היזמיות שפיתחו מסטיק המסייע להפחית את צריכת המזונות המתוקים: "הרגולציה מאתגרת, לא רק בישראל"

שמרית לב וגיתית להב, תושבות רמת ישי • מייסדות ומנכ״ליות משותפות של Sweet Victory • "ההתחלה הייתה ללא תקציב. ככל שהתקדמנו, הבנק המלווה נתן בנו אמון והעמיד לנו אשראי כפי הנדרש" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

שמרית לב וגיתית להב, מייסדות ומנכ״ליות משותפות של Sweet Victory / צילום: עידו לביא
שמרית לב וגיתית להב, מייסדות ומנכ״ליות משותפות של Sweet Victory / צילום: עידו לביא

היזמיות שמרית לב וגיתית להב עומדות מאחורי הסטארט־אפ Sweet Victory שהשיק את Sweet Block, מסטיק טבעי המסייע להפחית את צריכת המזונות המתוקים ועוזר להפחית את "הקרייב".

המסטיק מכיל את החומר הפעיל שבצמח הג'ימנמה סילבסטר (מקורו בהודו) שלאחר לעיסה קצרה בת שתי דקות חוסם את בלוטות הטעם המתוק ומבטל לשעתיים את הטעם המתוק המוכר לנו. לאחר עבודת מחקר ופיתוח שארכה כשלוש שנים, פיתחה החברה תרכובת שניתנת לצריכה בצורה של מסטיק, באופן שהופך את החומר הפעיל בצמח לנגיש ומאפשר שימוש יומיומי.

"את הדרך היזמית שלנו התחלנו במשותף לפני כעשור", משתפת שמרית. "אנחנו חברות ילדות כבר שנים, ומעולם לא חלמנו להקים סטארט־אפ, אפילו לא שמענו את צמד המילים 'פוד טק'. אפשר לומר שפשוט התגלגלנו לזה.

"אחרי שנים של הקמת מיזמים שמטרתם לעזור לאנשים לחיות בריא יותר, זיהינו שאחד המכשולים הגדולים בדרך לתזונה בריאה זה החשקים למתוק שיכולים להרוס כל כוונה לדיאטה. כשנתקלנו בצמח הג'ימנמה ותכונתו לחסימת קולטני הטעם המתוק על הלשון, זה הרגיש כמו קסם. לפתע המתוקים הכי מפתים מאבדים מקסמם. הבנו שיש פה בשורה שחייבים להנגיש לרווחת הציבור. ככה התחיל תהליך פיתוח שנמשך כמה שנים עד למוצר המוגמר בצורת מסטיק".

מכיוון שהמוצר נחשב לתוסף תזונה, זה הצריך אותן לעבור תהליך רגולטורי בכל מדינה בה הן משווקות את המסטיקים. "מיותר לציין שהתהליך שונה לגמרי ממקום למקום כך שיש לא מעט אתגרים ועיכובים בדרך להפצת המוצר בשווקים שונים", אומרת גיתית.

"למשל, התחלנו תהליך רגולטורי בברזיל לפני שנתיים והוא טרם הסתיים. או דוגמה אחרת מארה"ב, מפיץ פוטנציאלי שביקש להכניס פיילוט ראשוני לתחילת פעילות שם, לא דאג שהתווית על המוצר תתאים לכל דרישות ה־FDA והמשלוח נתקע במכס של ארה"ב. בסוף העלו באש מאות קילוגרמים של מסטיקים.

"גם בארץ היה לא פשוט ולקח יותר משנה לקבל את אישורי משרד הבריאות. אבל לשמחתנו השותף המקומי שלנו הוא מפיץ עם הרבה ניסיון כך שבסוף צלחנו את זה".

מעבר לתהליך הרגולטורי, גם התקציב היווה אתגר. "ההתחלה הייתה ללא תקציב כלל", מסבירה שמרית. "היו אלפי מסטיקים שהכנו במטבח הביתי, עם ערכת 'מדען צעיר' שהזמנו מאמזון וסרטוני יוטיוב שמסבירים על הכנת מסטיקים. בקיצור, ידענו כמה שנים קשות מבחינת תקציבים. למזלנו ככל שהתקדמנו הבנק המלווה אותנו נתן בנו אמון והעמיד לנו אשראי כפי הנדרש".

כשהן נשאלות לגבי השאיפות שלהן לעתיד, הן עונות יחד: "אנחנו רוצות שלכל אדם יהיה בכיס או בתיק סויט ויקטורי ושבאמת נסייע לאנשים לחוש ניצחונות מתוקים במהלך היום שלהם. בגדול, להשאיר אחרינו עולם קצת יותר בריא".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il