תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מנוע חיפוש לרופאים או קהילת תוכן טכנולוגית: כך תהפכו אותם לנכס דיגיטלי מניב

השבחת פלטפורמות תוכן מקוונות למטרות רווח הפכה בעת האחרונה לאפיק השקעה • מי שמעוניינות בדרך כלל בהשקעה שכזו הן חברות ענק עם תקציב גבוה ופוטנציאל מכירות או טראפיק מאוד גדול, מסביר אייל רחמים, מנכ"ל SEOLINKS

"כל השקעה בפלטפורמת תוכן מגיעה עם תוכנית עסקית" / צילום: עומר ליפשיץ
"כל השקעה בפלטפורמת תוכן מגיעה עם תוכנית עסקית" / צילום: עומר ליפשיץ

הכתבה בשיתוף SEOLINKS

השקעה בנכסים דיגיטליים מושכת בשנים האחרונות משקיעים פרטיים רבים לצד חברות ענק וארגונים. במה הם משקיעים בעצם? ברכישת מתחם - כגון אתר, פרופיל ברשת חברתית או אפילו מנוע חיפוש בנישה מסוימת - והפיכתו לנכס מניב. הדבר נעשה באמצעות השבחה של הנכס, בין היתר בכלים של קידום אתרים (SEO). איך זה עובד?

השקעה בנכס דיגיטלי מתבצעת בכמה מסלולים. אחד המסלולים הפחות נפוצים הוא רכישה של נכס דיגיטלי והשבחתו בדומה לנכס נדל"ני (יצירת קהילה, העלאת אטרקטיביות ופופולריות הנכס ועוד), ואז מכירתו במחיר גבוה יותר מאשר ההשקעה בו. מסלול נוסף, שרווח יותר בשוק המשקיעים הפרטיים, הוא רכישת נכס דיגיטלי והצבת פרסומות מניבות בו, שעליהן בעלי הנכס מקבל אחוזים.

עם זאת, המסלול המרכזי שבו נערכות השקעות בנכסים דיגיטליים הוא זה של חברות וארגונים בעלי תקציב גבוה. למשל, סטארט-אפים שפיתחו מוצר טכנולוגי חדש ומעוניינים לקדם ולחשוף אותו באמצעות הרשת, חברות נדל"ן שרוצות לשווק נכסים בכל הארץ או חברה שעוסקת בתיווך בין נותני שירותים ללקוחות. כל אלו עשויות להרוויח מהשקעה בנכס דיגיטלי. הנכסים שחברות כאלו משקיעות בהם יכולים להיות אתר תוכן או קהילות של בלוגים מקצועיים, שבהם הם יחשפו שירותים או תוכן שקשור למוצר שהם מעוניינים לקדם; גם פרופיל או עמוד ברשתות חברתיות רלוונטיות, ואפילו בלוג בודד, יכולים להוות נכסים דיגיטליים מניבים.

"מה שמאפיין נכסים דיגיטליים הוא הסיכון הגבוה יחסית לעומת אפיקי השקעה אחרים", מסביר עומר לוינסון, מנהל הפעילות העסקית הבינלאומית בחברת SEOLINKS, המתמחה בהשקעה בנכסים דיגיטליים וב-SEO. המומחיות של החברה היא בקידום אורגני של נכסים דיגיטליים של עסקים בארץ ובעולם, מסטארט-אפים דרך אוניברסיטאות ועד חברות בורסאיות. "זו לא השקעה שמתאימה לכל אחד, אלא למשקיעים מקצועיים, שיש להם גם תוכן להעניק לקהל, מוצרים או שירותים למכור, וכיסים עמוקים. זו השקעה לטווח ארוך. מי שמשקיע 30 אלף שקל, לא בטוח שאפשר לעשות עם זה משהו שיוכל להביא להחזר של ההשקעה. אבל אם חברה באה ומשקיעה מיליון או שני מיליון שקל - אפשר לבנות פרויקט יציב וחזק שיהפוך לנכס מניב", הוא מדגיש. לדברי אייל רחמים, מנכ"ל SEOLINKS, קהל היעד העיקרי של השקעות כאלה הוא חברות ענק, עם תקציב גבוה ופוטנציאל מכירות או טראפיק מאוד גדול.

אייל רחמים, מנכ"ל SEOLINKS / צילום: עידו נחליאלי
 אייל רחמים, מנכ"ל SEOLINKS / צילום: עידו נחליאלי

איך מתנהלת השקעה בנכס מהסוג הזה? לוינסון מסביר: "נניח שיש סטארט-אפ בתחום מסוים שיש לו, או שהוא רוצה להקים, נכס דיגיטלי ברשת. ניצבות לפניו שתי אפשרויות: להשתלט על נכס קיים. למשל אתר בלוגים בתחום שאותו סטארט-אפ עוסק בו, הכולל קהילות של משתמשים פעילים (אנשים שצמאים לידע ולאו דווקא מחפשים מוצר); או לבנות נכס כזה מאפס. יש חברות שרוצות שיידעו שהן עומדות מאחורי הנכס הדיגיטלי, ויש חברות שמעדיפות לעשות את זה White Label, בסתר. בסופו של התהליך, החברות מרוויחות מהטראפיק שמגיע לאתרים האלה, כי ניתן לתרגם אותו ליותר לקוחות, להגדלת מכירות ועוד".

מודל הרווח: בהינתן השקעה מסוימת - מה תהיה ההכנסה הצפויה?

השקעה אמיתית בנכס דיגיטלי אינה דומה אפוא להשקעות מניבות אחרות. לא מדובר בנכס נדל"ני שרוכשים, משביחים ומוכרים, או נהנים מפירות דמי השכירות, או בתיק השקעות שמניב דיבידנדים. מודל הרווח נשען כאן על ההכנסה העקיפה מהנכס עצמו. למשל, אם מדובר באתר המלצות על רופאים, ההכנסה תגיע מעמלה שישלמו הרופאים המפרסמים באתר. אם מדובר באתר שמספק שירותים או מוצרים, מדובר על עלייה בהיקף המכירות של המוצרים באתר או בכמות השירותים שהוא מספק.

בשנה האחרונה יוזמת חברת SEOLINKS את בנייתם של נכסים דיגיטליים רבים בתחומי הנדל"ן, הפיננסיים, האסתטיקה והמסחר. "כל השקעה מגיעה עם תוכנית עסקית ותוכנית התרחבות", מסביר לוינסון. "ההשקעות בפלטפורמות שאנחנו מפתחים והעניין שהן מעוררות מחמיאים לנו, אבל בתור מי שעומד בראש החברה חשוב לי שלא נטפס גבוה מדי מבחינת היעדים והשאיפות", אומר אייל רחמים. הוא מוסיף: "אנו רוצים שהצמיחה תורגש בשירותים ובתוצרים של כל הלקוחות שלנו, בעיקר בתקופה כזו של משבר הקורונה, כשעסקים רבים נשענים על האון-ליין, ולנו, כנותני שירותים, יש תפקיד מאוד חשוב בהצלחה שלהם".

עומר לוינסון, מנהל הפעילות העסקית הבינלאומית בחברת SEOLINKS / צילום: עידו נחליאלי
 עומר לוינסון, מנהל הפעילות העסקית הבינלאומית בחברת SEOLINKS / צילום: עידו נחליאלי

לוינסון מעוניין להדגיש את התוכנית העסקית וניתוח הנתונים שמבצעת SEOLINKS ותרומתם לעליית הערך שמעניק הנכס ללקוחות: "אנחנו מסוגלים לנבא ברמת דיוק של 80-90 אחוז מה יקרה עם הנכס. אם לחזור לדוגמה של אתר המלצות הרופאים, אנחנו יודעים לומר שבהינתן השקעה מסוימת ויישום תוכנית עבודה מסוימת יהיו 100, 200 או 1,000 לידים, שכל אחד שווה כך וכך שקלים או דולרים, ועל הבסיס הזה מחשבים את הכנסה הצפויה לתקופה הקרובה".

קידום אורגני בשירות ההשקעה הדיגיטלית

אחד מתחומי ההתמחות של חברת SEOLINKS, שמהותי להשקעות בנכסים דיגיטליים, הוא קידום אורגני (SEO) שלהם. כלומר קידום של תכנים שיכול להניב תנועה לאתרים או לחשבונות ברשתות חברתיות ללא תלות ברכישת פרסום במדיה. "אנו בונים פלטפורמות עם כלי חיפוש מתקדמים שיכולים להניב טראפיק וכסף, כולל שימוש בדרכי השיווק שמתאימות לפייסבוק, גוגל וכל הפלטפורמות המובילות שמייצרות תנועה", מסביר לוינסון.

הקידום האורגני, מסבירים רחמים ולוינסון, כולל אופטימיזציה של האתר, של התוכן שלו, של הקישורים אליו וממנו, ופרמטרים נוספים שיכולים גם להגדיל את החשיפה שלו וגם את יחס ההמרה. התהליך נעשה באמצעות מומחי SEO, לצד אנשי שיווק וחוויית משתמש, עם ניסיון גדול בתחומים הללו. "בנינו עד היום מספר פלטפורמות בארץ ובחו"ל, בהן פלטפורמות חיפוש ייעודיות. היתרון הגדול שלנו הוא החשיבה על ה-SEO. זה מה שמבדל אותנו בתחום הזה", מצהיר לוינסון. "המטרה שלנו השנה היא להמשיך ולהעמיק את החדירה בארה"ב באמצעות מספר פלטפורמות שיושקו בקרוב בתחומי הפיננסים והנדל"ן", הוא מוסיף לסיום.