תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

ניהול תיק השקעות: מה הוא כולל ואיך הוא מתבצע בפועל?

ניהול תיק השקעות בשוק תנודתי דורש ליווי מקצועי המתאים עצמו לצרכי המשקיע ולהתפתחויות הדינמיות בשוק ההון • לאופן ניהול תיק ההשקעות חשיבות רבה בתקופות כאלה

ברמת תנודתיות גבוהה בשווקים המשקיעים מחפשים ליוויי מקצועי / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
ברמת תנודתיות גבוהה בשווקים המשקיעים מחפשים ליוויי מקצועי / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף אלטשולר שחם

בשנה החולפת, רמת התנודתיות בשוק ההון הייתה גבוהה יחסית לעומת השנים שקדמו לה. הדבר יצר חשש מסוים בקרב משקיעים והעלה אצלם את השאלה היכן וכיצד עליהם לנהל את כספם. משקיעים רבים החלו לשים לב כי תזמון וחיבור בזמן אמת לשוק הם הכרחיים, אך עמד מולם קושי ליישם זאת, בשל סיבות כגון שגרת היומיום האינטנסיבית שאינה מאפשרת להקדיש תשומת לב להשקעותיהם, אי-הבנה גבוהה של המתרחש בשוק והיעדר כלים למקסום ההשקעה.

שנת 2018 הסתיימה בירידות חדות למדי בשוק ההון, זאת על רקע מספר תהליכים שהתרחשו. הבולטים שבהם היו עליית תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב שנסקו לרמה של למעלה מ-3% בנובמבר 2018 בעקבות שתי העלאות הריבית של הפד, השבתת הממשל האמריקני, הקפאת התקציב והתפתחות מלחמת הסחר בין ארה"ב לבין סין. כל אלו הובילו לצניחת מדד הדאו ג'ונס ב-5.6% ומדד ה-S&P ב-6.2%. גם הבורסות באירופה ירדו בכ-12% בממוצע, כאשר כל התהליכים האלה השפיעו גם על השוק המקומי, עם ירידות של כ-3% במדד תל אביב 35.

2019, כתמונת ראי לשנה שקדמה לה, נפתחה בעליות חזקות. הירידות של 2018 נמחקו והמגמה הפכה חיובית. לשם השוואה, מדד S&P 500 עמד בסוף ספטמבר 2019 על כ-3,000 נקודות, לעומת 2,507 נקודות בסוף 2018. אולם, בחודשים האחרונים, שוקי המניות בעולם ובישראל חווים תנודתיות אשר נובעת ממגוון גורמים - בראש ובראשונה, מהימשכות מלחמת הסחר בין ארה"ב לבין סין, אשר מייצרת אי ודאות באשר לצמיחה הגלובאלית; גם השאלה הפתוחה לגבי גובה הריבית בעולם, ובעיקר בארה"ב, משפיעה על התנודתיות.

השנה שחלפה גרמה ללא מעט משקיעים למכור בהפסד, לחזור להשקיע לאחר שהשוק ביצע תיקון ולהיקלע לשוק תנודתי. במצב הזה עולה הדיון בדבר הצורך של משקיעים רבים בליווי מקצועי, המאפשר לנהל את השקעותיהם על פי מדיניות המותאמת לצרכיהם ונתוניהם האישיים, מה שעשוי לאפשר ניצול הזדמנויות השקעה בשוק.

מחפשים מנהל תיקי השקעות שיזהה וינצל עבורכם הזדמנויות השקעה? לחצו כאן>>

שוק חסר וודאות יכול להוות גם הזדמנות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
 שוק חסר וודאות יכול להוות גם הזדמנות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

מנהל התיק מקבל החלטות ההשקעה על פי מתווה שסוכם עם הלקוח

בשנים האחרונות, ובייחוד על רקע התנודתיות וחוסר הוודאות בשוק, נראה כי יותר משקיעים בוחרים לנהל את כספם באמצעות מנהל תיקים, לרבות כזה המהווה חלק מבית השקעות. על פי ההערכות בשוק, כספם של כ-100 אלף משקיעים ישראלים מנוהל בדרך זו. אחד היתרונות של תיק מנוהל הוא שלמנהל התיקים יש ייפוי כוח לבצע פעולות בעצמו. כך, הוא יכול להגיב לשינויים בשוק ההון בזמן אמת, ולנסות לנצל הזדמנויות בזמן אמת. מנהל תיקים אינו נדרש לאישור מוקדם מהלקוח לכל פעולה. כמובן, שההתנהלות מול הלקוח היא שקופה. הוא יכול לראות את כל הפעולות אשר מתבצעות בתיק, ושהן לא חורגות מהמסגרת של רמת הסיכון שהגדיר (לדוגמה, אחוז חשיפה מרבי למניות). בנוסף לכך, כספו של הלקוח נשאר בחשבונו בבנק והוא אינו נדרש להעבירו פיזית למקום אחר על מנת להשקיע. כמו כן, מאחר שלמנהל התיק יש ייפוי כוח לבצע פעולות עבור הלקוח, הוא אינו נדרש לקיים שיחות עם מאות לקוחות וקבלת אישורם לביצוע שינויים בתיקים. כך מתאפשר לו להקצות זמן רב יותר לניהול תהליך ההשקעה וחישובי הסיכון-סיכוי.

חשוב להדגיש כי בתחילת התהליך משוחח מנהל התיק עם הלקוח ארוכות, מבין ממנו את צרכיו ובונה תיק השקעות המותאם לרמת הסיכון של הלקוח. בנוסף, מנהל התיק והלקוח מנהלים קשר שוטף במסגרתו מעדכן מנהל התיק את הלקוח לגבי המתרחש בתיק, כאשר את הניהול השוטף כאמור מבצע מנהל התיק באופן עצמאי.

המלצות מבוססות מחקר

היתרון שבהסתייעות במנהל תיקים שהוא חלק מבית השקעות טמון במעטפת שמספק בית ההשקעות. בהשקעה בדרך זו קיימות מגוון אפשרויות, לרבות השקעה באמצעות קרנות נאמנות שהן מכשיר המאפשר השקעה משותפת בניירות ערך המנוהל על ידי מנהל הקרן. בנוסף, לבתי ההשקעות מחלקות מחקר שחוקרות את השווקים בעולם, הן בטווחים הקצרים והארוכים, ויש לכך השפעה על החלטות השקעה.

מחלקות המחקר של בתי ההשקעות מקדישות משאבים רבים כדי ללמוד את פעילות ההשקעה הן ברמת המיקרו (קנייה ומכירה של ניירות ערך) והן ברמת המאקרו (ההתנהלות הכללית של שווקים ברחבי העולם). המחקר מאפשר, באמצעות מודלים סטטיסטיים ואנליטיים שונים, לנסות להעריך מה יקרה בשווקים בטווח הרחוק ובכך לתעדף את ההשקעות השונות*.

כיצד בוחרים מנהל תיקים?

ברירת המחדל של משקיעים רבים היא להשקיע בניירות ערך דרך הבנק, שם, מן הסתם, כבר נמצא הכסף שלהם. בהקשר לכך רצוי לזכור כי בהשקעה באמצעות תיק מנוהל, הלקוח, כאמור, אינו נדרש להוציא את הכסף מהבנק שלו - המשקיע פותח חשבון נוסף שבו מתנהל תיק ניירות הערך שלו. עם זאת, מנהל התיקים הוא שמבצע את ההשקעות בתיק, תחת ייפוי הכוח, ועל פי מדיניות ההשקעות שנבחרה עבורו לאחר בירור צרכי המשקיע. כך, למעשה, מתאפשר ניהול מקצועי של כספי הלקוח על ידי מנהל השקעות כאשר כספי הלקוח אינם יוצאים מחשבון הבנק שלו.

השאלה שעולה היא: כיצד לבחור את מנהל התיקים הנכון לניהול התיק? הרי בסופו של יום - זהו כנראה הגורם החשוב ביותר. מאחר וכל תיק שונה ממשנהו, ולא ניתן לערוך השוואה פורמלית, לא נכון יהיה לבצע השוואה שכזו. עם זאת, ניתן לבחון את ההון האנושי של מנהל התיקים, כדי לוודא שאין תחלופה גבוהה מדי של מנהלי השקעות. הלקוח יכול לבדוק מי אלו שעומדים מולו בעת בחינת ההתקשרות מול מנהלי תיקים שונים. מנהלי תיקים קבועים, בעלי ותק, יכולים לתרום מהניסיון שנצבר על ידם לצורך התמודדות עם האתגרים הקיימים בניהול תיק והדבר עשוי לבוא לידי ביטוי גם בעתיד.

בשורה התחתונה, חשוב שלא להתפשר. יש לשקול את מגוון הקריטריונים בכובד ראש ולבחור במנהל תיקים מהימן, שינהל במקצועיות את תיק ההשקעות שלכם.

כדי לזהות הזדמנויות השקעה, תן למקצוענים של אלטשולר שחם לנהל לך את התיק>>

*לאלטשולר שחם יש עניין אישי בנושא הכתבה; אין באמור בכתבה זו כדי להוות תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם; אין באמור בכתבה זו כדי להבטיח השגת תשואה כלשהי או כדי להוות המלצה על כדאיות של השקעה.