תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

שטים בין עננים: כיצד חברות יכולות להתמודד עם אתגרי אחסון וניהול המידע?

שמירת מידע בענן ציבורי, בארגון עצמו או בחוות שרתים - כל אלה מוצעים לחברות וארגונים, אך גם מייצרים קשיים בסנכרון בין מערכות • ג'ורג' קוריאן, מנכ"ל חברת NetApp העולמית, מסביר כיצד ניתן להתגבר על המורכבות התפעולית ולנהל מיטבית מידע המאוחסן בארגון ומחוצה לו

ענן היברידי. מרחיב את הענן הפרטי ומאפשר שליטה מלאה ביישומים / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
ענן היברידי. מרחיב את הענן הפרטי ומאפשר שליטה מלאה ביישומים / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף NetApp

בעידן הדיגיטלי וניהול המידע בארגון, לחברות רבות אין את התשתית הפיזית על מנת לאחסן ולארגן את כל המידע שברשותן. לכן, הן אינן מסתפקות רק באחסונו בדאטה סנטרים הפיזיים שלהן, אלא מעבירות חלק ממנו, ולעיתים אף את כולו, לענן. התהליך הזה, למרות שנשמע לכאורה פשוט, טומן בחובו מספר אתגרים לא קלים שדורשים פתרון. לעיתים, המידע מפוצל בין הדאטה סנטר הפיזי של החברה לבין הענן, ובמקרים מסוימים גם בין ספקי שירותי ענן שונים. הדבר מעלה לא מעט שאלות כמו: איך לבחור את פתרונות האחסון המתאימים לארגון וכיצד לנהל את המידע של הארגון כאשר הוא מפוצל בין דאטה סנטרים פיזיים למספר עננים מסוגים שונים?

מהו פתרון האחסון המתאים ביותר לארגון?

כיום, באופן כללי, לארגונים כמה דרכים לאחסן את המידע. הראשונה היא באמצעות דאטה סנטרים או עננים פרטיים, שרתים אשר יכולים להיות ממוקמים בתוך הארגון או אצל ספק חיצוני וכל כולם שייכים לארגון. במקרה הזה, השליטה והאחריות על הענן נותרת בידי אנשי ה-IT של הארגון, ששומרים על גמישות מלאה בשימוש בו; דרך נוספת היא להשתמש בענן ציבורי, כמו אלו של גוגל, אמזון ומיקרוסופט, שמאפשרים משאבי אחסון דומים, אך מותירים את השליטה והאחריות בידי ספק שירותי הענן. כך, בעוד שבענן פרטי אנשי ה-IT של הארגון יכולים לשלוט באלמנטים כגון אבטחה, מהירות הרשת והרצת אפליקציות שונות, במקרה של ענן ציבורי זה בלתי אפשרי. באופן טבעי, עלות ההחזקה של ענן פרטי או דאטה סנטר גבוהה יותר מאשר שימוש בענן ציבורי.

"בשנים האחרונות אנחנו רואים שהלקוחות שלנו מעוניינים להעביר חלק גדול מהפעילות שלהם לעננים ציבוריים וליהנות מכל היתרונות שמגיעים עם מעבר שכזה", אומר ג'ורג' קוריאן, מנכ"ל חברת NetApp העולמית, המתמחה בניהול מידע בענן ומפתחת טכנולוגיות ייחודיות בתחום, שביקר לאחרונה בישראל. עם זאת, הוא מוסיף כי לצד הרצון לעבור לענן ציבורי, החברות עדיין מעוניינות לשמור על עצמאות מסוימת. כלומר, לנהל את השרת בעצמן ולא להיות כפופות להחלטות כוללות של ספק הענן הציבורי. במילים אחרות - לחסוך בעלויות כמו בענן ציבורי, אך ליהנות מהגמישות והיתרונות כמו בענן פרטי.

על הרקע הצורך הזה, התפתח בשנים האחרונות סוג חדש של אחסון ענן - היברידי. במקרה של ענן היברידי, יכול הארגון להרחיב את הענן הפרטי תוך שימוש במשאבי האחסון ומשאבים נוספים של הענן הציבורי. השימוש בענן היברידי מאפשר לארגון להמשיך לעבוד עם יישומים שדורשים את שליטתו המלאה בענן הפרטי ובנוסף להעביר את שאר עומסי העבודה לענן או לעננים הציבוריים.

המודל של NetApp, שעושה שימוש בענן היברידי ובריבוי עננים יכול, לטענת החברה, להביא לחיסכון גדול בעלויות. זאת גם בזכות דחיסה גדולה יותר של המידע וחיסכון בחשמל, מה שמאפשר לאחסן יותר בפחות עלויות.

ניהול המידע המפוצל בין מקורות אחסון

כיום ארגונים כבר לא מסתפקים בעבודה מול ספק תשתיות ענן אחד, אלא מפצלים את המידע בין תשתיות שונות, כתלות בדרישות הטכניות. "ספקי תשתיות ענן הבינו שלגייס ולשמר לקוחות באמצעות מניעה עתידית של מעבר למתחרה זו אסטרטגיה גרועה מאוד", אומר קוריאן. "האסטרטגיה הנכונה היא להראות לאותם לקוחות את הערך שהם יקבלו ממך - מהיכולות שלך".

"אני חושב שאין כיום אף ספק שירותי ענן שבאמת יכול להעניק ללקוחות שלו את כל מה שהם צריכים", מוסיף קוריאן ותולה זאת בכמות הגדולה של הלקוחות ובצרכים המגוונים שלהם. "גם אם לספקי הענן יש משאבים גדולים מאוד, אין להם משאבים בלתי מוגבלים". וכך, המעבר לסביבות של עננים היברידיים וריבוי עננים הביא אמנם פוטנציאל גדול לניהול המידע בארגון, אך גם יצר סביבה מורכבת יותר לתפעול. למשל, בכל הנושא של הרצת אפליקציות Saas (תוכנות מבוססות Web) שדורשות התקנה נפרדת ובדיקת תקינות על כל ענן בנפרד. הדוגמה הכי מוכרת היא של שירותי אופיס 365, אשר אינם מחייבים יותר את הורדת היישומים למחשב.

בעוד שאפליקציות SaaS פתרו את התלות בהתקנה מקומית, בכל מה שקשור להרצה שלהם על גבי עננים שונים התמונה מורכבת יותר. שירותי SaaS רבים דורשים בדיקה והתאמה לכל תשתית ענן שונה באופן פרטני, מה שמגדיל ומייקר את זמן העבודה. "הדבר מאוד רלוונטי לחברות צעירות שמתנהלות אך ורק בעננים, ללא שימוש בתשתית פיזית", מסביר קוריאן. "על גבי השירותים שלנו, ולמי שמשתמש בכלי הניהול שלנו, רצים כיום שירותי SaaS רבים שיכולים להתפרש במהירות רבה יותר על עננים ציבוריים, מבלי שיהיה צורך בבדיקה פרטנית של כל שירות ושירות על כל ענן בנפרד", הוא מוסיף.

תפיסת מארג הנתונים

על רקע האתגרים הללו, פיתחה חברת NetApp בשנים האחרונות את תפיסת מארג הנתונים. חזון העוסק בפיתוח ושמירה של הנתונים בארגונים מכל הסוגים. תפיסה זו נותנת מענה לסוגיות שעולות - כגון שינוע הנתונים מענן לענן, ניהולם ופיצולם בין מפעילי עננים שונים. כחלק מתפיסת מארג הנתונים פיתחה החברה סט של כלים שמאפשרים תקשורת והעברת מידע בין נקודות הקצה השונות (העננים) בצורה פשוטה ואחידה ואת ניהול המידע מכל מקום שבו נמצא הלקוח. הדבר גם מאפשר למגוון רחב של אנשים בארגון להשתמש במידע במהירות, כשכל אחד מהם עובד בסביבת ענן שונה ובסוף מתרחשת האינטגרציה.

בעבר, הציעה החברה עשרות מוצרי חומרה ותוכנה ללקוחות, אך כיום, מתגאים ב-NetApp כי הצליחו לצמצם את השירותים למספר חד ספרתי שעונה על מגוון רחב של צרכי הלקוחות, כחלק מתפיסת מארג הנתונים. "חוק ה-80-20 פועל גם בשוק שלנו: 80% מתעבורת המידע והתהליכים שרצים, מתבצעים על 20% מכלל הכלים וההגדרות (מוצרי החומרה והתוכנה) המוצעים ללקוחות", מפרט קוריאן.

"למשל, בתחום התוכנה יש שלושה מודולים של חבילות: חבילת תוכנה אחת עוסקת במתן גישה למידע, חבילה אחרת מספקת שכבת הגנה מפני גרימת נזק למידע, וחבילה שלישית מיועדת ליצירת שכבת אבטחה מפני איומים חיצוניים. הלקוח מתחיל מהחבילה הראשונה, ויכול להחליט אם להוסיף את האחרות".

קוריאן מדגיש כי הייחוד של החבילות והתוכנות שמציעה החברה הוא היכולת שלהן לעבוד בצורה מסונכרנת עם מידע שנמצא בעננים שונים ודאטה סנטרים פרטיים. חלק מאותן טכנולוגיות ייחודיות מפותחות כיום במרכז המחקר והפיתוח של החברה בישראל, שבו מועסקים למעלה מ-150 חוקרים ומפתחים. "אנחנו בהחלט רוצים לעשות בישראל יותר דברים, אבל אני לא יכול לדבר עליהם כרגע. ישראל תהיה אחד ממרכזי הפיתוח החשובים שלנו גם בעתיד", הוא מבטיח.

כדי להשלים את התמונה, השיקה לאחרונה החברה מודל צריכה חדש, NetApp Keystone Cloud Consumption, שמאפשר להזמין שירותי ניהול נתונים end-to-end בכל מקום שהארגון מריץ אותם. בין אם מדובר בענן פרטי, ציבורי, היברידי או ריבוי עננים. ניהול הנתונים יכול להתבצע על ידי NetApp, גורם שלישי, או בתוך הארגון. כחלק מהשירות, מתאפשר לארגונים שונים להצטרף לשירותי NetApp ולזכות להתאמה של היישומים שהם משתמשים בהם לכאלה שיאפשרו האינטגרציה המדוברת בין עננים.

לכן, למרות שהמעבר של תשתיות ואחסון לסביבת העננים יצר תמונה מורכבת למדי, נראה כי עם הכלים המתאימים ניתן להתמודד עם האתגרים ביעילות, ולהצליח לעבוד בסביבות שונות באמצעות ניהול נכון של המידע.