גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אימה ישראלית

איך קרה שפתאום, אחרי עשרות שנות דרמה משפחתית וסרטי סכסוך, ללא אף סרט אימה אחד, מצטלמים בישראל כמעט בו זמנית חמישה סרטים בז'אנר האפל מכל? האם מדובר בטרנד או בהתפתחות של תעשיית הקולנוע הישראלית? יוצרי הסרטים והמפיקים בטוחים שהם ימשיכו להפחיד אותנו עוד שנים רבות

הוד השרון, חודש אפריל האחרון, שעת צהריים. עשרות אנשים בחליפות המגינות מפני חומרים מסוכנים פושטים על העיר המנומנמת. לא מעט תושבים נבהלו, בעיקר לנוכח הכבישים החסומים והעשן הסמיך שהיתמר מעל גגות בניינים. יש שחשבו שמתרחשת כעת שואה גרעינית, אחרים היו בטוחים כי מדובר במתקפת חייזרים. דווקא ההסבר הרשמי, שברגעים אלו ממש מצלמים סרט אימה ישראלי בסגנון הוליוודי, לא שכנע חלק מן האנשים. ממתי מצלמים בישראל סרט אימה, ועוד בהוד השרון? תבע אחד התושבים לדעת, ולח"מ, תושב העיר שהוזעק למקום, לא היה מענה.

לימים התברר כי הסרט, ששמו "עולם אחר", הוא אולי סרט האימה הראשון שצולם בישראל, אלא שהוא אינו סרט האימה היחיד: חמישה סרטים, כולם בשנה האחרונה, כבר צולמו, וסרט אימה נוסף נמצא בשלבי הפקה. "כלבת", היקר והמושקע מביניהם (תקציב ההפקה עומד על כמיליון דולר), יעלה לבתי הקולנוע ב-1 לדצמבר, ובו מככבים שורה ארוכה של שחקנים ידועים, ביניהם ליאור אשכנזי, רן דנקר, עופר שכטר, אניה בוקשטיין, הנרי דוד ומנשה נוי. העלילה של "כלבת" מספרת על אח ואחות אשר בורחים מביתם לאחר שנחשף בפניהם סוד משפחתי אפל. מה שהם לא יודעים זה שמקום המסתור שלהם הוא מגרשו הביתי של פסיכופת אלים. עלילות הסרטים האחרות לא פחות אפלות, ומבטיחות כמות לא פחותה של דם ניגר.

"אנחנו היינו הראשונים להעלות סרט אימה ישראלי והשאר באו בעקבותינו" אומר ל"גלובס" חיליק מיכאלי, המפיק של "כלבת". מיכאלי: אנחנו כוח חלוץ בעניין, וזה נותן תיאבון לאחרים להמשיך, וזה יצליח. יש לנו קאסט מדהים, פסקול יוצא דופן (פוליאנה פרנק, מ"ש). הלוק מרהיב. האפקטים הדיגיטליים והאפקטים בכלל, ברמות הגבוהות ביותר. אני מודה שהראשוניות הדליקה גם אותי".

קהל היעד: 400 אלף צופים

מיכאלי מספר שבפסטיבל "אייקון" האחרון, פסטיבל בינלאומי המתקיים מדי שנה בסינמטק תל-אביב והעוסק בז'אנרים של אימה, מדע בדיוני ופנטזיה, שימש כלקטור והיה אמון על הענקת תקציבים ייעודיים לסרטים עתידיים בז'אנר, מטעם הפסטיבל וקרן הקולנוע הישראלי. לדבריו, קרנות הקולנוע יודעות מה שיודעים הוא ועמיתיו המפיקים: "זה ז'אנר מסחרי, שהולך ומתפתח בעולם. נעשים יותר ויותר סרטים בז'אנר, שבהם משתתפים כוכבים צעירים".

איזו כמות של קהל אתה צופה ל"כלבת"?

"הז'אנר פונה לקהל יותר צעיר, שעוד הולך הרבה לקולנוע. אלה סרטים שצעירים הולכים אליהם בחבורות, קהל המטרה הישיר שלנו הוא נערים בני 14-25. קהל המטרה המשני הוא עד גיל 35. הסרט יעשה היסטוריה בארץ, יש פה בהחלט משהו חלוצי. אני אומר שחלוצים צריכים להיות מתוגמלים. אני מצפה ל-400 אלף צופים".

איתן ראובן, במאי ומפיק "עולם אחר", נשמע מסויג יותר: "אני מאוד מפרגן ליוצרים של 'כלבת', הם חברים אישיים, אני מאחל להם בהצלחה. אסור להם להיכשל, אחרת הם תוקעים את הז'אנר. כל המפיקים בארץ לוטשים עיניים לראות אם יש צורך לסרטים כאלה בעברית. אף מפיק לא יעיז להשקיע בז'אנר האימה אם הסרט ייכשל. 'עולם אחר' מכוון לחו"ל ולא לארץ. הוא דובר אנגלית, השחקנים אמריקניים. למה? בארץ לא מספיק אנשים אוהבים סרטי אימה. בחו"ל ז'אנר האימה הוא הז'אנר המצליח ביותר כיום, במיוחד סרטים אפוקליפטיים, על סוף העולם. בארץ גם מורידים סרטים באינטרנט, וזה מה שעלול לקרות ל'כלבת'. אני ממש מקווה שאני טועה, כי צריכים סרטים כאלה בארץ. מבחינת תקציבים, צוות, שחקנים וציוד, גם 'כלבת' וגם 'עולם אחר' הם סרטים בסדרי גודל שונים מכל האחרים. הסרט עלה חצי מיליון דולר. שמנו דגש על כך שהצופים ייראו שהשקענו באיכות. הבאנו מצלמה מחו"ל. יש בעיה בסרטי אימה - אם הלוק לא טוב, הצופה מאבד עניין".

עניין דורי

להבדיל מ"עולם אחר", "השקה" (תסריט: איתי ולדמן, עורך "טיים אאוט". בימוי: אלעד זכאי. מפיק: גל אוחובסקי) הוא סרט ישראלי מובהק. מסופר בו על קבוצת סלבריטאים מקומיים שנשלחים לאתר נופש על-ידי חברה מסחרית כחלק ממסע יחסי הציבור של מוצר חדש. ושם הם נטבחים, אחד אחרי השני. הסרט נמצא כעת בשלבי הפקה ראשונים, בהם ליהוק שחקנים וגיוס תקציבים מקרנות.

"למה דווקא עכשיו? כי זה עניין דורי", מסביר את המומנטום העיתונאי והקולנוען גל אוחובסקי, שמפיק את "השקה". "בשנות ה-80 עשו סרטים על ערבים, בשנות ה-90 עשו סרטים על תל-אביב, בשנות ה-2000 עשו סרטים על לבנון. צמח פה דור, ועכשיו עושים סרטי אימה. המון שנים אנשים צעירים אוהבים סרטי אימה. הדור שגדל על 'צעקה' ו'אני יודע מה עשית בקיץ האחרון' הגיעו לגיל שבו עושים סרטים גם כאלה".

אולי מתחילים לעשות סרטי אימה כי זה קל יותר - הז'אנר נחשב לטראש, אין ציפיות אמנותיות, יותר זול להפיק אותו...

מיכאלי: "באופן עקרוני, יש טעות טכנית שאומרת שמה שקופתי הוא כאילו לא אמנותי. החברה שלנו, ואת זה אתה יודע, עושה רק סרטים מסחריים, ולמרות זאת שומרים על תו האיכות גם בעשייה וגם בבימאים. 'מבול', 'סיפור גדול', 'פעם הייתי' - כולם קופתיים. עוד לא בחרנו תסריט שלא עבר תחת נייר לקמוס.

אבן בוחן

הנה הצצה לסרטי אימה ישראלים נוספים שיעלו על מסכי בתי הקולנוע בזמן הקרוב: "מידיום רייר" של בזי גטה, מתמקד בדמותו של אסף (מיכאל הנגבי) בן ה-30 - שהוא איש הייטק תל אביבי. לאחר שהיה עד לתקרית רחוב אלימה שבה נהרג אדם, הוא מחליט להצטייד באקדח לשם הגנה עצמית. אלא שדי מהר הוא מגלה שהוא אוהב את העניין הזה של לירות באנשים.

הנגבי מככב גם ב"חתולים על סירת פדלים" , סרטם של יובל מנדלסון ונדב הולנדר, אודות זוג פלוס חתול ששטים בירקון המזוהם. כשהחתול נופל למים, חייהם נופלים לתהום. לצד הנגבי משחקים בסרט - מיכאל מושונוב, דנה פרידר, ושמואל וילוז'ני. סרט נוסף, נטול כוכבים, הוא "מורעלים" (בימוי: דידי לובצקי), וזהו סיפורו של חייל ג'ובניק שסוגר שבת בבסיס ומגלה שהחיילים סביבו הם למעשה זומבים. כן, כן.

שאלת המפתח היא מה הלאה. האם הצלחתם הקופתית של שישה הסרטים הללו יהווה אבן בוחן עבור קרנות ומפיקים? גל אוחובסקי טוען שלא. אוחובסקי: "זה לא אבן בוחן. אני חושב שהקרנות כיום פתוחות ובאופן כללי הן מבינות שחייבים שהקולנוע יצליח. חלק מההצלחה זה להבין מה הקהל רוצה. לכן הסרטים בשנים האחרונות יותר מסחריים, וכל פעם שנתקלים במשהו, מנסים לבדוק אותו".

אלעד זכאי, הבמאי של "השקה", טוען אחרת. זכאי: "במידה מסוימת זו כן אבן בוחן, כי לראשונה נגלה מה קורה כשחושפים צופים לז'אנר הזה. מצד שני, יש תחושה שזו התפתחות בתעשייה ואני לא רואה את זה כמשהו טרנדי. לצד קולנוע ממוסד, ריאליסטי, תתייצב פה תעשיית קולנוע ז'אנרי".

עוד כתבות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"