מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  • "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי
אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

"בחברה הערבית, אני חושב שהמשק מפספס בענק, היא קטר צמיחה", אמר הערב (ה') מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי, בשיחה עם סלאם שרקייה, סמנכ"ל השיווק של גלובס, בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל. לדברי גבאי, מנכ"לים של חברות מפספסים את החברה הערבית ולא מכניסים אותה בצירי האסטרטגיה שלהם בשל העובדה שלאדם יותר נוח להתעסק במה שהוא מכיר.

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת המשקיעים הזרים והפוטנציאל של החברה הערבית 

"אתה יותר קרוב לדברים שאתה מכיר, ומנהלים לא תמיד מבינים איך חברה מקבלת החלטות", ציין גבאי, ופירט: "אנו משקיעים באתרים במגזר ואנו רואים בזה ברכה, מבחינתנו ההשקעה השולית הכי כדאית זה בחברה הערבית. הקמת אתרים שלנו במגזר ישר מביאה לקוחות".

אתה גדלת באגף תקציבים וגדלת בירושלים, היית במספר תפקידים במגזר הציבורי וגם במגזר העסקי חווית בין היתר גם את החברה הערבית. בתור קובע מדיניות, מה דעתך לא עושים נכון בקשר לחברה הערבית?
"המילה הכי חשובה בכנס היא הפוטנציאל. בסוף, מה התפקיד שלנו? לממש את הפוטנציאל. של החברה שלנו, של המדינה וכהורים של הילדים שלנו". לדברי גבאי, כמדינה אנחנו לא מצליחים לממש את הפוטנציאל של החברה הערבית: "אנחנו התקדמנו מאוד אך הפוטנציאל עודו עצום".

"בסוף, החברה הערבית כוללת 20% מהאוכלוסייה. זה חלק משמעותי מהחברה, הממשלה צריכה להתעסק בו. כמה הזדמנויות יש לך כקובע מדיניות להתעסק עם 20% מהאוכלוסייה שהם בתת ייצוג? כך שיש עוד הרבה מה לעשות".

"המדינה מרחיבה את הפערים"

"אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה", ענה גבאי בתשובה לשאלה היכן המדינה טועה ביחס לחברה הערבית. כך לדוגמה במס הארנונה, "הממשלה מרחיבה פערים. אין ארנונה לעסקים ביישובים ערביים, תשווה את זה למקומות בהם יש ותראה את ההבדל. זו מהלך שהממשלה עושה".

גבאי סיפר כי כשהיה במשרד להגנת הסביבה, הייתה תוכנית שמטרתה היא לצמצם פערים בין הרשויות השונות בפעילות לאיכות הסביבה. "מאיפה הכסף בא? מהרשויות. הייתי אז במע'אר ורציתי לראות את הנתונים של המקום, כמה מע'אר תרמה לקרן שעסקה בצמצום הפערים וכמה החזירה למע'אר. העיר לא נראתה הכי טוב וחשבתי לעצמי שהם מקבלים כסף, אבל בעצם הם נתנו כסף לקרן". 

לכן, ההחלטה הראשונה של גבאי במשרד הייתה להשקיע בתשתיות. "העמותות שבדרך כלל קיבלו את הכספים הללו לא אהבו אותי, אבל זה היה הדבר הנכון לעשות", סיפר.

אתה חושב שחל שינוי במשרדי הממשלה ובקרב קבלת ההחלטות ביחס לחברה הערבית?
"אנו רואים שחל שינוי, יש יותר אקדמאים ערבים, ויותר ערבים במשרדים וזה בא לידי ביטוי, התקדמנו הרבה מבחינה זו".

גבאי סיפר כי במהלך לימודי הכלכלה שלו באוניברסיטה, הכיר תלמיד ערבי. "הבחור היה חריף מאוד וחכם, בין המוצלחים בכיתה, אך הסיפור הוא סיפור עצוב. לאחר שסיימתי והגעתי לאגף התקציבים הלכתי למוסך פעם אחת בירושלים, וראיתי את אותו התלמיד עובד במוסך בתור מנהל החשבונות, זה היה עצוב מאוד". גבאי אמר כי הוא שמח להגיד שהמצב השתנה מאז.

"אני מאוד מרוצה ממה שפרטנר עשתה במלחמה"

איך עברתם את תחילת המלחמה בפרטנר?
"בכאב גדול. כמו כולם, עשינו שיחת מנהלים ביום הראשון ואמרתי לכולם שהמדינה כעת לפני פרטנר וזה מסר שכולם הבינו אותו, לכן, בכל צומת ידעו מה לעשות ועשינו המון פעולות למען החברה בזמן זה". הוא ציין כדוגמה את פתיחת רשת דור 5 לציבור, שעדיין פתוחה כיום. 

אתה מרוצה?
"כן, בתקופה כל כך קשה טוב להיות בחברת תקשורת, שהיא חברה יציבה. אנו גם נפגענו מהסיטואציה, אך חברת תקשורת היא יציבה ובסיסית בתקופה כזו".

מה הבידול המרכזי שאתה מייצר?
גבאי ציין כי שוק התקשורת אינו שוק צומח כבר כמה שנים טובות, זאת בשל לחץ המחירים. "כמנכ"ל, אני צריך לטפל בכל בעלי העניין. אלו הלקוחות שלנו, שרוצים לקבל מערכות מתקדמות ושירותים טובים. וכשאין צמיחה משמעותית בהכנסות, המטרה שלנו היא לתת פתרונות ללקוחות ולהציע שירות טוב יותר".

***גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק הפועלים קו אימפקט ואל-ביאדר