גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כ-300 יוזמות חדשנות רפואית פותחו במלחמה. לא תמיד הצוותים מרוצים

בפורום החדשנות וההיערכות למצבי חירום, שהתכנס השבוע, עסקו בכירי ענף הרפואה באתגרי השעה - מהטמעת חידושים בתחום הטראומה ועד מחסור במומחים לטיפול בכוויות

פרופ' יוסי חייק, שיבא / צילום: מרכז רפואי שיבא
פרופ' יוסי חייק, שיבא / צילום: מרכז רפואי שיבא

 

המלחמה הנמשכת כבר למעלה מחצי שנה מציבה בפני מערכת הרפואה בישראל שורה של אתגרים, בהיקפים ובאינטנסיביות שלא נראו זמן רב. כדי לזקק את הבעיות, ואולי אף למצוא להן מענה, התכנס השבוע פורום חדשנות רפואית והיערכות מערכת הבריאות למצבי חירום, בהשתתפות בכירי הענף. 

ישראל מתגייסת | רשת בתי קפה חדשה תנוהל ותופעל ע"י תושבים מהעוטף
ישראל מתגייסת | חממת SouthUp בשער הנגב חוזרת לפעול ומקימה קרן אימפקט
ישראל מתגייסת | ביוזמת שלושה צעירים: יריד תעסוקה בהייטק למילואימניקים

מהנתונים שהציגה יעל אופיר, מנכ"לית HealthIL מהמכון הישראלי לחדשנות, עולה כי במהלך המלחמה הוקמו כ-280 יוזמות של חדשנות רפואית. "זה מוכיח את החוזק של האקוסיסטם", ציינה אופיר. "הרבה מהטכנולוגיות החדשות עוסקות בטיפול בנפגעי נפש וטראומה, ולא בכדי - המערכת הרפואית תתקשה להתמודד בכלים הרגילים עם אלפי הנפגעים.

"עם זאת, צריך לזכור שהטכנולוגיה לבדה לא מספיקה. היא כלי, ובשביל שהיא תיכנס לשימוש צריך להתמודד גם עם התנגדויות וקולות שעולים מהצוות הרפואי המטפל. התובנות המתקבלות כל העת משוקפות לחברות הפיתוח, מה שמוביל להתאמות ודיוקים בפיתוחים".

יעל אופיר, HealthIL / צילום: יח''צ

גיוסים מחו"ל

פרופ' יוסי חייק, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בביה"ח שיבא ויו"ר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית, הזכיר כי ברפואה הציבורית אין מספיק מומחים למציאת כוויות. "המקום היחיד לכוויות ופציעות דומות, שאמור לטפל ב-9 מיליון איש, הוא מרכז הכוויות בשיבא - והוא אינו יכול לקלוט כ-100 נפגעים", אמר חייק.

"הצענו המון הצעות כדי להיערך למצבי משבר, חלקן לא עברו, אך הגמישות והראש הפתוח הביאו לכך שכבר בתחילת הלחימה רכשנו ציוד בכמויות אדירות שהועבר לכלל המרכזים הרפואיים. בנוסף, העברנו קורסי ריענון לצוותים רפואיים רבים בזמן קצר, גייסנו פלסטיקאים מהסקטור הפרטי והכשרנו אותם לטיפול בכוויות.

"בנוסף, בעקבות העובדה שבתקופת אסון או מלחמה אין לנו מדינות שכנות להפנות אליהן מטופלים, גייסנו יותר מ-300 פלסטיקאים שיגיעו במידת הצורך מחו"ל כדי לסייע לנו".

סא"ל במיל' אושרת גוזלן, סמנכ"לית ב-Wonder ולשעבר האחות הראשית בצה"ל, הזכירה כי שיעור האחים והאחיות בארץ נמצא במקום נמוך ביחס לממוצע ב-OECD. "כוח האדם שלו אנו זקוקים הוא בעיקר בעולמות הפצע, הכאב, השיקום והטיפול הנפשי", ציינה.

"הצעד הראשון שנעשה בשנים האחרונות הוא הכשרת אחים ואחיות לתחומים ספציפיים, כך שיהיו להם סמכויות טיפול נרחבות יותר. הצעד השני הוא הקמת מיזמים פרטיים שיקדמו סקטור זה".

גל רצקובסקי, ראש מגזר הבריאות ומדעי החיים ב-Deloitte ישראל, ציין כי "חברות ייעוץ והשקעה מאפשרות את מסלולי ההתקדמות של מערכת הבריאות, ובסופו של דבר, את התכנון התבוני של המוכנות שלה למקרי אסון. כל עוד ארגון לא מטמיע בתוכו תרבות שמייצרת חדשנות, לא נוצרת טרנספורמציה שמייצגת ערך. ככה נוצר מעגל תנופה שהולך ומזין את עצמו. עתות חירום ומלחמה יכולות לאפשר לסטארט-אפים הזדמנויות חדשות".

מנקודת מבט יזמית וטכנולוגית, רון גרמה מאיגוד ההייטק הישראלי הזכיר כי "אנחנו לא צריכים להגיע למשברים, ואז להתחיל לחפש פתרונות. הפתרונות כבר כאן, רק צריך להשקיע בהם ולתת להם את האפשרויות לצמוח".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

הקהילות היהודיות בלאס וגאס ולוס אנג'לס וארגון לב אחד

ילדי הקהילה היהודית באמריקה רכשו וארזו צעצועים ביחד עם ציורים וברכות למען ילדי העוטף. במסר לילדי העוטף נכתב כי "כבר למעלה מחצי שנה שאתם בלב שלנו, בכל יום ובכל רגע. לכבוד חג הפסח אנחנו שמחים להעניק לכם שי קטן - שהגיע מאנשים שחושבים עליכם בצד השני של העולם...

"רגע לפני שאתם פותחים את המתנות, נספר לכם שהקהילה היהודית באמריקה, הילדים והמשפחות שארזו ושלחו את הארגז הזה מאוד רצו (ועדיין רוצים) לשמוע ממכם ולשמור אתכם על קשר! אז פתחנו במיוחד קבוצת פייסבוק משותפת לכולנו, מהארץ ומחו"ל".

משלוחי הקהילות היהודיות בארה''ב במרכז של ארגון ''לב אחד'' / צילום: לב אחד

מאחורי היוזמה עומדים בין היתר המתנדב כפיר בר-לב, משרד עורכי הדין FWMK, ארגון לב אחד, סולי סקאל ועוד.

לקבוצת הפייסבוק: www.facebook.com/groups/1361795647870591

מלונות פתאל ועמותת נצח יהודה

רשת מלונות פתאל, בשיתוף עמותת נצח יהודה יארחו בסוף השבוע הקרוב במלון לאונרדו פלאזה ירושלים משפחות שכולות וחיילים וחיילות צה"ל אשר נפצעו במהלך הלחימה, כמו גם את בני משפחותיהם.

האירוח יתקיים ללא תשלום, ויכלול תנאי פנסיון מלא לצד פעילויות ייחודיות ומותאמות כמו הרצאה של עודד מנשה ועדן הראל, הרצאה של מרים פרץ ששניים מבניה נהרגו בקרב בעת מילוי תפקידם, מופע של המנטליסט נבו אבוטבול, הופעות מוזיקליות, פיוטים עם הזמר יצחק בן ארזה ופעילויות לילדים בשטח המלון.

מאחורי היוזמה עומדים דוד פתאל, בעלים ומנכ"ל פתאל החזקות, ודוד האגר, פילנטרופ יהודי ומייסד עמותת נצח יהודה.

עמותת נאמני שניידר

עמותת נאמני ביה"ח שניידר קיימה את ערב ההתרמה השנתי שלה בסימן הוקרה למשפחות ולילדים שחזרו מהשבי בעזה. האירוע התקיים באוניברסיטת תל אביב, ובמהלכו גויסו כ-2 מיליון שקל לטובת מערך החדשנות והמחקר, רכישת ציוד רפואי מתקדם ולהמשך שגשוג בית החולים.

באירוע לקחו חלק משפחות חטופים שחזרו משבי חמאס בעזה, בהם אביחי והדר ברודץ - שתיארה את תקופת השבי ואת רגעי המשבר שבהם ייחלה שהסיוט ייגמר - דניאל אלוני, קרן מונדר וחן גולדשטיין. את האירוע הנחתה בהתנדבות מירי מיכאלי, והוא כלל גם הופעה של אביב גפן והתעויוט.

מועצת המכינות הקדם-צבאיות

בחודשים האחרונים מקדמות המכינות הקדם צבאיות את פרויקט "חוזרים הביתה" לסיוע בתהליכי החזרה הראשוניים של קהילות העוטף. בין היתר עוזרים חברי המכינות בשיקום התשתיות ביישובים, מסייעים לחקלאי העוטף, ודואגים לפינוי וניקוי בתים, גני ילדים, מועדוני נוער ומבני ציבור - לקראת חזרת התושבים.

מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, פעילות המכינות הקדם-צבאיות כללה כ-70 אלף ימי התנדבות ב-1,500 מוקדי פעילות, מהצפון ועד הדרום. הפעילות כוללת כ-1,200 מתנדבים. לדברי אבישי ברמן, מנכ"ל מועצת המכינות הקדם צבאיות, "חניכי המכינות נרתמו למשימות הדחופות מיד עם פרוץ המלחמה, ועשו זאת כמעט ללא אנשי צוות חינוכי, אשר גויסו בצו 8 למלחמה.

"עשרות אלפי בוגרנו נלחמו ונלחמים בכל הגזרות ולצערנו גם שילמנו מחיר דמים כבד. רוח התרומה וההתנדבות אחת היא - אצל החניכים בשדה החברתי ואצל הבוגרים בשירות הצבאי".

עוד כתבות

משתתפי משלחת של דיפלואקט / צילום: דיפלואקט

הסטודנטים הישראלים והזרים שהופכים לשגרירי הסברה של ישראל

ארגון דיפלואקט מכשיר בימים אלה כ–180 סטודנטים, כולל משרתי מילואים, במטרה לייצג את המדינה בזירת יחסי החוץ ● בוגרי הארגון לקחו השנה חלק במשלחות להאג ולקמפוסים בארה"ב ● ישראל מתגייסת

מלון לואי ויטון בשאנז אליזה, פריז, שהושק השנה. ''להוסיף ממד יצירתי שיגרום לנכסים לבלוט'' / צילום: Reuters, Benoit Tessier

את חברת LVMH אתם מכירים בזכות התיקים היוקרתיים שלה. היא גם טייקונית נדל"ן

חברת האם של לואי ויטון ושל דיור קונה נדל"ן כדי לשלוט במותגים שלה ● היא משנה את מרכזי הערים מניו יורק עד מיאמי, מפריז עד מונטריאול

מעדן לילות בירות בקרון Thomas / צילום: אפרת פלד שדה

הקיבוץ בגליל שתמצאו בו יין בוטיק וקינוחים נוסטלגיים עם טוויסט

קרון שמגיש פיצה לוהטת ומלבי תוצרת עכו, תערוכת צילומי רחפן ישראליים, יקב קולקטיב בחצר ופרויקט הנצחה שלא יותיר עין יבשה ● ביקור בכפר מסריק

עמנואל מקרון, נשיא צרפת / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes

בעקבות הפעולה ברפיח: צרפת הרחיקה את ישראל מתערוכת נשק יוקרתית

במשרד ההגנה הצרפתי מציינים כי האיסור על השתתפות ישראל בתערוכה הביטחונית היוקרתית יורוסאטורי, נובע מסירובה של ישראל להפסקת הלחימה ברפיח ● כ-74 חברות ישראליות נרשמו לתערוכה הצרפתית - כאשר עשר מתוכן היו מיועדות להציג אמצעי לחימה

אילוסטרציה: shutterstock

חודש ירוק בחיסכון: מה קרה לקופות הגמל במאי ומי הרוויח מעל 13% מתחילת השנה

לפי תחזית מיטב, חודש מאי סיפק נחת למשקיעים אחרי הירידות באפריל ● התשואה במסלולים הכלליים עמדה על 1.2% ובמסלולים המנייתיים הייתה 3.8% ● ומה המצב מתחילת השנה?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; סנטינל וואן ירדה בכ-13%

הנאסד"ק ננעל סביב רמות הבסיס ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת ● הניקיי עלה בכ-1.3% ● מניית ג'יי.די. ספורטס נופלת בכ-11% בשל האטה במכירות ● מחירי הנפט ירדו ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בירידות ● מדד ה-PCE, מדד האינפלציה המועדף על הפד, עמד על 2.7% באפריל, בהתאם לציפיות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א ננעלה בירידות; קמטק צללה בכ-6.5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ות"א 90 יורד בכ-1.1% ● בבורסה מזהים שמשקיעי חוץ המשיכו לצמצם החזקות במניות מקומיות ● בבורסה בת"א יפורסמו דוחות חברת הנדל"ן קבוצת אשטרום ורשת גולף ● בפוריה פיננסים מעריכים כי השקעה במדד S&P 500 עלולה להיות מסוכנת ● פעילים ניהול תיקים: מתרחק המועד להפחתת ריבית בישראל ובארה"ב

לישראל הייתה תוכנית סודית ליום שאחרי בעזה. חמאס חיסל אותה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ישראל שינתה את המבצע ברפיח בלחץ אמריקאי, הניסוי שעשוי לשפר את מיפוי המנהרות התת-קרקעיות בעזה וכך חיסל חמאס את תוכנית היום שאחרי של ישראל • כותרות העיתונים בעולם 

נתן שרנסקי / צילום: אלכס קולומויסקי

"בגולאג הייתי הרבה יותר חופשי ממי שחקר אותי": האיש שנלחם לטובת העם היהודי בראיון

שרנסקי, דמות מפתח במאבק לחופש היהודי והציוני, מביע אופטימיות לגבי עתיד מדינת ישראל אך גם לא חוסך בביקורת עליה ● את כישלון המודיעין וההנהגה להתמודד עם האיום הפלסטיני ב–7 באוקטובר הוא מאשים ב"רוח אוסלו" ● וגם: על מה התכתב עם המנהיג האופוזיציונר הרוסי אלכסיי נבלני לפני מותו?

יו''ר ספיר קורפ, אלכס ספיר / צילום: יח''צ

מיליארדר בצרות: חברת הנדל"ן מת"א שמקדמת הסדר חוב

אלכס ספיר בעל השליטה בספיר קורפ פותח במגעים להסדר חוב מול מחזיקי שתי סדרות האג"ח בתל אביב ● הסיבה: החברה חוששת שלא תספיק למכור את המלון שלה במנהטן בזמן כדי לשלם את התשלום הקרוב ביולי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מיהו המוזיקאי המפורסם שהפך ממיליונר למיליארדר בשבוע שעבר?

באיזה סרט של טרנטינו הופיעה דניאלה פיק, למה אברהם שלונסקי גרם ללאה גולדברג לבכות, ובמה עוסקים גרונטולוגים? ● הטריוויה השבועית

בני שגיא, מהשבוע הבא נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע / איור: גיל ג'יבלי

צעיר, על אופנוע, עם לשכה במרתף: למה כולם מדברים על נשיא ביהמ"ש החדש בבאר שבע?

בני שגיא, מהשבוע הבא נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע, מצליח פעם אחר פעם להביא להסדרי טיעון ולחסוך למדינה מיליונים, בזכות טיפול מהיר ויכולת להביא את הצדדים להסכמות ● מבקריו חושבים שהוא לפעמים לוחץ מדי, והכרעות מתוקשרות שלו שונו לאחר ערעור ● עכשיו שגיא, שידהר כל הדרך לבאר שבע על אופנוע כבד, יצטרך ללמוד את החוקים של הדרום

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

יום קרב בצפון: שריפה לאחר מטח לכיוון קצרין, שני כטב"מים התפוצצו באזור עכו ונהריה

15 שיגורים מלבנון לעבר קצרין ומרכז הגולן: כ-4 נפילות אותרו בשטח פתוח, שריפה פרצה במקום • קבינט המלחמה יתכנס הערב • נזק רב כתוצאה מהפגיעה הישירה בבסיס בקריית שמונה, לא היו נפגעים • עדכונים שוטפים

אדי ודר בהופעה. העיד בפני הקונגרס נגד טיקטמאסטר - וחזר לעבוד איתה / צילום: Reuters, Mario Anzuoni

כולם שונאים את טיקטמאסטר, אבל האם זה מונופול שכדאי לפרק?

משרד המשפטים האמריקאי הגיש תביעת הגבלים עסקיים נגד לייב ניישן והחברה הבת שלה טיקטמאסטר, שיצרו יחד מפלצת שלא מאפשרת לתחרות להתרומם ● לא ברור מה זה יעשה למחירי הכרטיסים, אבל בענף המשלב פוליטיקה, הון, בידור ופשע, אין ספק שזהו צעד משמעותי

ג'יימי דיימון / צילומים: AP, Ludovic Marin ו־Shutterstock

המלך של וול סטריט: בדרכו החוצה מצמרת הבנקאות, ג'יימי דיימון זורק כמה נבואות זעם

העומד בראשו של ג'יי.פי מורגן, שהפך הודות לניווטו לבנק האמריקאי המוביל בשווי שוק ונכסים, ידוע גם כרואה השחורות של הענף ● פעם אחר פעם הוא מזהיר מפני אינפלציה גבוהה, מיתון עולמי ואיומים גיאו–פוליטיים, וזוכה לאוזן קשבת מהמנהיגים הבכירים ביותר ● כעת הוא רומז שהפרישה שלו תהיה מוקדמת מהצפוי, ומספק עוד תחזית שחורה לקינוח: "היערכו לתרחיש הגרוע ביותר"

הדיון בבג''ץ על חוק הגיוס, הבוקר (א') / צילום: עמית שאבי, פול ידיעות אחרונות

השופט סולברג: גיוס בני הישיבות הוא צורך קיומי

נציג היועמ"שית: הניסיון להעביר את שיקול־הדעת לצבא - מנוגד לדין ● השופט סולברג על התנגדות הממשלה לגייס 3,000 חרדים: "צעד בסיסי ומינימלי" ● נציג הממשלה טען כי זכותה לשלם לישיבות גם בהיעדר חוק לפטור מגיוס ● השופט גרוסקופף: "יש תנאי לתמיכות בתלמידי הישיבות, והוא שלא משתמטים מגיוס שלא כדין" ● נציג איחוד הישיבות טען לאכיפה בררנית אל מול האוכלוסייה הערבית ● עדכונים שוטפים

אננסים למכירה בשוק הכרמל בתל אביב / צילום: Shutterstock

שנה לפתיחת השוק ליבוא אננס: המחירים נחתכו בחצי, והצריכה הוכפלה

למרות שמשרד החקלאות פתח את יבוא האננס מקוסטה ריקה בלבד, מחיר הפרי צנח בכמעט 50% - והפרי הפך לנגיש יותר עבור הצרכן הישראלי ● הנתונים מצביעים על כך שכשמסירים רגולציות חוסמות יבוא - המחירים יכולים לרדת, לעתים אף מבלי לפגוע באופן משמעותי בייצור המקומי

הנפקת טוקספייס בנאסד''ק / צילום: צילום מסך מתוך אתר נאסד''ק

המניה הפסיכולוגית שייסדו ישראלים קפצה בכ-360%. אך יש בעיה אחת בדרכה

בתחילת 2023 עמדו משקיעי טוקספייס בפני שוקת שבורה, כששווי פלטפורמת הטיפול הנפשי הווירטואלי התרסק ביותר מ־90% ● מאז, נסקה המניה ותוצאותיה השתפרו, אבל יונתן בן ארצי, מהמשקיעים המוקדמים בחברה, סבור כי היא זקוקה למשקיעים מוסדיים

הראל ויזל, מנכ''ל ובעל השליטה בפוקס / צילום: דימה טליאנסקי

פוקס: רשת המזון הבינלאומית Pret a Manger ביטלה את ההסכם איתנו בגלל המלחמה

קבוצת פוקס, שחתמה עם רשת המזון והקפה הבינלאומית על הסכם רישיון להקמת כ-40 סניפים ברחבי הארץ, הודיעה כי ההסכם עימה בוטל ● בחודשים האחרונים עמדה Pret A Manger בפני הפגנות של תומכי BDS, שדרשו להחרים את הרשת בשל כוונותיה לפעול בישראל

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נתוני אתרי הבנייה וגניבות הרכב מבהירים: שינוי הקונספציה הוא רק כסת"ח

מאז 7 באוקטובר ישראל אוסרת על כניסת פועלים פלסטינים לישראל, למעט חריגים בודדים. בשטח, 85% מאתרי הבנייה עבדו באפריל באופן מלא או חלקי, וגניבות המכוניות זינקו ב–35% ברבעון ● נתוני השב"חים מחודש מאי מבהילים, ובעיקר מוכיחים שמוכרים לנו שינוי שאיננו