תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מה מניע ארגוני ענק להעביר את מערך ה-IT שלהם ל-Data Centers?

הגידול העצום בכמויות המידע והנתונים שחברות וארגונים משתמשים בהם, מביא אותם לעבור ל-Data Centers • מנהלים במכבי שירותי בריאות, בנק אגוד ורשת סופר-פארם, שהיו אחראים על מהלך שכזה, מספרים על ההחלטה לזנוח את חדר השרתים בחברה לטובת מתקן ייעודי לאחסון מידע

מעבר ל-Data Centers מאפשר לחברות להתרכז בערך המוסף העסקי שלהן / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
מעבר ל-Data Centers מאפשר לחברות להתרכז בערך המוסף העסקי שלהן / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף בזק בינלאומי

עבור רבים, זוהי הבשורה הגדולה ביותר בעולם הטכנולוגיה נכון להיום: עוד ועוד חברות גדולות עושות את הצעד המתבקש מבחינות רבות, ומעבירות את המידע שבו הן מחזיקות לאתר אחסון ייעודי, ל-Data Center. 

חלק מהחברות הבינו כי "חדר שרתים" הממוקם אצלן במשרדים כבר אינו מספיק ולא מספק את מלוא צרכיהן ודרישותיהן; אחרות החליטו, בין אם בנפרד ובין אם כחלק מהמעבר ל-Data Center, להקים אתר Disaster Recovery) DR) לגיבוי, שיבטיח שכל מערכותיהן יפעלו כהלכה גם במקרה של תקלה נרחבת או של אסון בלתי נשלט.

אז מה מביא חברה לבצע צעד שכזה? מה עומד מאחורי הקלעים שלו, ואילו שיקולים מלווים את החברות הגדולות בדרך להחלטה על המהלך? שלושה מנהלי טכנולוגיה בארגונים גדולים מסבירים.

"ב-2009, החלטנו שאנחנו מוציאים את ה-Data Center מחוץ למשרדים שלנו", מספר אבירם אגמון, מנהל טכנולוגיות ראשי (CTO) של אגף מערכות המידע במכבי שירותי בריאות. "עד אז ה-Data Center שלנו היה בעצם קומת משרדים, וההחלטה לעבור ל-Data Center חיצוני נחשבה אז לחדשנית מאוד. עד לאותה תקופה העבירו בדרך כלל את האתר המשני, ה-DR, ואנחנו העברנו את האתר הראשי. היישום בפועל היה ב-2010".

את האתר הראשי שלה העבירה מכבי שירותי בריאות ל-Data Center של בזק בינלאומי, בתל אביב. "מדוע החלטנו על המעבר ל­-Data Center? כי נראה היה לנו שספק שיודע לתת שירותי אירוח (Hosting) יעשה את זה טוב יותר מאתנו במתקן ייעודי, עם אנשים שנמצאים שם סביב השעון, במקום שבנוי בשביל לספק שירות בתחום כזה", מרחיב אגמון. "אנחנו ארגון שחייב לשמור על רציפות תפעולית תקינה, וחדר מחשב בבניין משרדים כבר לא התאים לנו". יצויין כי ב-2017 העבירה החברה גם את האתר המשני שלה, ה-­DR, ל-Data Center אחר של בזק בינלאומי.

משה שמריהו, מנהל התפעול והתשתיות של בנק אגוד, מספר כי "אנחנו התחלנו בסביבות 2015 לחשוב על עתידו של חדר המחשב הקיים בבנק, בעקבות רגולציה שדרשה שהאתרים יוגנו ויהיו עמידים בפני אסון. ניצבו בפנינו כמה חלופות: בניית חדר מחשבים חדש, חיזוק המבנה שבו היה החדר הקיים או מעבר לאתר אירוח, ל-Data Center. בסוף, אחרי בחינה כוללת הוחלט לצאת לאתר אירוח". גם בנק אגוד בחר להתארח ב-Data Center של בזק בינלאומי, ביפו, המתפרס על פני 2,000 מ"ר, שמריהו מסביר מדוע: "השיקול העיקרי היה שמדובר במתקן שמתאים מבחינה מיגונית ומעבר לכך - שמיקוד העשייה של הבנק הוא לא בתחזוקת מידע וכל מה שמסביב לה. כשיש לך מתקן כזה, מוכן ואיכותי, שעומד בתנאים מחמירים מאוד, אין מתאים ממנו".

DATA CENTER NO.5: פתרון אחסון המידע המקיף של בזק בינלאומי. לפרטים הקליקו כאן>>

חברה נוספת שעושה שימוש נרחב ב-Data Center למטרות רציפות עסקית בעזרת בזק בינלאומי - הינה רשת סופר-פארם, רשת הדראגסטור המובילה בישראל, שנקטה במהלך רב שלבים.

"התחלנו כבר ב-2003 את התהליך על ידי שדרוג מערכות הליבה", מספר ז'אן-פול סטרוק, מתאם תשתיות טכנולוגיות של רשת סופר-פארם. "תחילה חיזקנו את האתר הראשי בהרצליה, שבו נמצאות המערכות הראשיות ומטה החברה שלנו, לאתר בעל מערכות כפולות ושרידות גבוהה.

"ב-2007, בהנחיית יוסי כהן, סמנכ"ל ארגון ומערכות מידע של סופר-פארם, הקמנו את הדור הראשון של אתר DR (אתר Business Continuity במונחים שלנו). בנינו עבורו חדר שרתים נוסף עם כל המערכות הנלוות (חשמל על פסק, גנרטורים, מיזוג אוויר, בקרה) באחד המתחמים של הרשת בראשון לציון.

"לקראת שנת 2011 החלטנו להעביר את אתר ה-Business Continuity של הארגון לאתר Data Center חיצוני מנוהל, חדש וחדיש - דור 2, שבו יהיו כל נתוני החברה ולפחות 50% מיכולת העיבוד של האתר הראשי. לטובת העניין נחתם הסכם לעשור, עד שנת 2021, עם בזק בינלאומי, ובמהירות פרסנו את המערכות המשניות באתר של בזק בינלאומי בפתח תקווה.

"בסוף 2017 ביצענו מהלך נוסף להקמת מערך דור 3, שהינו כפיל מוחלט של המערך הראשי של סופר-פארם (active-active) הן בכל הנתונים, הן בכל המערכות והן ביכולת לשאת את כל החברה (עם כל סניפיה - מעל 250 כיום בישראל) בצורה עצמאית ומלאה בשעת חירום ובשעת הצורך. גם בפעם הזו הוחלט ליישם את התכנון בעזרת אתר בזק בינלאומי והכפלנו את השימוש שלנו ב­-Data Center בחוות השרתים החדשה בפתח תקווה".

שוק ה-Data Centers נמצא במגמת צמיחה / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
 שוק ה-Data Centers נמצא במגמת צמיחה / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

שמירה על שירות ועל רציפות, ובעיקר - ראש שקט

כפי שכבר בוודאי שמתם לב, שלושת הארגונים הגדולים הללו - שמייצרים מדי יום כמויות אדירות של מידע - בחרו כולם לאחסנו, ברמה כזו או אחרת, ב-Data Centers­ של בזק בינלאומי. כיום יש לחברה חמישה Data Centers בישראל, האחרון שבהם נפתח ממש בימים אלו בראש העין - בשטח של כ-1,000 מ"ר. מדובר ב-Data Center בעל קיבולת חשמל של 1.6 מגה-ואט, המקבילה לצריכה של 1,200 בתי אב בשימוש רגיל.

מדוע בחרו שלושת הארגונים הללו דווקא בבזק בינלאומי? כל אחד מהדוברים מספק הסבר משלו. "אנחנו מעניקים שירות מסביב לשעון, ולכן שמירה על רציפות תפעולית ותקינות של מערכות המידע היא דבר חשוב מאין כמותו עבורנו", אומר אגמון מקופת החולים מכבי. "אם אין מחשב - אין ארגון. הבנו שנושא Data Center חייב להיות לעילא ולעילא. הייתה לנו גם מחשבה להקים Data Center בעצמנו. עשינו בדיקה וראינו שאנחנו לא מספיק גדולים כדי שזה יהיה כדאי לנו - הרי מדובר בהשקעה גבוהה, וצריך להיות מומחים לעניין.

"היתרון בבזק בינלאומי הוא שהכול פשוט עובד כהלכה. הם עומדים במבחן התוצאה בשירות, באמינות, בתקינות המערכות. בסוף אנחנו והם נמדדים בכך שהכול עובד, כלומר אם אנחנו לא שומעים שום דבר - אז הכול בסדר. בבזק בינלאומי גם מקפידים על עמידה בלוחות זמנים, כל התקשורת עובדת כסדרה, מבצעים בזמן את מה שמסכמים, ועושים זאת על הצד הטוב ביותר".

"מבחינתי כיום כל ההתעסקות בסוגיית החשמל, בסוגיית האל-פסק, בסוגיית המיזוג - כל זה כבר בגדר nonissue", מוסיף שמריהו מבנק אגוד. "יש מתקן שאני אורח בו, ואני יודע שבזק בינלאומי מתחזקים אותו לפי הספר, על פי התקינה, שהם מבצעים בדיקות תקופתיות. האנשים שם גם מקצוענים יותר, כי זה העיסוק המרכזי שלהם - והכל עובד יפה.

עוד נקודה חשובה היא שהאתר לא קרוב אליי פיזית, אלא נמצא ב-Data Center שמרוחק מהאתר הראשי שלנו, ולכן הוא מוחשך, כלומר סגור לגישה חופשית, ואף אחד לא נכנס אליו. ככל שמגיעים פחות לחדר מחשב, יש פחות סיכוי שיהיו תקלות. נוסף על הכול, התשתיות של האתר הזה יציבות יותר בהשוואה לאתר הישן של הבנק. הוא גם פועל תחת עקרונות של יעילות אנרגטית, ולכן צריכת החשמל שלו פחותה - ומדובר בעלויות לא קטנות שנחסכות".

"אחד היתרונות הגדולים מבחינתנו היה היכולת לחתום על הסכם לתקופה ארוכה (עשור) בתנאים יציבים", אומר ז'אן-פול מסופר פארם. "אמנם המקום היה בתחילת דרכו בזמנו, אבל מבחינתנו זו הייתה קפיצת מדרגה. זה אתר מנוהל בצורה מקצועית, עם תשתיות חיוניות איכותיות (תקשורת מרחבית, חשמל על פסק, גנרטורים, מיזוג אוויר, בקרה), ויחס עלות תועלת טוב וכדאי. בראייה לאחור, כבר תשע שנים חלפו, החלטתנו הייתה מצוינת ובזק בינלאומי הוכיחה את עצמה בכל תחומי ה-Data Center".

הוא מוסיף כי בשנים האחרונות בעיקר, בזק בינלאומי הצליחה לגוון את ההיצע וסל השירותים שלה. "בזק בינלאומי הפיקה לקחים מכמה תקלות שהיו בתחילת הדרך, ועשתה את זה יפה מאוד - מאז אנחנו נהנים מיציבות השירות - במילים אחרות שקט תעשייתי".

לאן התחום הולך מכאן?

לסיום, אי אפשר שלא להתעכב על השאלה המעניינת באשר לעתידו של התחום: האם, במקביל לגידול המתמיד והאדיר של המידע הנצבר בידינו, בטח ובטח בידי הארגונים הגדולים, גם עולם ה-Data Centers יצמח עוד ועוד? מבחינת שלושת הדוברים, התשובה ברורה למדי.

"ה-Data Centers ימשיכו להיות שחקן חשוב בתחום, וייווצר מעין 'מיקס' בינם לבין שירותי הענן, שיעניקו גם הם עוד ועוד שירותים של ניהול המידע", צופה אגמון. "מה שבטוח הוא ש-Data Center בתוך ארגון הוא כבר עכשיו דבר חסר טעם, אלא אם כן אתה ארגון ענק. זו השקעה מיותרת".

"אני חושב שזו המגמה כרגע גם בארץ וגם בעולם", אומר שמריהו מצידו. "ארגונים מבינים שתחום ה-Data Centers הוא לא העיסוק העיקרי שלהם, ושאין טעם לבנות או להכשיר שטח משלך כ-Data Center. בראייה הכללית אני חושב שמעבר ל-Data Center כדאי יותר עסקית וכלכלית. לכן המגמה הזאת לדעתי תלך ותגדל. לאחרונה אני רואה יותר ויותר חברות שמבינות את הפוטנציאל הזה".
ז'אן-פול אוחז, גם הוא, בהשקפה של שני קודמיו: "עוד ועוד חברות יאמצו את הגישה שלא להחזיק אתכלמרכזי המידע אצלם, במתחם המשרדים. ניהול של מערכות אלקטרו־מכניות הינו מורכב ולכל הדעות אינו משחק. אחזקת שנאים, גנרטורים, מערכות אל פסק, מערכות מיזוג האוויר, מערכות גילוי וכיבוי אש, מערך בקרה ועוד - זה מקצוע בפני עצמו. אם אתה רוצה להתרכז בערך המוסף העסקי האמיתי שלך, עדיף לעשות שימוש ב-Data Center. אין ספק שנראה תחרות גדולה בשוק הזה בשנים הקרובות".

DATA CENTER NO.5: לנהל את כל מערכות ה-IT של הארגון ממקום אחד. לפרטים הקליקו כאן>>