"הקורונה אימן אותנו במשך שמונה שבועות בלשחרר את שריר השליטה"

האם עבודה מהבית אפקטיבית • איך מחברים את העובדים לארגון • והאם המודל הזה יישאר גם אחרי הקורונה • "תוכנית עבודה": סדרת שידורי הלייב של "גלובס"

מה האתגר הכי גדול?

יהודית ימפולסקי, סמנכ"לית משאבי אנוש באמדוקס: "הקושי המשמעותי זה שהיום הופך להיות עיסה גדולה אינסופית. אתה כל הזמן זמין, וזה גורם שחיקה. הקמנו את האתר Virtually Together, שפתוח לכולם. דרכו אנחנו נותנים כלים איך לעשות פיתוח עבודה, כמה זמן עושים ישיבה. השקענו הרבה ברווחת העובד. איך לוקחים הפסקה, אוכלים, עושים פעילות פאן וירטואלית. הקושי המרכזי הוא להפריד בין החיים הפרטיים לעבודה".

אורן ישראלסון, סמנכ"ל אנשים, Illusive Networks: "המציאות טפחה על פנינו. לעבוד מרחוק זה השגרה החדשה שלנו. נגיף הקורונה אימן אותנו במשך שמונה שבועות בלשחרר את שריר השליטה, שהיה מכווץ אצל רוב המנהלים. ישבנו וחשבו מה צריך לקרות כדי שזה יעבוד, וזיהינו שלושה ערכים: אמון, בהירות (clarity) ואחריות (accountability). לגבי הבהירות, כלים טכנולוגיים מאפשרים לעדכן בכל רגע נתון איפה כל אחד נמצא במשימות שלו. כמובן צריך לעשות הדרכה למנהלים ולתת להם כלים, גם כדי להתמודד עם השחיקה, ועם הסיטואציה המורכבת שבה הכול קורה באותו חלל, הביזנס והפלז'ר".

מה היתרון לארגון?

אורן ישראלסון, סמנכ"ל אנשים, Illusive Networks: "ההזדמנות לייצר את הצוותים - אחד מחיפה, אחד משדרות, אחד מסכנין. תחשבו איך ההייטק יכול להתפזר, איפה יתחילו להקים חברות. זה מאפשר גיוון".

ימפולסקי: "אני חושבת שצריך להמשיך לקדם את הפריפריה דרך נוכחות פיזית. לא לכולם יש התנאים האופטימליים לעבוד מהבית. ראינו את הקושי אצל הורים לילדים קטנים בדירות קטנות שאין להם חדר ייעודי לכך. כן גמישות, כן עבודה מרחוק, אבל גם כן מקום שניתן להיפגש בו פיזית. לתת גם לאנשים שאין להם המרחב בבית להצליח".

מהם הלקחים מהקורונה?

מלי אלקובי, יועצת לארגונים, מומחית לחוויית עובד: "נכנסנו לסיפור של הקורונה כשהארגונים לא היו מספיק מוכנים, הילדים היו בבית. אז צריך לראות איך לוקחים את החוויה הזאת למדיניות חיובית. המחקרים מראים שלעבוד כל יום מהבית זה לא הדבר הכי חיובי ברמה הפסיכולוגית והחברתית. מבחינת פרודוקטיביות, האידיאל הוא לעבוד יום או יומיים בשבוע, והדבר המעניין הוא שכדאי לעשות את זה דווקא ביום ראשון, כי זה יוצר איזון טוב יותר בין עבודה לחיים הפרטיים. כשאני עובדת מהבית ביום ראשון, אני יכולה לארגן את כל השבוע והסיכוי שאעבוד בסוף השבוע פוחת".

מ הטיפ שלכם לארגונים?

ישראלסון: "תשאלו את העובדים. אל תחשבו שאתם יודעים בעצמכם. יהיו אתגרים. צוות שיש בו שלושה אנשים שבחרו לעבוד מהבית ועוד ארבעה שבחרו לעבוד מהמשרד יהיה צוות מאותגר, וצריך למצוא את הדרכים איך לעשות את זה. זה מחייב מודלים שונים של מבנה ארגוני, של היררכיה".

ימפולסקי: "לארגון צריכה להיות מטרה. לפני שעוסקים באיך וכמה, נגדיר מטרה ונחבר את העובדים לארגון".

אלקובי: "כדי לבנות אמון בין עובדים למנהלים, צריכה להיות מדיניות ברורה של שיתוף מסמכים, הגדרת יעדים וכלי מדידה וטכנולוגיה טובה. צריך לוודא שיש לאנשים מספיק מחשבים בבית. דבר נוסף הוא לקבוע את שעות הזמינות. אפילו בתוך צוותים אפשר לקבוע את השעות שבהן נערכות פגישות, יוצאים להפסקת צהריים. כשמתאמים את זה, הסטרס יורד ורמת האמון עולה".

ד"ר דלית דשא, מלווה ארגונים בנושאי פיתוח אסטרטגיה וגיוון: "כשאתם יוצרים מודלים, הביאו בחשבון שיהיו אנשים שייהנו מהם פחות, ותתקשרו את זה פנים-ארגונית. תשאלו את עצמכם מה הוגן כלפי כולם".

האם המודל של עבודה מרחוק יישאר?

ישראלסון: "אני חושב שזו מתנת האל לדור המילניאלס. אני בעד לאפשר עבודה מהבית למי שזה נוח לו".

ימפולסקי: "אני מאמינה שייקח זמן עד שכולנו נוכל לחזור לעבודה מהמשרד ביחד, לכן נושא העבודה מרחוק יישאר בצורה יותר משמעותית מיום בשבוע. הוכחנו שלא רק שזה אפשרי, זה גם ממש טוב. לחלק מהאנשים זה נותן ‘בוסט’ ביכולת שלהם לחשוב ולהתארגן אחרת, ועבודת הצוות לא נפגעה. הקורונה עשתה שינוי בכל הנושא של גמישות. צריך לחשוב על עוד דרכים לתת אותה".

דשא: "עבודה מהבית כמשהו רציף מקטינה פרודוקטיביות, חדשנות, יצירתיות. אני לא שותפה להתלהבות מממצאי הקורונה. עברו חודשיים, חטפנו מכות רציניות ולקח לנו זמן להתאפס. צריך שנייה לעצור ולהבין את המשמעויות. ישראל היא תרבות שרגילה לעבודה ביחד. יש לזה הרבה כוח. אם רוצים לשלוח אנשים לעבוד בבית, צריך להטמיע את הערכים של זה ולא לוותר על החברותא".

איך מטמיעים פלטפורמות עבודה מרחוק?

1. מה צריך כדי להתחיל

עדי קריסטל, מנהלת תחום Microsoft 365 בחטיבת השיווק של מיקרוסופט ישראל: "דבר ראשון הארגון צריך להחליט שזו הפלטפורמה שהוא רוצה להטמיע. לאחר מכן צריך לעשות תהליך ארגוני, לא ארוך ולא מסובך, שבו מגדירים את אופן הזיהוי של האנשים שמתחברים לפלטפורמה - עובדים בארגון או שותפים שאישרנו להם להשתתף. אפשר לקבוע משתמש וסיסמה, הקשחות ביומטריות. חשוב שנדע מי מזדהה אל המערכת. פלטפורמה 365 מתחברת לכלים אחרים של אופיס 365, ולכן היא אינטואיטיבית מאוד. חוויית השימוש פשוטה, אבל ללא ספק נדרש תהליך שינוי. ארגונים עברו עכשיו טרנספורמציה דיגיטלית של שנה בחודשיים, הם למדו מהר מאוד איך להכשיר את העובדים. צריכה להיות הכנה תשתיתית והדרכות משתמשים".

ניר גולדשטיין, מנהל קבוצת המכירות של Monday.com באירופה ובאסיה: "המוצר שלנו נועד מלכתחילה גם לחברות שאינן הייטק, ולכן המחשבה היא למזער את תהליך ההטמעה. רוב הלקוחות לא מדברים איתנו אלא נכנסים למערכת לבד ומתקינים בעצמם. אנחנו רואים את החשיבות של זה עכשיו. סביב זה ניסינו ליצור כלים שעוזרים לארגונים להטמיע את הפלטפורמה על ידי טמפלטים. האינטגרציה עם כלים אחרים נעשית ברמת הזיהוי של משתמש וסיסמה"

2. אימוץ הדרגתי או גורף?

גולדשטיין: "ככל שהפלטפורמה רחבה וגמישה יותר, יש ערך מוסף גבוה יותר לצמצום של פיזור המידע, ואז היתרון להכניס כמה שיותר אנשים לפלטפורמה הוא משמעותי. אין כמעט תהליכים שנשארים ברמת הצוות".

קריסטל: "אנחנו מנסים ללמוד תרחישים שקורים בתוך הארגון, ובדרך כלל מתחילים בחטיבות שיש בהן הרבה צוותים. אנחנו נתקלים עכשיו בהתנהגויות חדשות במקומות שבהם לא נדרש קודם לכן לבצע טרנספורמציה דיגיטלית מהירה, לדוגמה רופאים צריכים להתייעץ זה עם זה, ישיבות נעשות בבידוד".

3. לא רק כלים לתקשורת

קריסטל: "אתה יכול לחזור לשיחות וידיאו, לשמור על ההיסטוריה הארגונית. זו בעיניי אחת העוצמות של הפלטפורמות האלה. הן גם מאפשרות להכניס את הסושיאל לעבודה".

גולדשטיין: "הפלטפורמה היא לא רק אמצעי תקשורת, אלא כלי לחסוך בשאלות. רואים בה את ההתקדמות במשימות". 

*** גילוי מלא. שידורי הלייב מתקיימים בשיתוף ובחסות מיקרוסופט.