ויולה קרדיט גייסה 700 מיליון דולר כדי לספק קווי אשראי לחברות פינטק

קרן החוב הוותיקה ויולה קרדיט מציעה קווי אשראי של 3-4 שנים לחברות פינטק שזקוקות להון זמין לצורך מתן הלוואות ללקוחות הקצה • המשקיעים מאחורי ויולה קרדיט הם גופים מוסדיים ישראלים

אלכס גינצבורג, רותי פורמן ועידו ויגדור, ויולה קרדיט / צילום: באדיבות ויולה קרדיט
אלכס גינצבורג, רותי פורמן ועידו ויגדור, ויולה קרדיט / צילום: באדיבות ויולה קרדיט

ויולה קרדיט, קרן העוסקת באספקת אשראי לחברות סטארט-אפ, מכריזה היום (ה') על השלמת גיוס של 700 מיליון דולר. הגיוס הגיע כולו מגופים מוסדיים ישראלים ומיועד למטרה מוגדרת אחת: אספקת קווי אשראי לסטארט-אפים בתחום הפינטק שפועלים בארה"ב, אירופה, אנגליה ואוסטרליה.

ויולה קרדיט (לשעבר פלנוס) היא גוף ותיק מאוד שהוקם אי שם בשנת 2000 והוא חלק מקבוצת ויולה. הפעילות המסורתית של ויולה היא הלוואות למימון התפעול של סטארט-אפים, שאינם רוצים או אינם יכולים בנקודת זמן מסוימת לצאת לסבבי גיוס בתמורה להחזקה בחברה (אקוויטי) ולכן מחפשים אלטרנטיבה. בתחום הזה של Venture and Growth Lending ויולה קרדיט פועלת כיום באמצעות קרן של 200 מיליון דולר שגויסה ב-2017.

אולם במקביל בשנים האחרונות אימצה ויולה קרדיט אסטרטגיית פעילות נוספת במסגרתה הקרן מספקת קווי אשראי ל-3-4 שנים לחברות בתחום הפינטק הפורח. כאן לא מדובר בכסף עבור התפעול של החברה אלא בהון זמין לו זקוקות חברות פינטק כדי לספק ללקוחות הסופיים שלהן אשראי במודלים שונים. לדוגמה חברות פינטק רבות מציעות כיום אשראי במתכונת "קנה עכשיו, שלם אחר כך", טרנד שתפס תאוצה בימי הקורונה בארה"ב ומאפשר ללקוח לקבל אשראי לקנייה ספציפית בקופת החנות הפיזית או המקוונת. זוהי הקרן השנייה של ויולה קרדיט שמתמחה בתחום זה, אחרי קרן בגובה 160 מיליון דולר מ-2019.

בוויולה קרדיט שלושה שותפים: אלכס גינצבורג, רותי פורמן ועידו ויגדור . לדברי ויגדור, המשקיעים בקרן הם חברות ביטוח, בנקים ובתי השקעות ישראלים. מבחינת המשקיעים, קרן חוב מגלמת סיכון נמוך יותר למשקיעים בהשוואה לקרנות אקוויטי. מעבר לכך קרנות חוב מספקות תזרים קבוע דרך הריבית החודשית שמשלמים להם הלווים.

"היתרון שלנו הוא שאנחנו נכנסים גם לעסקאות אשראי בהיקף של 20-30 מיליון דולר, נפח שגופי ענק כמו גולדמן זאקס לא מתעסקים בו", אומר ויגדור. "בשלב הראשון אנחנו בודקים את יכולות החיתום של חברת הפינטק לאשראי ואחר כך מתמחרים את הסיכון ובונים עסקת קווי אשראי".

עבור גופים המספקים אשראי תפעולי לסטארט-אפים, כמו ויולה קרדיט, המשבר המתהווה יכול להיות גם הזדמנות. "ברגע שיש חוסר ודאות בשוק, הביקוש לאשראי עולה. חברות רוצות לדעת שיש להן מספיק מזומן בקופה ומחפשות שקט קדימה, כדי שלא יצטרכו לצאת לגיוס השקעות בזמן שהשוק עובר עדכון מחירים. יש יחסית הרבה כסף שסטארט-אפים גייסו וגם בקרנות יש כסף אבל חברות רוצות ביטחון , בשביל שלא יצטרכו לחשוב על גיוס ב-3-4 שנים הקרובות ויהיה להן זמן לגדול לתוך השווי שגייסו אליו", אומר ויגדור.