תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מנגנון טורביון - הכירו את סמל הסטטוס של זירת שעוני היוקרה

על אף שהומצא לפני כ-220 שנה, רכיב הטורביון, המשפר את דיוק השעון, שומר על מעמדו הרם בעולם שעוני העילית • דוד פולטורק, מנכ"ל רולטיים, יבואנית שעוני ברגה: "הטורביון מציע הרבה יותר ממכניקה עדינה - הוא תוצר של מחקר בתחום הפיזיקה ובעל היסטוריה ענפה, שמקורה בהמצאה גדולה של מהנדס דגול"

צילום: Breguet
צילום: Breguet

הכתבה מטעם רול טיים

מרבית חובבי השעונים מתייחסים לשעון שלהם כאל פריט אספנות, ואם יש קומפליקציה (פונקציה שאינה קשורה ישירות להצגת השעה בשעון) שנחשבת ל'סטייט אוף דה ארט' עבורם - אפשר להצביע על שעון המכיל את רכיב הטורביון; שחקן נדיר גם בעולם שעוני העילית, בעל מנגנון מורכב במיוחד, שהומצא לפני 220 שנה בדיוק. אירוע שמצויין בימים אלו על ידי יצרנית השעונים ברגה (Breguet).

בעוד שטבען של המצאות להיות רלוונטיות לתקופתן ובשל כך לחלוף או להיעלם לחלוטין ממאה למאה - מנגנון הטורביון עמד במבחן הזמן ומהווה את חוד החנית של עולם השעונים, כשהוא שומר על מעמדו כסמל סטטוס וכרכיב יוקרה אשר מצוי בשעונים מעטים מאוד.

העיקרון הפיזיקלי של הטורביון, הומצא על ידי אבי השענות השווייצרי - אברהם לואי ברגה (1747-1823). ברגה חי בעידן שעוני הכיס, עת השתמשו בשעון בשני מצבים עיקריים: פוזיציה אנכית בכיס של בעלי השעון, או בפוזיציה אופקית כאשר השעון נח על השולחן. השהייה הסטטית במיקום מסוים הפחיתה באופן משמעותי את דיוק השעון, תודות לכוח המשיכה הפועל בכוון קבוע, לכן נדרש היה לשמור את השעון כל הזמן בתנועה מתמדת. זאת על מנת להתמודד עם השפעות הכבידה.

במסגרת שאיפתו להפחית את השפעות כוח המשיכה, עלה לברגה רעיון: להכניס רכיב נוסף אל תוך מנגנון השעון על מנת לנטרל את השפעת הגרביטציה על הדיוק. הרכיב בתוך מנגנון התנועה נקרא טורביון - והוא זה שלמעשה הופך את השעון למדויק יותר. דוד פולטורק, מנכ"ל רולטיים, יבואנית שעוני ברגה בישראל, מסביר: "כמו שגלגלים ברכב משככים מהמורות בכביש - כי יש להם מתלים (קפיצים, בולמי זעזועים - ק.ד.), כך רכיב הטורביון מפחית את את השפעות הגרביטציה ועוזר להפוך את השעון למדוייק יותר. הטורביון משנה את הזווית הפנימית של המנגנון בצורה מתמדת על ידי תנועה ביותר ממישור אחד, כך שכוח הכבידה משפיע על המנגנון בצורה אחידה יותר. לצורך השוואה: הסטייה המקובלת בשעון מכאני רגיל היא של כ-10 שניות בחודש (במקרים בהם מדובר במנגנונים מכאניים מדוייקים במיוחד בעלי סטייה של פחות משניה ביממה) בעוד שבשעוני טורביון הסטייה תהא בין 2-3 שניות בלבד בחודש".

  • צילום: Breguet

    צילום: Breguet

  • צילום: Breguet

    צילום: Breguet

  • צילום: Breguet

    צילום: Breguet

 


פריט לאספנים

בצרפתית המונח "טורביון" (Tourbillon) מתייחס לסחרור או סופה קטנה - "המנגנון בשעון מסתובב סביב עצמו ומזכיר מערבולת" ומכאן השם, מסביר פולטורק. עם המצאתו, בסביבות שנת 1795 הטורביון אומץ על ידי מיטב יצרניות השעונים, שכן ברגה רשם עליו פטנט רק בשנת 1801. וכך במשך כמה שנים קודם לכן, המנגנון נבחן ע"י רבים ושימש השראה עבור מהנדסים ושענים. עם זאת, ברגה והמותג הנושא את שמו, הם החלוצים בפיתוחו.

Breguet - יותר ממאתיים שנה של שענות עילית. לקולקציית השעונים הקליקו כאן>>

הטורביון אף ריתק אספנים, היסטוריונים ושחקנים מרכזיים בתעשיית ייצור השעונים - החל במלך בריטניה ג׳ורג׳ החמישי, דרך שען העל ובונה השעונים ג׳ורג׳ דניאלס וניקולס הייק, מי שהיה נשיא קבוצת סווטש, ועד סר דייוויד סלומונס, מומחה לעבודתו של ברגה, ששעוני טורביון שלו ניתן לראות באוסף שתרם למוזיאון האסלאם בירושלים.

המנגנון, שמהווה את עמוד התווך של השעון, נחשב ביותר גם כיום - בעידן בו אנשים מביטים במכשיר הסלולרי כדי לעקוב אחר השעה. ובמילים אחרות, על ידי מי שיודעים להעריך שעון שעומדת מאחוריו היסטוריה ארוכת שנים.

מאות חלקים מיניאטוריים

פולטורק מסביר כי תשומת הלב לפרטים הנדרשת ליצירת שעוני טורביון הופכת אותם לפריט יוקרתי וזו הסיבה שרק עשרות פריטים בודדים מיוצרים מדי שנה במפעל של ברגה בשוויץ. "ברגה ממשיכה את המסורת ומייצרת שעוני טורביון במלאכת יד מדוייקת, שדורשת מאות שעות עבודה" הוא מספר. "המנגנון עובר עשרות ידיים בתהליך הייצור המסובך, הכרוך במאות חלקים מיניאטוריים ולכן ייצור השעונים מוגבל - כשהמחירים בהתאם: בטווח של 600 אלף שקל צפונה עבור הטורביון". הוא מוסיף כי "אנו ברולטיים מאפשרים הזמנת דגמים אקסקלוסיביים של הטורביון משוויץ".

פולטורק אף מבקש להתעכב על האסתטיקה של שעוני הטורביון, בעיקר בדגמים הקלאסיים. כך למשל: "רוב הדגמים של ברגה מכילים רכיבי מתכת (כגון מחוגי השעון) והינם בצבע כחול - סימן היכר ידוע של היצרנית - גוון שאליו מגיעים על ידי צביעה פשוטה או בתהליך המורכב של חימום בחום מאוד גבוה". לדבריו, ההקפדה על הפרטים הקטנים ניכרת בשינויים קוסמטיים עדינים בין דגם לדגם. עיצוב השעונים נע על מנעד שבו בחלקם רק רכיב הטורביון חשוף, באחרים לוח השעון, העשוי ספיר קריסטל, שקוף וכל המנגנון נגלה לעין ולא רק רכיב הטורביון.

כמו כן, ישנם דגמים משובצי יהלומים ואפשר למצוא שעונים בעלי רכיב טורביון כפול המוסיף לדיוק וכן גרסאות בזהב ורוד, זהב לבן או פלטינה. בסוף החודש שעבר (אוקטובר), שחררה ברגה דגם חדש לציון 220 שנה להמצאתו של מייסד החברה: הדגם המדובר דק במיוחד ומעוצב בצורה קלאסית - לוח השעון לבן עם חריטה ידנית ומנגנון הטורביון חשוף.

דגם הטורביון החדש של ברגה, לציון 220 שנה להמצאת המנגנון / צילום: Breguet
 דגם הטורביון החדש של ברגה, לציון 220 שנה להמצאת המנגנון / צילום: Breguet

"מעריצי טורביון מפתחים מערכת יחסים עם השעון ונותרים נאמנים למנגנון גם בעת רכישת שעון חדש", מציין פולטורק ומוסיף כי "החידושים בו כיום הם מינוריים כדי לשמור על נאמנות למקור. הם מתבטאים במנגנון ההופך דקיק יותר וניתן לראות גם שימוש נרחב ברכיבים פלסטיים, כגון סיליקון, על מנת להפחית את האימפקט המגנטי על המנגנון".

הוא מסכם ואומר כי הקסם בפיתוח פורץ הדרך של ברגה, נובע מהיותו יצירה על כל המשתמע מכך: "הטורביון מציע הרבה יותר ממכניקה עדינה - הוא תוצר של מחקר מדויק בתחום הפיזיקה, הרפתקה אנושית ובעל היסטוריה ענפה, שמקורה בהמצאה גדולה של מהנדס דגול".

Breguet - יותר ממאתיים שנה של שענות עילית. לקולקציית השעונים הקליקו כאן>>

צרו איתנו קשר *5988