x

שיתוף הפרויקט

סגור
26

עו”ד מיכל הלפרין

הממונה על ההגבלים העסקיים

עומדת בראש גוף רגולטרי מהחשובים במשק. מובילה מדיניות של הגברת הרתעה נגד קרטלים ומונופולים שמנצלים את כוחם לרעה, ומקדמת רפורמות תחרותיות במשק, בין היתר בבנקאות, ביבוא האישי, בגז הביתי ובתחבורה השיתופית

 - מיכל הלפרין / צילום: רמי זרנגר
51 | נשואה ואם לארבעה | תואר ראשון במשפטים מהאוניברסיטה העברית

קודם כל להרתיע | אלה וינריב-לוי

שנה וחצי חלפה מאז מונתה עו"ד מיכל הלפרין לתפקידה כממונה על ההגבלים העסקיים, ודבר אחד כבר ברור: כל הטענות שליוו את מינויה בנוגע לניגודי העניינים שבהם היא מצויה, כמי שליוותה את המונופולים הגדולים במשק טרם המינוי (טענות שאף לוו בבגצ"ים נגדה) - התפוגגו כלא היו.

בשנה האחרונה שלפה הלפרין ציפורניים, ובנתה לעצמה תדמית כאויבת החדשה של כל מי שפוגע בתחרות, במונופולים ובקרטלים. בדרך היא סופגת לא מעט ביקורת, ומתמודדת עם לא מעט בג"צים כדבר שבשגרה.

אחת ההכרזות הדרמטיות של הלפרין השנה הייתה החלטתה להטיל (בכפוף לשימוע) עיצומים כספיים של כ–63 מיליון שקל על אחד המונופולים הגדולים ביותר במשק - החברה המרכזית לייצור משקאות קלים, יצרנית קוקה קולה. זאת, לאחר שקבעה כי החברה ניצלה לרעה את מעמדה כבעלת מונופולין בשוק המשקאות. קוקה קולה לא ציפתה ליריבה כזו, וההחלטה גררה (כמובן) בג"צ נגד הלפרין - אך שם נדחתה העתירה. בכל מקרה נראה היה שהלפרין לא מתרגשת. היא כבר התמודדה עם שני בגצ"ים נגד מינויה ובג"צ נוסף נגד המהלך הגדול הראשון שלה כממונה - צמצום מדיניות 'המחיר המופרז' - ובשלושתם יצאה כשידה על העליונה.

אבל לא רק קוקה קולה עלתה על הכוונת של הממונה בשנה החולפת. במסגרת האג’נדה המוצהרת שלה - הגברת ההרתעה נגד קרטלים ומונופולים שמנצלים את כוחם לרעה, וקידום רפורמות תחרותיות - הודיעה הלפרין על כוונתה להטיל עיצומים כספיים בסך של כ–25 מיליון שקל על רשת יינות ביתן ו–13 מיליון שקל על חברת החשמל; הובילה מהלך לביטול הסדרי הבלעדיות של רשת סופר פארם; פתחה בחקירה נגד נהגי המוניות בנתב"ג בנוגע למכרזים בשדה; והודיעה על הגשת כתבי אישום בכפוף לשימוע נגד מה שמכונה ‘קרטל המשלחות לפולין’. ללא ספק, זו הייתה שנה עמוסה ומאתגרת עבור הלפרין, ועוד היד נטויה. 

לרכישת מנוי האנשים מאחורי הפרוייקט רוצים להשפיע על הרשימה של 2018? איך בחרנו את רשימת הנשים המשפיעות?