באיחוד האירופי מצאו נוסחת פשרה שתשפיע על זכויותיהם של מיליוני עובדי פלטפורמות המשלוחים וההסעות, כגון וולט ואובר • על הפרק: חובת ההוכחה שהשליחים עובדים מן המניין תעבור למעסיק ותידרש שקיפות • עם זאת, מדובר בגרסה מרוככת לעומת ה"מהפכה" במקור
הוויכוח סביב מעמד השליחים, המכונה "כלכלת חלטורות", הוכרע לאחרונה בבית המשפט בפינלנד, מייסדת וולט, ובבריטניה, כשנפסק כי שליחי חברת המשלוחים דליברו אינם שכירים • התביעה הייצוגית בישראל ממתינה לעמדת המדינה ולהכרעה בערעור
מדינות האיחוד האירופי הגיעו להסכמה ראשונה על שדרוג מעמדם של כ־5 מיליון "עצמאים" שעובדים כשליחי מזון, נהגי אובר וכדומה • המעסיקים שיידרשו להכניס את היד לכיס מיהרו לגנות
ברשות המסים מברכים על אישור רפורמת "עוסק זעיר" בוועדת הכספים, וצופים כי מעגל המדווחים מכלכלת החלטורה יתרחב בזכותה • לפי ההצעה, העסקים יקבלו הכרה אוטומטית ב־30% מהכנסתם השנתית כהוצאה מוכרת, ולא יידרשו להגיש קבלות • אך יש גם חשש מניצול לרעה
עבודה לצד הבינה המלאכותית, גידול דרמטי באי שוויון ורשת הביטחון הסוציאלית הדרושה בעולם שבו הקשר בין עובד למעסיק התפרק • שיחה עם פרופ' גיא מונדלק, ראש החוג ללימודי עבודה באוניברסיטת תל אביב, על עולם העבודה העתידי ועל הפתרונות הרגולטוריים שצריך להתחיל לחשוב עליהם כבר היום
הפסיקה משמרת את המודל העסקי של כלכלת החלטורה אבל גם סוללת את הדרך למשא ומתן קיבוצי
"כלכלת החלטורה אינה דבר חולף, ודווקא משום שאני יודע שיהיו שליחים שיעבדו אצלנו כמה שנים, חובה שיהיו להם שכר בסיס ופנסיה. וולט הם עוד שחקן בשוק" • שיחה קצרה עם תומר פפר, מנכ"ל תן ביס
ממשל ביידן מציע חוק חדש שעלול לטלטל את כלכלת החלטורה (כלכלת הפלטפורמה) ולהפוך מיליוני עובדים שנחשבים פרלינסרים לשכירים של החברות • המהלך יאתגר את מודל העבודה הזול של ענקיות עמק הסיליקון כמו אובר וליפט
בספרד, גרמניה וצרפת שליחי וולט וחברות דומות מועסקים כשכירים • אך התחום רווי במאבקים, וחלק מהחברות מאיימות לעזוב מדינות בהן לא יתאפשר להעסיק את השליחים כעצמאים • גם העובדה שהתחום כולו עדיין הפסדי מקשה לקבוע אילו מודלי העסקה יעילים
חוקי העבודה משתרכים מאחורי מציאות ימינו וההתפתחויות הטכנולוגיות והחברתיות. חוק שעות עבודה ומנוחה, למשל, כלל לא מתייחס למציאות בה האדם עובד מביתו • המחוקקים לא שינו את הכללים, ונושאים כמו פרטיות מול המעסיק, התעמרות בעבודה ותביעות פיצויים בגין פגיעות מיניות חמורות לא מקבלים מענה
בית הדין לעבודה אישר תביעה ייצוגית שעשויה לחייב את וולט להכיר בעובדיה כשכירים • בוולט נערכים לערער, השליחים מתרעמים ומנסים עדיין להיכנס לרשימות ההמתנה של החברה, ובינתיים הכלכלה החדשה מייצרת עוד ועוד מודלים של העסקה
ביידן דוחף להעביר בקונגרס חוק להגנה על הזכות להתאגד, שיגדיר בין היתר את המועסקים של ב"כלכלת החלטורה" כעובדים מן המניין, ויאפשר לשם להם להקים איגודי עובדים • בתגובה החברות המובילות בענף מפרסמות פרסומות בטלוויזיה ואינטרנט שמתנגדות ליוזמה
חייבים לבלום את סטנדרט העסקה החדש שיהפוך את כולנו לעצמאים לכאורה, ללא שכר מינימום, ימי מחלה או הפרשות לפנסיה
הנציבות האירופית הציגה היום טויטה של חוק שייגן על זכויותיהם של שליחי מזון ונהגים ויחייב חברות כמו אובר להכיר בעובדים כשכירים • החוק, שנמצא עדיין בשלב ראשוני, צפוי גם להגדיל את ההכנסות ממסים של מדינות האיחוד בעד 4 מיליארד אירו
עד שהמעסיקים לא יבינו שעובדים מחפשים גמישות בעבודה, שתשתלב עם חיי השגרה שלהם יהיה להם קשה למצוא עובדים • ובינתיים "כלכלת החלטורה" ממשיכה להתעצם
החל שלב ההוכחות בתביעה נגד הענקית הפינית, על סך 24 מיליון שקל • התובע טוען ליחסי עובד-מעביד בין החברה ל-10,000 שליחיה, ולכן מגיעות להם זכויות סוציאליות • וולט מצידה מציגה עצמה כפלטפורמה טכנולוגית וטוענת: "נדרשת גמישות מחשבתית"
העולם החדש שבו רבים מאיתנו מועסקים כפרילנסרים המשילים מעצמנו כל סממן המבטיח איכות חיים כלכלית, מכובדת וראויה - עלול להפוך למקום אפל וקודר • במקום לחכות לבתי המשפט שיוציאו עבורנו את הערמונים מן האש, יש לקוות שהפוליטיקאים יציבו מחסומים ויקבעו גבולות וחוקים ברורים לג'ונגל התעסוקתי החדש
חברת הנסיעות מאשרת ל־70 אלף נהגיה להיות מאוגדים תחת ארגון GMB, עימו היא תנהל מו"מ על הסכם קיבוצי, ותיפגש עם נציגיו כל רבעון כדי לדון בשכר, הטבות ועוד • לפני חודשיים, בעקבות פסיקת העליון במדינה, אובר הבטיחה לעובדיה שכר מינימום שעתי, קבלת שכר בחופשות והפרשות לפנסיה
לארגון ביטחוני גדול בארץ הייתה בעיה של שימור עובדים • הפתרון היצירתי שנקטו נשען על הקונספט של "כלכלת החלטורה" - ואיפשר לאנשים להמציא את עצמם מחדש בתוך הארגון • האם זו הגישה שתאפשר לארגונים לצמוח מתוך המשבר העולמי?
אובר החלה השבוע לקלוט את נהגי החברה כעובדים שכירים מן המניין • עד לאחרונה הנהגים שעבדו תחת הפלטפורמה של אובר הוגדרו כפרילנסרים, אולם בחודש שעבר העליון באנגליה פסק כי נהגי החברה במדינה הם במעמד של עובדים • האם אנשים שמועסקים בפלטפורמות דומות של כלכלה שיתופית ינקטו אמצעים משפטיים כדי להגיע למעמד הנכסף?