גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיסוי ירוק

כלי רכב שאינם מונעים בבנזין נהנים ממיסוי מופחת, הנקרא מס ירוק. מס מופחת זה נועד לעודד רכישת מכוניות חשמליות והיברידיות – אך בישראל הוחלט לצמצם משמעותית את ההטבה

מיסוי ירוק (באנגלית – Eco Tax) מוכר גם בשם מיסוי סביבתי או מיסוי אקולוגי. מטרתה של שיטת מיסוי זו היא לעודד יוזמות אקולוגיות בנות-קיימא באמצעות תמריצים כלכליים.

מס ירוק יכול להתבטא בהטלת מס נוסף על ייצור או שימוש במוצרים מבוססי משאבים מתכלים ומזהמים, או לחלופין, במתן הטבות מס לייצור ושימוש במוצרים ברי-קיימא. באירופה וסין, לדוגמה, מוטל מס על שימוש ברכב מזהם במרכזי הערים.

בישראל בא המיסוי הירוק לידי ביטוי במס רכישה מוזל לרכב, שנקבע החל ב-2009: מס בשיעור של 10% על רכב חשמלי נטען, 20% על רכב היברידי-נטען ו-30% על רכב היברידי – לעומת מס רכישה של 83% על רכב המונע בבנזין או דיזל. בנוסף נקבע בישראל מדד זיהום אוויר לכל כלי רכב, המתבסס על מדד WLTP ( Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), הקובע באיזו הטבת מס יזכה רכב ביחס למס הבסיס.

בנוסף למס רכישה מוזל, בישראל קיימת גם הטבה בשווי השימוש לרכב צמוד "ירוק". שווי השימוש ברכב הניתן ממקום העבודה מחושב כחלק מהשכר, כאשר במקרה של כלי רכב חשמליים והיברידיים שווי השימוש מופחת בסכומים של 500 עד 1,000 שקל לחודש, נכון ל-2020.

באפריל 2019 הוחלט על שינוי שיטת החישוב של המיסוי הירוק, כאשר המטרה היא להשוות את המס על חלק ניכר מכלי הרכב "ירוקים" לזה המוטל על כלי רכב רגילים, עד 2024. כבר ב-2020 עולה שיעור המס: 45% על רכב היברידי ו-25% על רכב היברידי-נטען, לעומת 30% ו-20% בהתאמה, בשנת 2019. מס הרכישה על רכב חשמלי מלא יישאר בגובה 10% עד 2022 ויועלה בהדרגה ל-35% עד שנת 2024. בנוסף, הודיעו במשרד האוצר על כוונה לצמצם גם את הטבת שווי השימוש ברכב ירוק.

עוד כתבות

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

זכאים לרכב מהעבודה? הבחירה בדגם חשמלי פחות משתלמת בגלל עיוות מס

מס שווי השימוש העתיק, שמכניס למדינה 5 מיליארד שקל בשנה, לא מותאם לעידן הרכב החשמלי: מציע "הטבה" שנשחקת במהירות ומספק מוטיבציה שלילית לעבור לרכב חסכוני וירוק • בציי הרכב ממשיכים להעדיף רכבי בנזין מזהמים, אבל נראה שהאוצר מעדיף זאת כך

כלי רכב חשמליים / צילום: Associated Press

הנתונים מגלים: הישראלים התנפלו על רכבים חשמליים השנה. זו הסיבה

2023 הייתה שנת שיא עבור שוק הרכב החשמלי, עם קרוב ל־50 אלף מסירות • אולם בסוף 2024 צפויות ההטבות על רכב חשמלי להתבטל, והמיסוי עליהם יזנק מ־35% ל־83% - ובכך ישתווה לזה המושת על רכבי בנזין ודיזל • איך ניתן לפתור זאת, ואיזו רפורמה חלופית קיימת?

ללא מיסוי ירוק חדש, המס על רכב חשמלי יעלה / צילום: Shutterstock

באוצר שמים ברקס להתנפלות על המכוניות החשמליות? בלי מתווה מיסוי חדש, המחירים יזנקו והיבוא ייחתך

באוצר לא גיבשו מתווה חדש להטבות מס על רכבים חשמליים, ובענף הרכב נערכים להעלאת מס הקנייה על רכב חשמלי ל־35% כבר בחודש הבא ואילו ב-2025 הוא עלול לזנק כבר ל-83% • בענף מעריכים כי לאחר העלאת המס יהיה קשה למצוא כלי רכב חשמליים משפחתיים בסיסיים בפחות מ-180 אלף שקל

מכוניות חדשות שהגיעו לנמל חיפה / צילום: Shutterstock

עשרות מותגי רכב מסין הגיעו לישראל. מה כל כך מושך אותם דווקא לפה?

בישראל כבר משווקים עשרות מותגי רכב תוצרת סין, והרשימה מתארכת מדי חודש • ניתוח שפורסם לאחרונה באתר כלכלי מוביל מבייג'ין חושף כיצד נראה פוטנציאל השוק הישראלי מבחוץ, ומדוע היבוא המסיבי שחווינו עד כה עשוי להיות רק ההתחלה

המיסוי הירוק על רכב בדרך לרפורמה? השבוע בעולם הרכב / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החשמליות החדשות שמגיעות, והאם המיסוי הירוק בדרך לרפורמה?

במשרד להגנת הסביבה נבחנות כיום שתי דרכים שקלול ותמחור זיהום מכלי רכב, רביזיה של המיסוי הירוק או הטלת "מכסות זיהום" על יבואני הרכב • בשוק הרכב בינתיים מסתערים על החשמליות • ועוד חדשות מענף הרכב

תחנת כוח פחמנית בגרמניה / צילום: Associated Press, Michael Probst

חוקי סחר חדשים באיחוד האירופי: האם ישראל תאבד מיליונים במסים לבריסל?

בשבוע שעבר נכנס לתוקף מנגנון ראשון מסוגו בעולם, במסגרתו יגבה האיחוד האירופי "מס פחמן" מחברות בתחומים עתירי־אנרגיה שייצאו אליו, לפי כמות גזי החממה שנפלטו במהלך הייצור • מומחים בישראל מזהירים כי אם המדינה לא תבנה במהירות מנגנון מקביל לתמחור פליטות פחמן, חברות ישראליות יאבדו מיליונים במסים לבריסל • משרד הכלכלה: "החלה עבודת מטה, נהיה מוכנים לשינויים"

מכירות הרכב יורדות, אך ההכנסות ממיסוי רק תופחות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הנס הפיסקלי של האוצר: מכירות הרכב יורדות, אך ההכנסות ממיסוי רק תופחות

2022 הייתה שנת מכירות פושרת בשוק הרכב הישראלי לעומת קודמותיה, אך עדיין הכנסות המדינה ממיסוי על רכישת רכב חדש ועל השימוש בו שברו שיא חדש • איך זה קרה, ולמה על פי תחזיות האוצר לשנתיים הקרובות זו רק ההתחלה?

תצוגה של BYD. לא מחירי רצפה במונחים סיניים

185 אלף שקל וזו רק ההתחלה: האם הרכבים החשמליים יוזלו בקרוב?

ישראל מתגאה בשיעור החדירה הגבוה של הרכב החשמלי, שהגיע לסביבות ה־15% מכלל השוק השנה • אבל עם מחיר ממוצע שנושק ל־185 אלף שקל, עוד לפני העלאת מס הקנייה בשנה הבאה, ספק אם ההישג הזה הוא בר־קיימא עבור הציבור הרחב • וגם: שלוש סיבות שיכולות להפוך את הרכב החשמלי לנגיש יותר

מכוניות חדשות שהגיעו לנמל חיפה / צילום: Shutterstock

יבואני הרכב מדווחים על האטה במכירות וסימנים ראשונים לביטולי הזמנות

חוסר הוודאות הכלכלית מעורר דאגות בשוק הרכב הישראלי, ובאחרונה היבואנים החלו לדווח על עצירה של הזמנות חדשות ואף על תחילת ביטולים • ההערכה: ההתייקרות הצפויה בשל היחלשות השקל עשויה להחריף את המגמה

שוק הרכב והאינפלציה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הפעם בגלל היחלשות השקל: יבואני הרכב נערכים להעלאת מחירים נוספת

המחירים בשוק הרכב נסקו נוכח המשברים הגלובליים, במקביל לעדכון נוסחת "המיסוי הירוק" בישראל באחרונה • כעת, מגמת היחלשות השקל ביחס לדולר מוסיפה שמן למדורה ועלולה לגרום לגל התייקרות נוסף • החדשות הטובות: העלייה כנראה לא תהיה מיידית

מכוניות חדשות חונות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

טיוטת חוק ההסדרים המעודכנת: סעיף להטלת "מס זיהום" על יבואני הרכב

כפי שנחשף בגלובס: האוצר ממליץ לבחון "הטלת מס זיהום" על יבואני הרכב בהתאם לממוצע הפליטות של הדגמים אותם הם מייבאים • הסעיף החדש מופיע בטיוטת חוק ההסדרים המעודכנת שפורסמה הבוקר

כביש איילון / צילום: איל יצהר

במשרדי הממשלה בוחנים מחדש את נוסחת המס על מכוניות. התוצאה המסתמנת: המחירים לא יירדו

במשרדי האוצר והגנת הסביבה בוחנים בימים אלה מתווה למיסוי סביבתי חדש על רכבים, שיפצה את קופת המדינה מאובדן ההכנסות על מס הבלו על הדלק • בתוכנית המתגבשת: היטלים נוספים על רכבים מזהמים ואימוץ המודל האירופי למיסוי רכבים חשמליים

עמדת טעינה לרכב חשמלי. האם העלאת מס הקנייה תידחה? / צילום: Shutterstock

ועדת הכספים תכריע: האם העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי תידחה בדקה ה-90?

ועדת הכספים תעלה לדיון את דחיית העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי, בסך הכל ימים ספורים לפני המהלך שיתבצע ב-1 בינואר 2023 • במשרד האוצר כבר הביעו התנגדות לדחיית המהלך לפני כחודשיים

ערן יעקב, מנהל רשות המסים, בוועדת האנרגיה והעסקים / צילום: יעל צור

מנהל רשות המסים: "נבדוק האם ביטול המכס על רכב קוריאני אכן מתגלגל אל הצרכנים"

ערן יעקב, שדיבר בוועדת האנרגיה, אישר כי מס הקנייה על רכב חשמלי אכן צפוי לעלות בינואר • "המסים צריכים לשקף את הנזקים שגורמים כלי הרכב"

כוחות השוק בעיקר מייקרים בשנתיים האחרונות את כלי הרכב החשמליים / צילום: Shutterstock, Scharfsinn

רכב חשמלי לעשירים בלבד? כל הבעיות במדיניות המיסוי של ישראל

למרות יעדי האקלים שהציבה המדינה, האוצר שואף להכפיל את מס הקנייה על מכוניות חשמליות ל־20% • אם לא די בכך, חומרי הגלם והאנרגיה ממשיכים להתייקר • התוצאה: מכוניות חשמליות עלולות להפוך לפריבילגיה של השכבות העשירות בלבד

במשרד האוצר בוחנים כעת סיבוב פרסה בנוגע למדיניות המיסוי של הרכבים החשמליים / צילום: Shutterstock, guteksk7

בלעדי המדינה שוקלת לדחות את המס על רכבים חשמליים. הסיבה מפתיעה

חוק המטרו תקוע, העומס בכבישים מחריף, והתמריצים לרכבים מופחתי הפליטות הולכים ומתמעטים: שבועות לפני ועידת האקלים של האו"ם, במשרדי הממשלה הבינו שבכל הנוגע לתחבורה ירוקה ישראל לא רק לא התקדמה, היא אף חזרה לאחור • זו כנראה הסיבה שבאוצר בוחנים בימים אלה דחייה של לפחות שנה בהעלאת מס הרכישה על רכבים חשמליים, שתוכננה לינואר הקרוב

יונדאי איוניק 5 בגרסת ELITE / צילום: יח''צ

בלעדי גל ההתייקרויות בשוק הרכב: קיה ויונדאי מעלות מחירים, בינואר צפויה טלטלה נוספת

מחירי הרכב החדש ממשיכים להתייקר בשל שחיקת המטבע, התייקרות התובלה והעלאת המחירים ע"י היצרנים • בתוך כך, עדכון חדש של "המס הירוק" בינואר יביא להתייקרות של אלפי שקלים במכוניות הקטנות והזולות עם מנועי בנזין, שהטבת המס עליהן תפחת משמעותית

רכבי טסלה במפעל בסין / צילום: Reuters, Aly Song

מיישרים קו עם אירופה: עליית המס צפויה להגדיל את פלח הרכב החשמלי בישראל

נתוני מחקר חדש מגלים כי חדירת הרכב החשמלי לאירופה מקדימה משמעותית את ישראל • אבל דווקא עליית המס שצפויה בינואר תוביל לנחיתה מאסיבית של מלאים בישראל לפני סוף השנה ועשויה לסגור את הפער • וגם: איך ישפיעו עליות המחירים על היצרנים?

הטענת רכב חשמלי / צילום: Shutterstock, guteksk7

המס על רכב חשמלי יעלה בשנה הבאה: מה "שכחו" באוצר לקחת בחשבון

המס על הרכב החשמלי צפוי להכפיל את עצמו כבר בשנה הבאה • אלא שתוכנית המס של האוצר גובשה ב־2019 ולא התחשבה בשינויים המטלטלים של שוק הרכב החשמלי, כמו עליית מחירי סוללות הליתיום • בעקבות התוכנית, הצמיחה של שוק הרכב החשמלי בישראל צפויה להיבלם

דני שביט, מנכ''ל לובינסקי / צילום: איל יצהר

מנכ"ל לובינסקי: ההמתנה לרכב חשמלי מגיעה לשנה, ממליץ לממשלה לדחות את עליית המס

דני שביט מנכ"ל לובינסקי אמר בוועידת הרכב של גלובס כי בתקופה הקרובה "דה-פקטו לא ייכנסו הרבה רכבים לישראל, כי אין מלאי" • עוד הוסיף שביט כי "כשהצרכן מגיע לרכוש רכב, הוא קודם כל שואל אם יש דגם חשמלי של הרכב שהוא ראה"