תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

חלון ההזדמנויות העסקיות לאירופה עשוי להתחיל באזרחות פורטוגלית - איך לבצע את התהליך בצורה נאותה

על מנת לזכות באזרחות פורטוגלית וליהנות מן ההטבות השונות שמציע האיחוד האירופי, נדרש לא רק לעמוד בקריטריונים, אלא גם לבצע הליך משפטי לכל דבר • "זהו הליך מכוח חוק פורטוגלי, ואם אתה לא בקיא בו, בכל הניואנסים המשפטיים והחוקיים הנהוגים שם, אתה עלול להינזק בצורה כזו או אחרת", אומר עו"ד גיא תותי, ממשרד עורכי דין תותי אשבל

אזרחי פורטוגל נהנים מהטבות המוקנות למדינות האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
אזרחי פורטוגל נהנים מהטבות המוקנות למדינות האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף משרד עורכי הדין תותי אשבל

גם אתם, אנחנו מניחים, כמו כמעט כל אזרח ישראלי באשר הוא, כבר נתקלתם לאחרונה במודעות המזמינות את כל בית ישראל לבדוק אפשרות לזכאות לאזרחות פורטוגלית. היתרונות שמבטיח הצעד הזה רבים, שכן כידוע פורטוגל משתייכת לאיחוד האירופי - ואזרחיה נהנים מהטבות המוקנות למדינות האיחוד.

אך לפני שאתם רצים לבצע את אותה בדיקת זכאות מפורסמת, חשוב שתדעו: לא כל גורם שמבטיח לכם אזרחות פורטוגלית יכול לעשות זאת בצורה נאותה. אם אתם מעוניינים לבצע את התהליך כשורה, בצורה מהירה, ללא תקלות וללא נזקים - כדאי שתעשו זאת בעזרת אדם שמבין בתחום - איש מקצוע מומחה.

"ישנן כיום חברות רבות שעוסקות בתחום, אך רבות מהן הן לא יותר מחברות תיווך בין מבקש הבקשה לאזרחות לבין הרשויות בפורטוגל", מסביר עו"ד גיא תותי ממשרד עורכי הדין תותי אשבל, מומחים למשפט בינלאומי בתחום אזרחויות אירופאיות אשר עוסק זה יותר מעשור בהוצאת אזרחות אירופית ללקוחות שאינם תושבי האיחוד. "אין זה אומר שמדובר בחאפרים או ברמאים, חלילה, אך הידע שלהם בתחום אינו רחב, באופן טבעי, משום שאינם עורכי דין או משפטנים. אלו גופים המתמחים בעיקר בשיווק ובתיווך.

"חשוב להבין כי הגשת בקשה לאזרחות וקבלתה היא הליך משפטי לכל דבר, והליך משפטי מבצעים רק עם עורך דין. מעבר לכך, חשוב שהתהליך ייעשה בעזרת עורך דין שמתמחה ספציפית בתחום הזה, ורצוי כזה שיש לו ניסיון בהוצאת אזרחות במדינה המבוקשת. כדאי לזכור שהליך הוצאת האזרחות הוא הליך מכוח חוק פורטוגלי, ואם אתה לא בקיא בחוק הפורטוגלי בכל הניואנסים המשפטיים והחוקיים הנהוגים שם, אתה עלול להינזק בצורה כזו או אחרת. אנחנו נתקלים במשרד שלנו בסיפורים כאלו כל הזמן, ורואים את זה בשטח מדי שבוע".

כפי שציין עו"ד תותי, המנהל את המשרד בשותפות עם אחותו עו"ד מירב תותי אשבל, הוצאת אזרחות פורטוגלית לישראלים היא הליך שנקבע בחקיקה בפורטוגל - זאת על רקע הכרת השלטונות בגירוש וברדיפת יהודי ספרד ופורטוגל לפני כ־500 שנים. החוק נחקק ב־2015 והוא מאפשר למעשה לצאצאי המגורשים להשיב את האזרחות של אבות אבותיהם וכך לזכות בה בעצמם. "החוק מתייחס לכל צאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל, שבעקבות הגירוש עברו למרוקו, לתוניס, לאלג'יר, ללוב, למצרים, לטורקיה, לבולגריה, ליוגוסלביה, לסוריה וללבנון", הוא מסביר.

עורכי דין גיא תותי ומירב תותי אשבל ממשרד עורכי הדין תותי אשבל / צילום: ענבל מרמרי
 עורכי דין גיא תותי ומירב תותי אשבל ממשרד עורכי הדין תותי אשבל / צילום: ענבל מרמרי

"מדובר בקהל פוטנציאלי גדול מאוד בישראל, בין 2.5 ל-3 מיליון איש שזכאים לקבלת האזרחות בשם אבותיהם המגורשים. לפורטוגל יש כיום כלים לדעת מי גורש. כך למשל מצוינים בחוק מספר רב של שמות משפחה של יהודים שחיו בספרד ובפורטוגל טרם הגירוש. לדוגמה, אדם ששם משפחתו פינטו, או מורנו הינם שמות משפחה הנמצאים בחוק - מוכרים כצאצאים ישירים של המגורשים בשל שם משפחתו, ולכן הוא זכאי להגיש בקשה בפורטוגל להשיב את האזרחות של אבות אבותיו".

קבלת אזרחות פורטוגלית באמצעות הליך משפטי. לפרטים הקליקו כאן>>

היתרונות שבהוצאת אזרחות פורטוגלית - והידיעות על הקשחת המדיניות באיחוד האירופי

את היתרונות שבהוצאת אזרחות פורטוגלית, בעצם היותה אזרחות של האיחוד האירופי, רבים מכירים: הטבות שונות בנוגע לדמי אבטלה ולפנסיה, רישיון עבודה ללא הגבלה או לטווח ארוך מאוד, לימודים במוסדות אקדמיים מהמובילים בעולם, הטבות בנוגע לשכר הלימוד וכמובן - רמת חיים גבוהה במדינות רבות המשתייכות לאיחוד.

"אזרחות פורטוגלית אירופאית אף מבטלת את הדרישה לקבלת ויזה לארה"ב, מעניקה מעבר חופשי בין מדינות האיחוד אומר עו"ד תותי ומרחיב על הפן העסקי: "אזרחות שכזו מקילה על קבלת מימון מבנקים שונים באירופה, ובאופן כללי מעניקה הקלות רבות בעשיית עסקים עם חברות וגופים הפועלים באיחוד. ישנן הטבות הניתנות לכל אזרח המחזיק באזרחות של אחת מחברות האיחוד, והטבות ספציפיות בכל מדינה".

יתרון גדול ומשמעותי נוסף נוגע להיבט המשפחתי: כל ילדיו של אדם אשר זכה באזרחות פורטוגלית זכאים גם הם לקבל אזרחות כזו לאחר שתהליך קבלת האזרחות של ההורה הסתיים; בת זוגו של אותו אדם, גם אם אינה משתייכת לאותן קהילות המזכות באזרחות פורטוגלית, תוכל גם היא להגיש בקשה כזו לאחר שבן הזוג יקבל אזרחות באופן רשמי (ולהפך, כמובן); וכל צאצא של בעל האזרחות שייוולד לאחר קבלתה יזכה אוטומטית באזרחות פורטוגלית עם הולדתו.

בהקשר זה חשוב להתעכב על עניין נוסף: הידיעות המתגברות על כך שהאיחוד האירופי יקשיח את מדיניותו בכל הנוגע לכניסה אליו (לכל אחת מהמדינות המשתייכות לאיחוד), זאת בעקבות גלי המהגרים שפוקדים את היבשת בשנים האחרונות. על פי הפרסומים, משנת 2021 יצטרכו רוב אזרחי מדינות העולם שאינן משתייכות לאיחוד לחתום על אישור מקוון מיוחד, הנקרא *ETIAS, שישמש כמעין אמצעי עבור רשויות האיחוד לחיזוק הפיקוח ובדיקות הבטיחות בכניסה אל גבולותיו. מדובר בטופס מקוון אשר תקף לשלוש שנים, ועלותו שבעה אירו, והוא מיועד לאזרחי 60 מדינות ברחבי העולם (שישראל ביניהן), שיכולים להיכנס למדינות האיחוד ללא ויזה.

כיצד זה רלוונטי לענייננו? מי שמחזיק באזרחות של אחת ממדינות האיחוד האירופי, כדוגמת פורטוגל, לא יידרש להליך. עניין זה לבדו, אם אכן יתממש, מהווה יתרון גדול עבור מי שיוציא אזרחות פורטוגלית בהליך המדובר.

כשכל הנתונים הללו פרוסים לפניכם, נקיטת הצעד לבירור זכאות לאזרחות הפורטוגלית נשמע כמו מהלך הגיוני למדי. וכאמור, כדי לעשות זאת מומלץ לגשת למומחה בתחום, אשר מכיר את החוק הפורטוגלי ומתמצא היטב בנושא - שכן טיפול לקוי עשוי לגרום להליך 'להיתקע' ואף להביא לדחיית הבקשה, שלא לדבר על סכום הכסף שיושקע בכך, לחינם.

"הדרך להוצאת אזרחות פורטוגלית עוברת אצל איש מקצוע. חשוב מאוד להעביר את המסר הזה, כדי שאנשים אשר רוצים לממש את זכאותם ילכו לעורך דין שמתמחה בתחום, ולא לכל אחד", חוזר ומדגיש עו"ד תותי, שמטפל בבקשות שכאלו מאז שנחקק החוק בפברואר 2015. אם, חלילה, אדם סובל מנזק רפואי - הוא לא יפנה לעורך דין בתחום הפלילי גם כאן חשוב לפנות רק לעורך דין מתחום האזרחויות האירופאיות , עם מומחיות בהגשת בקשות לאזרחות - וטוב עוד יותר, כזה שיש לו ניסיון בהגשת בקשה לאזרחות פורטוגלית, שכן מדובר בהליך ספציפי למדינה זו. המשרד שלנו מכיר היטב את החוק הפורטוגלי ואת הרשויות, ואנו בקיאים בכל נבכי החוק הספציפי - בפן המקצועי, בהיבט האתי ומבחינת החיסיון. למשרדנו 3 סניפים, בישראל ליסבון ופורטו שבפורטוגל, ועד היום טיפלנו באלפי יהודים ממוצא ספרדי מישראל ובחו"ל אשר זכאים לקבלת אזרחות הפורטוגלית".

לפרטים על קבלת אזרחות פורטוגלית. הקליקו כאן>>

*European Travel Information and Authorisation System

** אין באמור בכתבה משום המלצה או ייעוץ משפטי מכל סוג שהוא