תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

בוחנים מיקום חדש לחברה? מה כדאי לקחת בחשבון

המחירים הגבוהים והצרכים הייחודיים של חברות בענפים כגון היי-טק ותעשיות עתירות ידע, הובילו לנטישה של אזור המרכז לטובת מתחמים רב שימושיים הממוקמים בין הערים הגדולות • מה מציעים המתחמים הללו לחברות שונות ואיזה ערך הן יכולות למצוא בהם?

בית פז, במתחם יפשרו-סנטר, מודיעין. המיקום, המחיר והרב שימושיות מושכים חברות/צילום: בית פז
בית פז, במתחם יפשרו-סנטר, מודיעין. המיקום, המחיר והרב שימושיות מושכים חברות/צילום: בית פז

הכתבה בשיתוף בית פז

בחירת משרד לארגון היא לא עניין פשוט וכרוכה במערכת רחבה של שיקולים. לצד התקציב שעומד לצורך כך, יש להתחשב בנושאים נוספים, כגון צרכי הארגון ומיקום המשרד. על פי הערכות שמתבססות על נתוני השמאי הממשלתי לשנת 2017 והחלטות שהתקבלו על ידי ועדות התכנון והבנייה האזוריות בשנים האחרונות, עד סוף שנת 2019 צפויים להיבנות כמיליון מ"ר של משרדים במטרופולין תל אביב וגוש דן. הערכה היא כי למרות נתונים אלו רמת המחירים להשכרה אינה אמורה לרדת משמעותית. בנוסף, חברות רבות נרתעות מהמחירים הגבוהים של אזור המרכז ומחפשות חלופות זולות יותר, שיספקו להן שירותים מותאמים יותר. מה, אם כן, מחפשות חברות במתחמי המשרדים שהן שוכרות? אפשר לחלק את התשובה לשלוש: מענה לצרכים מורכבים, נגישות ומיקום אופטימלי ומחיר נוח.

מענה על מגוון צרכים

יש חברות שהצרכים שלהן צנועים יחסית והן מסתפקות במשרד במגדל, עם מרחב עבודה ולעיתים גם מקום לקבלת קהל. עם זאת, עבור חברות אחרות זה לא מספיק. קחו למשל ארגונים בתעשיות עתירות ידע, דוגמת חברות היי-טק, מכשור רפואי, תרופות ועוד. "לחברות אלה צרכים הרבה יותר מורכבים. הן זקוקות לסביבה שתתאים למגוון הפעילויות שלהן. למשל, מתחמים רב-שימושיים שכוללים גם משרדים, מעבדות, מחסנים, מסחר ועוד", מסביר כתריאל זולטי, מנכ"ל ובעלי קבוצת גלנור, היזמית של "בית פז", מתחם רב-שימושים המתאכלס בימים אלו במתחם ישפרו-סנטר במודיעין. הוא מביא כדוגמה חברת היי-טק המייצרת מוצרים טכנולוגיים מסוימים, שזקוקה גם למשרד לעובדים, גם למעבדות לייצור וגם למחסנים לאחסנה.

פעמים רבות, חברות מהסוג שהזכיר זולטי שוכרות משרדים במקום אחד, מחסנים במקום אחר, מעבדות במקום שלישי וכן הלאה. מנגד, במתחמים רב-שימושיים חברות שכאלה יכולות ליהנות מ-one stop shop - הכולל כאמור משרדים, מעבדות ומחסנים. המתחמים הללו מתאימים לחברות במגמת התרחבות, שמחפשות חללים נוספים, או לחברות במגמת התייעלות, המעוניינות להתכנס במקום אחד ולשלוט בארגון בצורה מיטבית.

מיקום ונגישות

אחת הבעיות במיקום של חברות בערים מרכזיות בארץ היא התחבורה. לדברי זולטי, "עובדים ממרכז הארץ של חברה המבקשת למקם משרדים חדשים בירושלים, עשויים למצוא את עצמם בבעיה תחבורתית קשה. הם יאלצו לעמוד בפקקים לשני הכיוונים. מנגד, אם תמקם החברה את משרדיה בתל אביב - יעמדו העובדים מעוטף גוש דן וירושלים לפני בעיה הפוכה של פקקים לתל אביב וחזרה ממנה".

כתריאל זולטי, מנכ"ל ובעלי קבוצת גלנור, יזמית של "בית-פז"/צילום: בית פז
 כתריאל זולטי, מנכ"ל ובעלי קבוצת גלנור, יזמית של "בית-פז"/צילום: בית פז

לכן, בשנים האחרונות החלו חברות רבות לתת את הדעת על מיקום המשרדים ובדגש על הנגישות אליהם. אזורי תעשייה, מגדלי משרדים ומתחמים רב-שימושייםהחלו לקום בערי ביניים, במרכז הנתיבים התחבורתיים בין הערים הגדולות. הם חוסכים חלק ניכר מזמן העמידה בפקקים, בשל מיקומם בסמוך לעורקי תחבורה מרכזיים ומאפשרים לעובדים להגיע רעננים יותר ולהגדיל תפוקה. אזורי תעסוקה אלו קמו לא רק על מנת להקל על העובדים, אלא מתוך ההבנה שקיימת להם דרישה מצד החברות ויש בהם אטרקטיביות.

המיקום עושה את ההבדל - בית פז מתחם רב שימושים לתעשיות עתירות ידע>>

להרגיש כמו במרכז, אבל לשלם הרבה פחות

המיקום של אזורי התעסוקה החדשים מחוץ לערים הגדולות הופך את המתחמים המוקמים בהם לאטרקטיביים מבחינת מחיר. מחירי שכירות למ"ר נמוכים משמעותית מאלה שבגוש דן, והחברות זוכות להשתכן במתחם שלא נופל בגודלו וברמת השירותים שהוא מספק ממבנים מקבילים במרכז הארץ.

כך למשל במקרה של "בית פז", מתחם רב שימושים, המתנשא לגובה של חמש קומות, ומשתרע על כ-20 אלף מ"ר, באזור מודיעין, כאמור. הוא כולל בתוכו שירותים למגוון רחב של עסקים, בעיקר מתעשיות עתירות ידע. "עבור חברות עתירות ידע, כמו למשל חברות היי-טק שמייצרות קוד, המחיר במקום כמו 'בית פז' הוא מאוד אטרקטיבי. חברות מהסוג הזה יכולות לפעול מחוץ לאזור המרכז, אם יקבלו שירותים ברמה גבוהה ובמחיר נמוך יותר", מסביר זולטי. הוא מוסיף כי כי ארנונה נמוכה וחסכון אפשרי בעלויות דלק לעובדים נותנים יתרון למתחמים הרב שימושיים הללו. 

לדבריו, המבנה שעתיד להיחנך בימים אלו יהיה נגיש ויאפשר לחברות, בעיקר, בתחומי התעשיות עתירות הידע, מגוון רחב של שירותים, כמו שימוש במחסנים ובמעבדות ייצור לצד המשרדים. "המתחם ממוקם בסמוך לעורקי תנועה מרכזיים באזור כביש 431 שמתחבר לכביש 1 ולכביש 6, וממש סמוך לתחנת הרכבת החדשה במודיעין", הוא מציין. למתחם, כך עולה, גם חנייה ייעודית עם שלושה מפלסים, לטובת העובדים והאורחים שמגיעים ברכבם הפרטי.

"לאחרונה ישבנו עם גוף גדול במשק, שכיום המשרדים שלו פזורים באזורים רחבים ברדיוס של ירושלים-תל אביב-רמלה-לוד", מספר זולטי, "הם חיפשו מקום טוב באמצע לאחד את כל האגפים ומצאו את 'בית פז' ככזה - נגיש ביותר, במחיר אטרקטיבי ומבנה חדשני. בחברה ציינו גם את הפתרון בשינוע סחורות, שלפני כן נעשה בכמה מקומות לא קרובים זה לזה, וכעת מתבצע ממתחם אחד - אתה רק צריך להעביר מוצרים מקומה לקומה באותו המתחם ולפעמים אפילו באותה הקומה".

בשורה התחתונה, כמו אותה החברה שמוזכרת כאן, נראה כי הצרכים של ארגונים רבים הולכים ומשתנים ויחד איתם נלקחים בחשבון המחיר והמיקום. כעת, צריך להמתין ולראות האם גם המגמות בשוק ישתנו בהתאם והמתחמים הרב שימושיים יתפסו תאוצה.

מקום טוב באמצע הדרך - בית פז מתחם רב שימושים לתעשיות עתירות ידע>>