תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

לעשות עסקאות בעזרת AI: הטכנולוגיה מסייעת להפוך עסקים מקוונים לנכסים מניבים

בתמיכת מערכות טכנולוגיה מתקדמות מבוססות נתונים - AI ,Big Data ו-Deep Learning, ניתן להוציא לפועל באופן מיטבי עסקאות לרכישת עסקים מקוונים ולהשביח אותם. גבי בר, מנכ"ל משותף חברת TCM, העוסקת בתחום ועומדת בפני הנפקה בבורסה האוסטרלית: "המערכות יודעת לספק מעין הנחת יסוד לגבי הביקוש או רמת הצמיחה החזויה של עסקים ברשת לאורך תקופה"

TCM מאתרים, מנהלים ומשביחים נכסים דיגיטליים מניבים / צילום: תומר פלוטין
TCM מאתרים, מנהלים ומשביחים נכסים דיגיטליים מניבים / צילום: תומר פלוטין

הכתבה בשיתוף TCM

לפני כשני עשורים זה נראה לנו עדיין כחיזיון רחוק, לא ממשי או מוחשי. לאט-לאט הוא הפך לנפוץ יותר, ובשנים האחרונות אנחנו עדים לשיטפון: זרם הקנייה דרך הרשת הולך ומתגבר עד שהוא למעשה מטיל צל על הקניונים ועל המרכזים המסחריים ה"מוחשיים", אלו שכולנו היינו רגילים לערוך בהם קניות במשך שנים. כבר ב-2018 דובר על זינוק מרשים בהיקפי הקניות של ישראלים דרך הרשת לסכום של כ-13 מיליארד שקל, וב-2019 הסתכם היקף הרכישות אונליין בכ-22 מיליארד שקל, בישראל לבדה. הסיבה לכך ברורה: אם אפשר לרכוש את אותו מוצר מהבית, ולא פעם אפילו למצוא אותו במחיר זול יותר - מדוע שנמשיך בקנייה המסורתית? העולם המקוון קורא לנו, לכולנו.

כיום אפשר לקנות ברשת כמעט הכל אפילו נכסים, ולא סתם נכסים, אלא נכסים דיגיטליים. במה מדובר? ברכישת חנויות מקוונות, שהן היום נכסים לכל דבר ועניין, קרי "נדל"ן דיגיטלי" - חנויות ועסקים וירטואליים שכל פעילותם העסקית מתבצעת ברשת האינטרנט, לעיתים לצד חנות פיזית ולעיתים גם ללא שיש חנות פיזית בכלל. בהיותם עסקים לכל דבר, הם גם נתפסים כנכסים שאפשר לקנות ולמכור כמו בכל עסקת מכר באשר היא.

גרף ריווחיות הנדל"ן הדיגיטלי לחודש מרץ 2020 / מקור: TCM
 גרף ריווחיות הנדל"ן הדיגיטלי לחודש מרץ 2020 / מקור: TCM

"ההקבלה של התחום הזה לעולמות הנדל"ן מתבקשת מאוד, כי המודל כאן הוא של רכישת עסק, בסופו של דבר", מסבירים בני הזוג שני וגבי בר, מייסדי חברת TCM - הפעילה בתחום מזה 8 שנים. "מדובר בעצם בעסקים בדיגיטל - ברשת, מעולם הסחר המקוון, שהפעילות שלהם מנותחת בעזרת כלים טכנולוגיים מתקדמים, מנהלים אותם, משביחים אותם ולאחר מכן מוכרים אותם. כש הלקוחות שלנו הופכים שותפים לכל דבר בעסק הזה, כיוון שהם לוקחים חלק במימון עלויות הקנייה.

"זה תהליך מקביל לרכישת חנות שמוכרת מוצרים בקניון: חנות בקניון ניתן לנתח ע"י דוחות כספיים, קבלת ההחלטות על רכישה מבוססת על דוחות כספיים וניתוחי תנועה של קונים, רכישה של חנות אחת בקניון אחד מתוך כוונה להפוך לרשת ארצית ומכירת הרשת כמה שנים קדימה. לכן זה מזכיר מאוד את עולם הנדל"ן המניב. נכון, כאן לא מדובר בנכס דלא ניידי, אבל זהו אכן נכס - asset".

גבי ושני בר - המייסדים ומנכ"לים משותפים בחברת TCM - חברה טכנולוגיה מאתרת ומשביחה נכסים דיגיטלים / צילום: אורי כרמי
 גבי ושני בר - המייסדים ומנכ"לים משותפים בחברת TCM - חברה טכנולוגיה מאתרת ומשביחה נכסים דיגיטלים / צילום: אורי כרמי
 

 מודל קבלת החלטות מבוסס ביג דאטה

כיצד כל זה נעשה בפועל? הרי כל מי שמחליט לרכוש נכס - בין אם זה נכס נדל"ן "אמיתי" ובין אם מדובר בנכס דיגיטלי - צריך לוודא שמדובר בעסק מכניס, שהרכישה תהיה כדאית עבורו בטווח הארוך. כאן נכנסים לתמונה מערכות טכנולוגיה מבוססות נתונים שהפכו לחלק בלתי נפרד מהעולם הטכנולוגי שבו אנו חיים: ביג דאטה ובינה מלאכותית (AI) - משמע מערכת החוקרת כמויות מידע גדולות ביותר על מנת להסיק מסקנות אשר היה נידרש צבא של אנליסטים להסיק אותם.. הביג דאטה הוא מושג כולל ליכולת לאגור, למיין ולצבור מצבורי נתונים בכמויות אדירות; הבינה המלאכותית, המערכת הלומדת, מושג המוכר לכולנו, משמשת בהקשר זה ללימוד הנתונים ולבניית שאילתות רלוונטיות יותר ככול שהמידע נגיש ועל בסיס אותם נתונים נעשית למידה עמוקה - Deep Learning לטובת הסקת מסקנות עסקיות חשובות לנו. המערכת משתמשת בטכניקות של Deep Learning מבוססות רשתות נוירונים כדי לדמות פעולות אנושיות כמו זיהוי תמונה, קיטלוג מוצרים ונישות וחיזוי ביקושים ומכירות.

גבי ושני בר בכנס לקוחות TCM בבית ציוני אמריקה / צילום: תומר פלוטין
 גבי ושני בר בכנס לקוחות TCM בבית ציוני אמריקה / צילום: תומר פלוטין

"קח לדוגמה את תהליך הרכישה שלנו - לכל אורכו אנו שואבים המון נתונים לגבי העסק המועמד לרכישה", מסביר גבי בר, "אנו סורקים עשרות מיליוני נקודות מידע על מיליוני מוצרים בזירות סחר, בנפח נתונים של טרהבייטים (1 טרה שווה לאלף ג'יגה - י.נ.). ברגע שאנחנו מקבלים גישה לנתוני החנות, אנחנו מתחילים בעזרת המערכת לשאוב ולבחון נתונים - מזהים אם מדובר בחנות שפונה לנישה מסוימת, אם ישנו מוצר מרכזי או כמה מוצרים חזקים, מהו הגידול במכירות של אותו מוצר, מהן מילות החיפוש הרלוונטיות לחנות או המוצרים שמחפשים בה יותר מכול, בכמה מלאי מחזיקה החנות, מה היקף המכירות ועוד ועוד. אלפי פרמטרים אשר מתנקזים לבסיס נתונים לצורך קבלת החלטות רכישה ותמחור הנכס.

בדיקת התאמתכם למסלולי הסחר של TCM והצטרפות היכנסו ללינק>>

"כשמתחיל להצטבר המידע הזה והנתונים נאספים, נכנס לתמונה רכיב ה-AI, המערכת הלומדת ומערכת הלמידה העמוקה. הן בעצם יושבות על הביג דאטה, מקבלות את הנתונים וכל הזמן לומדות את החנות. הן מבצעות שאילתות, לומדות, כאמור, מה אנשים מחפשים ואיך מתנהלת המכירה בכל שלב, ולפי זה יודעות לספק מעין הנחת יסוד לגבי הביקוש או רמת הצמיחה החזויה של החנות לאורך תקופה.

"יש פה המון נתונים והמון ניתוחי נתונים", ממשיך ומסביר גבי בר, ועל בסיס זה יושבים האנליסטים שלנו ומתעמקים בחנות הספציפית שאנחנו בוחנים. בסופו של דבר, כל הנתונים הללו מתורגמים לתוצאות המסייעות בתהליך קבלת ההחלטות. אין פה שימוש באינטואיציה, בתחושת בטן - אהבתי את העסק או לא אהבתי את העסק, אהבתי את המוצר לא אהבתי את המוצר. זהו תהליך מובנה, מבוסס נתונים וניתוחים, שבסופו של דבר מביא אותנו להחלטה - לרכוש או לא לרכוש את החנות". מנגנון זה גם מאפשר לנו לסרוק כבר היום עשרות נכסים בחודש ובהמשך מאות נכסים על מנת לא להחמיץ אף הזדמנות עיסקית.

ההתנהגות הצרכנית, שינוי ברכישות און ליין / מקור: Econsultancy & Marketing Week's COVID-19 Buisness Survey
 ההתנהגות הצרכנית, שינוי ברכישות און ליין / מקור: Econsultancy & Marketing Week's COVID-19 Buisness Survey

כדי להמחיש את התהליך, הוא מספק דוגמה עכשווית: "אנחנו כמובן מקפידים לבחון ולרכוש נכסים בצמיחה. לאחרונה ניהלנו משא ומתן עם חנות אשר תומחרה ב-2.4 מיליון דולר, אבל המערכת שלנו על בסיס הנתונים בשילוב האנליסטים תמחרה את החנות ב-1.2 מיליון דולר.

לאחר הצגת הנתונים למוכר, העסקה נסגרה על 1.5 מיליון דולר. כל רוכש אחר אשר אינו בעל גישה למערכות הנתונים ואנליזה מקיפה היה רוכש את החנות במחיר גבוה על בסיס מחיר השוק והיה לכן משיג תשואה נמוכה יותר.

המעבר מרכישות פיזיות לרכישות און ליין / מקור: www.ipsos.com/en
 המעבר מרכישות פיזיות לרכישות און ליין / מקור: www.ipsos.com/en

"עם כל הידע הזה אנחנו נכנסים למשא ומתן, ואם מצליחים להתפשר רוכשים את הנכס - והלקוחות שלנו הופכים להיות הבעלים שלו. אנחנו מנהלים את הנכס AtoZ כולל כלל שרשרת האספקה, ניהול שרות הלקוחות, קידום, הרחבת זירות סחר, שילוב זירת סחר עצמאית השייכת ל-TCM ועוד. רוב פעילות הניהול נעשית במערכות אוטומציה כולל שימש בכלי בינה מלאכותית, כגון ניהול פרסום מחוץ לאמזון במערכת לומדת. אנחנו משביחים את הנכס ובסופו של דבר מוכרים אותו. ההשבחה נעשית בדרך כלל על ידי יעול פעילות העסק בעזרת המערכות שלנו, השקת מוצרים נוספים וגם כניסה לעוד עשרות זירות מסחר, כך שהמוצרים יכולים להימכר בעוד שווקים ברחבי העולם".

"הלקוחות שלנו, שלהם חלק באותה חנות, נהנים משני יתרונות: האחד - חלוקת רווחים שוטפת, מהפעילות של העסק; השני - רווח הון על המכירה. שוב, אם נקביל את זה לעולם הנדל"ן המסורתי, מדובר על רווח מהשכרת הנכס, ומרווח הון בסופו של תהליך על ההשבחה של הנכס".

שוק צומח עוד לפני הגעת הקורונה

לדברי גבי ושני בר, המשמשים מנכ"לים משותפים של חברת TCM, נדל"ן דיגיטלי בהחלט יכול להפוך לענף מעניין ומתפתח, ובדומה לערוצים מקוונים אחרים נמצא בנסיקה כלפי מעלה? "הביקושים עולים על ההיצע" - ובימי הסגר שבהם אנחנו נמצאים, הפוטנציאל רק הולך וצומח". לדוגמה, בארה"ב שיעור ההוצאה הממוצעת של רכישות מקוונות עלה במרץ ב-17% לעומת החודש הקודם; כמו כן, סכום ההוצאות השבועיות לרכישה ברשת של משקי הבית עלה ב-40% - מ-2.2 מיליארד דולר בפברואר ל-3.1 מיליארד במרץ, כך עולה ממחקר שנערך עבור בנק ההשקעות האמריקאי, William Blair.

צמיחת המסחר הדיגיטאלי ותחזית ל-2021 / מקור: Emarketer.com
 צמיחת המסחר הדיגיטאלי ותחזית ל-2021 / מקור: Emarketer.com

"עוד לפני משבר הקורונה שוק ה-e-Commerce צמח בקצב גבוה", אומר גבי בר. "שיעורי הצמיחה עלו בהתמדה, משנה לשנה. השנה להערכתי הוא יגיע לסביבות 50% צמיחה, כי בסופו של דבר אנשים מבינים - למה לי ללכת לקניון? הסחר המקוון יהיה דומיננטי בכלכלה העולמית בשנים הבאות. גם אם הקורונה תיעלם, יישאר לאנשים איזשהו פחד, אפילו בתת-מודע, לגבי התקהלות. יהיה לזה אפקט. אני לא יודע לכמה זמן, וכמה הוא יהיה גדול - אבל יהיה לכך אפקט מורגש".

כחלק מהתנופה הזו, חברת TCM  נכנסה להליך הנפקה מלא - IPO ב-ASX, הבורסה לניירות ערך באוסטרליה. כשהכול מסביב נמצא באי-ודאות גדולה, מהלך שכזה הוא בעל משמעות רבה עוד יותר. בר מסביר את הרציונל מאחוריו: "זהו מהלך שמאפשר בעצם לאנשים לקחת חלק לא רק בנכסים הדיגיטליים או במסלולים שלנו, אלא ממש לקחת חלק בבעלות על החברה בתחום צומח".

בדיקת התאמתכם למסלולי הסחר של TCM והצטרפות היכנסו ללינק>>

*פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

** אין באמור כדי לתת מצג משפטי מכל סוג ועל המבצע עסקה לקבל יעוץ משפטי פרטני המתאים לצרכיו.