מאסר על תנאי וקנס לראש עיריית נהריה לשעבר, רון פרומר, בגין שוחד בחירות

פרומר הורשע כי הבטיח ליריביו תפקידים בעירייה בתמורה להסרת מועמדותם בבחירות

כחמש שנים לאחר שזכה בבחירות לראשות העיר נהריה, נידון היום (ב') רון פרומר, ראש העיר לשעבר, ל-20 חודשי מאסר על תנאי וקנס של 35 אלף שקל בגין הרשעתו בעבירות על חוק הרשויות המקומיות, שעניינן שחיתות, איום ואי-פרסום הסכמים. פרומר הורשע בפרשת שוחד בחירות, הנוגעת להסכמים שחתם עם יריביו הפוליטיים לפני הבחירות לרשויות ב-2003, ושלא הובאו לידיעת הציבור. על מקורבו, דני הירש, שהורשע בעבירות דומות באותה פרשה, נגזר עונש דומה.

פרומר, שיוצג בידי עו"ד אדם פיש, הורשע בנוגע לשני הסכמים, שבבסיסם עמדה הסכמה כי יריביו יסירו את מועמדותם לראשות העיר בתמורה להבטחה לתפקידים בכירים בעירייה לפעילים מטעמם ולמקורביהם. השופטת רחל חוזה קבעה בגזר הדין כי אין כל ספק וחולק כי בחתימתם על ההסכמים, פגעו הנאשמים בטוהר המידות ובאמון שהציבור רוכש להם מתוקף תפקידם כנבחרי ציבור, כאשר שניהם כיהנו באותו מועד כחברי מועצת העירייה.

השופטת ציינה כי בקביעת העונש היא התחשבה בתרומת הנאשמים לחברה, בפועלם בעיר נהריה ובמחיר האישי ששילמו בשל הסתבכותם. לדבריה, במיוחד אמורים הדברים לגבי פרומר, "שעשייתו ותרומתו למדינה במהלך שירותו הצבאי ראויים לכל שבח".

הפסקת כהונה

יצוין כי פרומר חדל לכהן כראש עיר ב-2005, בעקבות עתירה שהגיש בעניין ההסכמים אחד המתמודדים מולו, ג'קי סבג. בית המשפט המחוזי בחיפה הורה על עריכת בחירות חדשות, בהן זכה סבג. זאת, לאחר שנקבע כי ההסכמים שערך פרומר אינם חוקיים וכי הם השפיעו על תוצאות הבחירות.

האישום הראשון התייחס לשני הסכמים שערך פרומר עם הירש, שהיה מועמד עצמאי לראשות העיר. מדובר בהסכמים פוליטיים, לפיהם הירש יפרוש מהמירוץ ויחבור לפרומר בתמורה למינוי עשרה מאנשיו לתפקידים שונים בעירייה, בהם שלושה תפקידי ניהול. בהמשך שונה ההסכם ונכתב בו כי פרומר "יבדוק את האפשרות" להעסיק את אנשיו של הירש. ביהמ"ש דחה את גרסתו של פרומר, שטען כי ההסכם היה בגדר "טיוטה".

האישום השני התייחס להסכם שערך פרומר, עם חיים מוסא, שהיה מועמד הליכוד לראשות העיר. לפי ההסכם, הסכים מוסא להסיר את מועמדותו ובתמורה לכך הובטחו עבודות בעירייה לאנשי שלומו: יו"ר המועצה הדתית, מנהל אגף הרכש, מנהל אגף התברואה, מנהל אגף החינוך, מנהל מחסנים, סגן מנהל מחלקת תברואה, סגן מנהל מחלקת גבייה, סגן מנהל מחלקת כספים ויו"ר מועצת המנהלים של המתנ"ס. (תפ 1904-06). *