עיריית ירושלים מצדדת בחלופת הרכבת G1 עם מנהרות באורך 16 ק"מ

בחלופה זו תעבור הרכבת דרך בית שמש עד לשכונת מלחה * העלות: 2-1.5 מיליארד ש'

מהנדס עיריית ירושלים, אורי שיטרית, הציג בשבוע שעבר (ג') בפני שר התחבורה, אפרים סנה, את חלופת הרכבת G1 מתל אביב לירושלים, המועדפת על ידי העירייה.

מסלול הנסיעה של הרכבת בחלופה זו יתחיל בת"א, דרך בית שמש עד לשכונת מלחה בירושלים, ומשם במנהרה עד לגן עצמאות, שם תוקם תחנת רכבת תת קרקעית גדולה בסמוך לבניין בית המשפט שיוקם במקום. עלות הפרוייקט - בין 1.5 ל-2 מיליארד שקל. זמן הביצוע - שש שנים. זמן הנסיעה - כ-40 דקות. לדברי שיטרית, העירייה החליטה לתמוך בחלופה זו על פני חלופה A1, בה תמך שר האוצר הקודם, אברהם שוחט.

בפני משרד התחבורה עומדות כיום ארבע חלופות שונות, מהן יתבקשו השרים לבחור את החלופה המתאימה לדעתם: שידרוג הקו הקיים בין תל אביב לירושלים, בעלות של כ-550 מיליון שקל, העבודות יימשכו כשנתיים, ותדירות הרכבות תהיה שתי רכבות בשעה. זמן הנסיעה: בין 56 ל-70 דקות.

עלות חלופה A1, בה תומכים, לפי שעה, הארגונים הירוקים והנהלת הרכבת, מנתב"ג לתחנה המרכזית של ירושלים, נעה בין 3.5 ל-4 מיליארד שקל. הביצוע יארך 8-7 שנים, וזמן נסיעה יהיה 30 דקות בלבד.

חלופה נוספת היא G, שההבדל בינה לבין G1 הוא אורך המינהור. בעוד שבחלופה G אורך המנהרות נע בין ארבעה לשישה ק"מ, בחלופה G1 אורך המנהרות 16 ק"מ. חלופה G1 יקרה יותר בכ-100 מיליון שקל.

מנכ"ל משרד התחבורה, בן ציון סלמן, אומר שהנהלת המשרד שוקלת את כל האופציות, אך טרם הגיעה להחלטה. לדבריו, מדובר בהתלבטות כלכלית והנדסית קשה, ולכן ההחלטה צריכה להיות, בסופו של דבר, של שר האוצר, סילבן שלום, ושל ראש הממשלה, אריאל שרון. "בדיקת כדאיות כלכלית מראה, שבחלופה A1 מספר הנוסעים יהיה כפול מאשר ביתר החלופות, אך גם לחלופות האחרות יש יתרונות", אומר סלמן, "ויש לבדוק את כולן".

לדברי אברהם שקד, האחראי על הרי ירושלים בחברה להגנת הטבע, חלופה G1 טרם הוצגה בפני הארגונים הירוקים, ולכן טרם גובשה דעה אחידה. "חלופה G1 אולי פותרת את בעיית שמורת נחל שורק, אך היא אינה עונה על צורכי התחבורה המסילתית מבחינה ארצית, ואינה מהווה אלטרנטיבה אמיתית לשימוש ברכב פרטי", אומר שקד.