לפי דיווח בבלומברג, החות'ים הגיעו עם רוסיה וסין להסכם במסגרתו לא יתקפו את ספינותיהן השטות דרך הים האדום • בתמורה, החות'ים יזכו לגיבוי פוליטי מצד שתי המדינות במועצת הביטחון של האו"ם
לפי דיווח בטורקיה, חברה בבעלות בנו של ארדואן מקיימת סחר ימי עם ישראל, חרף הצהרות האב • "ארדואן לא רוצה לנתק את היחסים", אומרים מומחים, "ולכן אין פגיעה מלמעלה בקשרי הסחר"
עד כמה פוגעות המתקפות הימיות של ארגון החות'ים בכלכלת ישראל? בדקנו • המשרוקית של גלובס
חלה צמיחה של 28% בהובלת הסחורות ברכבות מאיראן לאזרבייג'ן • לדברי מנכ"ל רכבות צפון איראן, גולאם חוסיין ולאדי, היקף הסחורות ב־11 החודשים הראשונים של השנה הפרסית הסתכם ב־643 אלף טונות • הפריחה בסחר האיראני־אזרבייג'ני נובעת, בין השאר, מקשריה המתהדקים בין טהרן לבין מוסקבה
ארבע ספינות קרב אירופיות ינסו "להשיב את תחושת הביטחון" שהפרו המורדים מתימן, אך בקואליציה החדשה הבהירו שהמהלך "הגנתי בלבד" • ברקע: חשש מעימות ימי ישיר מול איראן
שיחה עם ד"ר רון מלכא, יו"ר נמל חיפה, לשעבר שגריר ישראל בהודו ומנכ"ל משרד הכלכלה • על המתחרים, האתגרים שמציבים החות'ים והחשש מהתלקחות בגזרה הצפונית • האזינו
תקיפות החות'ים גרמו לספינות הסחר לשנות את מסלולן, ולעבור דרך דרום אפריקה • השינוי יכול היה להכניס למדינה מיליארדים, אלא שההזנחה המתמשכת של נמליה מבריחה את החברות העולמיות
המורדים החות'ים הודיעו כי תקפו את אוניית הצובר The Star Iris, אך זו הייתה בכלל בדרכה לנמל בנדר אימאם חומייני האיראני, שבצפון המפרץ הפרסי • נסיגת ספינת הביון של משמרות המהפכה "בהשאד" והמתקפות של כוחות הקואליציה מקשות על החות'ים בניטור השיט בים האדום
איש עסקים שביצע הזמנה ממפעל בטורקיה בקרוב ל־900 דולר נתקל בסירוב, והעובד עמו ניהל את התקשורת רמז באופן ברור כי לא הוא עומד מאחורי ההחלטה • האירוע מתרחש, בין היתר, על רקע החלטת ממשלת טורקיה להסיר את ישראל מרשימת יעדי הייצוא שלה
למרות שאוניות סוחר סיניות לא מותקפות על ידי החות'ים, המדינה החליטה להפעיל ליווי ימי בעיקר לספינות Sea Legend, העוברות בים האדום • מה עומד מאחורי ההחלטה, ולמה בסין לא מצטרפים לקואליציה הימית של ארה"ב
האיחוד האירופי משיק קוליאציה ימית בים האדום כדי להגן על ספינות מפני התקפות של החות'ים • לפחות שלוש ספינות אירופיות יישלחו בעוד כשבועיים לים האדום, שם תפקידן יהיה "הגנתי בלבד", הודיע היום שר החוץ של האיחוד האירופי, לפני פסגה של שרי הביטחון של האיחוד
לראשונה, טורקיה הודיעה על הסרת ישראל מרשימת יעדי היצוא שלה • מה גרם למדינה לנקוט במהלך דווקא עכשיו, אחרי שנים של יחסים מעורערים בין המדינות, מהן החלופות עבור ישראל, ואילו השלכות יהיו לכך? • הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו
בעוד שמפרוץ המלחמה, ביצעה טורקיה צעדים אנטי־ישראליים בעיקר בזירה המדינית, עתה היא החליטה להסיר את ישראל מרשימת מדינות יעדי הייצוא שלה • משמעות הצעד היא שטורקיה תפסיק באופן גורף לסבסד מסחר ולתמוך בעסקים שפועלים מול ישראל
יו"ר נמל אשדוד שאול שניידר דרש מרשות הספנות והנמלים להפקיע את הזיכיון מנמל המפרץ מהחברה הסינית SIPG עד לסיום המלחמה • מנהל רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה, צדוק רדקר בתגובה: המכתב "כולל מידע שאינו מדייק עד כדי שגוי, הכתוב בצורה מגמתית ויש בכדי להביא להטעיית הציבור"
ב־2015 זכתה החברה הממשלתית הסינית SIPG בזיכיון להפעלת נמל המפרץ שבחיפה • מאז, השתתפות חברות סיניות בפרויקטים לאומיים מרכזיים נוספים בישראל גברה, ועוררה חשש בקרב גורמי ביטחון ובארה"ב לגבי המעורבות של הממשל באזור • "ישראל משמשת ניסוי עבור הסינים", אומרים מומחים, "אם ייכשלו לא נורא, אם יצליחו זה ייתן להם 'בוסט' רציני קדימה"• סין בחרה צד במלחמה, פרויקט מיוחד
באיראן ידעו שמדובר רק בעניין של זמן עד שארה"ב תתקוף בתימן, ולכן כבר בשבוע שעבר העביר המשטר האיראני את המשחתת "אלבורז" לים האדום • ד"ר מאיר ג'בדנפר: "משטר חמינאי יודע שביידן לא רוצה מלחמה ישירה, אז מבחינתם אין סיכוי רב שהאמריקאים יירו על המשחתת שלהם" • כך נראה הכוח הימי האיראני
התייקרות והתארכות משך השיט עקב תקיפות החות'ים הובילו יבואנים רבים לבחון מעבר להובלה ברכבות משא, במקום ספינות • בכמה ימים יתקצר כך המשלוח, ואיך זה ישפיע על ישראל?
בעקבות האיום של המורדים החות'ים על מעבר ספינות בים האדום, החליטה ענקית הספנות MSC לייקר את ההובלה הימית לישראל • ההתייקרות נובעת מהצורך להסיט את הספינות אל עבר כף התקווה הטובה, דבר שמאריך ומשבש את לוחות הזמנים • בתוך כך, צים הפעילה שיתוף-פעולה עם קוסקו, לאחר שזו החליטה להפסיק את השיט לישראל
לאחר שחברות ספנות כמו מארסק והפג־לויד החליטו להסיט את נתיב השיט מהים האדום, החברה הסינית הממשלתית בוחרת לא להגיע לישראל, למרות שהסיכוי למתקפה חות'ית עליה נמוך • הקמעונאים מצביעים על עליות בזמני האספקה ובמחירי השילוח, לצד חשש ממצטרפות נוספות
בזמן שהחות'ים מאיימים לפגוע בכל חברה ששטה לישראל, סין היא הלקוחה של יותר מ־90% מהנפט המיוצא של איראן • זו הסיבה שדווקא קוסקו, ענקית הספנות הסינית שמחזיקה בכ־11% מכלל הסחר העולמי, נחשבת לפחות מאוימת בים האדום - מה שמעורר תהיות בנוגע לגורם להחלטה