חממת SouthUp בשער הנגב חוזרת לפעול ומקימה קרן אימפקט

חצי שנה לאחר מתקפת חמאס, החממה הטכנולוגית הפועלת בעוטף מרחיבה את הפעילות ומצרפת ארבעה סטארט-אפים חדשים • המנכ"ל גיל שוורצמן: "זו הדרך לסייע לתקומת העוטף"

גיל שוורצמן / צילום: יח''צ
גיל שוורצמן / צילום: יח''צ

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

אירועי ה־7 באוקטובר והמלחמה בעזה פגעו קשות בפעילות של חממת SouthUp, המתבצעת בשני מוקדים - בשער הנגב (סמוך לשדרות) וניר עם. רבים מהיזמים והעובדים בה הם תושבי העוטף, ופונו עם משפחותיהם. אחרים גויסו לשירות מילואים ממושך, וכך הפעילות הופסקה כמעט לחלוטין או התבצעה מרחוק בלבד. בשבועות האחרונים החלו לחזור היזמים והעובדים למרכז החממה בשער הנגב, ובשבוע הבא צפוי גם המרכז בניר עם להיפתח לעבודה מלאה. 

ישראל מתגייסת | ביוזמת שלושה צעירים: יריד תעסוקה בהייטק למילואימניקים
ישראל מתגייסת | חצי שנה למלחמה: אילו חברות במשק הקדישו לתאריך פעילות מיוחדת?
ישראל מתגייסת | החברות הגדולות במשק תרמו חצי מיליארד שקל מאז פרוץ המלחמה

במקביל, בחממה, שהוקמה ב־2017 כדי לקדם יזמות טכנולוגית בעוטף, מכריזים על שלושה מהלכים. הראשון הוא צירוף ארבעה סטארט־אפים לפורטפוליו הכולל כיום 27 סטארט־אפים בתחומי האגרוטק, פודטק, מדיקל, קלינטק, IoT ועוד.

הסטארט־אפים המצטרפים הם Dig Robotics שמפתח מערכת הדרכה ובקרה לשיפור התפוקה והיעילות של אתרי כרייה, ו־VineRobotics המפתחת מערכת רובוטית חכמה, מבוססת AI, לטיפוח והשבחה של כרמי ענבים ליין.

הסטארט־אפ השלישי הוא MindsView, המציע ליווי, הדרכה וייעוץ רפואי מרחוק באירועים קריטיים וטיפולים באמצעות טכנולוגיית מציאות רבודה; והרביעי הוא Robin Medical Systems שפיתח מערכת למעקב אחר המיקום והכיוון של חיישנים מיניאטוריים במהלך סריקת MRI - מה שמסייע בביצוע הבדיקה בקרב ילדים או מטופלים הנמצאים במצב שאינו מאפשר שיתוף־פעולה (שבץ מוחי או דמנציה, למשל).

המורשת של אופיר ליבשטיין

המהלך השני הוא הקמת קרן השקעות. "בשבועות הקרובים נשיק קרן אימפקט אזורית שתפעל במסגרת החממה", מספר גיל שוורצמן, מנכ"ל SouthUp. "הקרן תשקיע בסטארט־אפים בחממה או בחברות אחרות הנמצאות בשלבים מוקדמים (seed) אשר פועלות או מוכנות להעתיק את פעילותם לאזור הנגב המערבי. אנחנו נמצאים בקשר עם משקיעים מוסדיים ופרטיים בארץ ובעולם, וההיענות מרשימה מאוד.

"לאחר הקפאה של כמעט חצי שנה, אנו רואים בשטח ניצני התאוששות עם התעניינות מצד משקיעים שמבינים את הצורך לשלב בין השקעה בסטארט־אפים בעלי פוטנציאל מניב לבין ציונות אמיתית וסיוע לתקומת העוטף. זה המענה האמיתי להחזרתו להיות משגשג ופורח".

על צירוף הסטארט־אפים החדשים דווקא בעת הזו אומר שוורצמן כי "זו התרגשות גדולה לעבוד עם יזמים שמעוניינים לפעול באזור הנגב המערבי, ולהגשים את חזונו של אופיר ליבשטיין ז"ל, ראש מועצת שער הנגב. אופיר חלם להפוך את האזור לעמק הסיליקון של ישראל, וכעת אנו מצווים להמשיך זאת - כמי שהאמין בחממה מיום הקמתה, והיה מהמנועים הבולטים שלה".

במסגרת הרחבת פעילות החממה גם יתקיים בקרוב טקס הנחת אבן הפינה להקמת מתחם חדש בהיקף של 3,300 מ"ר, אשר יוכל להכיל כ־60 חברות. שוורצמן מציין כי הקמת המבנה החדש, שיפעל בסמוך לתחנת הרכבת של שדרות, הייתה יוזמה של ליבשטיין ז"ל. המתחם צפוי להיכנס לפעילות בשנת 2026, ויכלול מעבדות מחקר ופיתוח לצד מתחמי עבודה.

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

איגוד ההייטק הישראלי ופארק עתידים

נתונים שונים מצביעים על כך שכ-80% מחברות ההייטק והסטארט-אפים דיווחו על פגיעה בעקבות המלחמה. 70% חוו פגיעה ברציפות התפקודית בפעילות, ו40% דיווחו על פגיעה כלכלית משמעותית. לכן, איגוד ההייטק הישראלי, בשיתוף פארק עתידים בתל אביב, יוצאים ביוזמה חדשה שתסייע לאותן חברות.

מימין: אייל גרין, מאיה שוורץ ומריאן כהן / צילום: יח''צ פארק עתידים תל אביב
 מימין: אייל גרין, מאיה שוורץ ומריאן כהן / צילום: יח''צ פארק עתידים תל אביב

בפארק עתידים ניתן למצוא תמהיל מגוון של משרדים בגדלים שונים, ואולמות לכנסים שמכילים עד 250 איש. כעת שני הגופים יעמידו משרדים וחללי עבודה, חדרי ישיבות ואולמות כנסים לרשות חברות הייטק, סטארט-אפים ועסקים מצפון ודרום הארץ, ללא עלות ולמשך ארבעה חודשים.

בנוסף, פותח ומוצע מודל השכרת עמדות עבודה בחבילה מודולרית וגמישה לפי מספר העובדים, במחיר "הכול כלול", לרבות חשמל, מים, שכירות, חנייה ואף עמדת קפה וכיבוד. במקביל יקודמו הטבות לעסקי הפארק, שיתוף־פעולה עם איגוד ההייטק, מפגשי פורום המנכ"לים ושאר הפורומים המקצועיים שיתקיימו בפארק ויכללו הרצאות מקצועיות.

לדברי אייל גרין, מנכ"ל פארק עתידים תל אביב, "אנו ממשיכים לתמוך באנשי העסקים והמילואימניקים שנפגעו במלחמה, והפעם בדגש על חברות הייטק וסטארט-אפים. הפארק מהווה מעין עיר קטנה שמספקת אקוסיסטם מלא, הכולל מעבדת חדשנות יחד עם שדה ניסוי ליזמים בתחומים שונים".

מריאן כהן, יו"ר איגוד ההייטק הישראלי, מציין כי "החברות והסטארט-אפים הם נשמת אפה של אומת הסטארט-אפ הישראלית ומדינת ישראל כולה, ולכן חשוב לסייע להם ככל הניתן, כדי לאפשר להם לחזור לשגרה במהרה".

קבוצת Aman

בצל המלחמה, SecureNet מקבוצת טכנולוגיות המידע Aman, הקימה ומנגישה מערכת להעברת קבצי דימות, שבנתה במיוחד לכל שירותי הבריאות ומוקדי החירום בפריסה ארצית. במסגרת היוזמה, החברה תחבר מוסדות שירותי בריאות הקולטים פצועים להמשך טיפול. המערכת מסייעת בין היתר להעברת מידע רלוונטי אודות הפצועים, באופן מאובטח ומהיר.

בנוסף לכך מפעילה SecureNet צוות מומחי אבטחת מידע, סייבר וסיסטם, לביצוע החיבורים. לפי החברה, בעזרת הטכנולוגיה הזו, בתי חולים וקופות חולים יוכלו להעניק שירות מהיר ויעיל יותר ולסייע בהצלת חיים.

פלייטיקה

חברת המשחקים פלייטיקה, נותנת החסות של מכבי תל אביב, אירחה השבוע כ-200 מילדי העיר שדרות, במשחק הכדורסל בין מכבי תל אביב לבני הרצליה. פלייטיקה ומכבי פתחו את המשחק בהיכל נוקיה בציון חצי שנה למלחמת חרבות ברזל, וכחלק מכך ציינו גם חצי שנה של תרומה לקהילות הנפגעות והמפונות, שכוללות גם ילדים ונוער משדרות.

AIG

עשרות עובדי AIG ארזו מאות סלי מזון לפסח למשפחות מעוטות יכולות, משפחות מפונים נפגעי מלחמה. כל סלי המזון נתרמו על ידי החברה ויחולקו ע"י ארגון לתת למשפחות ברחבי הארץ. לאירוע הגיעה גם המנכ"לית יפעת רייטר, שציינה כי "חצי שנה אחרי תחילת המלחמה, עדיין חשוב שנמשיך להיות מערכת התמיכה עבור המשפחות הללו. דווקא בפסח, חג של משפחתיות, חובה שלנו לסייע להם לחוות אותו ככזה עד כמה שניתן".