רוסיה מנסה להקים קרטל גז

בנאט"ו מודאגים מפני ניסיון רוסי להקים "קרטל אופ"ק של גז", שיגביר את שליטתה של מוסקבה בשוק הגז האירופי.

בסקר סודי שערכו כלכלנים בנאט"ו ונשלח בשבוע שעבר לשגרירים של 26 המדינות החברות בארגון, ישנה אזהרה מפני אפשרות שרוסיה תפעל להקמת קרטל גז שיכלול את אלג'יריה, קטאר, לוב, מדינות מרכז אסיה ואולי גם את איראן.

במחקר, שנערך על ידי הוועדה הכלכלית בנאט"ו, נטען שרוסיה פועלת להשתמש במדיניות האנרגיה שלה כדי להשיג יעדים פוליטיים, במיוחד בהתמודדותה מול שכנות כמו גרוזיה ואוקראינה.

אמש, אמר דימיטרי פסקוב, סגן דובר הקרמלין, ש"אין כל ממש בטענות" שרוסיה פועלת להקמת קרטל גז. "אני חושב שעורכי המחקר פשוט אינם מבינים את התזה שלנו לגבי אבטחת מקורות אנרגיה", אמר. "התזה העיקרית שלנו היא תלות פנימית בין מפיקים לצרכנים. רק מטורף יכול לחשוב שרוסיה תתחיל לסחוט את צרכני הגז באירופה, מכיוון שאנו תלויים באותה מידה בצרכנים האירופים".

אף שאין הסכמה באשר לשאלה אם רוסיה יכולה להקים קרטל כזה, הדו"ח מבליט את המתחים המעמיקים בין מערב אירופה למוסקבה סביב הסוגיה של הבטחת מקורות אנרגיה.

גורמים בכירים בחברות אנרגיה אומרים, שהאיום הגדול ביותר על מחירי הגז נובע מהיעדר השקעות בתשתית הגז הרוסית ומצעדים אפשריים מצד מוסקבה לשכנע מפיקי גז אחרים, דוגמת אלג'יריה, להגביל את השקעותיהם בתחום הגז כדי לצמצם את ההיצע בשוק. רוסיה מספקת 25% מתצרוכת הגז הטבעי באירופה, בעוד שנורבגיה מוכרת 13% מהתצרוכת האירופית, ואלג'יריה, יצואנית גז גדולה לספרד ואיטליה, מספקת 10%. בשבוע שעבר הזהירה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה מפני "אפשרות שיצואניות גז גדולות יתאמו ביניהן מדיניות בתחום ההשקעות וההפקה של גז כדי למנוע מצב של עודף היצע בשוק, ובכך לשמור על מחירי גז גבוהים". אתמול לא הצליחו שרי החוץ של האיחוד האירופי להגיע להסכמה ביחס למדיניות האנרגיה הרוסית, בעוד פולין, גרורה סובייטית לשעבר שסבלה קשות מנחת זרועה של מוסקבה, המשיכה לתבוע משרי האיחוד לנקוט עמדה נוקשה במגעים עם מוסקבה בעתיד.

חוויאר סולאנה, מתאם מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, אמר שעסקת הגז הרוסית עם אלג'יריה מנעה מאלג'יריה למכור למשקיעים זרים אחזקות בהיקף גדול בפרויקטים מקומיים בתחום הגז.

"אנו עדים לסוג מסויים של הסכמה הדדית בין רוסיה ואלג'יריה להימנע מהשקעה בתחום הגז כדי לא ליצור עודפי גז בשוק", אמר אנליסט בענף.