תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

כנס קיימות בבריאות 2018: "מחסור במשאבים, שחיקה וחוסר תקווה"

מאות מבכירי מערכת הבריאות, נציגי ציבור, רופאים ועמותות חולים, אנשי אקדמיה, ותעשיית המדטק נפגשו בכנס השנתי של פורום Reboot שנערך השבוע • הללו סיפקו נקודות מבט שונות על אתגרי הקיימות של מערכת הבריאות, על אקטיביזם חברתי בבריאות ועל חדשנות ויזמות ישראלית • בכנס הוכרזו גם הזוכים בתחרות 'יוזמת הבריאות המובילה של השנה'

ד"ר יצחק ברלוביץ, יור הפורום/צילום: אורי שדה
ד"ר יצחק ברלוביץ, יור הפורום/צילום: אורי שדה

הביקוש המתמשך לשירותי בריאות הוא תוצר של העלייה בתוחלת החיים המלווה בהזדקנות האוכלוסייה ובגידול בשיעור המחלות הכרוניות. ביקוש זה בא לידי ביטוי בפיתוח מוגבר של טכנולוגיות ושירותים בתחום. אולם מגבלות התקציב אינן מדביקות את קצב השינוי המתרחש. "גורמי מקצוע רבים טוענים שההוצאה הלאומית על בריאות לא נותנת מענה מספק לצרכי המערכת כיום, אז ודאי שהיא לא תוכל לתת מענה לביקוש המתמשך לטכנולוגיות ושירותי בריאות מתקדמים. גורמים אחרים סבורים שהמערכת לעולם לא תוכל להדביק את הקצב וכמה תקציב שיתנו - לא יספיק. לא משנה עם מי הצדק, על דבר אחד אין מחלוקת. בישראל, בה תוחלת החיים היא מהגבוהות בעולם, ההתמודדות עם מגמה זו היא אתגר עצום עבור מערכת הבריאות, המאיים על הקיימות שלה".

במילים אלו נפתח 'כנס קיימות בבריאות 2018', מפגש הפסגה השנתי של פורום Reboot, שהתקיים במלון הילטון בתל אביב. הפורום הוא יוזמה לתועלת הציבור, הפועלת על בסיס התנדבותי משנת 2014, ומחברת בין 950 מומחים ובכירים מתחומים שונים, יחד עם עמותות ונבחרי ציבור, יזמים ואנשי מקצוע. כל זאת במטרה להביא את תחום הבריאות אל ראש סדר העדיפויות הלאומי, ולהבטיח את קיימות מערכת הבריאות בישראל. "מקורות המימון ימשיכו להיות מוגבלים גם בעתיד. קיימותה של מערכת הבריאות ויכולתה העתידית להבטיח שירותי בריאות מתקדמים לציבור הרחב, תלויה ביכולתה לגשר על הפער הזה. אחת הדרכים לעשות זאת היא להגביר את רמת שיתוף הפעולה בין כל הגורמים הרלוונטיים, ולהשקיע בהון האנושי הקיים, תוך שימוש מושכל במשאבים הקיימים", מסבירים בפורום.

כנס קיימות בבריאות 2018: "מחסור במשאבים, שחיקה וחוסר תקווה"

בכנס השתתפו מאות מבכירי מערכת הבריאות, אנשי ציבור, אקדמיה ותעשייה, עמותות חולים, וכן יזמים וחוקרים. עוד נטלו בו חלק השרה לשיוויון חברתי גילה גמליאל שהציגה את התוכנית הממשלתית-לאומית לבריאות דיגיטלית; ח"כ שולי מועלם, אחות במקצועה, שדיברה על עתיד מערכת הבריאות; וח"כ אורלי לוי אבקסיס, שהציגה פערים במערכת הבריאות בפריפריה אל מול המרכז, ומכובדים רבים נוספים. סגן שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן, שהיה אמור להעביר את ההרצאה הפותחת של הכנס, לא יכול היה להשתתף עקב חום גבוה, זכה לאיחולי החלמה מעל במת הכנס ולמחיאות כפיים מהקהל.

המושב הראשון של הכנס עסק בקיימות מערכת הבריאות בישראל והתרכז בנקודות מבט אישיות של בכירים ונציגי ציבור על מערכת הבריאות. נועז בר ניר, מנכ"ל 'כללית שרותי בריאות', הציג את חזון הקופה לרפואה משודרגת מהספה'. גם מנכ"ל קופת חולים מאוחדת, זאב וורמברנד, התמקד בעתיד ודן בדור הבא של שירותי הרפואה. המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו חתם את המושב והציג את עמדת משרד הבריאות.

המושב השני של הכנס הוקדש לעידוד חדשנות ויזמות ישראלית. בחלק זה הוצגו היוזמות הזוכות ב'תחרות יוזמת הבריאות המובילה של השנה', שעורך הפורום מידי שנה בשיתוף עיתון גלובס. התחרות מספקת הזדמנות ליזמים וסטארטאפים, עובדי מערכת הבריאות הציבורית וכן החולים או העמותות המייצגות אותן, להוציא לפועל מגוון רעיונות שיסייעו לחולים וישפרו את מערכת הבריאות.

במקום הראשון בתחרות ובתואר "יוזמת הבריאות המובילה לשנת 2018' זכתה היוזמה של חברת SensPD, בהובלת רפאל רמברנד ומעיין שחר, המפתחת כלי ושיטה לזיהוי מוקדם של כשלים בתפקוד התפיסה החושית, כמאפיינים לאוטיזם והפרעות נוספות. שאיפת היזמים היא להוסיף מימד אובייקטיבי-פיזיולוגי לאבחון הקיים. זאת במטרה לבצע בדיקת סקר לאחר הלידה שתסייע בזיהוי סימנים מוקדמים לאוטיזם ותביא להתערבות טיפולית מוקדמת יותר.

מיזם חיבו"ק (חיבור בריאות וקהילה) בהובלתו של גיא תבורי, מנכ"ל 'עמותת רות וורובל', הגיע למקום השני. הוא מציג פתרונות לשיפור איכות החיים של חולים מרותקי בית ומטרתו להקל על ההתמודדות היומית עם שגרת המחלה, לרבות הנגשת שירותי תמיכה למשפחות. המודל המוצע מזהה את צרכי הליבה של אותם חולים, ממפה את השירותים והמשאבים הניתנים להם במערכת הבריאות הציבורית, ומעניק תמיכה מלאה במימושם בסיוע סטודנטים לרפואה ולסיעוד ובשיתוף פעולה עם קופות החולים.

במקום השלישי זכתה היוזמה של מור סבאן, אחות חדר מיון במרכז הרפואי רמב"ם, איילה בן ארי, מהנדסת, וחוה ברניב אף היא אחות, שתיהן משירותי בריאות כללית. היוזמה מתעתדת לסייע בניהול העומס, הבקרה והליך קבלת ההחלטות בחדרי המיון על ידי אלגוריתם מבוסס פרמטרים קליניים-חווייתיים. האלגוריתם מחשב בזמן אמת את רמת הדחיפות והמיקום בתור, במטרה לייעל בצורה משמעותית את הליך הקליטה והשחרור במרכזים לרפואה דחופה.

היוזמות הזוכות קיבלו חבילת התנעה בשווי כולל המוערך בכחצי מליון שקל. היא מורכבת ממענקים כספיים שחולקו בין הזוכים, ומשירותי ייעוץ, הדרכה ומנטורינג אישי, חבילת שרותי מחשוב טכנולוגיים מבוססי ענן, פרסומים מקצועיים וכן חשיפה מקצועית ציבורית רחבה. כמו כן, הזוכים יקיימו סדרת פגישות מקצועיות עם בכירים ומקבלי החלטות בתחום הבריאות ונציגי אקדמיה ותעשייה.

שאר הכנס לווה בהרצאות מעוררות השראה ונאומי בזק של בכירים, נציגי מערכת הבריאות ועמותות חולים, יזמים ומחוללי שינוי בבריאות ורפואה בישראל ודוברים נוספים. ביניהם: פרופ' רן בליצר מהחברה לאיכות ברפואה, דורון קופרשטיין, עורך הבריאות של ynet, דר' תמר תדמור מהמרכז הרפואי בני ציון, מאיה דרייר מעמותת 'יד לנשימה', דר' אביבה אלעד, רופאת משפחה ויזמית חברתית, פרופ' דן אריאלי מאוניברסיטת Duke, דר' מיכל חמו לוטם מפורום 'אושיה', גיורא שרף מעמותת 'חליל האור', דר' איל שורצברג מהמרכז הרפואי תל-אביב, רמי יולזרי, יזם חברתי ונפגע פוסט טראומה, עדי זמיר, מייסדת Pink of View וקרן שכטר אזולאי, ממכבי שירותי בריאות.

אלינור סלע, שחקנית, יוצרת ומאלתרת שהנחתה את הכנס, השתמשה בסאטירה ונכנסה מידי פעם לדמויות שונות כמו מנקה בבית-חולים ואחות, שדיברו בצורה פתוחה על נושאים כואבים בליבה של מערכת הבריאות. משפט שאמרה, דווקא בתחילת הכנס, יכול לסכמו היטב: "במקביל לכל הדברים הטובים שיש לומר על מערכת הבריאות הציבורית בישראל, שמעתי בכירים מדברים על מחסור במשאבים, שחיקה וחוסר תקווה. שמעתי חולים ונציגי עמותות מדברים על חוסר הקשבה ובירוקרטיה קשה. הצורך בשינוי ובשיפור אינו רק עבור העתיד, אלא עבור ההווה, הוא נמצא כאן ועכשיו".

פורום Reboot והחממה לעידוד חדשנות נתמכים על ידי התעשייה והסקטור העסקי וכן על ידי גופים וארגונים רבים, ביניהם: החברה לאיכות ברפואה, מכון גרטנר, פורום אושיה, האגודה לזכויות החולה, חברת הייעוץ EY, חברת AWS של אמזון, חברת הביופארמה AbbVie, חברת בארי כץ, עיתון גלובס, פורטל הבריאות infomed וגופים נוספים.