תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

להשקיע במיזמי הייטק מבטיחים: הכול על השקעות המונים

עולם השקעות ההמונים צומח מתפתח ומייצר הזדמנויות השקעה במגוון חברות, שלא היו זמינות לקהל הרחב בעבר, בעיקר בתחום ההייטק • כיצד פועל מנגנון ההשקעה הזה ואיך גם אתם תוכלו לקחת בו חלק

השקעות המונים. כלי נוח להשקעה ולגיוס / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
השקעות המונים. כלי נוח להשקעה ולגיוס / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף Together

עולם ההשקעות משתנה וצומח בקצב מהיר. כמעט מדי יום אפשר למצוא בו הצעה כזו או אחרת, ולעיתים אף אפיק השקעות חדש לגמרי - כזה שרגע לפני כן כלל לא חשבנו עליו. בעולם הגלובלי שבו אנחנו חיים היום, אפשרויות ההשקעה רבות, אך תמיד נחפש עוד ועוד מהן - עוד הצעה אטרקטיבית ועוד מכשיר פיננסי שיגדיל את סיכויינו לזכות בתשואה יפה על הכסף שאנחנו משקיעים.

בשנים האחרונות הולך ומתרחב השימוש בכלי השקעה חדש, שמושך אליו רבים בעיקר בגלל אופיו: השקעות המונים. מדובר באפשרות להשקיע, לצד משקיעים רבים אחרים, במיזמים שונים. לא מכבר העולם הזה אף השתדרג, ומציע גם השקעה בענף שבעבר היה סגור ומסוגר בפני המשקיע הממוצע: ההייטק. די במילה זו בלבד בכדי להסעיר את מוחם של ישראלים רבים, שחלמו מאז ומתמיד להשתתף ב"חגיגת" האקזיטים המרשימה של אומת הסטארט-אפים המקומית. אז מהי בעצם השקעת המונים, כיצד המנגנון הזה עובד ואיך תוכלו לקחת בה חלק בכלל ובהשקעות הייטק בפרט?

"השקעת המונים נעשית באמצעות פלטפורמה אינטרנטית המאפשרת למשקיעים להשקיע באופן מהיר ונוח בחברות ובמיזמים פורצי דרך ולהצטרף להצלחות של הייטק הישראלי, מסביר רו"ח שוקי כהן שרת, מייסד פלטפורמת השקעות ההמונים Together, ויו"ר הדירקטוריון שלה. "המשקיע יכול להיכנס לפלטפורמה, להתרשם מפורטפוליו החברות להשקעה בה, לבחור את אחת מהחברות שמעניינות אותו ולהשקיע בה כסף בתמורה למניות. זהו בעצם הרעיון, וזה המסר. אנחנו קוראים לזה 'הדמוקרטיזציה של השקעות ההמונים'. כל אחת ואחד יכולים להפוך לשותפים בהצלחת הסטארט-אפ ניישן של ההייטק הישראלי - שיש בו מבחר של חברות מעניינות. כעת הן סוף־סוף מונגשות לציבור הרחב".

PCA Shuki Cohen Sharet, founder and chairman of crowdfunding platform Together / Photograph: Together
 PCA Shuki Cohen Sharet, founder and chairman of crowdfunding platform Together / Photograph: Together

רו"ח כהן שרת מוסיף לגבי פלטפורמת ההשקעות של Together כי "הייחודיות שלה היא השילוב בין משקיעים חכמים לבין משקיעים מהציבור הרחב. המשמעות היא שמשקיעי הציבור הרחב יודעים שהם מבצעים השקעה חכמה יחד עם משקיעים מנוסים בתעשיית ההייטק הישראלי. כך גדלה משמעותית תחושת הביטחון שלהם בהשקעה. עובדה זו מאפשרת לנו לגייס סכומים משמעותיים עבור החברות הנבחרות על ידנו".

"הפלטפורמה הזו מאפשרת לכל אדם לקחת חלק קטן במיזם בהתאם לבחירה שלו - מיזם שהוא, כמשקיע, מאמין בו ובסיכויי ההצלחה שלו", מוסיף אלעד שמש, מייסד ומנכ"ל Together. ההשקעה במיזם הינה פשוטה וידידותית. לאחר שבוחרים את המיזם בו מאמינים ורוצים לקחת חלק, מתבצע הליך רישום פשוט של בחירת סכום ההשקעה ואמצעי התשלום, הכל בהתאם לתקנות הרשות לניירות ערך. "בפועל זה קל יותר מהזמנת כרטיס לקולנוע", מציין שמש.

אופן הפעולה בפלטפורמת השקעת המונים / צילום: Together
 אופן הפעולה בפלטפורמת השקעת המונים / צילום: Together

מגוון של חברות

מכיוון שאפשרות גיוס דרך פלטפורמת השקעות המונים זולה ואינה דורשת ממון רב, חברות רבות יכולות להרשות לעצמן לפעול במסגרת זו. מדובר בשינוי בשוק שפועל לטובת המשקיע הקטן.

רו"ח כהן שרת מסביר: "על פי חוק ניירות הערך, כל חברה שרוצה לגייס יותר מ-35 משקיעים או להציע את מניותיה ליותר מ-35 אנשים, חייבת להירשם בבורסה, להפיק תשקיף ועוד. אלו דברים שדורשים הרבה זמן וגם עולים לא מעט כסף. במצב העניינים הזה, חלק גדול מהחברות מוצאות עצמן בסיטואציה לא פשוטה: למרות שיש להן מוצרים נהדרים, הן לא יכולות להציע את מניותיהן לציבור הרחב. חברה שרוצה לגייס בנאסד"ק, למשל, 5 מיליון דולר, צריכה להקצות כמיליון דולר רק לפרוצדורה הציבורית. אם היא עושה את זה דרך פלטפורמה להשקעות המונים, היא תידרש לשלם רק כ-150 אלף דולר ולא לחינם ערוץ השקעות ההמונים בעולם, מציג צמיחה יוצאת דופן".

הסכום הלא גבוה שנדרש על מנת להצטרף לפלטפורמות השקעות המונים מאפשר, כאמור, ליותר ויותר חברות להציע את מרכולתן דרכה והמשקיע הממוצע מרוויח מכך. הוא יכול כיום לבחון כניסה למגוון מיזמי הייטק מבטיחים, שזקוקים לתמיכת הציבור ונגישים פי כמה מבעבר. החברות עצמן נהנות מהאפשרות להציג עצמן בפני הציבור הרחב ולהציע לו להצטרף להשקעה וכך לגייס בקלות רבה יותר את הכסף הדרוש.

לפלטפורמת השקעות ההמונים של Together הקליקו כאן>>

תהליך בחירת החברה לפני עלייה לאוויר

אם כן, השקעות ההמונים מאפשרות למשקיע הממוצע לרכוש מניות של חברה מבטיחה - גם אם מדובר באלף שקל או בכמה אלפים בודדים. הן גם מאפשרות, כאמור, לעשות זאת בקלות, מכל מקום למעשה. אך מה לגבי איכות החברות? כיצד המשקיע הקטן יוכל לדעת שהן מעניינות להשקעה?

"בכלכלה ידוע שאין סיכוי ללא סיכון, החכמה היא לצמצם את הסיכון ככל שניתן ולהגדיל את הסיכוי להצלחה במקסימום האפשרי. זו בדיוק הסיבה לתהליך הסינון הקפדני שאנו מבצעים לפני בחירת חברה לעלייה לאוויר לקמפיין", אומר רו"ח כהן שרת. "מרבית חברות ההייטק המועדות לכישלון נמצאות בשלבים הראשוניים שלהן. לכן כתנאי בסיסי חברה שרוצה לגייס באמצעותנו חייבת להיות בשלב בו מרבית הסיכון הטכנולוגי כבר מאחוריה, עליה להיות עם מוצר או לקראת השלמת המוצר, ומצד שני עליה להימצא לפני הפריצה הגדולה שלה לשוק. הסטטוס הזה מאפשר למשקיע להיכנס במחיר שהוא עדיין אטרקטיבי מאוד".

"לכל חברה שאנו בוחרים להעלות לגיוס באמצעות הפלטפורמה יש צוות מגובש, מקצועי ומנוסה, שנושם את הפרויקט ועוסק בו מבוקר ועד ערב. אותו הצוות כבר יודע כיצד לפעול ויש בו אנשים בכירים בעלי רקורד מוכח. חשוב לא פחות הוא המוצר - הטכנולוגיה הטמונה בו וגודל השוק הפוטנציאלי שלו. פרמטר מהותי נוסף היא העובדה שהחברה עצמה כבר גייסה סכומים משמעותיים ממשקיעים מנוסים, הדבר נותן לה בסיס איתן ויציב", מסביר שמש.

אלעד שמש, מנכ"ל Together / צילום: Together
 אלעד שמש, מנכ"ל Together / צילום: Together

ומה קורה ביום שאחרי?

שאלה חשובה לא פחות נוגעת ליום שאחרי ההשקעה: לאן הולך הכסף, מה אפשר לעשות איתו וכיצד ניתן ליהנות ממנו בסוף התהליך? ראשית חשוב לדעת שהמשקיע בהשקעות המונים מקבל עדכונים שוטפים על כל אירוע מהותי שמתרחש בחברה/מיזם. הוא אף מקבל לידיו את הדוחות הרלוונטיים.

בעת ההשקעה, שעבורה משלם המשקיע עמלה, מועבר הכסף שלו לחשבון נאמנות מיוחד, בפיקוח גוף מוסדי מוביל נפרד לכל פרויקט ופרויקט הקיים בפלטפורמת השקעות ההמונים. שימו לב: המשקיע אינו משקיע ישירות מול החברה עליה שם את הכסף, הסכום יועבר לה רק אם הושג היעד הכספי שהוגדר לפרויקט בתחילתו. התהליך כולו הוא הליך סדור שמתנהל בהתאם להוראות הרשות לניירות ערך.

עוד נציין כי Together עצמה משקיעה במיזמים המוצעים על ידה, ולכן יש לה עניין ואינטרס רב בהצלחה של כל חברה וכל פרויקט שמוצע אצלה בפלטפורמה. "מאחר שאנחנו מדברים על השקעות בסכומים קטנים יחסית, של כמה אלפי שקלים, ככלל רוב המשקיעים מחכים לאירוע הגדול על מנת לממש השקעה - למכירת החברה, להנפקתה בבורסה, לאקזיט המפורסם", מסביר שמש. "לכן לרוב זו השקעה ארוכת טווח, שבמהלכה המשקיע מעודכן בכל אירוע חשוב שמתרחש בחברה. בנוגע לאותם אירועים משמעותיים, המקפיצים שווי חברות, אומר כהן שרת כי "חשוב לזכור שלא כולם ווייז, או מובילאיי ולא כולם עושים אקזיטים בסכומים עצומים כמו בעסקאות ההן, אבל ישנם הרבה מאוד סיפורי הצלחה יפים וטובים בתחום, כמעט כל הזמן".

בשורה התחתונה, השקעות ההמונים פותחות כיום אפיק השקעה חדש ומרתק עבור המשקיע הישראלי, המתחיל והמנוסה. הן מאפשרות לו להיכנס לעולם שהיה סגור בפניו שנים רבות ושעשוי לתגמל אותו בצורה משמעותית - דרך השקעה חכמה ומפוקחת, ובסף כניסה נמוך מבחינת סכומי ההשקעה הנדרשים, כפי שמסבירים אנשי Together. לא עוד שוק הייטק שפתוח רק למשקיעים גדולים, אלא כזה שמזמין את כולם להשקיע בו וליהנות מפרותיו.

לפלטפורמת השקעות ההמונים של Together הקליקו כאן>>

מה חשוב לבדוק לפני שמבצעים השקעה בחברה/מיזם בפלטפורמת השקעת המונים?

* לבחון היטב את החברה בה אנו רוצים להשקיע, את פרטיה ואת ביצועיה עד כה.

* לבדוק מיהם אנשי הצוות שלה - האם מדובר באנשי מקצוע מנוסים שכבר עשו דבר או שניים בעולם ההייטק?

* לוודא שהמוצר נמצא בשלב פיתוח מתקדם לקראת יציאתו לשוק. במצב כזה, היציבות של החברה גבוהה יותר והסיכון נמוך יותר.

* לבדוק אם ישנו שוק למוצר - האם הוא נחשב (גם בעיני המשקיע עצמו) כמוצר נדרש בשוק? האם יש לו מתחרים? ולאיזה פלח אוכלוסייה הוא מיועד?

* לנסות לברר מי כבר השקיע בחברה. האם מדובר במשקיעים מוכרים ובכירים?

התוכן המופיע בכתבה הינו פרסומי, בשיתוף עם Together. אין בפרסום משום המלצה לביצוע עסקה, או תחליף לקבלת ייעוץ מותאם אישית על ידי גורמי מקצוע.

לכל כתבות המדור השקעות המונים>>