תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

נכנס יין, יצא תואר: היינות מגיעים מהיקב אל האקדמיה

הפופולריות העולה והשגשוג של עולם היין המקומי, הביאה להתפתחות מסלולי לימוד יעודיים בתחום • באוניברסיטת אריאל החלו להכשיר את המהנדסים שיובילו את תעשיית היין בישראל

ענבים בשומרון. באזור מייצרים מגוון יינות/צילום: דוברות אוניברסיטת אריאל
ענבים בשומרון. באזור מייצרים מגוון יינות/צילום: דוברות אוניברסיטת אריאל

הכתבה בשיתוף אוניברסיטת אריאל בשומרון

לפני יותר מ-3,000 שנים כתב דוד המלך בתהילים: ו"יין ישמח לבב אנוש". את מה שדוד המלך הבין אז, מבינים היום יותר ויותר אנשים. העיסוק ביין הפך פופולרי מאוד בעולם ובישראל. אם בעבר מדף היינות במכולות השכונתיות וברשתות השיווק הגדולות היה קטן למדי, כיום, היין זוכה לאזור נפרד ומיוחד בכל מרכול שמכבד את עצמו. השפע הרב והגיוון משפיע על הצרכנים בכל מיני דרכים. בקבוק יין טוב ואיכותי הפך למתנה נפוצה באירועים ובחגים וגם ברבים מהמטבחים הביתיים והבשלנים החובבים ינסו להתאים את סוג היין לארוחת הערב.

אם לפני 20 שנה יכולנו לספור מספר מצומצם מאד של יקבים פעילים בישראל, הרי שכיום פועלים בארץ בין 250 ל-300 יקבים. חלק מהם "יקבי גראז" - של אנשים שמכינים יין כתחביב; חלק אחר הוא יקבי בוטיק שמייצרים עשרות אלפי בקבוקים מדי שנה. במקביל פועלים כמובן גם היקבים הגדולים והוותיקים ביותר, שמוכרים כ 10 מיליון בקבוקים בשנה ומעלה. גם יקבי הבוטיק וגם אלה הגדולים הם בעלי נוכחות בשוק הבינ"ל ומשווקים בעשור האחרון יינות ברמת איכות גבוהה מאד לארה"ב, אירופה וגם לאסיה בין היתר, בהובלת מכון הייצוא שלקח כאתגר את נושא החדרת היין למזרח הרחוק. כך שאל תהיו מופתעים אם תמצאו יקבים ישראלים מציגים באירועים בהונג קונג, ביפן, בסינגפור וגם בסין.

לימודים אקדמיים במסלול יין באוניברסיטת אריאל - בואו להוביל את התעשייה המקומית. לפרטים הקליקו כאן>>

מחפשים חדשנות

הפופולריות העולה והחשיפה לקהלים חדשים בתחום, הביאה להתפתחות מסלולי לימוד יעודיים והכשרות בתחום היין במסגרות שונות. אוניברסיטת אריאל, למשל, מציעה לימודים אקדמיים במסלול היין, שמהווה חלק מלימודי התואר הראשון בהנדסת כימיה וביוטכנולוגיה. סטודנטים הלומדים במסלול צוברים ידע רב על תחום היין גם בפן הטכנולוגי. מטרתו היא להכשיר מהנדסים שיובילו את תעשיית היין בישראל.

ד"ר שיבי (אלישיב) דרורי, מרכז מסלול לימודי היין באוניברסיטת אריאל/צילום: דוברות אוניברסיטת אריאל
 ד"ר שיבי (אלישיב) דרורי, מרכז מסלול לימודי היין באוניברסיטת אריאל/צילום: דוברות אוניברסיטת אריאל

ד"ר שיבי (אלישיב) דרורי, מרכז מסלול לימודי היין באוניברסיטת אריאל וחוקר במרכז המחקר האזורי - מו"פ מזרח, הוא כורם ותיק ויינן יקב "גבעות" בשומרון, שהחל את דרכו בתחום לפני כ- 15 שנה במכון למדעי הצמח בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית. הוא מאמין גדול בלימוד מעשי כגורם המשפיע מהותית על איכות הלימודים והמיומנויות שנרכשות בדרך. לדבריו, "החלק המשמעותי ביותר בלימודי היין באוניברסיטת אריאל הוא המו"פ. אני שואף שכל מי שמסיימים את המסלול ישמשו אנשי פיתוח טכנולוגי בתחום היין. אנחנו משלבים בלימודים כימיה, ביו-טכנולוגיה וחקלאות". הבוגרים שלנו יהיו מהנדסי כימיה וביו -טכנולוגיה, שלמדו את התהליכים התעשייתיים הקשורים ביין".

המסלול החדש באוניברסיטת אריאל פונה לחדשנות ויצירתיות בכל מה שקשור לתהליך ייצור היין. לטובתו הוקם באוניברסיטה יקב מחקרי, שבו מספר רב של ענפי מחקר - למשל בתחומי המים וההשקיה של הענבים, גילוי זנים וניסיון הפקת יין מזנים עתיקים שגדלו בישראל בתקופות קדומות. כמו כן, ישנה מעבדה משוכללת ומודרנית שבה, בין היתר, ניתן לבדוק את מידת החומציות (PH) ואת הארומה ביין על ידי גילוי מולקולות הריח שנמצאות בו. "לימודי היין מתאימים לכל מי שבוחן את הדברים דרך פריזמה אישית של סקרנות, התפתחות אישית וכמיהה לדבר", מוסיף דרורי.

"זה אזור יין"

"לי, באופן אישי, יש זיקה היסטורית חזקה לייצור יין", אומר דרורי, "אני חי ועובד בשילה, באזור ההר המרכזי. שילה מוקפת בקעות רחבות ופוריות ובהן, בעבר הרחוק וגם היום, דונמים רבים של כרמי יין. מורשת ט"ו באב חג האהבה היהודי נטועה אצלנו. זה אזור יין".

את הזיקה לאזור, אותה מזכיר כאן דרורי, ואת חוויית היין המקומית של יהודה שומרון ובנימין, ציינו באוניברסיטת אריאל בפסטיבל יין ראשון מסוגו, "בציר הזמן", שנערך בשיתוף מו"פ מזרח וחברת "איש הענבים". מטרת הפסטיבל, שהתקיים לא מכבר, היא להציג את מיטב היקבים והיינות של האזור. האירוע כלל תערוכת עתיקות יין שנאספו במחוז, טעימת יינות המיוצרים ביו"ש, הרצאות, מפגש ייננים והפנינג עם דוכני אוכל ומוזיקה.

לימודים אקדמיים במסלול יין באוניברסיטת אריאל - בואו להוביל את התעשייה המקומית. לפרטים הקליקו כאן>>