגבל בהתניידות להשתלב בצורה קלה יותר בכל מקום ומספק לו חופש תנועה; הוא משפר את בריאותו, ובכך מקל עליו וגם מפחית בהוצאות הבריאות שלו; בנוסף, בזכות השימוש במכשיר אותו נכה יוכל למצוא עבודה - משימה קשה כשאתה ישוב בכיסא גלגלים. זהו מוצר משנה חיים".

לעמוד המוצר באתר Together>>

בימים אלו ממש נמצא המכשיר רגעים לפני יציאתו לשוק, לאחר השלמת סבב גיוס מוצלח באמצעות מועדון המשקיעים של פלטפורמת ההשקעות Together. לאור הצלחת הסבב, Together תאפשר גם לציבור הרחב להצטרף ולהשקיע בחברה, באמצעות פלטפורמת השקעות ההמונים מבוססות ההון שלה. הפלטפורמה מציעה למעשה לכל אדם להשקיע בסטארט-אפ או במוצר תמורת מניות בחברה המפתחת, במקרה שלנו, בכיסא ה-UPnRIDE.

"מייד כשאושר החוק בנוגע להשקעות המונים, חיפשנו את הגורם שיסייע לנו להציע אפשרות להשקעה במוצר ובחרנו ב-Together", מספר תמרי. הם הבינו מהר מאוד את התועלת של המוצר שלנו, והיום גם אדם מן היישוב יכול להשקיע בנו ולהיות בעל מניות, בלי לשבור קופת חיסכון. Together מספקת לציבור הרחב הזדמנות להיכנס ולהשקיע בעולם הסטארט-אפים".

לדברי אלעד שמש, מנכ"ל Together ואחד המייסדים: "אנחנו מקפידים לבחור בזהירות את המיזמים שאנחנו מקדמים - חשוב לנו שהם יהיו של חברות שנמצאות רגע לפני הפריצה הגדולה, אחרי שכבר ביצעו סבב השקעות מוצלח ועם ניסיון מוכח. UPnRIDE רובוטיקס עמדו בכל הקריטריונים האלו, ובקריטריון חשוב נוסף, שהוא חלק מהקוד האתי שלנו: לבחור בחברות שעושות טוב לעולם, שמפתחות מוצרים משני מציאות ומשפרי איכות חיים. UPnRIDE כבר השלימו סבב גיוס משמעותי באמצעות מועדון המשקיעים שלנו, שהראה את האמון של משקיעים חכמים בחברה. לאור ההצלחה, אנחנו מאפשרים בימים אלו גם לציבור הרחב להשקיע בחברה (גם אם מדובר בסכומי השקעה קטנים יותר) באמצעות פלטפורמת השקעות ההמונים של Together, להפוך לבעל מניות בחברה, ולהיות חלק מהצלחתה".

אלעד שמש, מנכ"ל Together / צילום: Together
 אלעד שמש, מנכ"ל Together / צילום: Together

Talkitt
תרגום סימולטני למתקשים בדיבור

בחברת Voiceltt, מפתחת ההמצאה המעניינת הזו, טוענים כי כ-1.5% מאוכלוסיית העולם מתמודדים עם בעיות דיבור, עד כדי קושי חמור בהבנה. אלו יכולים להיות חולי פרקינסון, אנשים הסובלים משיתוק מוחין ועוד שלל אנשים עם מוגבלויות שמתקשים בדיבור מסיבות כאלו ואחרות. תוכנת Talkitt מקלה משמעותית על אותם אנשים, בכך שהיא "מתרגמת" את דבריהם לדיבור ברור ועושה זאת באופן סימולטני בכמה שפות. התוכנה מתאימה עצמה לסגנון הדיבור של המשתמש, לומדת אותו ומזהה את תבנית הקול שלו. כך היא יכולה להפיק במהירות פלט קול ברור שכל אדם יכול להבין. בשל היכולות הייחודיות שלה, Talkitt אף יכולה לסייע בתיקון הגייה ומבטאים, לשמש בעתיד כאמצעי טכנולוגי לזיהוי הדיבור של אדם זר או לעזור לילדים לרכוש שפה תקינה.

אבל, כאמור, התוכנה נוצרה במטרה לסייע למתקשים בדיבור. היא מותקנת על המכשיר הנייד, וכל שהמשתמש צריך לעשות הוא לדבר: התוכנה תפעל ברגע שיחל בפעולת הדיבור, ותתרגם בבהירות באופן מיידי את דבריו.

Step-hear
לאפשר ללקויי ראיה להתמצא במרחב

אחת המשימות הקשות ביותר מבחינת לקויי ראיה ועיוורים היא ההתמצאות במרחב הפתוח, במקומות שהם אינם מכירים. אמנם כיום מפוזרים במרחב הציבורי אמצעים שונים שאמורים להקל עליהם, כמו הנחיות קוליות בצמתים מרומזרים וסימונים בולטים על מדרכות - אך אלו לא נמצאים בכל מקום, ואינם מספיקים להתמצאות מלאה.

לעמוד המוצר באתר Together>>

טכנולוגיית step-hear מבקשת לפתור את הבעיה, או לכל הפחות לשפר משמעותית את יכולת ההתמצאות של האדם העיוור במרחב הציבורי: היא מבוססת שלט מיוחד המשדר גלי רדיו אל יחידות של מערכת - שמאות מהן מפוזרות במרחבים הציבוריים. היחידות קולטות את גלי הרדיו, ומשדרות לבעל השלט הנחיות שונות (בשפה מדוברת) בהתאם למקומו ולהגדרות שנקבעו קודם לכן. כך, מתאפשר לו להתמצא ביתר קלות במרחב ולדעת, לדוגמה, היכן מצויים מעברי חציה, או כספומטים, תחנות אוטובוס ועוד.

מערכת זו מגיעה גם בדמות אפליקציה שניתנת להתקנה על גבי המכשיר החכם, ואז שימושה מעט שונה: אם, לדוגמה, בעל הסמארטפון רוצה לדעת מתי קו האוטובוס המבוקש צפוי להגיע, האפליקציה תתריע לו על כך (על פי ההגדרות שנקבעו מראש בעת התקנתה). בנוסף, הנהג באותו הקו, במידה שהטכנולוגיה קיימת אצלו, מקבל מידע על כך שממתין אדם עם מוגבלות בתחנה. אפשרות נוספת היא פתיחתן מבעוד מועד ובאופן אוטומטי של דלתות כניסה לבניינים דרך הסמארטפון.

לכל כתבות המדור השקעות המונים>>