תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

לבחור משרד אחרת: מה מביא חברות למתחמי התעסוקה מחוץ לת"א?

מחיר נוח, נגישות, גמישות תכנונית ועוד. חברות רבות מוצאות עניין בשטחי משרד בטבעת החיצונית של גוש דן • "יש רצון לצאת מהערים הגדולות ולחסוך בעלויות", אומרת יעל פרי, סמנכ"לית השיווק של קבוצת מבנה, אחת מקבוצות הנדל"ן הגדולות בישראל, שהקימה את בניין "אורות East" באזור התעשייה אור יהודה

פרויקט  "אורות East" באור יהודה, קבוצת מבנה / הדמיה: סטודיו מור
פרויקט "אורות East" באור יהודה, קבוצת מבנה / הדמיה: סטודיו מור

הכתבה בשיתוף קבוצת מבנה

למרות משבר הקורונה נראה כי נושא העבודה במשרדים לא נעלם משגרת חיינו. חברות רבות עדיין זקוקות לשטחי משרד, ולו בשל העובדה שאת העבודה שהן מבצעות לא ניתן לעשות מרחוק. "חודשי הקיץ תמיד מאופיינים בירידה מסוימת בביקושים וההערכות מחדש של חברות. לדעתי, מהר מאוד, כבכל שנה אחרי הקיץ, השוכרים יחזרו לשוק ולנו יש היצע רב, איכותי להציע להם. בחוויה שלנו קבוצת מבנה ממשיכה לקבל ביקושים בתדירות גבוהה, ללא שינוי ניכר", אומרת יעל פרי, סמנכ"לית השיווק של קבוצת הנדל"ן מבנה.

אחד האזורים שעומד לרשות אותם שוכרים עליהם מדברת פרי, הוא הטבעת החיצונית של גוש דן. בשנים האחרונות החלו לצמוח בה מתחמי תעסוקה חדשים ורחבי היקף. אחד מהם הוא אזור התעשייה הדרומי של אור יהודה, בו השלימה לאחרונה קבוצת מבנה את הקמתו של בניין המשרדים החדש "אורות East". האזור נמצא בשנים האחרונות בתנופת פיתוח על ידי המדינה והמועצה המקומית ומנסה למשוך אליו שוכרים חדשים, באמצעות הטבות מס שונות, מבנים ייחודיים, פיתוח תשתיות תחבורה והצעות אטרקטיביות נוספות. אז מה, אם כן, מייחד ומוביל חברות רבות לבחון מעבר אפשרי אליו?

קירבה לאזורים מרכזיים וצירי תחבורה

בניגוד למה שניתן היה לחשוב, לא כל החברות מעוניינות להתמקם בתל אביב ולא כל המנהלים היו בוחרים בעיר, גם אם ברשותם תקציב מתאים. "אני משוחחת עם הרבה מנהלות ומנהלים של חברות בכל האזור שעוטף את אור יהודה, מיהוד, סביון ועד נווה מונסון; נמאס להם להגיע בפקקים בכל בוקר לתל אביב והם מחפשים מקומות כמו אור יהודה והסביבה. באזור זה יש לנו מספר שטחים לא מועט להציע בבניינים שבבעלותנו", אומרת פרי.

אזור התעשייה יהלום, בדרומה של אור יהודה ממוקם מבחינה גיאוגרפית בקרבת מקומות מרכזיים, כמו נתב"ג, מה שהופך אותו לרלוונטי עבור חברות שיש להן פעילות עסקית בנמל התעופה - "מדובר בשלוש דקות נסיעה מהטרמינל", מדגישה פרי. כמו כן, אזור התעשייה נמצא בסמוך לכביש 461 המתחבר לתל אביב, כביש 412 המתחבר לכביש 1 תל אביב-ירושלים ותחנת הקו הסגול של הרכבת הקלה. "האזור מאוד נגיש, כך שלא מדובר על התרחקות מהמרכז, אלא על הישארות בתחומו", היא מוסיפה.

ליציאה למתחם משרדים הממוקם ליד העיר הגדולה כמה וכמה יתרונות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
 ליציאה למתחם משרדים הממוקם ליד העיר הגדולה כמה וכמה יתרונות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הטבות בארנונה לתעשיות עתירות ידע

לפני מספר שנים החליטה עיריית אור יהודה על תוכנית תמריצים שתעודד מעבר של חברות הייטק ("תעשיות עתירות ידע") לתחומי אזור התעשייה הדרומי שלה, שהיה בזמנו בשלבי התכנון. אחד התמריצים שהעניקה העירייה הוא הטבה בארנונה לבניינים המשמשים חברות הייטק.

כך, למשל, תשלום ארנונה לכל שטח בבניין מעל ל-1,000 מ"ר עבור תעשייה עתירת ידע הוא 92.01 שקל למ"ר - הנחה של כ-50% ביחס לתעריף הרגיל לשטח זהה. "מחירי השכירות הנמוכים יותר ביחס לאזורי המרכז וגם ההטבות בארנונה הופכים לתמריץ משמעותי לחברות להגיע לאזור", אומרת פרי, "חברות רבות מעוניינות בתקופת הקורונה לצאת מהערים הגדולות ולחסוך בעלויות. הן מחפשות אלטרנטיבה זולה והאזור הזה בהחלט מתאים להן".

OROT אור יהודה - משרדים להשכרה החל מ-160 מ"ר. לפרטים הקליקו כאן>>

לא רק מגדלים

הקורונה אולי לימדה אותנו לשמור על ריחוק ולהימנע מהתקהלויות, אבל עוד לפני כן חיפשו בחברות רבות משרדים הנמצאים במבנים קטנים יותר ופחות עמוסים. כיום, בשל הקורונה, הדבר מקבל משנה תוקף. לדברי פרי יש חברות שאינן מעוניינות לשכור משרדים במגדלים גבוהים ומרובי דיירים ומעדיפות דווקא את הבנייה הנמוכה. יחד עם זאת, חברות רבות מחפשות לאכלס בניין בשלמות עם אפשרויות לשילוט של הפירמה שלהם על הבניין, דבר שאפשרי בבניינים עצמאיים בלבד.

אזור התעשייה של אור יהודה מגוון מבחינת היצע מבני המשרדים. לצד מגדלים גבוהים של 15 קומות ומעלה, ממוקם בניין "אורות East", שלו ארבע קומות משרדים, עם קומת מסחר ו-3 מפלסי חניה תת קרקעית. "המבנה משתרע על שטח של 7,500 מ"ר והוא תוכנן ועוצב על ידי האדריכל משה צור, ברמת גימור מאוד גבוהה", מספרת פרי, "מדובר במבנה חדש שקיבל רק לאחרונה טופס 4 שניתן להשכרה גם כבניין עצמאי. כך שאם חברה מעוניינת לשכור את כולו ולקבל את הטבות הארנונה המלאות, זה אפשרי".

משרדים קטנים וגמישות

נקודה נוספת שרלוונטית לבחירת משרדים באזור התעסוקה הדרומי באור יהודה נוגעת לגודל. ההשלכות הכלכליות של משבר הקורונה הביאו חברות לחפש גמישות בגודל המשרדים ואת האפשרות לצמצום שטחים. "בדרך כלל גודל משרד ממוצע לשכירות מתחיל מ-400 מ"ר ומעלה וזה לא מתאים לכל חברה", אומרת פרי. "אורות EAST" מציע משרדים מגודל של 160 מ"ר לחברות שמעוניינות בשטח קטן". היא מוסיפה כי מדובר בהצעה ייחודית של קבוצת מבנה באזור התעשייה הדרומי של אור יהודה. "אין עוד הרבה משרדים קטנים להשכרה באזור וקיימים לא מעט ביקושים לשטחים כאלה".

הקירבה לנתב"ג ולת"א מקלה על הפעילות העסקית / הדמיה: סטודיו מור
 הקירבה לנתב"ג ולת"א מקלה על הפעילות העסקית / הדמיה: סטודיו מור

עוד היא מציינת כי מאחר שלקבוצת מבנה נכסים נוספים באזור ואף בערים אחרות, חברות שמעוניינות להתרחב בהמשך יוכלו לעשות זאת בקלות. "יש חברות שנמצאות איתנו כבר 20-30 שנה. הן התחילו בשטחים קטנים וכיום עברו להשכיר על בסיס קומות. למבנה יש יתרון עצום בכך שהיא נמצאת בכל הארץ, ללא יוצא מן הכלל, עם נכסים מכל מגוון השימושים והייעודים הקיימים".

הלוואה למימון הגמר במשרד

בעת כניסה למשרדים, בתום הבנייה, השוכרים מקבלים את המשרד בדרך כלל ברמת המעטפת עם קירות חשופים. בשלב זה הם נדרשים לבצע את הגמר כפי שהם מוצאים לנכון. לרהט את המשרדים, למקם את המטבחון, חדרי הישיבות ועוד.

עבור שוכרים רבים מדובר באתגר כלכלי לא פשוט. "כששוכרים משרדים שמשתרעים על שתי קומות, למשל, ההוצאות יכולות להגיע גם למאות אלפי שקלים", אומרת פרי, "היתרון של קבוצת מבנה בהקשר הזה הוא ביכולת להעניק מימון לצורך עבודות הגמר והתאמות מתבקשות במבנה. בפרויקט באור יהודה אנחנו מאפשרים זאת ואף נותנים אופציה לחלק את התשלום לאורך שנות השכירות, ובעצם להעמיס את עלות ההתאמות על שכר הדירה למשך כל תקופת החוזה".

איך זה עובד? "נניח ששכירת משרד ברמת המעטפת עולה סכום מסויים למ"ר רבוע, אז לצורך העניין בחוזה אנו קובעים שבחמש השנים הקרובות, הסכום למ"ר יהיה גבוה יותר בהתאם לסכום הדרוש. בסוף התקופה, כשההלוואה מוחזרת, מחיר השכירות מותאם לנכס שהושכר". פרי מדגישה כי בתום החוזה, כל הציוד שאינו מחובר קבע, הנכלל במסגרת ההלוואה, כמו שולחנות, כיסאות, ריהוט נוסף ועוד נותר ברשות השוכר ובבעלותו. "לא מדובר בשכירת ציוד, אלא בהלוואה לצורך מימון הרכישה שמוחזרת באמצעות דמי השכירות על המשרד".

בשורה התחתונה, כפי שניתן לראות, למרות הקורונה, פרויקטים של נדל"ן משרדי ממשיכים להיבנות. יתכן שדווקא עכשיו, בשגרה החדשה שנוצרה, נחווה שינוי בביקושים באזור הטבעת של גוש דן על חשבון האזורים העמוסים יותר. זאת לאור התועלות המצויות בהם.

OROT אור יהודה - משרדים להשכרה במגוון גדלים בסמוך לת"א. לפרטים הקליקו כאן>>