לשכת עורכי הדין: נמליץ לא לעבוד עם מערכת "נט המשפט"

סקר שנערך עבור ועדת המחשוב הארצית בלשכה מעיד על רמת שביעות-רצון נמוכה בקרב עורכי הדין מהמערכת ומהתמיכה הטכנית של הנהלת בתי המשפט

סקר שנערך בקרב עורכי הדין שקיבלו כרטיסים חכמים לצורך עבודה מול מערכת "נט-המשפט" (בתי משפט ללא נייר) מעלה, כי לאף אחד מהמשיבים בסקר אין התייחסות משבחת אחת לגבי המערכת במצבה הנוכחי. עם זאת, חזון המערכת נתפס כחיובי לפחות עבור חלקם.

הסקר נערך עבור ועדת המחשוב הארצית בלשכה, בפיקוחו של היועץ ד"ר ישי דרור, בקרב 90 עורכי דין מ-59 משרדים שקיבלו כרטיס חכם. 35% מהם השיבו לסקר. הממצאים חד-משמעיים: רמת שביעות-הרצון של עורכי הדין מהמערכת ומהתמיכה הטכנית של הנהלת בתי המשפט - נמוכה.

כן מעלה הסקר תלונות על איטיות מערכת המחשב ועל כך שפתיחת תביעות חדשות במערכת האלקטרונית והגשת בקשות בתיקים קיימים - מסורבלת. אפילו נושא הצפייה בתיקים, שהוא הפשוט ביותר, מקבל רק ציון בינוני מינוס. 55% מהמשיבים אמרו שהצפייה בתיקים נוחה במידה מועטה או מועטה מאוד. היתר אמרו שהשימוש במערכת לצפייה נוח במידה בינונית. איש לא ציין שהנוחות גבוהה.

49% מהמשיבים אמרו שהשימוש במערכת לפתיחת תובענות חדשות נוח במידה מועטה מאוד, 38% נוספים אמרו שהוא נוח במידה מועטה. בין התלונות הנפוצות: ריבוי שגיאות במערכת, המערכת "נתקעת" לעיתים, איטיות במערכת ועוד. לדברי עורכי הסקר, בין המשיבים היו מי שביקרו את המערכת במילים חריפות.

רוב המשיבים נזקקו לסיוע איש טכני כדי להתקין את המערכת במחשב, אולם בסיועו ההתקנה לא נתפסה כקשה במיוחד. שביעות הרצון מהכרטיס החכם נמוכה אף היא, אולם קשה לבודדה מרמת שביעות הרצון מהמערכת כולה.

ראש הלשכה, יורי גיא-רון, הביע דאגה לנוכח ממצאי הסקר. יו"ר ועדת המחשוב הארצית, עו"ד חיים רביה, התריע שבמצבה הנוכחי המערכת החדשה אינה בשלה לעבודה מול עורכי הדין. "כל עוד לא יחול שינוי דרמטי במצב, עוה"ד ייאלצו להמשיך לעבוד מול בתי המשפט כפי שנהגו עד כה, תוך הגשת מסמכים בניר והשארתם לסריקת בתי המשפט. בכך ייווצר עומס כבד על מזכירויות בתי המשפט".

באחרונה הוקמה ועדה משותפת להנהלת בתי המשפט ולוועדת המחשוב, בראשות השופטת מיכאלה שידלובסקי-אור ועו"ד אלי שטרן, לטיפול בדרישות הפרקליטים. עו"ד רביה הודיע כעת למנהל בתי המשפט, משה גל, כי במצב הנוכחי ועדת המחשוב תמליץ לעורכי הדין להימנע משימוש במערכת הממוחשבת עד לפתרון הבעיות.