הסטארט-אפ הישראלי שמקשיב לרעש של מכונות הפך לחד-קרן

חברת אוגורי, שמנתחת פעולת מכונות ע"י רישום הוויברציות, הטמפרטורה והקול שהן מפיקות, גייסה 180 מיליון דולר לפי שווי של מיליארד דולר • המתחרה החדשה של אוגורי בשוק היא אמזון AWS

מימין: סער יוסקוביץ׳, גל שאול / צילום: Augury
מימין: סער יוסקוביץ׳, גל שאול / צילום: Augury

חברת הסטארט-אפ אוגורי (Augury), שפועלת בתחום של ניטור פעולת מכונות, הודיעה היום (ג') על גיוס 180 מיליון דולר. הגיוס בוצע לפי שווי של מיליארד דולר, מה שהופך את אוגורי באופן רשמי לחד-קרן. לפי מאגר העסקאות PitchBook, השווי של אוגורי בגיוס הקודם באוקטובר 2020 היה 345 מיליון דולר (אחרי הכסף), כך שמדובר בקפיצה של כמעט פי שלושה בשווי תוך שנה. כולל הסיבוב הנוכחי גייסה החברה מאז הקמתה 286 מיליון דולר.

הגיוס הנוכחי הובל על ידי בייקר יוז (Baker Hughes), תאגיד ענק שמספק שירותים ומוצרים לתעשיית הנפט והגז ונסחר לפי שווי של 26 מיליארד דולר. בייקר יוז תשקיע 100 מיליון דולר מתוך הסכום. בגיוס השתתף משקיע חדש נוסף - SE Ventures, זרוע ההשקעות של חברת שניידר אלקטריק, שפועלת בעולמות החשמל והאוטומציה.

המשקיעים הקיימים שהשתתפו בסיבוב כוללים בין השאר את קומרה קפיטל, אינסייט פרטנרס, קוואלקום ונצ'רס ומינכן רה ונצ'רס. כל כספי הגיוס הנוכחי יכנסו לחברה אך באוגורי צפויים לערוך סיבוב סקנדרי בהמשך בו בעלי מניות קיימים ימכרו החזקות.

כניסה לשוק הנפט והגז

אוגורי הוקמה ב-2011 על ידי המנכ״ל סער יוסקוביץ׳ וסמנכ״ל הטכנולוגיות גל שאול. לדברי יוסקוביץ׳, במקביל להשקעה חתמה אוגורי הסכם שיתוף פעולה משמעותי עם בייקר יוז שתשווק באופן בלעדי את הפתרון שלה בעולמות הגז והנפט. בייקר יוז כבר מפתחת באמצעות חברה-בת שלה טכנולוגיה לניטור מרכיבים קריטיים כמו הטורבינות בתחנת כוח, כאשר הפתרון של אוגורי ישלים את החלק הזה וינטר משאבות, מדחסים ומכונות לא קריטיות אחרות. "הכניסה לשוק כמו גז ונפט היא מאוד איטית ומסובכת, כשעכשיו אנחנו נכנסים אליו בעזרת השחקן הכי גדול", אומר יוסקוביץ'.

הפלטפורמה של אוגורי מתבססת על מערכת של חיישנים המודדים ויברציות, טמפרטורה ואת הצליל שמפיקות מכונות תעשייתיות. המידע מהחיישנים משודר לענן ומשווה מול נתונים שנאספו על מכונות דומות. כך יכולה המערכת לזהות דפוסים חריגים שעשויים להצביע על תפקוד לקוי, להזהיר מתקלה צפויה או להודיע על בלאי במכונות, כדי לשפר את יעילות העבודה ולמנוע השבתות ייצור.

לפי דוח של MarketsandMarkets השוק של תחזוקה מונעת (Predictive Maintenance ) נמצא בצמיחה מהירה וצפוי לגלגל 12.3 מיליארד דולר ב-2025, בהשוואה ל-4 מיליארד דולר אשתקד. עם זאת, באוגורי מגדירים את עצמם כחברה של בריאות מכונה (Machine Health), הגדרה רחבה יותר מתחזוקה מונעת. "מעבר לתחזוקה אנחנו עוזרים לחברות לקבל החלטות אופרטיביות, כמו האם לשנות את המתכון להכנת מזון כדי שהמכונה תעבוד בצורה טובה יותר או באיזה קו ייצור להשתמש כדי לייצר מתכון מסוים".

אוגורי עובדת עם יצרנים כמו קולגייט-פלמוליב, פפסיקו ונסטלה ובישראל עם ICL  (כיל לשעבר), אסם, תנובה וחברת החשמל. לדברי יוסקוביץ', אוגורי עובדת כיום עם למעלה מ-30 מחברות הפורצ'ן 100 בעולם, אך הוא נמנע מלנקוב במספר הלקוחות הכולל של אוגורי. לדבריו, אוגורי תמשיך למכור באופן עצמאי ללקוחות בעולם התעשייתי, לצד שיתוף הפעולה עם בייקר יוז בעולמות הגז והנפט.

50 אלף דולר למנוי שנתי

המודל העסקי של אוגורי בנוי על השאלה ללא תשלום של החיישנים ללקוחות, שמשלמים מנוי שנתי על שירותי ניתוח הנתונים והפקת התובנות. התשלום השנתי הממוצע למפעל קטן או בינוני עומד על כ-50 אלף דולר. לדברי יוסקוביץ׳, הכנסות החברה עומדות על עשרות מיליוני דולרים לשנה (במונחי ARR), אך הוא לא מפרט מעבר. 

מתחרה משמעותית של אוגורי, שנכנסה יחסית לאחרונה לשוק, היא לא אחרת מאשר AWS, זרוע הענן של אמזון. AWS השיקה בדצמבר האחרון כפיילוט את השירות שלה והרחיבה אותו באפריל. במסגרת השירות הזה, הלקוחות מעלים לענן מידע מהחיישנים שלהם ו-AWS מנתחת אותו ומזהה דפוסים בעיתיים.

מתחרה נוסף בשוק הוא תאגיד ABB השוודי-שווצרי, שפועל בעולמות של מערכת חשמל, אוטומציה ורובוטיקה וגם פיתח פתרון של תחזוקה מונעת. סטארט-אפ ישראלי שעובד בתחום קרוב הוא סיבו, שמשתמש בחיישנים ואלגוריתמים כדי לשפר יעילות של תהליכים בקו ייצור תעשייתיים. במקרה של סיבו הדגש הוא על ניתוח קו הייצור כולו ולא איתור בעיות במכונה ספציפית.

"AWS היא שחקנית גדולה אבל בינתיים האלגוריתמים שלה בתולים יחסית ו-ABB מתמקדת בניטור המנועים של המכונות ולא מכסה משאבות וחלקים אחרים. לעומת זאת הפתרון שלנו הוא הוליסטי", אומר יוסקוביץ'. "השוק הזה בכל מקרה ענק ורוב האתגר הוא בחינוך השוק לאימוץ הפתרונות של בריאות מכונה".

אוגורי מעסיקה 250 עובדים, 120 מתוכם בישראל, כאשר לפני שנה מנתה החברה כולה 110 עובדים. החברה אימצה מודל היברידי של 80% עבודה מהבית ו-20% במשרד בתל אביב או בחיפה.