תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

בלי לדאוג מהתנודות בשוק ההון: השקעות בהלוואות P2P בארה"ב נגישות כעת גם לישראלים

בארה"ב תחום ההלוואות החברתיות (P2P) מפותח ומפוקח וכולל ציון אשראי לכל לווה • קרן השקעות ציבורית ראשונה בישראל מציעה לישראלים להשקיע בעולם ה-P2P האמריקאי • "אנחנו מקווים להוות אלטרנטיבה עבור מי שמחפשים השקעות שונות מאלה שיש לשוק הישראלי להציע"

הלוואות P2P (חברתיות). בארה"ב השוק מפותח/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
הלוואות P2P (חברתיות). בארה"ב השוק מפותח/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף הלמן-אלדובי

על אף שבטווח הרחוק השקעות בשוק ההון מניבות תשואה יפה למשקיעים, בטווח הקצר הן לרוב תנודתיות. די אם נסתכל על הרבעון האחרון בשווקים ב-2018, שפגע ברווחי המשקיעים, למרות שהשווקים התאוששו לחלוטין ב-2019. מסיבה זו, רבים מחפשים אלטרנטיבות השקעה. חלק מהמשקיעים החלו לפנות לשוק ההלוואות החברתיות, השקעות ה-Peer To Peer) P2P). אלה מאפשרות להם להעניק הלוואה מבוזרת לעשרות, מאות ואפילו אלפי לווים פרטיים שונים ולהרוויח את הריבית שהלווים הללו משלמים על ההלוואה. בשונה מהשקעות במניות ואג"חים, שנתונות לתנודתיות הבורסה, שוק השקעות ה-P2P אינו מושפע רבות מהעלאה או הורדה של הריבית במשק. זאת מאחר שההלוואות ניתנות למי שמחפשים אלטרנטיבה לקבלת אשראי והריבית עליהן נעה בגבולות קבועים.

בשנים האחרונות התפתח בישראל ובעולם תחום השקעות ה-P2P, שהפך להיות מוכר בעיקר בזכות פלטפורמות אינטרנטיות לתיווך של הלוואות בין אנשים. הרעיון מאחוריהן הוא פשוט - מדובר בזירות שמחברות בין לווים ומלווים, בסכומים קטנים. טכנולוגיות פינטק וביג דאטה שונות אפשרו לתחום זה להתפתח בעיקר בשוק האמריקני בזכות נתוני האשראי הגלויים של הציבור האמריקאי לצד צורך גדול בהלוואות פרטיות ושיפור במחירי ההלוואה.

הטכנולוגיות החדשות, שאפשרו ניתוח מתקדם של נתוני לווים ומתן אשראי, הובילו להקמת חברות שקידמו את נושא הלוואות ה-P2P. החברה הראשונה שנכנסה לתחום ולמעשה ייסדה אותו בשנת 2003 היתה Prosper האמריקנית, כיום החברה השנייה בגודלה בעולם להלוואות P2P. היא מחזיקה ברוב שוק ההלוואות הצרכניות האמריקאי המקוונות ביחד עם Lending Club, החברה הגדולה בעולם בתחום, כשלצדן כמה חברות קטנות יותר. כולן מספקות אלטרנטיבה ל-Consumer Credit - אשראי צרכני שמוגבל עד להלוואות בגודל של כ-50 אלף דולר, ואינו מיועד למטרות ספציפיות כגון הקמת עסק, משכנתא ועוד.

"בארה"ב תחום ה-P2P מאוד מפותח מאחר שקיימת סביבו מעטפת רחבה של חוקים פדרליים ורגולציה", מסביר נועם ברכה, מנכ"ל "הלמן-אלדובי קרנות השקעה בע"מ", אשר עומדת מאחורי השקתה ב-2017 של קרן השקעות שממוקדת בשוק הלוואות ה-P2P. עוד הוא אומר כי על מנת לקבל אשראי בארה"ב, נדרש הצרכן לציון אשראי, המורכב מפרמטרים פומביים שונים. "לכל צרכן אמריקני יש ציון אשראי - FICO, הנקבע ע"י שלוש לשכות אשראי פדרליות בהתאם לדוח האשראי שלו. ציון ה-FICO, נע בין 300-850 נקודות. וכך, כל מי שמעוניין לבצע עסקה עם אותו אדם יכול לקבל גישה לדוח האשראי של כל צרכן ולהבין מהי יכולת ההחזר הכלכלית של אותו אדם - בין אם מדובר בהלוואה, השכרה של דירה ועוד. בישראל מאגר נתוני האשראי עדיין בחיתוליו לכן יש קושי לייצר צמיחה בתחום זה אצלנו. ברכה מוסיף כי "שוק השקעות ה-P2P נמצא בצמיחה גדולה מאוד בארה"ב ומגלגל עשרות מיליארדי דולרים בשנה".

קרן ה-P2P של הלמן אלדובי - ההשקעה הייחודית שלא מושפעת מתנודות הבורסה. לפרטים הקליקו כאן>>

אל תוך השוק הזה נכנסה לפני כשנתיים קרן השקעות ה-P2P הראשונה בישראל של הלמן-אלדובי* המאפשרת לכלל הציבור חשיפה להשקעות מתקדמות מסוג זה, לרבות גופים מוסדיים, משקיעים בעלי הון בסכומים גדולים ומשקיעים קטנים. סף ההשקעה המינימלי עומד על 50 אלף דולר בלבד. בהקשר לאלה האחרונים, אומר ברכה כי "הלמן-אלדובי מתמקדת בפיתוח מוצרי השקעה מתקדמים שעד היום היו חשופים למשקיעים מוסדיים, מתוחכמים או כשירים בלבד. אנחנו עושים זאת, בין היתר, באמצעות מוצרי מדף להשקעה המלווים בתשקיף ציבורי, המאפשר השקעה עם חסמי כניסה נמוכים".

מודל השקעה המבוסס על אנאליזות וסטטיסטיקה טכנולוגית

קרן ה-P2P של הלמן-אלדובי מגייסת הון מהציבור להשקעה ברכישת הלוואות בהתאם למדיניות ההשקעות שלה והתקשרה לצורך כך עם שלוש פלטפורמות מהגדולות והמובילות בארה"ב, אלה מלוות אותו ללווים אמריקנים שונים, המעוניינים בהלוואות קטנות ומייצרות פיזור השקעה רחב להקטנת הסיכון. ההשקעה בקרן הינה דולרית וכך גם מדידת התשואה בה.

קרן ה-P2P של הלמן אלדובי. רוכשת הלוואות של בעלי ציון אשראי גבוה/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
 קרן ה-P2P של הלמן אלדובי. רוכשת הלוואות של בעלי ציון אשראי גבוה/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

ברכה מסביר על התהליך: "האדם הפרטי משקיע בקרן ואז המערכת שלנו רוכשת את ההלוואות בהתאם להקצאה שנקבעת מראש על ידינו על פי איכות הלווים בהתאם למדיניות שקבעה ועדת ההשקעות של הקרן. היא מגיעה לכאלו בעלי ציון FICO יחסית גבוה של 700 בממוצע, ובכך מסייעת להקטנת אחוזי הדיפולט של ההלוואות בקרן. בנוסף לכך, הפלטפורמה יודעת לנתח את הפן ההתנהגותי של הלווים. על פי פרסומי הפלטפורמות, 86% מבקשות ההלוואה הן הלוואות חוזרות או מחזור של הלוואות קיימות, שבגין לווים אלה כבר יש לא מעט נתונים. הפלטפורמות משתמשות בכל הנתונים שיש על הלווה - החל במצבו המשפחתי והתעסוקתי, מיכולת ההחזר הפיננסי שלו ועוד. כל זאת לשם אופטימיזציה אודות הלווה והכדאיות של מתן ההלוואה. כל הפעולות הללו מיועדות להקטין את הסיכון במתן ההלוואה, ולאפשר בחינה מושכלת של תמחור ההלוואות וזאת בניגוד לשוק הישראלי אשר רמת וכמות הנתונים הפומביים בגין כל לווה בו, לא מתקרבת לזו שקיימת בארה"ב".

ברכה מוסיף כי למעט הפלטפורמות האמריקאיות בתחום של הלוואות P2P, שהוזכרו לעיל, הקרן יצרה שיתופי פעולה גם עם חברת הנתונים הגדולה בתחום בארה"ב וחברת פינטק וביג דאטה. "שיתופי הפעולה הללו מאפשרים להעמיק את הסינון ולפזר את ההשקעה על פני אלפי הלוואות שונות, כך למשל, כיום יש בקרן כ-11,000 הלוואות, וגם המספר הזה גדל משנה לשנה". עוד הוא אומר כי "הייחוד של הלוואות ה-P2P כחלק מהקרן הוא שמדובר בהלוואות קצרות מועד של 36 עד 60 חודשים. זהו משך חיים ממוצע נמוך יותר בהשוואה לאפיקי השקעה אחרים. כך שבפועל המשקיע בקרן יכול ליהנות מפוטנציאל תשואה גבוהה** וממשך חיים קצר".

קורלציה נמוכה לתנודתיות בשוק ההון

נקודה חשובה נוספת לגבי אופי ההשקעה בקרנות P2P בכלל ובקרן של הלמן-אלדובי בפרט, נוגעת לרמת ההשפעה עליהן משוק ההון המקומי "מדובר בהשקעה בחוב שאינו נסחר בבורסה ולכן התשואה אינה מושפעת מתנודות השוק הסחיר. לצורך העניין, בשונה מכל אפיק השקעה אחר, הקרן יכולה להמשיך להניב תשואות חיוביות גם בתרחיש של עליית הריבית בארה"ב, בעוד שאפיקי השקעה אחרים עלולים לסבול מהפסדי הון וירידות שערים חדות כפי שראינו בשנת 2018". ההשקעה בקרן גם לא צפויה להיות מושפעת באופן ישיר מביצועי החברות הנסחרות בבורסות העולם ולכן אין לה מתאם להתנהגות המדדים בשוק ההון הגלובלי (אך כן עם שוק ההלוואות בארה"ב).

קרן השקעות ה-P2P של הלמן-אלדובי צפויה להשלים בדצמבר הקרוב הליך גיוס כספים נוסף על פי דוח הצעת מדף שפרסמה, שיאפשר למשקיעים ישראלים להצטרף להשקעה בקרן. "הקרן מנהלת כיום כ-580 מיליון שקל, ובכל סבב גיוס היא גדלה. בסבב הקודם לדוגמה הגיוס עמד על כ-50 מיליון שקל", אומר ברכה. "השותפים בקרן הם משקיעים פרטיים, תאגידים ומוסדיים ישראלים בלבד והשותף הכללי נהנה ממעטפת של מנהלי השקעות ואנליסטים ותיקים בעלי ניסיון רב. בכך, מאפשרת הקרן למשקיעים ישראלים להיכנס לשוק הלוואות ה-P2P והיא אף מהווה עבורם בשנתיים האחרונות אלטרנטיבה להשקעות מסוג חדש ושונה מזה שיש לשוק הישראלי להציע".

עכשיו גם אתם יכולים להצטרף להשקעה בקרן ה-P2P של הלמן אלדובי, בהשקעה של 50 אלף דולר ומעלה. לפרטים הקליקו כאן>>

*בשמה הרשמי הלמן-אלדובי איי2פ1, שותפות מוגבלת.

**המידע נועד להסב את תשומת הלב בלבד אינו מהווה הצעה לרכישה או למכירה של יחידות ההשתתפות של הקרן. אין בו כדי להוות תחליף לייעוץ או לשיווק השקעות המתחשב בצרכיו של כל אדם. כל אדם המבקש לקבל מידע מתבקש לעיין בפרסומי השותפות במפורסמים באתר רשות ניירות ערך כאן. אין בנתונים במסמך זה כדי להעיד על תשואות שתושגנה בעתיד או להבטיח תשואה כלשהי. השקעה בקרן כרוכה בסיכונים שונים לרבות סיכון לאובדן ההשקעה וסיכונים כמפורט בכריכת תשקיף הקרן כגון סיכונים מקרן כלכליים המושפעים מהכלכלה העולמית על שוק הלוואות ה-P2P וכן סיכונים הנובעים מהעובדה שההלוואות אינן מובטחות בבטוחות לעיון בתשקיף הקרן לחץ כאן.