תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

כיצד מנהלים דאטה סנטר בעידן הדיגיטל?

ישראל מצויה בעיצומו של תהליך השקעה אדיר בהיקף מיליארדי שקלים במתקני דאטה סנטר שיעמיקו את המעבר לכלכלה מוטת ענן ודיגיטל • איתן אלי, מנהל פעילות APC (חטיבת פתרונות תוכנה וחומרה ייעודיים לעולמות הדאטה סנטר) בשניידר אלקטריק ישראל סוקר את האתגרים והפתרונות הטכנולוגיים לניהול דאטה סנטר • "מרכז מחשוב מנוהל כהלכה יהיה יעיל אנרגטית, חסכוני, ויפעל ברציפות"

השקעה של מיליארדי שקלים בתעשיית הדאטה סנטר הישראלית / צילום: באדיבות שניידר אלקטריק
השקעה של מיליארדי שקלים בתעשיית הדאטה סנטר הישראלית / צילום: באדיבות שניידר אלקטריק

הכתבה בשיתוף שניידר אלקטריק

תעשיית הדאטה סנטר הישראלית מצויה במהלך של גידול חסר תקדים. מיליארדי שקלים מושקעים על ידי חברות טכנולוגיה עולמיות ומקומיות בהקמה של "מחשוב ענן" ישראלי, תהליך שכולל בנייתם של דאטה סנטרים בסדרי גודל שלא היה דוגמתם במדינת ישראל. בין השאר על ידי גוגל ואמזון, שזכו במכרז הממשלתי "פרויקט נימבוס" להקמת חוות שרתים ברחבי הארץ בהיקף כספי מוערך של 4 מיליארדי שקלים.

בנוסף להן ישנה הפעילות של מיקרוסופט, אורקל וספקיות ענן גלובאליות ומקומיות נוספות - דוגמת בינת - המקימות גם הן מרכזי מחשוב גדולים ברחבי הארץ. לכך יש להוסיף תהליך של שדרוג דאטה סנטרים ותיקים והגדלת הקיבולת שלהם במגזר הארגוני. כל זאת במטרה להתאים את משאבי המחשוב של הארגונים לביקושים הנובעים מאורח החיים הדיגיטלי.

למעשה, בכל פעם שאנו עושים שימוש באפליקציה - בין אם מזינים הזמנה של לקוח במערכת המכירות של מקום העבודה, או מבצעים זימון תור בפורטל האונליין של קופת החולים - מתבצעת פעולה בשרתים המאוחסנים בדאטה סנטר כלשהוא בארץ או בעולם. מכאן ברור, שככל שאורח החיים שלנו הופך ליותר דיגיטלי, כך גם גדלה וצומחת תעשיית הדאטה סנטר.

פעולה רציפה ויעילה

"אחד האתגרים הגדולים היום הוא הצורך לנהל בצורה אופטימלית ונכונה את הדאטה סנטר. דאטה סנטר המנוהל בצורה נכונה צריך להיות יעיל אנרגטית, חסכוני בהוצאות החשמל שלו, ופועל ברציפות תוך מניעת השבתות", מציין איתן אלי, מנהל פעילות APC בשניידר אלקטריק ישראל (Schneider Electric). APC הינה חטיבה המתמחה בייצור גלובאלי של פתרונות חומרה ותוכנה לעולמות הדאטה סנטר, הפועלת בתוך תאגיד שניידר אלקטריק, שבעצמו מתמחה בעולמות ההתייעלות האנרגטית ואוטומציה תעשייתית.

איתן אלי, מנהל פעילות APC בשניידר אלקטריק ישראל / צילום: דני שביט
 איתן אלי, מנהל פעילות APC בשניידר אלקטריק ישראל / צילום: דני שביט

תחום חדש של תוכנות מתקדמות

כדי להבין את סביבת הדאטה סנטר צריך להכיר את התשתיות הנמצאות בו. אלי מסביר כי בליבת פעילות הדאטה סנטר מצויים השרתים המריצים את התוכנות והיישומים שאנו עושים בהם שימוש. אלא שבכדי ששרתים אלו יפעלו בצורה רציפה ויעילה נדרשות סביבם תשתיות פיסיות חזקות - תשתיות חשמל, תשתיות קירור ותשתיות אחסנה. בדאטה סנטרים הוותיקים, שהוקמו בעשורים הקודמים, כל תשתית כזו פעלה כמעין אי בודד, לא הייתה מחוברת לרעותה, והיה קשה עד בלתי אפשרי לנטר אותן.

"מהפכת הדיגיטל", אומר אלי, "יצרה תחום חדש של תוכנות שכל תכליתן היא ניהול וניטור של התשתיות הפיזיות בדאטה סנטר - מערכות DCIM, ראשי תיבות של Data Center Infrastructure Management. תוכנות אלו מבצעות בקרה וניטור מלאים של כל התנאים במתקן הדאטה סנטר - החל מתנאים סביבתיים, דוגמת לחות וטמפרטורה; עבור בצריכת החשמל ותפוקות הקירור; וכלה בתיעוד כל התשתיות בתוכנה. למעשה הכל מתועד בתוכנה, מוצג בצורה ויזואלית, ומעניק למתקן הפיסי תיאום דיגיטלי שבאמצעותו ניתן לנהל בצורה מלאה ומרחוק את הדאטה סנטר".

מרכזי מחשוב בעולם צורכים כ-1% מכלל צריכת החשמל הגלובאלית / צילום: באדיבות שניידר אלקטריק
 מרכזי מחשוב בעולם צורכים כ-1% מכלל צריכת החשמל הגלובאלית / צילום: באדיבות שניידר אלקטריק

חסכון בחשמל, חסכון בנדל"ן

בפועל, תוכנות ה-DCIM הצליחו להוסיף מימד של חוזי (ראיית לעומק) לתוך הקרביים של הדאטה סנטר. בשניידר אלקטריק מביאים כדוגמה לכך את אספקט צריכת החשמל. סוכנות האנרגיה הבינ"ל (IEA) העריכה כי בשנת 2020 עמדה צריכת החשמל העולמית של דאטה סנטרים על כ-1% מכלל צריכת החשמל הגלובאלית. בהיבט הזה דאטה סנטר הינו מתקן "רעב" לחשמל. השרתים - ליבת הפעילות של דאטה סנטר - צורכים חשמל ומייצרים חום, מה שמצריך מערכות קירור מאסיביות כדי לקרר את המתקנים, כשמערכות הקירור גם הן זוללות חשמל. מכאן שכל התייעלות אנרגטית תאפשר לארגון גם לחסוך עלויות חשמל גדולות, וגם תסייע לו לעמוד ביעדיו הסביבתיים.

את ההתייעלות המדוברת ניתן להשיג באמצעות תוכנת ה-DCIM המבצעת ניטור ואנליזה של צריכת החשמל הכוללת במתקן, מאתרת את הנקודות בהן מתרחש בזבוז ומציגה את האפשרויות לביצוע התייעלות, מציינים בחברה.

דוגמה נוספת ליתרונות של השימוש בתוכנה נוגע בתכנון שטח הרצפה של המתקן. עלויות ההקמה של דאטה סנטר הן עצומות ושונות מכול פרויקט מוכר בעולם הנדל"ן. הקירות העבים, חיבורי החשמל והתקשורת האדירים, והצורך לבצע כפילויות של התשתיות על מנת להבטיח רציפות תפעולית - כולם משיתים הוצאות עתק בתהליך הבנייה של הדאטה סנטר, ומייצרים מציאות בה שטח הרצפה במתקן כזה הוא מהיקרים בעולם הנדל"ן לכל מ"ר. אלא שתכנון נכון של המתקן, באמצעות תוכנת DCIM, מאפשר אופטימיזציה של המטראז'; הוא מציע אפשרות של ביצוע סימולציה העשויה אף לחסוך שטח רצפה, זאת ביחס לחלופות המסורתיות לביצוע תכנון דאטה סנטר.

"המערכת מאפשרת לייצר תיאום דיגיטלי מלא", מציין ירון פז, מנהל לקוחות אסטרטגיים בפעילות APC בשניידר אלקטריק ישראל. "היא כוללת את מיפוי הדאטה סנטר, תכנון שלו - בין אם מדובר על מתקן חדש או מתקן קיים ותיעוד שלו; לפתע נוצר מסך אחד בו ניתן לראות ויזואלית ובתלת מימד העתק דיגיטלי של הדאטה סנטר הפיזי. באמצעות הסימולציות שמציעה מערכת ה-DCIM ניתן גם לזהות נקודות חולשה שיכולות לגרום לתקלות, ולתקן אותן מבעוד מועד".

מערכת DCIM מאפשרת תכנון משופר של מרכזי המחשוב / צילום: באדיבות שניידר אלקטריק
 מערכת DCIM מאפשרת תכנון משופר של מרכזי המחשוב / צילום: באדיבות שניידר אלקטריק

מענה הוליסטי לכלל הצרכים

הפתרון של שניידר אלקטריק בעולמות ה-DCIM נקרא EcoStruxure IT. "הניסיון שלנו על בסיס אלפי התקנות בארגונים מכל הסוגים ברחבי העולם, מלמד כי שימוש במערכת ה-DCIM מאפשר עד 30% ניצול משופר של התשתיות הקיימות בדאטה סנטר, ומפחית בכ-30% התרעות שווא שנוצרות במערכות המסורתיות", מציין אלי. "הנתון הזה הוא קריטי, כי כל התרעה משמעותה הקפצה של אנשי IT לביצוע בדיקות. כך שהפחתה של התרעות השווא מפנה זמן עבודה יקר לביצוע של משימות נדרשות יותר וחשובות יותר".

אלי מסכם ואומר כי "היתרון של שניידר אלקטריק בעולמות הללו הוא ברור. מדובר בספקית גלובאלית, המוכרת כמובילה על ידי כל חברות המחקר, המתמחה בעולם הדאטה סנטר על בוריו, ומספקת מענה הוליסטי לכלל הצרכים בדאטה סנטר - חומרה ותוכנה כאחד. גופי הפיתוח שלנו מכירים את הצרכים והאתגרים של מנהלי התשתיות ומנהלי הדאטה סנטר, וגופי השירות שלנו נחשבים מהמנוסים בתחומם. הפתרון שלנו כולל יכולות היברידיות - 'און פרמיס' (בארגון עצמו) ובענן כאחד - הוא גמיש, ורסטילי, עונה על הצרכים של הדאטה סנטר של ימינו, וכל צרכי הדאטה סנטר העתידיים".

*אודות שניידר אלקטריק
חברה שניידר אלקטריק (Schneider Electric) פעילה בלמעלה מ-100 מדינות. הכנסות החברה עומדות על למעלה מ-27 מיליארד יורו, ומספר עובדיה הגלובלי עומד על למעלה מ-160 אלף. בליבת הפעילות של החברה נמצא המעבר לדיגיטל של תחומי ניהול אנרגיה ואוטומציה בתעשייה, תשתיות, מרכזי נתונים, בניינים ובתים.
בסניף הישראלי של שניידר אלקטריק, בניהולו של פיליפ ברמי, מועסקים כ-120 עובדים. החברה שותפה בהיבטי ניהול האנרגיה בפרויקטים לאומיים, דוגמת: שדה התעופה הבינ"ל החדש בתמנע, עיר הבה"דים שבנגב, השדה הסולארי באשלים, ועוד.

צרו איתנו קשר *5988