עמותות | פיצ'ר

"שיבצנו במודעה לעמותה את תאריכי הנופש על לוח השנה, כי הם מעניקים כוח"

פרויקט "באים בטוב" של גלובס רתם את מיטב אנשי הקריאטיב עבור קמפיינים לעמותות בשעה קשה זו • עמותת כפר נהר הירדן מציעה לילדים חולים נופש בטוח, לצד ליווי רפואי, ללא עלות להם ולבני המשפחה

תא”ל (במיל’) יובל חלמיש, מנכ”ל כפר נהר הירדן / צילום: תמונה פרטית
תא”ל (במיל’) יובל חלמיש, מנכ”ל כפר נהר הירדן / צילום: תמונה פרטית

בימים בהם רוח חופשת הקיץ כבר נושבת באוויר, רבים מסמנים ביומן את המועד שבו יעצרו את השגרה ויצאו לנופש. יש כאלה שעבורם הנופש הוא לא רק עוד תאריך ביומן: בכפר נהר הירדן, כפר נופש ייחודי, מוזמנים לנופש חוויתי ילדים ובני נוער המתמודדים עם מחלות מסכנות חיים, מחלות כרוניות וילדים עם מוגבלויות. הנופש מוצע להם ללא כל עלות, הוא מותאם לצורכיהם, ולצד הנופשים מציע הכפר פעילויות גם למשפחתו של הילד. עמותת כפר נהר הירדן  היא עמותת חודש מאי במסגרת פרויקט "באים בטוב" של גלובס.

המגזר השלישי הוא אחד המגזרים שנפגעו קשות ממשבר הקורונה שהוביל להידוק החגורה בקרב חברות במשק וגופים תורמים אחרים. מהמקום הזה צמח הפרויקט שרתם את מיטב אנשי הקריאטיב בישראל, כדי לייצר קמפיינים יצירתיים וחכמים שיסייעו לעמותות לקדם את מטרותיהן.

במסגרת הפרויקט הגישו מועמדות כ-400 עמותות, גדולות וקטנות ששיתפו עמנו את סיפורן ואת האתגרים העיקריים. מתוכן נבחרו 12 עמותות שיזכו בקמפיין פרסומי ללא עלות שיפורסם באתר, בעיתון ובאפליקציה של גלובס. המטרה הייתה לבחור במגוון רחב של עמותות שמייצגות את קשת האוכלוסייה והפעילויות בחברה הישראלית.

כל צמד ממומחי הקריאטיב שהתנדבו לפרויקט קיבל לידיו את הטיפול בעמותה אחרת. הצוות כולל את מירן פחמן ויגאל חזן, יעל גרזון ענבר ותמר לויט, איתן כהן ואלון זייפרט, צבי לוין ושרי סימן טוב, מחמוד ג'בארין וראגדה אבו חוסין, רונה יעקבי ועידו בן-דור, דודו הרוש ורומם סרנגה, ניר פרח ותמר דביר, אסף כץ ואוראל ביתן, ניר גרנות וערן ברקן, אלחנדרו פלדמן וליאור שוהם ומיטל אשכנזי ויוסי סבג.  

מודעת הקמפיין. נופש שמשאיר הרבה יותר מרק חוויה וזיכרונות
 מודעת הקמפיין. נופש שמשאיר הרבה יותר מרק חוויה וזיכרונות

הרעיון של פול ניומן

כפר הנופש נהר הירדן ממוקם בגליל התחתון (סמוך לישוב גבעת אבני) והוא משתרע על שטח של 245 דונם. הכפר כולל דירות מגורים לנופשים ולאנשי הצוות, בריכת שחיה, מתקני ספורט, אולם התעמלות, אולם תיאטרון, ספרייה, מרכז אמנות ויצירה, מתחם קמפינג וספורט אתגרי, מתחם רפואי ועוד. 

זהו אחד מ-16 כפרים שפועלים בעולם המשתייכים לארגון בינלאומי שהקים השחקן פול ניומן ב-1988 בארה"ב Seriousfun Children's Network. על פי עקרונות הרשת הנופש ניתן בחינם והכפר מונגש במלואו. בבסיס גישתו ארבע מטרות: כיף והנאה לילדים, חווית ההצלחה, גיבוש חברתי, ומתן הזדמנות לגלות עולמות תוכן חדשים.

בישראל העמותה הוקמה בשנת 2000, נשיא העמותה הוא השחקן ומפיק התיאטרון חיים טופול ויו"ר העמותה הוא פרופ' יעקב רמון מנהל המחלקה האורולוגית בתל השומר. מייסדי העמותה בישראל הם מורי ומרילין גרנט ז"ל שעלו מארה"ב.

הכפר מציע חווית נופש בטוחה הנסמכת על צוות הדרכה ורפואה מקצועי ומסור וכל זאת ללא עלות לילדים ובני המשפחה. הכפר פועל כל השנה ומקיים כ-40 מחזורי נופש בארבע מסלולים בני 3-5 ימים. מחזור הנופש הראשון נפתח ב-2011 בכל מחזור נופשים 64 ילדים המחולקים לקבוצות של 16 ילדים ו-8 מדריכים.

לכפר מגיעים ילדים ונערים בטווח גילאי 9-18 המתמודדים עם מחלות כרוניות גנטיות קשות מכלל המגזרים והחברות במדינה, וכן ילדים מהרשות הפלסטינית ומעזה. המכנה המשותף לכולם הוא הגיל והמחלה. בכפר מתקיים דו קיום מלא. "הכפר אינו מלון וגם לא מרפאה לילדים. הוא גם לא קייטנה אך קיימים בו אלמנטים מכל אחד מהמוסדות הללו אך גם מעבר לכך", כך מתואר הכפר באתר האינטרנט.

פעילות הכפר מתאפשרת בזכות כ-1,000 מתנדבים מידי שנה (צוותים רפואיים, מדריכים חברתיים, עו"ס, ועוד) וכ-20 מתנדבי שנת שירות ושירות לאומי המשמשים כמדריכים. הפעילויות ותוכניות הנופש, מתמקדות בילד עצמו ולא במחלה. מטרת הפעילות היא להעלות לילדים את הדימוי העצמי שלהם ולהקנות להם חוויה בטוחה מהנה ובלתי נשכחת.

"המקום מיועד לילדים שחולים ב-25 סוגים של מחלות כרוניות גנטיות מסכנות חיים", מסביר מנכ"ל הכפר תא"ל (במיל') יובל חלמיש. "כל מחזור מוכוון לסוג אחר, למשל לילדים לקויי ראייה יהיה נופש אחר מאשר לילדים עם קרוהן וקוליטיס. האתגר הוא להגיע לילדים, משום שאי אפשר לפנות ישירות למשפחות. זה נעשה דרך הצוותים הרפואיים שלנו שהם כולם מתנדבים ומפיצים את הבשורה לפציינטים שלהם, דרך עמותות, ובשיטת חבר מביא חבר".

אירחו את ילדי צוותי הרפואה

הקורונה אתגרה את הפעילות, "ובאותה מידה המגפה פתחה בפנינו תחומים חדשים", אומר חלמיש. "קיימנו מחזורי נופש בין ההפוגות, 20 חבר'ה בשירות לאומי יצאו בשידורים שקראנו להם 'ערוץ העידוד', בסדנאות בפייסבוק ובאינסטגרם, ערכנו מפגשי זום, הבאנו את רוח הכפר לסביבת הילד ואפילו קיימנו ימי הפנינג בכפר כמו סבב תחנות עם ההורים והאחים. בשנת הקורונה הגיעו 430 ילדים לנופשים ומינואר ועד היום הגיעו 708 ילדים בפעילויות השונות כולל בסופי שבוע למשפחות. בשנת הקורונה אירחנו, במסגרת תרומה למאמץ הלאומי, ילדים של צוותי הרפואה. הם לא רצו לעזוב את הכפר מרוב שהם נהנו".

כל ילד יכול להגיע לנופש אחד בשנה. לרוב הילדים מגיעים ללא ליווי ויש גם מסלול סוף שבוע למשפחות לילדים סיעודיים, עם תסמונות מורכבות יותר. נופש לילדים אלה מיועד למשפחות שיכולות להגיע לסוף שבוע מיום חמישי עד מוצאי שבת ולהתארח ביחידת דיור. חלמיש מדגיש כי מדובר ב"ילדים עם מחלה", ולא ילדים חולים.

בנויים על תרומות ואנשים טובים

כפר הנופש מושתת כולו על תרומות. הקמתו נעשה בעקבות החלטת ממשלה והיא כללה גם הבטחות לסיוע ולמימון, כך לדוגמה, ממשרד הרווחה שלפי חלמיש, עד היום לא מומשו. "משרד הרווחה היה אמור להעביר לנו תשלום לאורך כל השנים. אבל זה לא קרה". מול משרד החינוך קולט הכפר בסדרות הפוגות מיוחדות ממסגרת החינוך המיוחד ומול משרד הבריאות מקווים בעמותה לקבל תמיכה במסגרת ועדת תמיכות שמתפרסמת כל שנה. "בסוף אנחנו בנויים על תרומות ועל אנשים טובים בעיקר מישראל. גם פרטיים, גם חברות וארגונים שנרתמים. יש לנו תמיכה גם מהרשת האמריקאית שאליהם אנחנו משתייכים ומאגודת הידידים".

חלמיש מדגיש כי הסלוגן בכפר הוא "לחגוג את החיים". "שמנו לעצמנו למטרה שהילדים שחיים במציאות של בתי חולים ישכחו לרגע את המחלה ויבואו ליהנות ולקבל ביטחון עצמי לאור מסוגלות, לצבור חוויות של כיף והנאה למרות המגבלות, ולהוכיח לעצמם שהם מסוגלים לבצע הרבה דברים. ילד עם כיסא גלגלים שעולה על אומגה בגובה של שלוש קומות מרגיש שווה בין השווים. "המטרה של הקמפיין בגלובס היא ראשית חשיפה של המקום עבור ילדים שמתמודדים עם מחלה, לחשוף את המקום לכמה שיותר אנשים ולגייס תרומות וכמה שיותר. כל שקל שנכנס הוא למען הילדים".

הקריאטיב: האושר רשום ביומן

על צד הקריאטיב לעמותת כפר נהר הירדן היו אמונים תמר דביר וניר פרח. דביר היא ארט דירקטורית בעלת ניסיון של כ-20 שנה בענף הפרסום, זוכת תחרויות ופרסים בינלאומיים ופרח, מבכירי אנשי הקריאטיב בענף, הוא כיום בעלי סוכנות Team Perach. "אתה מתעסק בשגרה שלך, עבודה-משפחה, וכשאתה נתקל בעמותה כזו פתאום אתה קולט שבזמן הזה הם מקדישים את עצמם למשימה מופלאה", אומר פרח. מודעת הפרסום כוללת שיבוץ של פעילות הנופש על גבי לוח שנה. "כשיש לנו אירוע שמסומן ביומן אנחנו מחכים לו", מסבירה דביר, "יש את הציפיה לתאריך שבו אתה יוצא לחופשה ואחרי כן יש את החוויה שנשארת איתך אחרי האירוע. לנו, חופשה משאירה זיכרונות. לילדים האלה הפעילות נותנת כוח לכל השנה".