תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

לגוון את הפורטפוליו: חמישה דברים שכדאי לבחון בהשקעות אלטרנטיביות

הלוואות P2P, קנאביס, מקבצי דיור, סטארט-אפים ועוד • שוק ההשקעות האלטרנטיביות מציע מגוון רחב של אפשרויות להשאת רווח • על מה חשוב לתת את הדעת לפני השקעה שכזו

השקעות אלטרנטיביות. מתנהלות אחרת משוק ההון/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
השקעות אלטרנטיביות. מתנהלות אחרת משוק ההון/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף תירוש פיננסים

עולם ההשקעות המודרני הולך ומשתכלל. בעבר ההתלבטות המרכזית של המשקיע הייתה האם להשאיר את הכסף בפיקדון בבנק או להעביר אותו לשוק ההון, כלומר לרכוש מניות ואג"ח בבורסה. בשני העשורים האחרונים ניצבת בפניו האפשרות להיכנס לשוק ההשקעות האלטרנטיביות, קרי השקעות שאינן נעשות ישירות בשוקי ההון המסורתיים.

בשנים האחרונות חל גידול במגוון האלטרנטיבות להשקעה ובפופולריות שלהן. בעקבות זאת, נדרשת מחשבה מעמיקה על תחומי ההשקעה המתאימים ללקוחות שונים, על מגוון העדפותיהם, ונטיות האופי שלהם (כגון חובבי סיכון מול שמרנים). תחת המטריה של ההשקעה האלטרנטיבית, כדאי לתת את הדעת לרמות הסיכון שאותן המשקיע מוכן לקחת ולהטבות המס האפשריות בגין ההשקעה. מהם, אם כן, המרכיבים שחשוב לתת עליהם את הדעת ולבחון לפני כניסה להשקעה אלטרנטיבית?

האלמנטים השונים של ההשקעה

"כשבוחנים גיוון של תיק השקעות בכלל וגם כזה של השקעות אלטרנטיביות, יש מספר אלמנטים שחשוב לשים לב אליהם. זאת מאחר והם משפיעים על התשואה שפורטפוליו ההשקעות יכול להניב ועל רמת הסיכון שלו", מסביר גיא תירוש, סמנכ"ל כספים בתירוש פיננסים, פמילי אופיס. "פיזור ההשקעה, למשל. כשמשקיעים כסף בתחום אלטרנטיבי כמו השקעות P2P - הלוואות חברתיות, אז הפיזור הוא מאוד רחב. 100 אלף שקל שהמשקיע שם בקרן יכולים להיות מחולקים בין מאות או אפילו אלפי לווים. זהו פיזור בהיקף מרשים, אפילו ביחס להשקעה באגרות חוב באמצעות תעודת סל או במדד. הוא מקטין עבור המשקיע את הסיכון, שכן גם אם לווה אחד או שניים מתקשים להחזיר את החוב, השאר עדיין עומדים בו". זאת ועוד, הוא ממשיך עם אותה הדוגמה בהקשר של ניהול סיכונים, "להשקעת P2P בארה"ב קורלציה נמוכה לשוק ההון האמריקני, ונמוכה עוד יותר ביחס לשוק הישראלי. היא כלל אינה תלויה בהם ומקטינה את התנודתיות של הפורטפוליו הכולל".

אפיקי השקעה: תלוי בסוג המשקיע

אפיקי השקעה (Asset Class) הם מקבץ של השקעות בעלות מאפיינים דומים, שנתונות לאותם חוקים ותקנות. כך, למשל, אפיק השקעה אפשרי אחד של השקעות אלטרנטיביות הוא נדל"ן, בין אם למגורים, למשרדים, או מסחרי. עוד אפיקי השקעות אלטרנטיביות הם קרנות השקעה פרטיות (PE) וקרנות הון-סיכון (VC), מטבעות וירטואליים, סטארט-אפים ועוד.

גיא תירוש, סמנכ"ל כספים, תירוש פיננסים/צילום: תירוש פיננסים
 גיא תירוש, סמנכ"ל כספים, תירוש פיננסים/צילום: תירוש פיננסים

תירוש נותן דוגמה לשימוש באפיק השקעה אלטרנטיבי: "ללקוח שמושקע בנדל"ן, לא הייתי ממליץ להגדיל חשיפה נוספת לתחום, אלא לגוון את ההשקעה. הסיבה לכך היא שהפיזור בין אפיקי השקעה, גם אם חלקם אינם סולידיים, עדיין מקטין בסופו של דבר את הסיכון ועדיף על הגדלת ההחזקה באפיק הקיים. תמיד צריך לזכור כי בין אפיקי השקעה שונים יש מתאם נמוך. הדבר גם משקף את המוטיבציה של המשקיע - בין אם מדובר בשימור הון או בהגדלתו".

סקטורים: לא כל מה שנוצץ זהב

בהשקעות אלטרנטיביות יש מגוון רחב של סקטורים שניתן להשקיע בהם. הייטק (סטארט-אפים), למשל, הוא אפיק השקעה שמשתייכים אליו סקטורים שונים, כגון בריאות, טכנולוגיה, פינטק, אנרגיה מתחדשת ובתוכה גם קלין-טק ועוד. בחינה של השקעה אלטרנטיבית כוללת זיהוי מגמות עולמיות בתחום ועליות וירידות של סקטורים שונים. "לפני ארבע-חמש שנים, תחום הבריאות (Health-Care - נ.ס.) היה מאוד פופולרי; לפני שנתיים-שלוש ראינו תנופה בסקטור הקלין-טק; כיום אחד הסקטורים הפורחים הוא הקנאביס, כשגם בו יש תת-סקטורים מוצלחים יותר ופחות", אומר תירוש.

הוא מוסיף כי "חשוב להבין בהקשר זה כי לעיתים בעיתונות הכלכלית קושרים כתרים לכל מיני סקטורים, אבל העובדה שסקטור כמו הקנאביס, למשל, פופולרי כיום, לא אומרת שכעת צריך להשקיע בכל חברה בתחום שצצה. כדאי לזכור כי גם אם הסקטור עצמו רווחי ופופולרי, יכולים להיכלל בו גם מוצרים נחותים. לכן התייעצות עם מומחים חשובה גם כאן, אם לא מתחשבים במידע הקיים והנגיש ובנתונים, מדובר בסה"כ בעוד הימור".

מבנה ההשקעה

לכל השקעה שאנו מעוניינים בה, ודאי בהקשר של השקעות אלטרנטיביות, יש מבנה מסוים. כמו כן, יש כללים לגבי מידת הנזילות של אותה השקעה (או חוסר הנזילות), ופרמטרים נוספים שיכולים להשפיע עליה (כגון תכנון מס), אותם נפרט בהמשך.

לאתר תירוש פיננסים הקליקו כאן>>

נדבך נוסף שיש לתת עליו את הדעת בהקשר של מבנה ההשקעה הוא בדיקת נאותות (Due Diligence). מדובר בכל מיני בדיקות של פרמטרים שמטרתן להביא אותנו למצב של המלצת השקעה בקרנות או חברות ראויות. כך, למשל, קרנות מסוימות יכולות להיות מוצלחות מבחינת רווחיות, אבל למרות זאת, לא מומלץ להשקיע בהן מאחר והן לא עומדות בקריטריונים אחרים.

בבדיקת הנאותות נערכת בחינה אקטיבית של החברה, כולל ניהול מפגשים עם מנהליה, בדיקת פרויקטים שהיא ביצעה בעבר, כיצד היא מתמודדת עם משברים, עם ניהול קשיי תזרים, האם קיימת שביעות רצון של לקוחות ממנה ועוד.

תירוש מסביר כי "יש קריטריונים שבוחנים בכל השקעה שהיא, כמו המנהלים וניסיונם, ויש קריטריונים שבוחנים לפי התחום או ההשקעה הספציפית. למשל, כשבוחנים את המנהלים בודקים את היכולת שלהם להגיב לתרחישים פחות רצויים, כמו יכולת לגבות חוב גם במצב שבו החייבים לא מחזירים את ההלוואה. בנדל"ן לדוגמה, עבור רבים הביטחונות וחוזקם הם שם המשחק. כמו למשל, היכולת להיכנס בנעלי הקבלן ולגמור את הפרויקט במקרה הצורך. סף אחר שראוי לבחון, עליו נתעכב גם בהמשך, הוא האם המנהלים עצמם מושקעים בפרויקט כך שיש להם מה להפסיד, ממש כמו המשקיע, והסיכון שהם לוקחים הוא לא רק להרוויח פחות מהמצופה".

לצד בדיקת הנאותות, אומר תירוש, יש שיקולים שונים שנוגעים לתכנון המס של ההשקעה שחשוב לקחת בחשבון. "תחשוב, רק לפני שנה, המס על רווחי הון בקרנות גידור היה 30% לפני שירד בחזרה ל-25%. בנוסף, לא רבים יודעים שבהינתן כמה תנאים שיועץ מומחה משתמש בהם, אפשר לדחות את המס לתקופות ארוכות ובמשיכה הסופית לשלם מס רווחי הון בשיעור של 15% בלבד. כך, אנחנו יכולים לחתוך את תשלום המס על קרנות גידור בחצי. עוד דוגמה: בתיקי השקעות רגילים יש מס של 25% על רווחי ההון, עוד לפני עמלות רבות ומיותרות שגובים מהמשקיע. זה לא קיים במוצרים פיננסיים אחרים, אלטרנטיביים, וגם את החישוב הזה יועץ מומחה יודע לעשות".

כל אלו, כמובן, מרכיבים חשובים של מבנה ההשקעה, הכוללת גם אלמנטים לכאורה פשוטים יותר כגון: מידת הנזילות (מתי ניתן למשוך את הכסף ולממש את הרווחים), מבנה העמלות המשולמות על ידי הלקוח והיכולת לצמצם אותן, וסכום המינימום הנדרש להשקעה. "אלו שאלות פשוטות לכאורה, אבל עדיין כאלה שחשוב להביא בחשבון", מסביר תירוש. "כשאדם שוקל להשקיע מכספו בהשקעה שאינה סחירה הוא צריך להבין איזו נזילות תהיה לו, להכיר את העמלות השונות (דמי ניהול, דמי הצלחה, שהינם תשלומים על עמידה ביעד) ועלויות עסקה (כמו המרה למט"ח במקרה הצורך) כדי שלא יהיו לו הפתעות בהמשך. לפעמים גם כשהפרמטרים הללו נראים קשיחים, ניתן להגמיש אותם במידה מסוימת, לטובת הלקוח", הוא מוסיף.

שותפים יחד איתך - לאורך כל הדרך?

נקודה חמישית ואחרונה שחשוב לבדוק בבחינה של השקעה אלטרנטיבית היא עד כמה, אם בכלל, הגוף שמשקיעים בו שותף יחד עם המשקיע בהשקעה ובמילים אחרות שם גם הוא כסף. הדבר מעיד על אמינות מסוימת ואמונה גדולה של הקרן בהשקעה עצמה. למשל, בקרנות שרוכשות מקבצי דיור להשקעה בחו"ל ומגייסות כסף ממשקיעים: להשקעה עצמה נכנסת הקרן יחד עם המשקיעים, כשכולם נרשמים יחד כבעלים. במקרה זה, הקרן עצמה חשופה גם להפסד ולא רק למצב שבו היא לא מרוויחה, כפי שהזכרנו קודם.

בנוסף, כדאי גם לבדוק מי אלו שנתנו את אמונם בקרן. "יש משקיעים גדולים ומוכרים בארץ ובעולם, שמצליחים במרבית השקעותיהם. אנשים יודעים שכשאותם משקיעים בוחנים השקעה אלטרנטיבית מסוימת, כנראה שיש בה משהו נכון", מציין תירוש. "תחשוב, נניח שאתה משקיע במניה ויודע שוורן באפט רכש אותה לאחרונה, רק שבניגוד לנעשה בשוק ההון, בהשקעה אלטרנטיבית מידע שכזה או דומה לו, לא מקפיץ את מחיר ההשקעה ושוחק את הרווח. זו דוגמה לעוד יתרון של השקעות אלטרנטיביות על פני שוקי ההון המסורתיים. כשהשוק אינו סחיר ומשוכלל, ניתן לנצל אותו לטובתנו", הוא מוסיף.

בשורה התחתונה, דיון בחמשת הקריטריונים מעלה כי קיימים שיקולים רבים שיש לקחת בחשבון בשעת בחינת כניסה להשקעה אלטרנטיבית. "אם משקיע רוצה לייצר רווח, מצד אחד, ולהימנע מהפתעות לא נעימות, מהצד השני, הוא חייב לדעת לשקלל את כל המרכיבים הללו, שמשפיעים על ההשקעה. כמו כן, עליו להתחשב בכל המידע הנגיש אודותיה שלרוב מצוי בידי מומחים בתחום", מסכם תירוש.

לאתר תירוש פיננסים הקליקו כאן>>

אין באמור בתוכן הפרסום משום המלצה לבצע כל עסקה, השקעה או רכישת שירות, ובכל עניין יש להסתמך על אנשי מקצוע מתאימים ועל יעוץ פרטני ואישי בהתאם לצרכי הלקוח.