האגודה לזכויות האזרח: לעצור את פרויקט המגורים לאנשי היי-טק; "זו סלקציה משפילה"

העתירה הוגשה נגד קבוצת הרכישה המתמודדת על מתחם השוק הסיטונאי בת"א ; "סלקציה של ועדת קבלה היא תופעה מגונה, פוגענית ומשפילה, שנועדה לאפשר לקבוצות חזקות להסתגר בקהילות מגודרות והומוגניות"

האגודה לזכויות האזרח עתרה נגד עיריית תל-אביב במטרה למנוע הקמת פרויקט מגורים במתחם השוק הסיטונאי בעיר, המיועד לאנשי היי-טק ושוק ההון בלבד, שייבחרו באמצעות ועדת קבלה. זאת, בטענה כי מדובר באפליה פסולה. "קהילות מוגדרות ומתחמי מגורים סלקטיוויים הממיינים את המבקשים לדור בהם באמצעות ועדת קבלה היא תופעה חברתית פסולה ומשפילה הפוגעת בשוויון. על העירייה מוטלת החובה להבטיח את השוויון בכל פעולותיה", נטען בעתירה.

העתירה הוגשה בעקבות החלטת העירייה לאפשר התמודדות במכרז הבנייה במתחם השוק הסיטונאי של יזמים, המתכוונים להקים במקום פרויקט מגורים לאנשי היי-טק ושוק ההון, שייבחרו באמצעות ועדת קבלה. בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד גיל גן-מור, נדרשת עיריית ת"א להודיע מראש למשתתפי המכרז כי לא יוכלו לשווק דירות בצורה מפלה או באמצעות ועדת קבלה, ואף לכלול זאת בחוזה עם היזמים שיזכו במכרז.

העתירה הוגשה גם נגד חברת השוק הסיטונאי לתוצרת חקלאית בתל-אביב, הבעלים של כ-78% מהשטח במתחם, שחברה לעיריית תל-אביב, המחזיקה בכ-22% מהזכויות, לצורך מכירתן. העירייה מייעדת את מתחם השוק הסיטונאי להקמת פרויקט מגורים בהיקף של כ-1,700 יחידות דיור וכן לשטחי מסחר ומשרדים.

במאי האחרון פורסם, כי בין המתחרים במכרז, גם קבוצת רכישה בראשות היזמים דרור הלוי ורביב צולר, המתכוונת להפעיל סלקציה בבחירת הרוכשים באמצעות ועדת קבלה, כך שרק אנשי היי-טק ושוק ההון יוכלו לרכוש דירות בפרויקט.

העתירה, שהוגשה לבית המשפט לעניינים מנהליים בתל-אביב, מתבססת על שורה של תקדימים שקבעו, כי לא זו בלבד שנאסר על העירייה עצמה להפלות, אלא שחובתה גם להבטיח, כי מתמודדים במכרזים מטעמה לא יקיימו אפליה או יפגעו בזכויות אדם אחרות.

תופעה מגונה

לדברי העותרת, על העירייה כרשות שלטונית חלה חובה לפעול בצורה שוויונית בכל פעולותיה, לרבות במכרזי קרקע או בנייה; וכי בג"ץ פסק שיש להקצות משאבי ציבור באופן שוויוני, בייחוד משאב מוגבל כמו קרקע. כמו כן, מצוין בעתירה, כי החלטת העירייה מנוגדת לחוק חובת המכרזים, שאוסר על גופים ציבוריים לפרסם מכרזים מפלים.

העותרת מציינת כי פנתה לראש העיר תל-אביב, רון חולדאי, בדרישה לתקן את המכרז המפלה, כך שיאסור גם הקצאת יחידות דיור באמצעות ועדת קבלה. לדבריה, היועץ המשפטי של העירייה הסתפק בהתחייבות שלא יהיה במכרז כל זכר לוועדת קבלה, ובכך פטר את העירייה מאחריות לשיווקי עתידי מפלה של הדירות. העותרת מציינת כי גם תשובת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לפנייתה לא התייחסה לסוגיית האפליה.

"העירייה אינה יכולה לעצום עיניה אל מול האפשרות שפרויקט מגורים שנבנה על מקרקעין ציבוריים ישווק באמצעות סלקציה משפילה. חלה עליה החובה, ויש לה האפשרות להבטיח כי דבר זה לא יתרחש", נטען בעתירה.

לדברי עו"ד גן-מור, "סלקציה של ועדת קבלה לצורך מגורים היא תופעה מגונה, פוגענית ומשפילה. ועדות הקבלה נועדו לאפשר לקבוצות חזקות להסתגר בקהילות מגודרות והומוגניות, תוך שימוש במונחים נייטרליים כביכול דוגמת 'התאמה חברתית' או מקצוע. עיריית ת"א לא יכולה להתנער מאחריות לכך שקרקע במכרז ציבורי תשווק בסופו של דבר רק לקבוצה מצומצמת של אנשים 'נבחרים'".

העותרת מבקשת מבית המשפט צו ביניים שיורה לעירייה להודיע לכל המתחרים במכרז כי הליכי המכרז כפופים להכרעת בית המשפט בעתירה. מה"העיר החדשה" נמסר בתגובה לעתירה: "איננו צד לעתירה, אולם העותרים טועים פעמיים: מבחינה ציבורית, טועה האגודה בכך שהיא נלחמת למען הקבלנים וגורמת לכך שדירות במגדלי יוקרה ימשיכו להימכר לאלפיון העליון במקום לזוגות צעירים. "העיר החדשה" מאפשרת לזוגות צעירים ומעמד הביניים להגיע לדירת יוקרה במרכז ת"א, במחיר נמוך משמעותית ממחיר השוק. מבחינה משפטית, הטענה אינה חדשה ואין בה דבר". (עת"מ 2365/08).