הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו • הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הדולר מתחזק בחדות מול השקל
הדולר מתחזק בחדות מול השקל

גם בזמן ימי החג וחול המועד, התנודתיות בשוק המט״ח נמשכת חרף המחזורים הנמוכים. המגמה של הימים האחרונים היא לרעת השקל, כעת שער הדולר עומד על 3.81 שקל - שיא של חמישה חודשים. מתחילת אפריל בלבד, התחזק המטבע האמריקאי מול השקל ביותר מ-3%. שער האירו עומד על 4.09 שקל, הרמה הגבוהה ביותר מאז ינואר. למה זה קורה?

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה? 
הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה 

מודי שפריר, אסטרטג ראשי בבנק הפועלים אמר לגלובס כי המסחר בשוק המט"ח תנודתי מאוד לאור היקף המסחר הנמוך ולכן כל תנודה קטנה של שערי החליפין משפיעה בעוצמה על המסחר.

שפריר ציין כי הסיבה המרכזית להיחלשות השקל, גם מול האירו וגם מול הדולר היא בעיקר התמונה הגיאופוליטית: "המתיחות מול איראן עדיין לא נרגעה, אנחנו עדיין שומעים על היתכנות להתחממות בגזרה הזו וכמובן גם הנפיצות מול חיזבאללה והציפייה לכניסה לפעולה צבאית ברפיח. ארגוני הפרוקסי של איראן באיזור ממשיכים להשפיע על הסנטימנט בשווקים".

מעבר לכך, שפריר אמר כי "זרים מחו"ל קונים דולרים ואירו ככל הנראה גם בשל ירידות הבורסות בעולם, בנוסף, ההשפעה של הורדת הדירוג של s&p בשבוע שעבר מכה גלים מאוחר ותורמת לסביבה השלילית סביב השקל". למרות זאת, שפריר הדגיש כי פרמיית הסיכון של ישראל, כפי שמתומחרת באגרות החוב הדולריות דווקא ירדה בשבוע האחרון (מאז התקיפה הישראלית באירן).

"השוק בישראל התנתק מתהליכי מסחר תקינים"

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פיננס לניהול סיכונים, מסר כי הפעילות במהלך החג הוכיחה פעם נוספת עד כמה התנתק השוק בישראל מתהליכי מסחר תקינים. "במחזורים אפסיים התחזק השקל לאורך כל החג ונחלש מאוד. כל זה קרה בניגוד מוחלט להיחלשות הדולר בעולם".

התחזקות הדולר מול השקל הגיעה בזמן שהדולר נחלש אל מול סל המטבעות בעולם. זאת כתגובה מקדימה לנתוני התוצר בארה"ב שהתפרסמו אתמול (ה'). במקביל, היום צפוי להתפרסם מדד האינפלציה המועדף על הפד (PCE), ובשווקים חוששים שיצביעו על איתנו של המשק האמריקאי כנגד שיעור הריבית הגבוה בארה"ב, ובכך יסתם הגולל על הורדת ריבית קרובה ע"י הפד.

היחלשות השקל עלולה לעורר מחדש את רמת המחירים בישראל, שצפויה לעלות בחודש הבא בשל עליית מחירי החלב. לפיכך, הקלה מוניטרית בישראל, בדומה לארה"ב רק מתרחקת.