תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

התאהבות בחברה, השקעה בטרנדים וביטחון מופרז: 7 טעויות נפוצות של משקיעים בשוק ההון

תחום ההשקעות הוא איננו מדע מדויק, אולם יש מספר טעויות קריטיות (ומאוד נפוצות) בקרב משקיעים שיכולות להביא להפסד כספי משמעותי • ממה כדאי להימנע כדי להגביר את הסיכוי לכך שההשקעה תשתלם בטווח הארוך?

טעויות בניהול תיק השקעות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
טעויות בניהול תיק השקעות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף אלטשולר שחם

בתחום ההשקעות, תכונות כמו סבלנות ואורך רוח זוכות למקום של כבוד, כמו גם הסתכלות לטווח הארוך והתאמת ההשקעה לאופי, לסטטוס האישי ולמטרות שלכם. בין אם אתם עושים כעת את צעדיכם הראשונים בשוק ההון או שאתם משקיעים מנוסים - הנה 7 טעויות שממש כדאי לכם להימנע מהן:

1. לשים את כל הביצים בסל אחד

אחד הכללים הבסיסיים בעולם ההשקעות הוא לבצע פיזור רחב של ההשקעה, כלומר לא להיצמד למניה אחת או לאגרת חוב ספציפית בלבד, אלא לגוון את תיק ההשקעות.

ניהול תיק השקעות מפוזר עשוי להעניק יציבות גדולה יותר ולהגיב פחות לאירועים ספציפיים (לא בהכרח כלכליים) שמשפיעים על כיוון השווקים. כך למשל, אירוע פוליטי כזה או אחר, אמירה של שר בכיר ואפילו חשש למשבר - תיק שמפוזר על פני מגוון רחב של ניירות ערך, סקטורים ואזורים גלובליים, חשוף פחות לתנודתיות קצרת טווח.

2. השקעה שאינה מתאימה לצרכים ולמאפיינים של המשקיע

ניתן להשקיע בשוק ההון במגוון דרכים כמו ניהול תיק השקעות, קופת גמל להשקעה, מסחר עצמאי ועוד. כאשר בוחרים בדרך מסוימת, חשוב לדאוג שהתמהיל הנבחר יהיה מתאים למשקיע ולצרכיו הספציפיים. למה הכוונה? יש לבחון את התמונה המלאה ולבדוק האם יש למשקיע הכנסות או נכסים נוספים, התחייבויות, מה מצבו המשפחתי, מה גובה ההכנסה החודשית שלו, מה יחסו לסיכון ועוד. כך למשל, משקיע עתיר נכסים שיש לו סכום כסף ספציפי שמיועד להשקעה בשוק ההון, צפוי לבחור בתמהיל שונה ממשקיע שכל חסכונותיו מופנים להשקעה ארוכת טווח בשוק ההון. כל משקיע הוא בעל צרכים והעדפות אחרים, ולכן בטרם ביצוע ההחלטה ניתן להתייעץ עם בעל רישיון מטעם רשות ניירות ערך שיכול לסייע בנושא.

טעויות נפוצות של משקיעים בשוק ההון / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
 טעויות נפוצות של משקיעים בשוק ההון / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

3. להתאהב בחברה

קיימת נטייה מסוימת מצד משקיעים להיצמד להשקעה בחברה ספציפית, שהמוצרים או השירותים שלה קרובים לליבם, גם אם החברה אינה בהכרח השקעה טובה.

אם, למשל, אתם מפסידים מביצועי המניה לאורך זמן, או שהדוחות שלה מאכזבים רבעון אחרי רבעון - יתכן שכדאי לבחון מחדש את ההשקעה, על אף שאתם ממש אוהבים את החברה ואת מה שהיא מוכרת או מייצגת עבורכם. גם בעולם ההשקעות לפעמים צריך לדעת לשחרר.

בכל הנוגע להטיות פסיכולוגיות המשפיעות על שיקול דעתם של משקיעים, ניתן ללמוד גם מחוקרי כלכלה התנהגותית כגון ריצ'ארד ת'יילר, שטבע את המונח "אפקט הבעלות" (Endowment Bias), הגורם למשקיעים לייחס להשקעה הנמצאת ברשותם ערך גבוה יותר ממחירה האמיתי בשוק.

4. מה שהיה הוא שיהיה? לא בהכרח

מדובר באחת הטעויות הקלאסיות בהשקעות, הגורמת למשקיעים להיכנס לשוק שביצע מהלך עליות או להשקיע בחברה מסוימת לאחר שמנייתה כבר נסקה בעשרות אחוזים. המחשבה ששוק המניות או מניה ספציפית שעלו ימשיכו לעלות וכדאי להשקיע בהם על בסיס זה, היא טעות ביסודה.

השקעה בשוק המניות או בחברות ספציפיות צריכה להתבצע לאחר מחקר מעמיק, ניתוח דוחות כספיים, הסתכלות ובחינה של תנאי השוק והנתונים הכלכליים שמעידים על מצב המשק ועל הסקטור הרלוונטי. השקעה שמבוססת על הצרכים והמאפיינים הייחודיים שלכם עשויה להניב לאורך זמן תשואה גבוהה יותר מאשר ניסיונות לא ממוקדים להתחקות אחר ניירות ערך שנמצאים במגמת עלייה.

5. לפעול בביטחון מופרז

עודף ביטחון עצמי הוא לא תכונה חיובית בעולם ההשקעות. מאחר ולאיש מאתנו אין יכולת נבואית, אין לנו אפשרות לדעת האם מחר ההשקעה שבה בחרנו תעלה או תרד.

כשם שהזכרנו מעלה, השקעה בשוק ההון צריכה להיות מגובה בניתוח מעמיק, ניתוח דוחות כספיים והבנת משמעויות נתוני המאקרו. רכישת ניירות ערך מתוך ביטחון מופרז בעקבות השקעה מוצלחת שביצעתם אינה ערובה להצלחה בעתיד. להפך, קנייה ומכירה של ניירות ערך בתדירות גבוהה נושאת עלות של עמלות ועלולה לפגוע בתשואה.

6. השקעה בטרנד חולף ולא במגמה ארוכת טווח

כמו בהרבה תחומים, גם בשוק ההון יש טרנדים ומגמות קצרות טווח שבחלוף הזמן לא החזיקו יותר מכמה חודשים. בטרם מבצעים השקעה בענף או בחברה שמצטיירים כטרנד, כגון חברה שמציגה פטנט חדשני ומתוחכם - יש לבדוק לעומק האם מדובר בתהליך משמעותי וארוך שנים או שמא בבאז קצרצר. דוגמאות לתהליכים גלובליים משמעותיים הן למשל התארכות תוחלת החיים, מעבר לאורח חיים בריא, שמירה על איכות הסביבה ועוד. מדובר במגמות ארוכות טווח שצפויות להמשיך להתפתח קדימה. בנוסף, העובדה שחברות מובילות ברחבי העולם מאמצות מגמה ספציפית ומבצעות התאמות במוצרים ובשירותים הנוגעים אליהן, מעידה על כך שלא מדובר בטרנד חולף אלא בתהליך מתמשך ועקבי.

7. ניסיון לתזמן את השוק

תזמון השוק הוא מהטעויות הנפוצות ביותר בעולם ההשקעות, קשה מאוד להימנע ממנה ואפילו משקיעים מנוסים ועתירי ניסיון עשויים להתפתות לבצע אותה.

הדחף לבצע שינויים תכופים כמו קנייה או מכירה של ניירות ערך במטרה לנסות "לעשות מכה" או להשיג רווח גדול בזמן קצר הוא חזק לפעמים, אך ניסיונות להיכנס בדיוק בזמן הנכון ולצאת רגע לפני שהשוק מתחיל לרדת בחדות, סופם להיכשל במרבית המקרים. הסיבה לכך היא, שכיוון השוק היום אינו מספק יכולת ניבוי לגבי כיוונו בעתיד. לכן, התמדה בהשקעה שמותאמת לצרכי המשקיע עשויה להיות אסטרטגיה טובה יותר לאורך זמן מאשר קנייה ומכירה בלתי פוסקת של ניירות ערך.

*אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה ואין באמור משום תחליף לשיווק השקעות אישי ויעוץ פרטני המתחשב בצרכי הלקוח.