גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוקו בשקל

למרות תקציבים מגוחכים וחוסר שיתוף פעולה תמוה מצד הערוץ הראשון, הסרטים הדוקומנטריים הישראליים משגשגים בפסטיבלים ובבתי קולנוע בחו"ל. חודש לפני שהסרט הישראלי "חיים אחרים" יוצג בטקס האוסקר, אנשי מפתח בתחום מסבירים את הצלחתו הפנומנלית של הקולנוע הדוקומנטרי הישראלי

כדוגמה לסרט דוקומנטרי ישראלי אשר עושה כעת חיל במכירות לחו"ל, מציינת מפיצת הסרטים רות דיסקין, הפועלת בז'אנר הדוקומנטרי בשווקים הבינלאומיים, סרט קטן ואישי על שכונת ג'ואריש ברמלה, בשם "קשר השתיקה".

"זה סרט מאוד חזק, מאוד מטלטל. הוא ישודר בקרוב בערוץ הראשון. הסרט מצליח מאוד בעולם. רק השבוע מכרנו אותו לטלוויזיה השוודית", היא אומרת בשיחה השבוע עם "גלובס".

מצופה היה שסרט דוקומנטרי ישראלי פופולרי יהיה כזה אשר עוסק בסכסוך הישראלי-פלסטיני, הרי זו הסחורה המבוקשת, החמה תמיד. לא?

דיסקין: "יש מגמה של מעבר לסרטים אישיים, לאו דווקא על הסכסוך. הנושא הזה מוצה. יצאו הרבה מאוד סרטים פוליטיים על הסכסוך. הביקוש עכשיו הוא לסרטים אינטימיים".

מבט אל כמה מבין הסרטים הדוקומנטריים הישראלים המצליחים בחו"ל כיום, מאשש את העניין: "החיפושית", "החברה הכי גרועה בעולם", "לאהוב את סופי", "סייד קשוע - פחדן מלידה", "שתיקת הארכיון". למעט האחרון, הם כולם סיפורים אישיים.

האם פירוש הדבר כי תעשיית הקולנוע הדוקומנטרית הישראלית מאבדת את היתרון היחסי שלה? התשובה של דיסקין היא שהסרטים על הסכסוך מעולם לא היוו יתרון יחסי. היתרון היה מאז ומתמיד הכישרון. ובשנים האחרונות, בד בבד עם פיתוח תת הז'אנר של סרטי סכסוך, התגוונה התעשייה לקולות שונים, לסיפורים מורכבים, מרגשים, שחלקם אינם פוליטיים כלל, וחלקם נושאים אופי חברתי. אמנם "חיים אחרים" של שלומי אלדר, המועמד לאוסקר (נכנס לרשימה המצומצמת של המועמדים לפרס אוסקר בחודש מרץ הקרוב), עוסק באופן ישיר בסכסוך (מסופר בו על רופא ישראלי שנרתם להצלת חייו של ילד פלסטיני שלקה במחלה נדירה, כשלאורך העלילה הסיפור נפתר הקונפליקט של אם הילד, לה דעות נחרצות על ישראל ואזרחיה), אך הסרטים שיצאו השנה, שחלקם הוצגו בפסטיבל הקולנוע הדוקומנטרי הבינלאומי "דוקאביב", וחלקם בבתי הקולנוע, עוסקים במציאות הישראלית הייחודית, על מרכיביה ורבדיה השונים.

סרט ישראלי חדש שעיני עולם הקולנוע נשואות אליו הוא "סיפור קפקאי" על הנדוניה האמנותית שהותיר אחריו קפקא. הסרט - קופרודוקציה ישראלית-גרמנית-צרפתית-שוודית. היה מוכן להפצה בחודש מרץ. דיסקין, שתפיץ גם אותו, מייעדת אותו להקרנת בכורה בפסטיבל "קאן" הקרוב.

"אין הרבה מייקל מורים"

היצירה הדוקומנטרית הישראלי אמנם פורחת מבחינה אמנותית, אולי יותר מאי פעם, אולם אין זה דבר של מה בכך, בהתחשב בנקודת המוצא הבעייתית: תקציבים דלים, ערוץ ציבורי שממעט להשקיע, וקהל צופים מקומי אדיש, הממעט לצאת לבית הקולנוע על מנת לצפות בסרט דוקומנטרי.

הבמאי אורי רוזנווקס, יו"ר פורום היוצרים הדוקומנטריים, מספר כי למרות ההצלחה בתפוצות, עושה הקהל הרחב בישראל עדיין לא גילה את הענף, ולא מגיע בהמוניו לבתי הקולנוע. וכי למרות עשרות אלפי צופים בפסטיבל דוקאביב ובפסטיבל הבת "דוקאביב גליל", ההצלחה של הקולנוע הדוקומנטרי והסקרנות שהוא מעורר, עדיין לא מתורגמות להצלחה בקופות בתי הקולנוע.

רוזנווקס מציין כי "כבר כמה שנים שאנחנו נמצאים בטופ העולמי מבחינת תודעה", ומוסיף כי "אין פסטיבל חשוב בעולם שאין בו סרטים דוקומנטריים ישראליים. בפסטיבל ברלין, בפסטיבל הוט-דוקס, החשוב שבפסטיבלי צפון אמריקה, הוקרנו 'שתיקת הארכיון' ו'בדרך הביתה'. בפסטיבל החשוב בצרפת יש נציגות ישראלית, כמו 'חיים אחרים', 'התליין', וגם סרט שלי: 'ארבעה סיפורים מהנגב'".

אך באותה מידה הוא יודע כי למעט סרט הטבע הדוקומנטרי "ארץ בראשית", שהביא לבתי הקולנוע יותר מ-100 אלף איש, סרטים כמו "המדריך למהפכה" של דורון צברי, ואף "שיטת השקשוקה" מאשתקד, כמו מרבית הסרטים הדוקומנטריים שהוצגו בקולנוע, לא הצליחו בקופות. רוזנווקס: "אני יכול להגיד שבתל אביב הסרטים הדוקומנטריים מביאים קהל. אנשים באים. להגיד שהקולנוע הדוקומנטרי מתחרה ביכולת של סרטים עלילתיים להביא קהל - זה אני לא יכול לומר לך. גם בחו"ל. אבל עדיין, הקולנוע הדוקומנטרי מוגדר כארט-האוס (סרטים אמנותיים דלי תקציב, מ"ש). אין הרבה מייקל מורים".

איפה הקהל? בטלוויזיה?

"מרבית הצופים פאסיביים. באים הביתה ולא רוצים להחליט מה הם רוצים. הם צריכים את הזריקה היומית שלהם".

"בחו"ל יש עניין רב בסרטי תעודה ישראלים, גם בבתי קולנוע", אומרת ל"גלובס" אורנה ירמות, מנכ"לית ומייסדת קרן "קופרו" לפיתוח ושיווק סרטים דוקומנטריים בינלאומיים, שבסיסה בישראל. "אתמול, למשל, סיפר לי מפיק של שני פסטיבלים ישראלים בקנדה, שהוא הקרין את הסרט של יעל חרסונסקי 'שתיקת הארכיונים' בבתי קולנוע במסגרת הפסטיבל, והאולמות היו מפוצצים. ואילו כאן הייתה הקרנה בסינמטק לפני שלושה ימים והיו פחות מ-20 איש בקהל. זה קשור לתרבות שלמה לדעתי".

שוק תחרותי ופרוע

אחד המדדים לשיקוף רמת העניין של תעשיית הקולנוע התיעודית העולמית ביצירה הדוקומנטרית הישראלית, הוא ההשתתפות של סרטים מקומיים בפסטיבלי קולנוע בינלאומיים מובילים. הקרנה של סרט ישראלי בפסטיבלים המיועדים ליצירה הדוקומנטרית, בהם צופים קניינים של גופי שידור וחברות הפקה ממדינות שונות, מסייעת לתהליך הפצת הסרט במגוון רחב של מדינות. העובדה שמשנה לשנה החדירה לפסטיבלים האלה הופכת לקשה יותר ויותר, בתוספת לכך שהשוק הבינלאומי הופך למאוד תחרותי ופרוע, רק מחזקת את מעמדה של ישראל כבית יצירה מקורית איכותית שמקורותיה בלתי נדלים.

דיסקין מספרת שלמרות הפריחה האמנותית, האיומים מבחוץ רק מתחזקים. דיסקין: "המצב מעודד, אך השוק של הפסטיבלים בחו"ל נעשה קשה יותר ויותר משנה לשנה. "המחירים שתחנות הטלוויזיה משלמות הם בירידה מתמדת. גופים שנהגו לשלם 20 אלף אירו, משלמים כיום 20-30 % פחות. הסיבה היא הפרסומות. גופי הפרסום שעוברים לפרסם באינטרנט. הופך להיות יותר קשה להחזיר את הוצאות ההפקה.

הטכנולוגיה הקיימת, המאפשרת יצירת סרטים במחירים נמוכים, מהווה את אחת הסיבות לכך?

"ודאי. התחרות עולה בקצב דרמטי בגלל הנגישות והקלות בלעשות סרטים. אז מצד אחד יש כמויות אדירות, מצד שני העבודה - לברור מתוכן את הסרטים הכי טובים, הפכה להרבה יותר קשה. לכן אני אומרת שכיום התפקיד הכי חשוב של מפיץ סרטים הוא לשמש כאוצר של סרטים. אני רואה כל שנה 160 סרטים. מתוכם אני בוחרת להפיץ 12".

אורנה ירמות חושבת שהפוטנציאל עדיין רחוק מלהיות מוגשם וממוצה. ירמות טוענת כי התקציבים הציבוריים בעיקר עודם נמוכים, ולא מאפשרים את ההתפתחות של התעשייה הדוקומנטרית בארץ. ירמות: "אני חושבת שיש החמצה גדולה ולא מבינים את הערך העצום שיש לייצוא של קולנוע. יש לזה תרומה הסברתית גדולה. יש פה מאגר גדול של אנשים מוכשרים בתחום הקולנוע אז למה לא לעזור לתעשייה הזו? אחת הבעיות היא שקולנוע הוא בין אמנות לעסקים - תחום ביניים ובוודאי הקולנוע התיעודי שהוא הז'אנר ש'קופרו' מתרכזת בו. אנחנו פחות עוסקים בשיווק וקידום בתוך ישראל. העשייה של קופרו ממנפת את התעשייה, היא נתינה של החכות ולא של הדגים. המיזמים שלה אינם דד אנד אלא פתח להרבה השקעות מחו"ל".

מסתבר כי גם גופי הטלוויזיה הישראליים, למעט הערוץ הראשון, השכילו להכיר בפוטנציאל. האחרונה להרים את הכפפה היא "קשת", זכיינית ערוץ 2, שהודיעה על מכרז ראשון מסוגו לסרטים דוקומנטריים באורך מלא. אבל זה כנראה עדיין מעט מדי.

רוזנווקס "כשאני מסתכל פנימה, בארץ, המצב הוא יותר בעייתי. הבעיה היא שרוב הסרטים הטובים, שמקבלים ביטוי בחשיפה, נדרשת 'התאבדות' של היוצרים שלהם. התקציב נמוך, לא מאפשר לחיות. הם מקדישים עצמם לעניין הזה. בדרך כלל במסעות האלה, היוצרים פועלים לבד. הם משמשים מפיק, במאי ויוצר. זה מקצוע למשוגעים.

"עכשיו הערוצים המסחריים נמצאים בנקודה שבה הם בוחנים התפתחויות, עם המעבר לשיטת רישיונות. ערוץ 10 עושים הרבה דוקומנטרי. קשת פרסמה מכרז לסרטים דוקומנטריים. וגם רשת. האכזבה שלנו היא הערוץ הראשון. זו שערורייה: הם כמעט ולא השקיעו בקולנוע, למרות תקציב שנתי של יותר מ-800 מיליון שקל. זו בדיחה. זה גוף שאמור לייצר במצב אופטימאלי 50 סרטים בשנה. כל התירוצים על כך שלרשות השידור אין אופק כלכלי ללא רפורמה, בטלים ב-60 כשרואים את ההשקעות בשידורי הספורט. יש לנו ביקורת קשה נגד מנכ"ל הרשות מרדכי שקלאר".

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים