הטנקיסטים של מופז

מדוע חבריו של שר התחבורה מגיעים לתפקידים בכירים בגופים הקשורים למשרד?

1 מייג'ור ג'נרל בדימוס שאול מופז, שר התחבורה, הסר ידיך ממינויי הגנרלים. אתה מזיק לבכירי צה"ל במיל', אתה מזיק לנו. אתה גורם במו ידיך לזילות המונח גנרל בעיני הציבור, לחיסול הסיכוי העתידי של קצינים בכירים במיל' להשתלב במשק הציבורי ולהחלשת תחושת הכרת התודה הלאומית.

בהזדמנות הזו אתה גם גורם לבריחה המונית של מנהלים מהסקטור הפרטי, שכל הזמן מחזרים אחריהם שיבואו לשירות מילואים במגזר הממשלתי ציבורי. כי כשיש חשד לתפקידים תפורים, מי הפראיירים שיסכימו להתמודד?

בזה שאתה מפעיל את עוצמת כוח השלטון שבידיך וממנה גנרלים שהם חבריך, אתה מטיל רבב ביכולות הניהוליות והאישיות של יוצאי צבא בכירים. אתה גורם לציבור שלא לבחון מנהלים-יוצאי צבא על-פי כישוריהם. אתה מבאיש את ריחם, אם לא בהווה אז בוודאי בעתיד. שהרי הנוכחיים, בעזרתך האדיבה, כבר השתלבו; אבל מה יהיה על האלופים הממתינים והבאים? עננת הריח תלך לפניהם, תפגע בקריירה השנייה שלהם - והמשק יפסיד את היכולות והניסיון האדירים שלהם.

בהחלט ייתכן שאלוף במיל' יצחק הראל, שנבחר ביום חמישי האחרון למנכ"ל רכבת ישראל, הוא הנהדר, הנפלא והמובחר ביותר בכישוריו מבין 80 המועמדים ההתחלתיים וארבעת המועמדים שהגיעו לשלב הגמר הסוער של ועדת האיתור. בהחלט אפשרי ש"חקה", חבר וותיק שלך, שכל ההערכות המוקדמות כבר מזמן מינו אותו לתפקיד, הוא האחד היחיד והמיוחד שיציל את רכבת ישראל המקרטעת בעלת התדמית העכורה ויוביל אותה להצלחה, יושרה, שגשוג ופריסה קווית. בהחלט ייתכן שוועדת האיתור ודירקטוריון הרכבת פעלו בעצמאות מלאה "תוך שמירה על מקצועיות, הוגנות וללא משוא פנים" כפי שהוצהר. אבל מי לגמרי מאמין?

מי יכול להיות בטוח שהראל הוא הטוב מכולם? מי משוכנע שוועדת האיתור, בראשות אייל קשפיצקי, דירקטור מהציבור, בועז סופר, בכיר ברשות המיסוי, ועוזי יצחקי, סמנכ"ל בכיר לתנועה במשרד התחבורה, עבדה כפי שהצהירה? מי יכול להיות סמוך ובטוח שהראל הוא האיש הכי נכון להצלת הרכבת "להשגת היעדים של הגדלת הנגישות של הפריפריה למרכז ולהעלאת תרומה לבטיחות בכבישי ישראל", שהוגדרו כמטרות ועדת האיתור?

שר התחבורה שאול מופז כנראה בטוח, אבל קשה להגיד שיש עוד רבים כמותו.

חשוב לציין: העובדה שההליך הזה יוצר אי-נוחות איננה נובעת כלל וכלל מהראל עצמו, מחברי ועדת האיתור או מהדירקטוריון שבחר כפי שבחר; היא כל כולה קשורה לשאול מופז ולהתנהלות המינויים שלו.

2 היה היו חברים לקרב. הצ'יף שאול מופז, אודי שני, יצחק הראל ויפתח רון טל, שהוכרו אז בכינוי "אנשי מופז". הם היו שלושה טנקיסטים, שפרחו ועלו בסולם הדרגות והתפזרו בפיקוד ברחבי צבא הגנה לישראל. שני מונה לראש אגף תקשוב שהראל היה מקימו הראשון, הראל הלך לאגף תכנון, ורון טל מפקד זרוע היבשה. לימים השתחררו כולם, כשהמפקד היה כבר מיניסטר. שני יועד להיות מנכ"ל רכבת ישראל, אבל החליט ללכת למשק הפרטי. הראל מונה, רק לפני כמה חודשים, ליו"ר החברה הלאומית לדרכים, היא מע"ץ החדשה, ורון טל ליו"ר חברת נמלי ישראל.

אבל הראל רצה משהו אחר. אפשר שהעדיף תפקיד ניהולי פעיל, אפשר שרצה גם שכר הולם, שהרי יו"ר מע"ץ הוא תפקיד ללא שכר. וכך הופיע, לצד 80 מועמדים אחרים, ברשימות ההתמודדות על תפקיד מנכ"ל הרכבת, "ביניהם" - כך הצהירו ראשי וועדת האיתור - "אנשי עסקים, אנשי משק וכלכלה, יוצאי צבא ומערכות הביטחון, קציני משטרה בדימוס ומנהלים מהמגזר הציבורי והפרטי". אחרי סינון ראשון התייצבה קבוצה נבחרת בפני הוועדה, הרחק מעיני הציבור: מלונית הנשים היולדות ויטל, שליד בית היולדות באיכילוב. בסוף, נשארו ארבעה: יצחק הראל, אורן מוסט, חזי כאלו וליאור כרמל.

ביום האחרון נקראו ארבעת המובחרים לשיחות חשאיות בחדר סגור בשרתון סיטי טאוור. היה סוער, היו קרבות, הרבה טלפונים יצאו ובאו. בסוף נבחר מי שהחשדנים חשבו שייבחר: החבר של מופז.

3 ללשכת השר מופז יש תגובה קבועה לכל אחד ממינויי הגנרלים, גם לנוכחי: "מדובר באנשים מוכשרים, עתירי ניסיון בניהול תקציבים ובניהול מערכות גדולות. אין סיבה שלא יעשו זאת גם במסגרת האזרחית".

4רק ביום חמישי נבחר, וכבר מחר, יום ב', יתייצב הראל בפני ועדת טנה שפניץ למינויים בכירים בשירות המדינה.

ועדת האיתור הצהירה כי "החליטה להציב תנאי סף גבוהים מהקבוע בחוק". במודעה שפורסמה במשך תקופה ארוכה כתוב כי נדרש ניסיון של שמונה שנים לפחות או ניסיון מצטבר של שמונה שנים בשניים לפחות מאלה: תפקיד בכיר בתחום הניהול העסקי של תאגיד בעל היקף עסקים משמעותי, כהונה ציבורית בכירה או תפקיד בכיר בשירות הציבורי בנושאים כלכליים, מסחריים ניהוליים או משפטיים. אופציה נוספת: תפקיד בכיר בתחום עיסוקיה של החברה, או בעל תואר אקדמי, ובנוסף בעל ניסיון מצטבר של 12 שנה לפחות בתפקיד או בכהונה כאמור לעיל, שמהן שש שנים לפחות בגופים בעלי היקף פעילות שאינו נופל מזה של חברת רכבת ישראל, כפוף לחוק החברות הממשלתיות. הם דרשו תואר אקדמי באחד המקצועות הבאים: כלכלה, מינהל עסקים, משפטים, ראיית חשבון, מינהל ציבורי או הנדסה או תואר אקדמי אחר בתחום עיסוקה העיקרי של החברה.

להראל תואר ראשון במדע המדינה. אם היינו ציניים היינו אומרים שאכן, פוליטיקה הוא תחום עיסוקה העיקרי של החברה.

5 רכבת ישראל לא מפרסמת דו"חות כספיים מלאים. ל"גלובס" נודעו התוצאות הכספיות המופיעות בטיוטת הדו"ח האחרונה, למחצית 2007. הפסד מצטבר בששת החודשים הראשונים של השנה: 260 מיליון שקל, לעומת 220 מיליון שקל הפסד בתקופה מקבילה אשתקד. ההפסד בכל שנת 2006 עמד על כ-500 מיליון שקל. הגירעון המצטבר בהון החברה עומד על 2 מיליארד שקל.

6 שר התחבורה מופז ושר האוצר רוני בר-און אחראים על רכבת ישראל. כדי שיהיה שלום בית בקדימה, הם מחלקים ביניהם את עוגת המינויים. זה לא מתערב לזה.

7המינויים שבדרך: יו"ר רכבת ישראל, יו"ר נמל אשדוד, יו"ר נמל חיפה ומנכ"ל רשות שדות התעופה. היכונו לפורום מטכ"ל במשרד התחבורה.