"אחרי מרץ 2020 כבר לא היה עם מי לדבר במשרד החינוך. רוצה להעביר סדנה? תכין זום"

נאיף שחאדה, בעל העסק "אלמדייה" המתמחה באמנות בחול וסדנאות יצירה • תושב ירכא, נשוי ואב לאחד • "צריך להרגיש את החול בידיים. אני רוצה שכל אדם ירגיש אותו, יעבוד איתו. זאת לגמרי תרפיה" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

נאיף שחאדה בעל העסק ''אלמדייה'' המתמחה באמנות בחול וסדנאות יצירה / צילום: תמונה פרטית
נאיף שחאדה בעל העסק ''אלמדייה'' המתמחה באמנות בחול וסדנאות יצירה / צילום: תמונה פרטית

"מאז שהייתי ילד, אני זוכר את עצמי הולך לים עם אבי זכרונו לברכה, בזמן שהוא היה במים - אני הייתי משחק בחול", מתאר נאיף שחאדה, בעל העסק 'אלמדייה' לאמנות בחול, "כשהתבגרתי קצת התרחקתי מזה אבל אז התשוקה לחול חזרה בכל הכוח".

שחאדה, דרוזי תושב כפר ירכא, לא רק מעביר פעילויות לתלמידי בתי ספר ברחבי הארץ, אלא גם מפתח טכניקות לאמנות בחול. "אלה דברים שלא מלמדים בארץ, בבתי הספר לאמנות. אני פיתחתי את זה לבדי, אין טכניקות כאלו בישראל בכלל - כשאני מדבר עם בעלי גלריות פה, הם מספרים שמעולם לא ראו דברים כאלה. גם לא בעולם".

"בהתחלה עסקתי בכלל בגבס", מתוודה שחאדה, "אבל לגרגיר החול יש כוח עצום שמשפיע על החיים של כולנו". את העוצמה הזאת הוא מנסה להעביר בסדנאות, להציג כיצד חלקיק שנמדד בגדלים של מיקרונים משפיע על כל רבדי החיים. "יודע איך מסירים חלודה מאוניות ענקיות? באמצעות חול, זה בכל מקום".

שחאדה עובד מזה 12 שנה מול משרד החינוך, בעיקר מול תוכניות קרן קרב, אך גם סל תרבות, שם הוא ספק מורשה כ-9-10 שנים. בקורונה כל הפן הזה של העסק שותק בבת אחת: "קצת אחרי מרץ 2020 כבר לא היה עם מי לדבר במשרד החינוך. רוצה להעביר סדנה עכשיו? תכין זום. על התקהלות אין מה לדבר". לטענתו, הכוח של החול לא עובר בסדנאות וידאו - "צריך להרגיש אותו בידיים. אני רוצה שכל אדם ירגיש אותו, יעבוד איתו. זאת לגמרי תרפיה".

הוא קיבל מענקי עצמאים וסיוע, אך לטענתו מדובר ב"טיפה בים". עם זאת, שחאדה הספיק להתרחב לתחומי בעלי הצרכים המיוחדים ואפילו לגמלאים. לטענתו מדובר בפעילות מרגיעה, כמעט רפואית, אבל הסדנאות בינתיים ריקות. "אני רוצה להראות לציבור שזה יכול לשנות אותו, להרגיע, למלא בסבלנות. הרבה דברים כאלה חסרים לנו".

בין סדנה לפיתוח ליצירה, שחאדה גם עוזר לאישתו עם מפגשי מזון בהם היא מגישה למשתתפים מן מהמטבח הדרוזי. "אישתי עושה את זה כבר 8-9 שנים, מגישה אוכל דרוזי אותנטי. על הדרך מראים להם גם איך החול עובד, כולם מאוד נהנים בדרך כלל", הוא מספר על המפגשים שמארגנת אישתו, "אולי בעתיד נעשה אפילו משהו מסודר יותר יחד ולא רק 'על הדרך'".

שחאדה מקדם את העסק בעיקר באופן מקומי, בתחנות הרדיו, "בפייסבוק ובכלל באינטרנט זה לא קל בכלל, אני פחות מתעסק". למרות הקידום המאוד מוגבל, הוא מספר שהוזמן בשנה שעברה לפסטיבל אמנות בתאילנד, אך הקורונה חדלה הכל. "אני עדיין מחכה שזה יקרה האמת, בינתיים אשמח להפיץ את ה'וירוס' החיובי הזה".

בינתיים, שחאדה מעדיף להתמקד בחיובי ולהפיץ את הבשורה. לאחרונה הוא פיתח מוצר שהוא מכנה "טאבלט חול", הבנוי על תנועה עדינה של חול צבעוני בתוך מסגרת מכוסה זכוכית. "אנשים לא מבינים שגרגיר החול הוא מאוד מפונק בעצם, רק צריך להתנהג אליו היטב".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il