גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זבובים הם יגרדו אצלו

אולי בהשפעת החג הקרב, מכריז יוסי ארנון, יו"ר ועדת בתי המשפט החדש של הלישכה, מלחמה על השופטים. "נילחם בכל שופט שחושב שהוא יודע הכל. אם השופטים רוצים לשבת בלי עו"ד ולגרד זבובים, שיגרדו זבובים"ו"ד יוסי ארנון מירושלים, נבחר השבוע ליו"ר ועדת בתי משפט של לישכת עורכי הדין, במסגרת בחירת יו"רי ועדות ללישכה.

ועדת בתי משפט היא אחת הוועדות היותר חשובות בלישכה, ויש בה פוטנציאל אמיתי להזיז דברים. זו הוועדה המטפלת ביחסים עם השופטים, והשאלה עד כמה הלישכה נשכנית ומהווה גורם מרתיע כלפי השופטים, תלויה לא מעט בוועדה הזו, ויותר נכון בעומד בראשה.

ארנון, שנכנס לתפקידו השבוע, מתחייב שלא יהיה שקט. בהצהרה לוחמנית במיוחד, אומר ארנון שהמצב הנוכחי לא יימשך, ואם לא יזוזו דברים בכל מה שקשור להתנהגות השופטים, כי אז השופטים יוכלו לשכוח מעורכי הדין: ארנון מאיים בצעדים לוחמניים עד שביתה של עורכי הדין, ומצידו "אם השופטים רוצים לשבת בלי עורכי דין ולגרד זבובים, שיגרדו זבובים".

ארנון, ששימש בעבר כיו"ר ועדת בתי משפט, מבטיח שהוועדה תהיה הפעילה בוועדות הלישכה, ותהווה כתובת לכל עורך דין בכל תלונה נגד שופט, במהלך עבודתו. "הבעייה", אומר ארנון, "שרוב השופטים לא פעלו כעורכי דין ולא מודעים לבעיות המקצועיות שעורכי הדין נתקלים בהן. התוצאה היא, דחייה גורפת של בקשות דחייה מצד עורכי דין, למרות שברוב המקרים אפשר להיעתר להן. מעבר לכך, קיימת השאלה היסודית, מדוע חלק מהשופטים חושבים שזמנם יקר מזמנם של עורכי הדין?

"אחת הבעיות שנתמודד איתן, זו התופעה ששופט קובע עשרה 'קדמים' בבוקר, כך שעורכי הדין יגיעו מוקדם וימתינו. למה אי אפשר לקבוע קדם כל רבע שעה? כשהם יכבדו את זמננו אנחנו נכבד את זמנם. זמנם של עורכי הדין ומקצועיותם אינם פחותים מזה של השופט. צריך לנהוג בשופט בכבוד, אך רק כשהשופט ינהג בכבוד בעורך הדין. מה שצריך להיות ברור, ששופט לא ירים קול על עורך דין, צריך להיות גם ההפך.

"עורכי דין צעירים מפחדים משופטים ונאלצים להסכים בלחץ להצעות פשרה. התופעה הזאת - תיפסק. אנו נילחם בכל שופט שחושב שהוא יודע הכל ויחייב צדדים לעשות פשרות. אם זה לא יילך בטוב, זה יילך ברע. אנחנו מערכת עם כלים שלובים וצריכה להיות הדדיות. אם יהיה צורך, נלך עד השבתה של המערכת. אנחנו לא רוצים להגיע לזה וננסה להגיע בהידברות לכל הדברים, אך אם לא תהיה הידברות זה יילך ברע. זה בסך הכל 30 אלף איש, שיש להם זכויות לא פחות מאשר לשופטים. בלי עורכי דין המערכת לא יכולה לעבוד, ואם השופטים רוצים לשבת בלי עורכי דין ולגרד זבובים, שיגרדו זבובים".

לא צריך להתייחס בקלות ראש לאמירות של ארנון: לארנון יש כבר היסטוריה של "עושה צרות". בקדנציה הקודמת, כשעמד בראש הוועדה לזכויות האזרח ושלטון החוק, קראה הוועדה בראשותו לסירוב פקודות מצד חיילי צה"ל, לאחר שקבעה כי הסיכול הממוקד הוא בגדר פשע מלחמה. ההחלטה ההיא עוררה הדי ביקורת עצומים, וגררה את הלישכה לשולחן הדיונים של הכנסת. גם בוועדה החדשה, ארנון מבטיח להפתיע.

כיו"ר ועדה בעלת תפקיד דומה - הוועדה ליחסי שופטיםעו"ד - מונתה עו"ד ברוריה לקנר. לקנר לוחמנית הרבה פחות. היא טוענת שעורכי הדין והשופטים לא ניצבים משני צידי המיתרס, אלא באותו הצד, כנותני שירותים למתדיינים, ולכן חייבת להתקיים ביניהם הידברות שוטפת. היא אף מתכוונת להיפגש בקרוב עם נציבת תלונות הציבור נגד שופטים החדשה, השופטת בדימוס, טובה שטרסברגכהן, ולקבוע מיתווה לשיתוף פעולה.

יחד עם זאת, היא מציינת שאחד הנושאים הראשונים שיעמדו על סדר יומה של הוועדה, הוא "האיום הסטטיסטי שמרחף מעל ראשי השופטים". לקנר: "האיום הזה דוחק את השופטים לכפות פשרות על צדדים באופן קיצוני. עד כדי כך שלפעמים מוצאים עצמם עורכי דין מרצים את השופט ומסכימים ללכת לגישור ובלבד שיניח להם להתדיין בלי הלחץ האגרסיבי המופעל מצד השופט. יש פעמים לא מעטות שתיק בשל להוכחות והשופט חוזר וקובע אותו לדיונים מיקדמיים נשנים, כשבכל פעם הוא מכנה אותם בשמות חדשים: פעם זה דיון מיקדמי ופעם זה קדם דיון ופעם זה קדם הוכחות - ובלבד שיעמוד לרשותו ניסיון נוסף להביא את הצדדים לפשרה".

ָ ומצד שני, אתם מתלוננים על סחבת. לולא האיום הסטטיסטי, התיקים היו נסחבים יותר, אז תחליטו מה אתם רוצים

"עיקרון המידתיות צריך לעבוד גם כאן. אם התיק בשל לפשרה, טוב שהשופט יקרב את הצדדים. אבל בית המשפט מבקש ואף כופה פשרה על הצדדים, גם כשעורכי דין אומרים שהליכי הפשרה מוצו. אעשה כל מאמץ להפסיק את התופעה הזו".

יו"רי ועדות חשובות נוספות שמונו השבוע: רון גזית - לוועדה למשפט חוקתי; דרור ארדאילון - לוועדת האתיקה, וגד נשיץ ופנחס זלצר - לפורום הנזיקין.

גזית, חבר הוועד המרכזי בלישכה, מסיעת היו"ר עו"ד שלמה כהן, מתכוון לפעול "נגד ניסיונות של חברי כנסת מסוימים להפוך את הוועדה למינוי שופטים לפוליטית. "הסכנה בהצעות מסוג זה היא אובדן העצמאות של המערכת בכלל ובית המשפט העליון בפרט וכתוצאה מכך, פגיעה בדמוקרטיה השבירה של ישראל".

ארדאילון, על ועדת האתיקה: "מערכת האתיקה של עורכי הדין צריכה ניעור יסודי וקביעת סדר עדיפויות חדש. יש צורך ברביזיה בנוהלים לקיצור זמן הטיפול בתלונות נגד עורכי דין, וכן בעידכון כללי האתיקה לסביבת העבודה המודרנית".

ָ מה לגבי סחבת בהשעיית עורכי דין שהורשעו בפלילים?

"אדם שמורשע בעבירה שיש עימה קלון ובוודאי אם בעבירה שעוסקת במקצוע עריכת הדין במישרין, כמו מירמה כלפי לקוחות, בד"כ ראוי שלא יעסוק במקצוע. אדם שלא מורשע בעבירה שאינה קשורה למקצוע, כמו למשל גרם מוות ברשלנות תוך כדי נהיגה, לא צריכה להיות מניעה שיעסוק במקצוע. צריך לזכור שיש איזון עדין בין האמון של הציבור והגנה על הציבור, לבין הזכות לממש את הפוטנציאל המקצועי. ההגנה עומדת במקום ראשון, אך לא גוברת בכל מקרה. צריך לבחון את הדברים באופן אינדיבדואלי, אך אני מסכים לחלוטין שהפעולה צריכה להיות נמרצת וברורה.

"מעבר לכך, חשוב מאוד להשאיר את הטיפול באתיקה של עורכי הדין בידי לישכת עוה"ד. זו הגנה מוחלטת על העצמאות של הייעוץ המשפטי הפרטי, שהוא תנאי הכרחי למימוש זכויות הפרט. אם עורך הדין יהיה כפוף לביקורת ממשלתית על כל פעולה ופעולה, הלקוחות ייפגעו בסוף. הריענון של המערכת הפנימית נחוץ כדי להגן על העצמאות שלה". ָ

עוד כתבות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.8% ות"א 90 מאבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות, בנימוק כי הבורר סבור כי הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט