חברת הספנות שהייתה הרווחית בישראל סיכמה את 2023 עם הפסד עתק • לאחרונה חל שיפור מסוים בעסקיה בעקבות המשבר בים האדום, אבל בצים לא צופים שהוא יציל את הרווחיות בעתיד
החות'ים תקפו את אוניית המכולות MSC SKY ששטה עם דגל ליבריה • לדבריהם, הספינה רשומה כמופעלת על ידי צים, אך המידע לא בתוקף, והספינה רק הופעלה בעבר על ידי צים • אוניית המכולות עשתה את דרכה מסינגפור לג'יבוטי, ונפגעה משני פיצוצים
טסלה החליפה את ספינות הובלת הרכב הייעודיות במכולות, לאחר שעגינתן בנמל אשדוד נאסרה בעקבות המלחמה • בנמל הדרומי נמצא מרכז המסירות של החברה
בעקבות האיום של המורדים החות'ים על מעבר ספינות בים האדום, החליטה ענקית הספנות MSC לייקר את ההובלה הימית לישראל • ההתייקרות נובעת מהצורך להסיט את הספינות אל עבר כף התקווה הטובה, דבר שמאריך ומשבש את לוחות הזמנים • בתוך כך, צים הפעילה שיתוף-פעולה עם קוסקו, לאחר שזו החליטה להפסיק את השיט לישראל
החלטת ענקית הספנות הסינית קוסקו להפסיק לשוט לישראל, גרמה לתהודה בינלאומית הן בתקשורת והן בענף הסחר הבינלאומי • מי שגילו עניין רב במדווח הם כלי תקשורת ממרבית מדינות האויב של ישראל
חברת הטכנולוגיות לרכב מובילאיי הפתיעה עם אזהרת רווח קשה ונענשה בחומרה • לעומתה מניית צים נהנית ממומנטום חיובי בשל מתקפות החות'ים • אולם בשוק מעריכים כי החגיגה הימית עלולה להסתיים בהפסד כואב, ואילו בשבבים לרכב יש פוטנציאל רווחים
ענקית הספנות הסינית קוסקו החליטה להפסיק לפקוד את נמלי ישראל, וזו אינה התקפלות סינית בפני איומי החות'ים או התיישרות עם ענקיות ספנות אחרות - שממשיכות לשוט לישראל • מדובר במסר כי מה שהיה ביחסים בין סין לישראל - הוא לא מה שיהיה
במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • אופקו הלת' איבדה כ-41% תוך שני ימי מסחר לאחר שהודיעה על גיוס אג"ח המירות • צים זינקה בכ-48% תוך שבוע לאור המתקפות של החות'ים במיצר באב אל-מנדב • מוביליאיי צללה בחדות לאחר שפרסמה אזהרת רווח
בזמן שהחות'ים מאיימים לפגוע בכל חברה ששטה לישראל, סין היא הלקוחה של יותר מ־90% מהנפט המיוצא של איראן • זו הסיבה שדווקא קוסקו, ענקית הספנות הסינית שמחזיקה בכ־11% מכלל הסחר העולמי, נחשבת לפחות מאוימת בים האדום - מה שמעורר תהיות בנוגע לגורם להחלטה
רוב הישראלים יופתעו לגלות שישראל מנהלת במשך שנים קשרי מסחר עם מדינות שאין איתן יחסים דיפלומטים • בין המדינות מלזיה שמשמשת כמעוז חמאס, אפגניסטן בשליטת הטליבאן, סומליה בשליטת א-שבאב • מאז מלחמת חרבות ברזל מדינות רבות הטילו סנקציות על היצוא לישראל
תשע ענקיות ספנות שחולשות על כ־75% משוק ההובלות הימיות כבר הודיעו שיימנעו ממעבר בים האדום, והתובלה מהמזרח לישראל מתייקרת בהתאם • הבולטת ביניהן מבחינת היקף הפעילות עם ישראל היא מארסק הדנית, שמובילה את ההתייקרויות - אך כבר הודיעה על כוונתה לחזור לפעול בים סוף • עליית מחיר חדה גם אצל צים
בחסות המשבר החות'י בים האדום, מניית צים זינקה בעשרות אחוזים • בפסגות אומרים כי מקורו של הראלי הוא בשורט סקוויז על חברת הספנות הישראלית, שכרבע ממניותה נסחרות בחסר: "שורטיסטים נאלצו לסגור את הפוזיציה ולייצר מהלך עליות חד"
גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ישראל מתקשה להתמודד עם המל"טים הזולים של חמאס, מלזיה אוסרת על ספינות ישראליות לעגון בתחומה, וגרמניה מתכוונת להשתתף בכוח הימי הבינ"ל בים האדום • כותרות העיתונים בעולם
מניית צים זינקה בשבוע שעבר בכ־31% לאחר תקופה ארוכה של מגמה שלילית • חן הרצוג, הכלכלן הראשי של חברת הייעוץ BDO מסביר כי הסיבה היא כי אם עד לפני שבוע ההערכה הייתה שהסיכון מהחות'ים רלוונטי לאוניות ישראליות, ההחמרה וההבנה שארבע מתוך חמש החברות הגדולות בעולם מפסיקות את המעבר בתעלת סואץ, הפכו את המשבר הימי לבעיה גלובלית
הניסיון של החות'ים לאכוף מצור ימי מצליח אולי אפילו מעל המצופה: ארבע חברות ספנות שמהוות כ־50% מכלל הסחר העולמי, הודיעו בסוף השבוע האחרון שיפסיקו לשוט דרך הים האדום • ההתפתחויות הדרמטיות הניעו אפקט דומינו שעלול לפגוע בשרשראות האספקה בעולם, ולגרום לעליית מחירים • מאיפה יגיע הפיתרון? • המשבר בים האדום
מצים נמסר כי "האיום החות'י הוא על נתיב סחר בינלאומי ומשפיע על כל חברות הספנות הפועלות באזור, שחלקן נקטו צעדים דומים; האתגר אינו ייחודי לחברת צים, והתשובה לו צריכה להינתן ע"י הקהילה הבינלאומית" • לפני כשבועיים החליטה צים על שינוי נתיבי השייט מהמזרח לישראל, כך שיעקפו את אפריקה
המורדים החות'ים מסרו היום כי הם לא יאפשרו לאף ספינה לחצות את הים האדום או את הים הערבי, אלא רק לאוניות שיעבירו סיוע הומניטרי לרצועת עזה להגיע • הודעה זו התבצעה לאחר דיווח כי ארה"ב נמצאת בשיחות עם שותפותיה במפרץ הפרסי, לגבי מבצע צבאי נגד החות'ים
מתקפות החות'ים על אוניות בים האדום נמשכות ומאלצות את חברות הספנות לבצע סיבוב פרסה מנתיבי השיט הרגילים, ולייקר מאוד את מסען • בין היתר הסיטו את מסלולן עד כה אוניות בבעלות עידן עופר ורמי אונגר
ענקית הובלת המכולות הדנית מארסק, המדורגת במקום השני בעולם בתחום, הודיעה כי החליטה להסיט שתי ספינות שלה מהים האדום בשל קשר ישראלי, מחשש שיהוו יעד למתקפה חות'ית • מדובר בספינות שחוכרת קבוצת XT בראשות אודי אנג'ל ועידן עופר
לאחר התייעצות עם מערכת הביטחון ולאור "הסיכון במעבר בים הערבי ובים האדום", הנהלת צים החליטה לשנות את קווי היצוא והיבוא מהמזרח לישראל • המשמעות: הסחורות המיובאות יתעכבו, וצפויה עלייה במחירי כלי הרכב והביטוח בענף • "עשויה להיות לכך השפעה רוחבית על הכלכלה הישראלית"