חתן פרס ישראל לחינוך: "פקידי האוצר מכתיבים את מדיניות החינוך"

דו"ח Education at a Glance 2008 שהשווה בין מערכות החינוך במדינות ה-OECD ובישראל נתן בשבוע שעבר גושפנקה למחלות המאובחנות של המערכת בארץ. "היינו צריכים למות מבושה", אומר פרופ' גבי סלומון, חתן פרס ישראל לחינוך, בשיחה עם "גלובס", בהתייחס לדו"ח שהראה כי מורים בישראל משתכרים שליש ממשכורתם של עמיתיהם בארה"ב והציג את הצפיפות הקשה בכיתות. "בושה וכלימה צריכה לאחוז אותנו. אנחנו צועקים על הדברים האלה מזמן והנה הדו"ח נותן לנו תשובה חריפה מאוד ברזולוציה ברורה מאוד. כל עוד התשתית עומדת על רגליים כל כך רעועות, נחנו יכולים גם לשכוח מזה שנמשיך להיות במקום מוביל בהיי-טק".

במשרד החינוך, בראשות השרה יולי תמיר, מיהרו בשבוע שעבר לשים את הנתונים בפרופורציה נכונה וטענו כי הדו"ח נערך לפני כניסת רפורמת "אופק חדש", שמעלה את שכר המורים תמורת תוספת שעות עבודה. אבל פרופ' סלומון לא מרוצה גם מהסכם הרפורמה עצמה. "ההסכם מביא לכך שמורים עובדים כמו חמורים ומשכורתם אפסית. מוכנים להעלות להם את השכר רק בתנאי שיעבדו יותר קשה. זאת לא חוצפה? האם קודם לא עבדו בתת שכר? צריך להעלות את שכרם בלי תוספת עבודה ולהשוותו לשכר מהנדסים".

לאור הנתונים הלא מחמיאים בדו"ח, טוען סלומון כי ישנם שלושה דברים שצריכים שדרוג מיידי במערכת החינוך: גודל הכיתה, הגדלה משמעותית של שכר המורים בלי תוספת שעות עבודה והעלאה ניכרת של איכות ההכשרה של המורים. "עד שלא יעלו שכר משמעותית לא יגיעו אנשים באיכות גבוהה להוראה. אני בספק אם הרפורמה של תמיר תשנה משהו".

"זה שקר שאין כסף לחינוך"

עם זאת, סלומון ממתן את ביקורתו כלפי שרת החינוך. "כל עוד המדינה לא תחליט שהחינוך הוא משימה לאומית ממדרגה ראשונה - כלום לא יקרה. משרד החינוך מנסה להתמודד עם המצב הקשה באופן פתטי, במיטת סדום בלתי אפשרית. אני מצדיע לניסיונות לעשות משהו במציאות בלתי אפשרית, כשפקידי האוצר מכתיבים את מדיניות החינוך".

לדברי סלומון, "לו מינו ועדה ממשלתית שתפקידה לרוצץ את החינוך בישראל, היא לא היתה ממציאה דרכים טובות יותר ממה שעושה האוצר. הטיעון שאין לנו כסף הוא פשוט שקר. בכמה העלו לחברי כנסת את המשכורות באחרונה? לאיזה רכב החליפו את המכוניות של חברי הממשלה? אלה כספים קטנים שהולכים ומצטברים". *