אימפקט אחריות תאגידית מאי 2022
צילום: אפי יוספי

צילום: אפי יוספי

"לעסקים יש תפקיד אסטרטגי בקידום שינוי חברתי-כלכלי בישראל"

המגזר העסקי הופך לחוליה מרכזית יותר ויותר בהתמודדות עם האתגרים
החברתיים-כלכליים של ישראל ● בג'וינט ישראל פיתחו מודלים שיאפשרו
לכל חברה לעשות אימפקט בדרך המתאימה לה

02.05.2022 | הדר אלמוג

הכתבה בשיתוף הג'וינט

ערב יום העצמאות לאזרחי ישראל יש הרבה סיבות להיות מרוצים: הכלכלה הישראלית דוהרת קדימה, עם צמיחה מרשימה של 8.1% ב-2021 , שאותה מוביל ענף ההיי טק. 
הצמיחה הכלכלית מתורגמת לעלייה ברמת החיים, שמתבטאת בין היתר בעלייה של 9.9% בצריכה הפרטית לנפש בשנה החולפת.

אבל כגודל ההישגים של מדינת ישראל, כך גם האתגרים שעמם היא מתמודדת, ממציאות גיאו-פוליטית ובטחונית מורכבת ועד קליטת עלייה. כדי שישראל תמשיך לפרוח גם בשנים הבאות, חשוב שפירות הצמיחה יגיעו לכל אזרחי המדינה. את האמת הפשוטה הזו מבינים בג'וינט - הארגון היהודי ההומניטרי הגדול בעולם, שפועל  מאז 1914 ב-70 מדינות ומעניק רשת ביטחון ליהודים ברחבי העולם (רק לאחרונה). בישראל, פועל הג'וינט כמרכז הפיתוח החברתי של ישראל, בשיתוף פעולה אסטרטגי עם הממשלה, הרשויות, המגזר השלישי והעסקי ושותפים נוספים, לפתח פתרונות לאתגרים החברתיים-כלכליים הבוערים ביותר ברמה הלאומית.

החברה הישראלית ניצבת בפני אתגרים חברתיים- כלכליים משמעותיים ביותר, המחייבים הירתמות של הרבה גורמים כדי להתמודד איתם, כגון קידום מוביליות חברתית-כלכלית, הגברת הפיריון ותעסוקה איכותית, חיים עצמאיים בקהילה לאנשים עם מוגבלות, הזדקנות מיטיבה בעידן של 100 שנות חיים, והגברת יעילות ומועילות המערכות הציבוריות", אומרת ד"ר סיגל שלח, מנכ"לית ג'וינט ישראל. "עבור כל אחד מהאתגרים הללו, אנו מפתחים יחד עם הממשלה, עם החברה האזרחית וכל מי שפועל בתחום, מפת מדדים לאומית, כדי להבין איזה שינוי חברתי-כלכלי בר- מדידה רוצים לייצר, לאן רוצים להגיע עוד כמה שנים וכיצד נדע שהצלחנו".


ד''ר סיגל שלח, מנכ''לית ג'וינט ישראל / צילום: אריק סולטן
 ד''ר סיגל שלח, מנכ''לית ג'וינט ישראל / צילום: אריק סולטן

ד"ר סיגל שלח, מנכ"לית ג'וינט ישראל. צילום: אריק סולטן

שלח מציינת כי בשנים האחרונות, המגזר העסקי הופך לחוליה מרכזית יותר ויותר בהתמודדות עם אתגרים אלה. "אנו רואים תפקיד אסטרטגי הולך וגובר למגזר העסקי בקידום שינוי חברתי-כלכלי זה. כל שותף ליצירת שינוי יודע להביא ערכים מוספים ייחודיים לו. המגזר העסקי יודע להביא פרקטיקות ניהול ייחודיות, שותפים אסטרטגיים חדשים,
משאבים ותשתיות, ידע טכנולוגי עשיר ועוד".

המעורבות ההולכת וגוברת של המגזר העסקי מגיעה גם על רקע הרצון של חברות עסקיות, בארץ ובעולם, לייצר אימפקט חברתי משמעותי. בג'וינט ישראל הבינו שהדרך לרתום את המגזר העסקי היא לפתח מודלים שונים לשותפויות איתו, על מנת לאפשר לתאגידים מגוון של דרכים לקדם השפעה חברתית משמעותית.

כוורת של יזמות חברתית

אחד המודלים שפיתחו בג'וינט ישראל מאפשר לחברה עסקית להשקיע בפרויקט חברתי מסוים לאורך שנים. דוגמה לכך היא "הכוורת" - בית לעידוד ופיתוח מיזמים חברתיים, מיסודם של הג'וינט וקרנות הביטוח הלאומי. הכוורת מלווה מיזמים חברתיים חדשניים המכוונים ליצירת אימפקט חברתי בקנה מידה רחב. התוכנית נשענת על תמיכה של מומחים מהג'וינט ומקרנות הביטוח הלאומי וכן של חברות עסקיות מובילות ומנטורים עסקיים המעניקים ייעוץ וליווי מקצועי. בקהילת "הכוורת" חברים למעלה מ- 5,000 יזמיות ויזמים חברתיים. כך למשל SignNow, אחד המיזמים שהשתתפו בתוכנית ההאצה של "הכוורת", מאפשר לבצע שיחות טלפון באמצעות שפת סימנים. במהלך המלחמה באוקריאנה, מיזם זה איפשר לג'וינט ליצור קשר עם יהודים כבדי שמיעה שהיו תחת אש.


תמר סאפר, מנהלת אגף פיתוח ארגוני והדרכה בבנק מזרחי- טפחות, הממונה על האחריות התאגידית של הבנק, מספרת: "לפני 6 שנים, כשהג'וינט הגיע אלינו עם הבקשה להצטרף ולתמוך בפעילות "הכוורת" , נענינו לפניה בשמחה. זה התחבר לאסטרטגיה החברתית של הבנק - תמיכה ביזמות עסקית חברתית, ובנוסף - 'הכוורת' ממוקמת בעיר לוד, בה יושבות רבות מיחידות המטה של הבנק ויש לנו מעורבות חברתית רבה בעיר. מעצם היותנו גוף פיננסי מוביל אנחנו יכולים לתת ערך מוסף משמעותי בפרויקט מסוג זה התומך בעמותות ועסקים חברתיים ומסייע להם להוביל מהלכים משמעותיים לקידום יוזמות כך שיקרמו עור וגידים ויהיו ברות קיימא. העובדים והמנהלים שלנו השותפים ב'כוורת' משתתפים בוועדות שמחליטות על פרויקטים בהם ישקיעו וכן בייעוץ והדרכה ליזמים הצעירים אודות ניהול היוזמה החברתית אותה הם רוצים להוביל".

צילום: יעל חביה
 צילום: יעל חביה

נבחרת הדירקטורים החברתית: להנגיש את עולם העמותות החברתיות למגזר העסקי

המודל השני שפיתחו בג'וינט ישראל לתרומה של המגזר העסקי להתמודדות עם האתגרים החברתיים-כלכליים של ישראל הוא "נבחרת הדירקטורים החברתית", שבמסגרתה מגויסים דירקטורים מקצועיים מחברות עסקיות למגזר החברתי, לאחר תהליך מיון והתאמה. עם השותפים המרכזיים לפרויקט מהעולם העסקי, נמנים בין היתר אינטל, HP מיקרוסופט, שטראוס, קופת חולים מכבי ועוד.

מושיק מור, שותף בכיר בקרן aMoon,מספר: "כשהתחלתי להיות מעורב, שאלתי את עצמי איך מנגישים לאנשים מהעולם העסקי את עולם העמותות ומאפשרים להם למצוא את העמותה שבה יוכלו לתרום. מזה נולד הרעיון של נבחרת הדירקטורים החברתית. כשנבחרת הדירקטורים הממשלתית עשתה הרבה כותרות, אמרנו: בואו נעשה דבר דומה, ניצור מאגר של אנשים טובים שמוכנים לשבת בדירקטוריונים של עמותות".

בלה אברהמס, סמנכ"ל תקשורת, ממשל וחברה באינטל ישראל ואירופה, מוסיפה: "פלטפורמה כמו נבחרת הדירקטורים החברתית, מאפשרת לעשות שינוי חברתי משמעותי יותר. כשאני מתנדבת באופן אישי, אני משפיעה במיקרו, כשחברה כמו אינטל תומכת במנהלים מתנדבים דרך הנבחרת, ההשפעה היא במאקרו. זו מסגרת שיכולה לשנות את כל השדה החברתי ולהעצים את הערך לכל השחקנים".

לאברהמס ולמור חשוב להדגיש כי התרומה היא דו-כיוונית - למגזר החברתי, אבל לא פחות מכך לארגון ולעובדיו.
אברהמס: "המנהל לומד איך מתנהל מגזר נוסף, הוא פוגש אנשים מעולמות אחרים, נחשף לעולם תוכן אחר וגם נתרם ברמה האישית והופך למנהל טוב יותר. הארגון נתרם כי הוא מפתח את המנהלים, העמותה נתרמת כי היא מקבלת אדם שמביא את הידע שלו, ואותו מנהל עסקי גם נתרם בעצמו ברמה האישית".

שורת רווח חברתית לצד זו הכלכלית

המודל השלישי שפיתחו בג'וינט ישראל הוא רתימת ליבת העסק לשינוי חברתי. דוגמה לכך היא שיתוף הפעולה עם חברת Moovit, מפתחת אפליקציית הניווט בתחבורה ציבורית ושיתופית הפופולרית בעולם, במסגרתו מוסיפים עובדי החברה לאפליקציה יכולות חדשות שיאפשרו שימוש מותאם לאנשים עם מוגבלות. בסוף התהליך ישולבו באפליקציית
פיצ'רים שונים המתאימים אפשרויות נסיעה וחווית משתמש לפרופיל האישי וצרכי האדם עם מוגבלות.

יובב מידד, סמנכ"ל שיווק וצמיחה ב-Moovit,  מספר: "שיתוף הפעולה שלנו עם הג'וינט נוגע בנקודה שמנחה אותנו לאורך השנים: העובדה שניידות היא זכות בסיסית של אזרחים, וב'אזרחים' אנחנו מתכוונים לכולם, ללא קשר למצבם הגופני או המנטלי. אנשים עם מוגבלות נמנעים לא פעם לצאת מהבית, לאור הקושי להתנייד לקופת החולים או לעבודה או לספריה. ברגע שמפתחים פתרונות ניידות טובים, כל אדם עם מוגבלות יכול למקסם את הפוטנציאל האישי ואת ההזדמנות לחיים טובים יותר. שיתוף הפעולה עם הג'וינט מאוד עוזר לנו בפיתוח הפתרונות הללו ובסופו של דבר לקדם התניידות קלה יותר וכפועל יוצא חיים עצמאיים יותר לאנשים עם מוגבלות."

"המודלים השונים שלנו לשותפויות אסטרטגיות עם תאגידים עסקיים, ממחישים כיצד ניתן לייצר אימפקט חברתי משמעותי", מסכמת ד"ר שלח. "חשוב להמשיך לעודד עוד
ועוד גורמים עסקיים להסתכל באופן אסטרטגי על ההשפעה החברתית שלהם, במגוון מודלים, שכן בסופו של יום החברה והכלכלה בישראל הן של כולנו, ועל כל אחת ואחד מאיתנו מוטלת החובה לייצר חברה צודקת וחזקה יותר".

כתבות נוספות

צילום: Shutterstock, Elle Aon

בשיתוף עמותת אנוש

"גם העסק מרוויח מהעסקת מתמודדי נפש"

צילום: Shutterstock, NicoElNino

BDO בשיתוף

משבר האקלים - החברות הגדולות כבר לא עומדות מנגד

ליהיא יוקלה מנהלת יחידת ה-ESG ושירי ביתן יועצת ESG ב-BDO

הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר