חלום קליפורניה

המטבח הקליפורני של סנטה רוזה נותן תחושה בריאה, לא מכבידה ובהחלט כיפית. תוספת מבורכת לנוף הקולינרי של שכונות עבר הירקון > חיליק גורפינקל

מבין לווייני השינה של תל אביב, שכונת נאות אפקה היא מהמקומות הקולינריים ביותר. הכול יחסי כמובן: בשביל שכונה צפון תל אביבית מנומנמת, אפשר להגדירה כשופעת אטרקציות קולינריות - במיוחד מהסוג "החנותי". ברחוב אחד צנוע, רחוב קהילת סלוניקי, מצטופפים להם מאפיית היוקרה בר לחם, מעדניית הענק ספייסס והבר הצפוני הקופסא. עד לא מזמן שכן פה גם מקדש הבשרים דלישס, אולם הוא העתיק את משכנו לרמת החייל - המכה של הקולינריה הצפון תל אביבית - ובמקומו נפתחה כאן מאפיית ענק נוספת.

אל הסוללה המכובדת הזו הצטרפה לפני כמה שבועות מסעדת סנטה רוזה, שחרתה על דגלה את המטבח הקליפורני.

הרומן המקומי עם המטבח הקליפורני המהולל היה תמיד מהוסס ומאופק. נדמה לי שהייתה זו קרן הנדלמן זיכרונה לברכה, המייסדת של מסעדת קרן המקורית ברחוב אבן גבירול - זו שאחר כך עברה לבעלותם של חיים כהן ואירית שנקר - שהביאה לכאן לראשונה את בשורת המטבח הצבעוני והשמח הזה, עתיר ההשפעות הקולינריות המבורכות, מצרפת ועד מקסיקו. בקרן ועוד יותר במסעדת לילית המנוחות, הציגה הנדלמן את המטבח של מכורתה האמריקאית בצורה מרהיבה שלא הייתה מוכרת כאן עד אז. הרבה שנים אחריה, בטרם נבלע במטבחי הענק של דיקסי של הצמד כהן את שנקר הנ"ל, כיכב לזמן קצר באחת השכונות הצפוניות (רמות צהלה, אם אתם מתעקשים) השף עמיר אילן - שאף הוא התחנך קולינרית בקליפורניה - עם מסעדת מילשטוק. דיקסי כבר הייתה הרבה יותר אמריקאית כללית מאשר קליפורנית ספציפית. אני מניח שהיו עוד ניסיונות כאלה בארץ, אך רובם ככולם לא צלחו או לא שרדו. הקהל המקומי נטה ועדיין נוטה חסד למסורות קולינריות ותיקות יותר או לחלופין אקזוטיות יותר.

נדמה לי שאין מקום מתאים יותר מנאות אפקה ומרחוב קהילת סלוניקי כדי לארח עוד ניסיון כזה ולקוות שיצלח. אם לשפוט על פי התפוסה באחד מערבי תחילת השבוע שבו ביקרנו כאן, יש סיבה טובה לאופטימיות. המסעדה מלאה.

סנטה רוזה היא מסעדה רחבת ידיים, מסבירת פנים ומוארת היטב, המתגאה בגינה קטנה ונחמדה, בבר מזמין ובפינות ישיבה נעימות להפליא. הצוות הצעיר קשוב, ידידותי ויעיל מאוד, וזו כבר התחלה טובה.

התחלנו אם כן בכמה מנות ראשונות.

סלט השעועית הלבנה ופירות הים היה מרהיב וטעים עד מאוד. הוא כלל שרימפס, קלמרי ומולים שהוגשו בטמפרטורת החדר עם שעועית לבנה ענקית (בובעס), מרווה ותימין והיה משובב נפש עד מאוד.

מרק הגספצ'ו מעגבניות צהובות התגלה כטעות הניווט היחידה בערב שלנו. הוא כלל*, כאמור, עגבניות שרי צהובות טחונות ואיתן גם כוסברה, וודקה, צ'ילי וכמון, שלמרבה הצער השתלט כליל על טעמו של מרק שהיה כנראה מצוין אלמלא היד הקלה על הכמון. אני מניח שזו טעות נקודתית.

אבל תקרית הגספצ'ו נשכחה מיד אל מול קציצות הסרטנים הנפלאות ממש. הן הוגשו עם שני רטבים - רוטב עגבניות חריף ורוטב טרטר - ואם לא הייתי צריך להמשיך הלאה, הייתי מזמין עוד מנה מהן.

המבורגר עם גוואקמולה ורצועות פנצ'טה התגלה כהמבורגר מקצועני לעילא ולעילא שגם התוספות המוזרות משהו לא קלקלו - להפך. הוא היה עשוי מדיום, עסיסי, נוטף וטעים מאוד. אחרי מנות הפתיחה האלו הגיע סלט "סטייק" - סלט עלים בתוספת אפונת שלג, אספרגוס, פטריות, עגבניות שרי ונתחי סטייק דקיקים, הכול ברוטב ויניגרט הדרים וג'ינג'ר. קצת מקושקש אבל בהחלט מספק.

פיצת ההאם וגבינת העזים הייתה מעדות הפיצה ביאנקה - פיצה "לבנה" ללא רוטב עגבניות, והייתה בהחלט טובה.

קינחנו, איך לא, בטארט שזיפי סנטה רוזה* וצ'ויה שהוגש עם קרם שקדים, אנגלז אמרטו וגלידת וניל וויסקי, ובעוגת גבינה עם קרם פרש, קולי פטל ושוקולד לבן.

לא היה לנו כוח ליין, אבל תפריט היינות הקליפורניים של סנטה רוזה, בתוספת כמה כוכבים מקומיים, נראה בהחלט מושקע ומעניין.

סנטה רוזה היא ללא ספק תוספת מבורכת לנוף הקולינרי של שכונות עבר הירקון. אודה ואתוודה, בעוונותיי אני מחפש תמיד מטבח יצרי וחושני קצת יותר, אבל בסך הכול מה לי כי אלין. מדובר במטבח שעל אף היותו מנומס משהו, לפחות בגרסת סנטה רוזה, התחושה הכללית שהוא נותן היא תחושה בריאה, לא מכבידה ובהחלט כיפית. קליפורניה אולי עדיין חולמת, אז למה שלא נחלום גם אנחנו.

כדאי להכיר

שזיפים. עונת השזיפים כמעט נגמרת, וזה הזמן להזכיר שלא רק על הסנטה רוזה היפהפיים עומדת תפארתו של פרי הקיץ הנהדר הזה. יש גם שזיפים צהובים, כתומים וירוקים, אבל הנפלאים מכולם, לטעמי לפחות, הם שזיפי השגיב הכחולים-שחורים המאורכים שמניבים לא רק אכילה קיצית משובחת אלא גם טארט שזיפים מגן עדן ממש.

סנטה רוזה

פרטים: קהילת סלוניקי 11, תל אביב. טל' 03-9401011. א'-ש' 23:30-18:00

מחירים: קציצות סרטנים - 49 שקל, גספצ'ו עגבניות צהובות - 36, סלט שעועית ופירות ים - 54, סלט סטייק - 64, פיצה האם וגבינת עזים - 52, המבורגר פנצ'טה וגוואקמולה - 69, טארט שזיפים - 42, עוגת גבינה - 44 שקל

השורה התחתונה

טוב