תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

איך הפכה העלייה בתוחלת החיים לנטל המרכזי על מערכת הבריאות?

הזדקנות האוכלוסיה והעלייה בתוחלת החיים, לצד ההתקדמות הטכנולוגית, צפויים לחזק את הלחץ הכלכלי על מערכת הבריאות ולאיים על הקיימות שלה • כיצד ניתן להתמודד עם האתגר? זו השאלה שעלתה במסגרת שולחן עגול שנערך לקראת כנס קיימות בבריאות 2018

איך הפכה העלייה בתוחלת החיים לנטל המרכזי על מערכת הבריאות? / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
איך הפכה העלייה בתוחלת החיים לנטל המרכזי על מערכת הבריאות? / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף פורום Reboot

לקראת כנס קיימות בבריאות 2018, נפגשו בכירי פורום Rebootנציגי מערכת הבריאות, קופות החולים, האקדמיה והתעשייה לדון באתגרים הבוערים המאיימים על קיימות מערכת הבריאות והדרכים להתמודד איתם.

בין הנושאים שעלו בדיון היו הפער בין הביקוש לשירותי בריאות ומתן מענה רחב יותר לצורך המתבקש בהארכת תוחלת החיים, לבין התקצוב החסר של מערכת הבריאות, ניצול לא נכון של משאבי הבריאות הציבורית והתחרות עם מערכת הרפואה הפרטית. הודגש כי למרות שההוצאה הלאומית על בריאות (כאחוז מהתמ"ג) נמצאת במגמת עלייה, היא אינה עומדת בקצב ההתפתחות ורחוקה מאוד ממתן מענה לביקוש המתמשך.

בנוסף המשתתפים דנו בהתפתחות הטכנולוגית הגוברת, לרבות שיטות אבחון ומעקב מתקדמות, אפליקציות ניהול מחלה וניהול ידע, תגליות פורצות דרך, טיפולים חדשניים ועוד. מתברר כי למרות יכולתם של כל אלה לשפר משמעותית את אופן ההתמודדות עם מחלות ואף לסייע במניעתם - המערכת הציבורית מתקשה בהטמעתם.

ההתפתחות הטכנולוגית, לצד מודעות גוברת של מטופלים, יובילו לתוחלת חיים ארוכה יותר בקרב האוכלוסייה ולעלייה במספר הקשישים - צרכני הבריאות העיקריים. למעשה, תהליך זה כבר קורה. פלח האוכלוסייה העיקרי שצפוי לגדול הוא קבוצת הגילאים שמעל 65, אשר על פי נתוני הבנק העולמי, תצמח בין 2015 ל-2030 ב-34% באזורים המפותחים ובכ-80% במדינות המתפתחות, מה שיגדיל עוד יותר את הביקוש לטיפולים רפואיים מאריכי חיים ומשמרי איכות חיים, כך שהפער בין הביקוש למקורות המימון המוגבלים - ימשיך ויעלה.

לדברי המשתתפים נדרשת התארגנות מערכתית מקיפה ונקיטת פעולות לקידום הנושא בפורמט שמטרתו לעודד שיתוף פעולה ושיח ציבורי. "התמודדות יעילה עם אתגרי הקיימות של מערכת הבריאות תתאפשר רק אם עובדים בשיתוף פעולה רחב ככל הניתן", הדגיש ד"ר יצחק ברלוביץ', מי שמוביל בהתנדבות את פעילות פורום Reboot.

בדיון השתתפו: ד"ר יצחק ברלוביץ' - יו"ר פורום Reboot, פרופ' רן בליצר - מנהל מכון המחקר של שרותי בריאות כללית, פרופ' נחמן אש - ראש חטיבת הבריאות במכבי שרותי בריאות, רועי בן משה - ראש אגף תקצוב תכנון ומידע בקופת חולים מאוחדת, מוריס דורפמן - ראש חטיבת הרגולציה במשרד הבריאות , ד"ר מיכל חמו-לוטם - מומחית בין לאומית לחדשנות רפואית, רפי בלום - מנכ"ל AbbVie ישראל, שמואל בן-יעקב - יו"ר האגודה לזכויות החולה בישראל, מר אלי דהן - מנכ"ל InfoMed, פרופ' דב צ'רנחוסקי - ממרכז טאוב לחקר מדיניות חברתית, ו גלי וינרב - כתבת גלובס.

"מחוייבות של העוסקים בתחום"

פורום Reboot הוא יוזמה לתועלת הציבור, הפועלת משנת 2014, ומונה כיום קהילה של כ-900 חברים, המורכבת ממומחים ומובילי דעה מתחומי הבריאות, הכלכלה, האקדמיה והתעשייה, יחד עם עמותות ונציגי ציבור, יועצים ואנשי מקצוע בעלי שם מתחומים אחרים. הפורום פועל למען קידום מערכת בריאות בת-קיימא בישראל באמצעות זיהוי אתגרים והטמעת פתרונות שיביאו לשינוי. הדבר נעשה באמצעות "חדשנות מעשית" - "הפורום מנסה לייצר מחוייבות משותפת של כל העוסקים בתחום. בין אם מדובר במוסדות וגופי ציבור, ובין אם בתעשיות וחברות מסחריות, זאת מאחר ולכולם יש עניין משותף בקידום תחום הבריאות לראש סדר העדיפויות הלאומי". מוסיף ד"ר ברלוביץ' .

כאמור, כנס קיימות בבריאות 2018, המפגש השנתי של פורום Reboot, ייערך ביום שלישי ה-19.6.18, ויעסוק בשאלות אלה. לצד שיחות של בכירים ומובילי דעה, יוכרזו גם הזוכים בתחרות "יוזמת הבריאות המובילה של השנה" בשיתוף גלובס, להם תוענק חבילת תמיכה כספית ליווי וסיוע מקצועי.

קישור לדו"חות הפורום ולחומרים המשותפים ציבורית: https://goo.gl/Ikoxbf

אתר פורום Reboot  הקליקו כאן