גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פוקוס: גמול דירקטורים חיצוניים

תיקונים בתקנות החברות מגמישים את יכולתן של חברות ציבוריות לתגמל דירקטורים חיצוניים

ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה ביום 26 בינואר 2003 תיקון לתקנות החברות (כללים בדבר גמול והוצאות לדירקטור חיצוני) (תיקון), התשס"ג - 2002 ("תקנות הגמול") וכן לתקנות החברות (הקלות לחברות ציבוריות שמניותיהן רשומות למסחר בבורסה מחוץ לישראל) (תיקון), התשס"ג - 2003 ("תקנות חו"ל"). תיקונים אלה מגמישים את יכולתן של חברות ציבוריות לתגמל את הדירקטורים החיצוניים שלהן. למרות שהתיקונים ייכנסו לתוקף רק לאחר פרסום ברשומות של התקנות הכוללות אותם ("התקנות המתקנות"), מוצע לחברות ציבוריות לבחון כבר כעת את השפעת התיקונים עליהן. במידה שחברות תרצינה לשפר את תגמול הדירקטורים החיצוניים שלהן, הן תוכלנה לנצל תקופת מעבר של ארבעה חודשים מיום פרסום התקנות המתקנות ברשומות.

תקנות הגמול

חברה ציבורית, אשר מניותיה נסחרות בישראל או בחו"ל, חייבת למנות שני דירקטורים חיצוניים (דח"צים). על הדירקטורים החיצוניים לעמוד בדרישות "עצמאות" המוגדרות בחוק והגמול המשולם להם הוגבל בתקנות הגמול. חברה יכולה לתגמל את הדח"צים בסכומים שנקבעו מראש או בגמול יחסי.

תגמול בסכומים שנקבעו מראש ("גמול קבוע") תלוי בהונה העצמי של החברה. הגמול הקבוע בנוי מגמול שנתי ("הגמול השנתי") וגמול השתתפות בישיבות (או החלטות) של הדירקטוריון או ועדות הדירקטוריון ("גמול השתתפות"). הגמול יהיה בטווח שבין הסכום המזערי והסכום המרבי שבטבלאות שצורפו לתקנות הגמול. לדוגמה, חברה שהונה העצמי עולה על כ-203 מיליון שקל (הדרגה הגבוהה ביותר), יכולה לשלם לדירקטורים החיצוניים שלה גמול שנתי בטווח שבין 26,000 שקל ל-34,122 שקל וגמול השתתפות בטווח שבין 915 שקל ל-1,270 שקל לישיבה (סכומים אלה הינם לפני הצמדה למדד על-פי תקנות הגמול).

הגמול היחסי מאפשר לחברה לסטות מן הסכומים הקבועים בתקנות (הגמול הקבוע) ובלבד שהשכר שישולם לדירקטור החיצוני לא יעלה על ממוצע סכום הגמול שמקבלים ה"דירקטורים האחרים" (כמוגדר להלן) בחברה, ולא יפחת מן הגמול הנמוך ביותר שמקבל "דירקטור אחר" בחברה. אם אין שני "דירקטורים אחרים" בחברה, מאפשרות תקנות הגמול לחברה לקבוע את הסכום שישולם לדירקטור החיצוני, ללא קשר לממוצע.

כן יכולה חברה, בנוסף לגמול הקבוע או לגמול היחסי, לתת לדירקטורים החיצוניים ניירות ערך (לרבות אופציות), בתנאי שניירות הערך ניתנים במסגרת תוכנית תגמול לכל הדירקטורים ולנושאי משרה נוספים בחברה ובמגבלות הנקובות בתקנות הגמול.

התיקונים לתקנות הגמול ייכנסו לתוקף מיום פרסום התקנות המתקנות ברשומות ועיקריהם מתומצתים להלן.

1. צמצום הגדרת "דירקטור אחר". כאמור, התקנות מאפשרות לחברה להעניק לדירקטור חיצוני גמול הנקבע ביחס לשכרם של ה"דירקטורים האחרים" בחברה. זהו מנגנון תגמול מורכב. "דירקטורים אחרים" הינם הדירקטורים שאינם דירקטורים חיצוניים בחברה, למעט דירקטורים "בעלי שליטה" ודירקטורים הממלאים תפקיד נוסף בחברה, בתאגיד שהוא בעל השליטה בחברה או בתאגיד שהוא בשליטת בעל השליטה בחברה. זאת, משום ששכרם של דירקטורים כאמור, אינו משקף רק את עיסוקם כדירקטורים בחברה ולכן יש לנטרל אותו בעת קביעת ממוצע השכר של הדירקטורים החיצוניים. התיקון לתקנות הגמול מצמצם את הגדרת "דירקטור אחר" ומחריג ממנה גם (א) דירקטור שאינו מקבל גמול מהחברה (לעניין זה, לא כולל גמול בניירות ערך); ו-(ב) דירקטור הנותן באופן שוטף לחברה, לתאגיד שהוא בעל השליטה בה או לתאגיד בשליטת בעל השליטה, "שירותים" שאינם נכנסים לגדר "תפקיד" בחברה או בתאגיד כאמור (לדוגמה, שירותי ייעוץ). כתוצאה מצמצום הגדרת "דירקטור אחר", במספר גדול יותר של חברות לא יכהנו לפחות שני "דירקטורים אחרים" וחברות אלה תוכלנה לקבוע את הסכום שישולם לדירקטור החיצוני ללא קשר לממוצע. זהו שינוי טכני לכאורה אך מהותי למעשה.

2. סטיה מקיבוע שכר הדח"צים. על-פי תקנות הגמול, גמול הדירקטורים החיצוניים בחברה חייב להיות זהה והוא לא ישונה במהלך כל תקופת כהונתם. בהתאם לפרשנות קיימת, אין לשנות את הגמול אף במהלך תקופת כהונה נוספת. על-כן, גמול הדח"צ החדש מקובע על-פי גמול הדח"צ הקיים ורק במקרים בהם מתחלפים כל הדח"צים של החברה בעת ובעונה אחת, יכולה החברה לשנות את הגמול שקבעה. תוצאה זו של קיבוע גמול הדח"צים לתקופות כה ארוכות גרמה קושי לחברות ציבוריות רבות. התיקונים לתקנות הגמול מאפשרים סטיה מעקרון קיבוע זה במספר מקרים: (א) ניתן לשנות את גמול הדח"צ לתקופת הכהונה הנוספת של שלוש שנים; (ב) במקרה בו מתמנה דירקטור חיצוני חדש, החברה תהא רשאית (i) לשנות את שכרו של הדירקטור החיצוני המכהן או את אופן קביעתו ובלבד שיש בכך כדי להטיב עם הדירקטור המכהן; או (ii) במקרה שהחברה תרצה לתת לדירקטור החיצוני החדש שכר נמוך מזה הניתן לדירקטור החיצוני המכהן, תהא היא רשאית לעשות כן החל מתום תקופת כהונתו של הדירקטור המכהן (בתנאי שהודיעה על כך לדירקטור החדש, קודם קבלת הסכמתו לכהן). עד תום כהונת הדירקטור המכהן יקבל הדירקטור החדש גמול שווה לזה של המכהן.

תקנות חו"ל

חברות אשר מניותיהן רשומות למסחר בבורסה מחוץ לישראל יכולות ליהנות מהקלה נוספת, נוכח הדרישות החמורות שהוטלו לאחרונה על "הדירקטורים העצמאיים" (Independent Directors) בדין האמריקני. התיקון לתקנות חו"ל חל על חברות ציבוריות כאמור, אשר דין מדינת החוץ לו הן כפופות מטיל על הדירקטורים החיצוניים שלהן חובות או דרישות נוספות מעבר לחובות והדרישות הקבועות על-פי הדין הישראלי. על חובות או דרישות נוספות אלה לנבוע ממעמדם כדירקטורים עצמאיים או בלתי תלויים ולהטיל עליהם נטל נוסף. חברות אלה תהיינה רשאיות לשלם לדירקטורים החיצוניים שלהן גמול שנתי מרבי של 100,000 שקל וגמול השתתפות מרבי של 3,000 שקל לישיבה. תחולת התקנות רטרואקטיבית, החל מיום 1 בינואר 2003.

חלון הזדמנויות

אחד התיקונים לתקנות הגמול מאפשר לחברה לשנות את הגמול המשולם לדח"צים שיכהנו ערב פרסום התקנות המתקנות, או לשנות את אופן קביעת הגמול (לדוגמה, גמול קבוע או יחסי). זאת, אם תתקבל ההחלטה על כך באסיפה הכללית של החברה בתוך ארבעה חודשים מיום פרסום התקנות המתקנות, והשינוי מטיב עם הדירקטורים החיצוניים המכהנים. זהו אחד השינויים החשובים לעניין תגמול דחפצים בעונת האסיפות השנתיות בה אנו נמצאים. השינוי מאפשר למעשה לחלק גדול מהחברות המעונינות לשפר את גמול הדח"צים שלהן, לעשות זאת בפרק הזמן האמור וליהנות מההקלות שאומצו כעת בתקנות הגמול ובתקנות חו"ל.

***

סוגיית גמול הדח"צים מהווה מעין קשר גורדי של דרישות ומגבלות פרטניות סבוכות. ראוי אולי לנתק קשר גורדי זה באבחת החרב של "כוחות השוק", בדומה לדיני ניירות הערך וכללי הבורסות הגדולות בארצות הברית. שם, לא מוגבל סכום הגמול שמקבל דירקטור עצמאי בגין כהונתו ככזה והחברה כפופה - חלף זאת - לשבט ביקורתם של בעלי מניותיה ושל האנליסטים המסקרים אותה. אולם, אף אם לא תוסרנה כליל המגבלות הפרטניות על גמול הדירקטורים החיצוניים, מהווים התיקונים הנוכחיים לתקנות צעד חיובי נוסף במסלול הגמשת כללי גמול הדח"צים והתאמתם למציאות המשתנה.

עו"ד שירין הרצוג הינה שותפה במשרד גולדפרב, לוי, ערן ושות' וחברה בלשכות עורכי הדין של ישראל ושל מדינת ניו-יורק. היא ייצגה מספר חברות ציבוריות בישיבת ועדת הכנסת בה אושרו התיקונים הנדונים במאמר זה.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"