תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

עד כמה תורם התואר השני בעולם העבודה ומתי כדאי לעשות אותו?

בימים בהם תואר ראשון הפך להיות כמעט דרישת קדם בשוק העבודה, רבים מכוונים לתארים מתקדמים לפני הכניסה אליו • האם כדאי להמשיך לתואר שני מיד לאחר סיום לימודי התואר הראשון, או שרצוי להתחיל עבודה וללמוד במקביל?

תואר שני מעניק יתרון בתחומי הניהול  / צילום:Shutterstock :א.ס.א.פ קרייטיב
תואר שני מעניק יתרון בתחומי הניהול / צילום:Shutterstock :א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף אוניברסיטת אריאל

ישראל היא אחת המדינות המשכילות ביותר בעולם. על פי הנתונים העדכניים ביותר של ה-OECD (לשנת 2016), 47% מאזרחי המדינה בגילאי 25-34 הם בעלי השכלה גבוהה. הממוצע בישראל גבוה יחסית לממוצע מדינות ה-OECD (עומד על 43%) ויחסית לכלל אירופה (40%) ונמוך רק באחוז אחד מזה של ארה"ב (48%). כתוצאה מכך, אחת הטענות שמושמעות לעיתים קרובות היא שתואר ראשון, לפחות בחלק מהמקצועות, כבר אינו מספיק לכניסה מיטבית לעולם העבודה. לפי נתוני המועצה להשכלה גבוהה מתוך כלל הסטודנטים הלומדים באוניברסיטאות המחקר בשנת הלימודים תשע"ח - 32% לומדים לתואר שני.

פרסום של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2017, שבחן את התרומה של התואר האקדמי בעולם העבודה למי שמחזיק בו, הראה כי ההכנסה החציונית של בוגר תואר ראשון 3 שנים לאחר סיום התואר היתה 47% יותר מאשר בוגר 12 שנות לימוד. לעומת זאת, ההכנסה החציונית של מוסמך תואר שני היתה פי שניים יחסית לבוגר 12 שנות לימוד. עם זאת, כשמסתכלים על הנתונים הללו, חשוב לזכור כי אלו שמצליחים להתקבל לתואר שני הם מלכתחילה בעלי נקודת פתיחה טובה יותר: משכילים יותר, ממעמד סוציואקונומי גבוה ועוד, ולכן לא ניתן לטעון כי רק העובדה שהם בעלי תואר שני הביאה לשיפור בשכרם.

תואר ועוד תואר שווה כסף?

אז מהי התרומה של התואר השני והאם כדאי להמשיך אליו מייד עם סיום התואר הראשון? לדברי עופר לקס, פסיכולוג מתמחה בייעוץ תעסוקתי במכון עתיד של אוניברסיטת אריאל, ומוסמך המגמה התעסוקתית-ארגונית בתואר השני בפסיכולוגיה באוניברסיטה, התשובה היא מורכבת. "יש ענפים, כמו למשל פסיכולוגיה וכמובן רפואה, שתואר שני נדרש ברוב המקרים כדי לעסוק בהם. גם בתחומים כמו מדעי החיים, פיזיקה, מתמטיקה, סוציולוגיה עם התמחות בייעוץ ארגוני וייעוץ חינוכי, פעמים רבות נדרש תואר שני".

עופר לקס / צילום: עידן מזרחי
 עופר לקס / צילום: עידן מזרחי

אחד התחומים שבהם מהווים לימודי תואר שני יתרון הוא כמובן תחום הניהול ותארי ה-MBA, תחום המבוקש ביותר מבין התארים השניים. אם נתוני הלמ"ס הצביעו שההכנסה החציונית של מוסמך תואר שני היתה גדולה ב- 100% יחסית לבוגר 12 שנות לימוד, אז כשמדובר ב-MBA, הפער עומד כבר על 170%. "במשרות רבות בתחום הניהול, תואר שני במנהל עסקים, MBA, הוא דרישה", מוסיף פרופ' שמואל סטשבסקי, ראש התוכנית למנהל עסקים באוניברסיטת אריאל. "מעבר למקצועות בהן התואר השני מחוייב המציאות, כגון ניהול, פסיכולוגיה, מדעי החיים ועוד, תארים מתקדמים מזכים גם בתוספות שונות במגזר הציבורי".

לא בכל ענף מקצועי, כמובן, מתוגמלים מוסמכי תארים שניים בתוספות שכר או בקידום. למשל בענפי עריכת הדין, ראיית חשבון או אפילו התכנות, תואר שני לרוב אינו מתורגם לתועלת מיידית שניתן לכמת אותה. "כמובן שבמקרים כאלה ללימודי תואר שני יש תרומה להעשרת הדעת, נטוורקינג, חדשנות והיחשפות למחקר העדכני בתחום", מסביר לקס, אך מזהיר כי מצד שני, לעתים מצב של עודף השכלה עשוי להפוך עובד מסוים ל- Overqualified.

מתי כדאי ללמוד?

שאלת תזמון התואר השני היא חשובה. הלימודים דורשים זמן - נוכחות בשיעורים, הגשת מטלות ועוד, ואלה עשויים לבוא, לפחות בטווח הקצר, על חשבון ההתקדמות המקצועית בעבודה, או על חשבון הניסיון התעסוקתי, במידה ומחליטים להמשיך ישירות לתואר מתקדם, לפני כניסה לעולם העבודה. מתי, אם כן, כדאי להתחיל את התואר השני? לאדם שרוצה לעסוק במחקר, מומלץ להמשיך ללימודי התואר השני מוקדם ככל האפשר, כי הרי תואר שני הוא חלק אינטגרלי מההכשרה המחקרית, המובילה ללימודי הדוקטורט. אולם רוב הסטודנטים אינם מעוניינים במסלול מחקרי, ועבורם קיימים מסלולי לימוד מגוונים לתואר מתקדם, בהם ניתן להשתלב מיד עם סיום לימודי התואר הראשון. כך, למשל, אחד ממסלולי המוסמך במנהל עסקים באוניברסיטת אריאל, מאפשר לתלמידי תואר ראשון מצטיינים להירשם במהלך שנת הלימודים האחרונה שלהם ללימודי תואר שני, ללמוד אותם במקביל לתואר הראשון ולסיים בשלוש שנים וחצי גם תואר ראשון וגם תואר שני במנהל עסקים.

עם זאת, לעיתים, מומלץ דווקא להשתלב תחילה בשוק התעסוקה ורק בהתאם להתקדמות להחליט על הצורך בלימודי תואר שני. לדברי פרופ' סטשבסקי, "זוהי אפשרות טובה כי אז האדם מגיע ללימודי תואר שני בזמן המתאים לו מבחינת הקריירה ואחרי שנחשף לשוק התעסוקה ולמקום עבודה. לימודי MBA מאפשרים שילוב נוח של לימודים ועבודה".

גם למי שמגיעים ללימודים מתקדמים לאחר מספר שנים בשוק העבודה, מציעים המוסדות האקדמיים מסלולים מותאמים. "במסגרת התואר השני למנהל עסקים באוניברסיטת אריאל, יש מגוון רחב של התמחויות שנלמדות בתכנית של 12 חודשים, 15 חודשים וגם 21 חודשים. מדובר באותם התכנים, שנפרסים לאורך התקופה המוגדרת בתוכנית, ומותאמים לה", אומר פרופ' סטשבסקי. "התכנים שנלמדים מנסים להוסיף לסטודנטים ערך מוסף על התוכניות הרגילות, כמו, למשל, תכנית לתואר שני שמשלבת בתוכה גם לימודי תעודה עם התמחות בביקורת פנים, כשבסיומה מקבלים הסטודנטים תעודה שמוכרת על ידי לשכת מבקרי הפנים. בנוסף, בוגרי ההתמחות בניהול והתנהגות ארגונית מקבלים גם תעודת הסמכה למומחה (או למומחה בכיר) במשאבי אנוש מטעם העמותה לניהול משאבי אנוש בישראל".

אז לסיכום, שאלת הכדאיות של התואר השני מיד לאחר סיום לימודי התואר הראשון היא מורכבת. אם לומדים את אחד הענפים בהם תואר שני מהווה דרישה, אין מה לחשוב פעמיים - מדובר בחלק מההכשרה. בכל שאר המקצועות, כדאי לשקול בכובד ראש את שאלת התזמון של התואר השני - האם לעשות אותו בשילוב עם סיום לימודי התואר הראשון, מיד לאחר תום הלימודים, או כעבור זמן מה של התנסות בשוק העבודה. אם בחרתם ללמוד תוך כדי שאתם מועסקים במשרה, כדאי לבחון תכניות לימוד שיקנו יתרון במקום העבודה, כמו למשל תוכניות תואר שני במנהל עסקים עם ערך מוסף, או אפילו כאלו המשלבות תארים שניים שמעשירים את הדעת, כמו במדעי הרוח. מה שבטוח, את החשיבה זה מפתח ואת הידע זה מעשיר.