גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא כל הנוצץ

היהלומנים בלחץ: סרט חדש בכיכובו של ליאונרדו דיקפריו על כריית יהלומי הדמים באפריקה מאיים להפוך את סמל האהבה לסמל המלחמה. קמפיין שיזמה מועצת היהלומים מנסה לעצור את הסחף. "אנחנו הבאנו להיעלמות התופעה", טוען יו"ר המועצה. "הם לא עשו די", מבהירים ארגוני זכויות אדם. גם בישראל נערכים

כבר כמה חודשים שתעשיית היהלומים העולמית נמצאת בכוננות ספיגה: סרט חדש, בכיכובו של ליאונרדו דיקפריו, "לגעת ביהלום", שיעלה לאקרנים בארצות הברית בסוף השבוע, מעורר חששות כבדים לתדמיתו של הענף ולפגיעה במכירות היהלומים בעולם. בתעשיית היהלומים מזכירים בלחישה את אפקט הדומינו שיצרה הפגיעה בתדמית ענף הפרוות לפני כ-15 שנה, ומקווים שהמקרה שלהם יהיה שונה.

"לגעת ביהלום" מציג את תעשיית היהלומים בסיירה לאון, יצרנית יהלומים ששקעה במלחמת אזרחים מתמשכת, באמצעות הדמות שמגלם דיקפריו - סוחר יהלומים אכזר. הסרט חושף מציאות של ניצול ילדים במכרות, תנאי עבודה מחרידים, הברחות סמים והלבנת הון. בנוסף, נוגע הסרט בחלקם של יהלומי הדמים כמעודדי מלחמות אזרחים במספר מדינות באפריקה.

בשפת המותגים המערבית, היהלום מעורר אסוציאציה של אבן טבעית, נוצצת וטהורה. הוא מסמל אהבה, קשר בין גבר לאישה, והרבה יוקרה. היהלומנים חוששים שהסרט - המתאר את תהליך הכרייה תוך ניצול נוראי, תהליך שרווחיו מממנים מלחמות אזרחים וארגוני טרור ופשע - עלול להרוס את הקשר האסוציאטיבי הזה ולפגוע קשות בביקוש. לא לחינם הם מזכירים את תעשיית הפרוות, שסבלה מפגיעה אנושה בעקבות התדמית שיצרו לה ארגונים למען זכויות בעלי חיים.

לפגיעה בענף יש השלכות כמעט ישירות על ישראל. הישראלים משחקים תפקיד מרכזי בסחר היהלומים בעולם. בעבר נבעה מרכזיותה של ישראל ממלטשות היהלומים שפעלו כאן, ואילו כיום, לאחר שרוב המלטשות הועברו למזרח הרחוק, ישראל הפכה למרכז סחר ביהלומים. היקף הסחר הישראלי עומד על יותר מ-6 מיליארד דולר, כ-40% מהיקף הסחר ביהלומים בעולם.

יו"ר מועצת היהלומים העולמית, אלי אייזאקוב, ישראלי לשעבר המתגורר בארצות הברית מאז היה בן 16, מוביל עכשיו מסע הסברה שאמור למזער את הנזקים. אייזאקוב לא מכחיש את קיומם של יהלומי הדמים בעבר, אלא טוען כי הסחר הזה חוסל כמעט כליל באמצעות "תהליך קימברלי", שאותו יזמה תעשיית היהלומים העולמית החל בשנת 2000, בשיתוף האו"ם, ממשלות וארגוני זכויות אדם.

65% מהסחר ב-1999

הסחר ביהלומי הדמים עלה לראשונה לדיון ציבורי משמעותי ב-1999. ארגוני זכויות אדם, ובראשם ארגון Global Witness, חשפו עדויות מחרידות על מעשי זוועה במכרות באפריקה. שכירי חרב, לפי העדויות, נהגו לפשוט על כפרים במספר מדינות, לחטוף ילדים בני 10 ואף פחות, ולהעביד אותם תמורת מזון. העונש על חוסר יכולת לעבוד היה כריתת איברים.

הדוח של Global Witness ל-1999 קבע כי 65% מסחר היהלומים באפריקה - כמחצית מסחר היהלומים העולמי, מקורו ביהלומי דמים. ענק היהלומים דה-בירס והאו"ם לא נשארו אדישים לממצאים, והכריזו על שורת צעדים למיגור התופעה. הקריטריונים שנקבעו בוועידת קימברלי, שנקראה על-שם עיר מכרות בדרום-אפריקה, הפכו לחוקים ב-70 מדינות בעולם, כולל ארצות הברית וישראל, ולנורמה מחייבת בכל הבורסות ליהלומים. הם אוסרים לחלוטין על קנייה של יהלומי דמים ומכירתם, וקובעים עונשים פליליים חמורים למי שיעסוק בהם.

המאבק ביהלומי הדמים הוכח כיעיל. דוח של Global Witness מ-2003 קבע כי רק 4% מהסחר ביהלומים בעולם נותר קשור ליהלומי דמים. היום מסכימים ארגוני זכויות האדם כי ההיקף ירד עוד יותר, לפחות מ-1% מכלל הסחר העולמי, ורק ל-0.2% מהסחר יש קשר מוכח לתופעה. להערכת Global Witness, נותרה רק מדינה אחת, חוף השנהב, שבה מופקים יהלומי דמים. אמנם אסור כיום לרכוש יהלומים שמקורם בחוף השנהב, אולם ההערכה היא כי הסוחרים מצאו דרך לעקוף את האיסור הזה: היהלומים מוברחים לגאנה, שמאפשרת, תמורת שוחד נאה, ייצוא של היהלומים כאילו נכרו בשטחה. כרייה לא חוקית נוספת, אם כי בממדים מצומצמים יותר, יש בחלקה המזרחי של קונגו.

איימי או'מרה, נציגת תוכנית זכויות האדם והעסקים של אמנסטי אינטרנשיונל, אומרת ל-G כי הארגון היה מעורב בהפקת הסרט. "ראינו את התסריט לפני תחילת ההפקה, ועבדנו עם המפיקים. כוכבת הסרט ג'ניפר קונולי הייתה עוד לפני תחילת הצילומים 'שגרירה' של אמסטי, וגם יתר הכוכבים היו מודאגים מהתופעה.

"הדאגה העיקרית שלנו היא שתעשיית היהלומים מדברת הרבה על העבודה שנעשתה, אבל עושה הרבה פחות. יש מעט מאוד ביקורת על מה שקורה בענף בניסיון לוודא שהמערכת הזאת עובדת. יש עדיין פרצות ונקודות תורפה, והתעשייה עדיין לא מיישמת את הקודים שנקבעו. בלי שזה קורה אנחנו לא יכולים להיות בטוחים שיהלומי הדמים לא מגיעים לחנויות".

- מה אתם מבקשים מהציבור לעשות?

"הקמנו עם Global Witness אתר משותף שבו אנחנו מאפשרים למי שמעוניין לפעול. למשל לכתוב מכתבים לממשל ולמועצת היהלומים העולמית, ולדרוש שיקיימו את ההבטחות ויוודאו שהתהליך מבוקר ומפוקח. הצגנו סדרת שאלות שהצרכנים יכולים לשאול בעת רכישת היהלומים, לוודא שאינם יהלומי קונפליקט".

- איך הציבור מגיב?

"השאלות הנפוצות הן איפה אקנה את היהלומים, האם הבעיה נפתרה והאם לקנות יהלומים בכלל? מרבית העניין ממוקד אמנם אצל חברים בארגון, אבל אין ספק שהמודעות גברה".

אד זוויק, במאי הסרט, הביע בראיונות שנתן לכלי התקשורת שמחה על העניין הגובר ביהלומי הדמים - לטענתו לא רק בגלל יחסי הציבור לסרט, אלא בגלל הגברת המודעות לסוגיה. לדבריו דחה דרישה של "דה-בירס" לצרף לסרט הצהרה כי האירועים המצולמים בו דמיוניים, וכי רק מעט יהלומי דמים מגיעים לשוק. גם בקשות דומות של אייזאקוב ושל שר המחצבים והאנרגיה של בוטסואנה נדחו. "אנחנו לא מנהלים משא ומתן עם אף אחד באשר לתוכן הסרט, ונעשה אותו לפי ראות עינינו", הוא אמר.

קו ההגנה

החשש מפגיעה חמורה בענף בעקבות הסרט אינו נחלתם של יהלומנים בודדים. ביוני השנה, בהופעה בקונגרס היהלומנים הבינלאומי בתל אביב, קרא יו"ר קבוצת דה-בירס, גארת' פני, ליהלומנים להתעורר. "אם מישהו חושב שהסרט הזה הוא לא בעיה מבחינתו, הוא לא מבין מה מסמל היהלום. אנשים קונים יהלומים לא כי הם נוצצים, אלא כי הם חלק מחלום, בגלל הערכים שהם מייחסים ליהלום". פני הזכיר מקרים אחרים של מחאה עולמית שהשפיעה על ענפים שלמים: המחאה נגד רשת מקדונלד'ס בגין המזון הלא בריא, המחאה נגד נייקי, שהואשמה בניצול ילדים במזרח אסיה ועוד.

קונצרן דה-בירס, בניסיון משלו למזער את הנזקים, שכר את אשף יחסי הציבור מייקל סיטריק, ה"ספין דוקטור" שמתמחה בכיבוי שריפות ושערוריות תאגידיות. בהמשך השיק הקונצרן קמפיין תדמיתי בעיתונים ובאינטרנט, כדי להסביר את מאמצי התעשייה להגביל את הסחר ביהלומי דמים, אך המהלך רק משך אש ועורר חוסר אמון.

קו ההגנה שמוביל עכשיו אייזאקוב מתבסס על כך שתעשיית יהלומי הדמים כבר כמעט אינה קיימת, ובכל מקרה ליהלומנים הפועלים באופן חוקי בבורסות ליהלומים אין קשר אליה. אייזאקוב טוען שהיהלומנים הם שדחפו ולחצו ליצירת השקיפות המלאה בסחר, ובכלל זאת השימוש בתעודות מקור מחייבות, בעוד ממשלות הן שיצרו את העיכובים. ישראל ובורסת היהלומים הישראלית, יש לציין, היו מהראשונות בעולם שאימצו את הכללים. "לחלק מהמדינות הייתה, ועדיין יש, בעיה עם פיקוח חיצוני. מדינות באפריקה חוששות שהפיקוח יפגע בכלכלתן ושממשלותיהן חשופות ללחצים מצד עבריינים. גם בארצות הברית היה לנו קשה, כיוון שלאמריקאים קשה לקבל התערבות של המדינה בעסקים. עם זאת, המאבק הצליח. כיום בארצות הברית אפילו בעל חנות תכשיטים, שקנה יהלום דמים, דינו כדין סוחר בסחורה גנובה, והוא עלול להיכנס לכלא לשנים".

אייזאקוב טוען כי הפסקת הסחר ביהלומי דמים הקטינה משמעותית את רמת האלימות באפריקה. "במדינות כמו סיירה ליאונה נעצרה מלחמת האזרחים הקשה מאז נפסק הסחר ביהלומי הדמים".

- איך אפשר למנוע מגאנה ייצוא יהלומי דמים של שכנתה חוף השנהב, שבה המורדים השתלטו על מרבצי היהלומים?

"גאנה מייצאת יהלומים טמאים ונגועים, עם תעודות מזויפות. ועדה של ארגון היהלומים העולמי, עם מומחים ועם נציג האיחוד האירופי, תגיע לשם בימים אלה למעקב צמוד, ותדאג לוודא שהבקרה הפנימית שם תיעשה כראוי".

אייזאקוב אומר כי בעיה חמורה אחרת של הכרייה היא תנאי העבודה בחלק מהמכרות. "יש תנאי עבודה איומים במדינות מסוימות. ילדים, אני מעריך שכמה עשרות אלפים, עובדים בתמורה מאוד נמוכה ובניצול, ויש ממשלות שלא אכפת להן. אנחנו, בתור ענף, מסתכלים על זה בצורה מאוד שלילית. יש כמה יוזמות של חברות היהלומים הגדולות בעולם, בהן דה-בירס ורפפורט, לשפר את תנאי העבודה".

אייזאקוב רומז בדבריו לשתי מדינות באפריקה - ליבריה וזימבבואה - שבהן התנאים קשים במיוחד, וטוען כי האו"ם וארגוני זכויות אדם מפעילים לחצים כבדים, לצד סיוע ממשי, במטרה לשנות את המצב. מצד שני, הוא מוסיף, "אלה תנאי העבודה של ילדים במדינות אלה. גם ילדים שמועסקים בבניית כבישים מנוצלים בדרך דומה. זה לא תלוי בנו אלא בממשלות".

סגן יו"ר מועצת היהלומים העולמית, שמואל שניצר, לשעבר נשיא בורסת היהלומים הישראלית, משתתף במאמצי ההסברה של התעשייה העולמית. "אנחנו לא קופאים על השמרים. אפילו אם יש יהלום אחד שמוכתם בדם, זה יותר מדי בשבילנו. אנחנו ממשיכים ליזום הידוק החגורה סביב יהלומים שחשודים כיהלומי קונפליקט, כך שאין להם סיכוי להגיע לשוק החוקי".

- איך יכול הצרכן לוודא שהוא קנה יהלום ממקור חוקי?

"זכותו וחובתו המלאה של צרכן, שקונה יהלומים, לדרוש מהמוכר תעודה שמעידה כי היהלומים מגיעים ממקומות שאינם מעורבים ביהלומי דמים. כל יהלומן רציני בעולם מחזיק היום אישורים לכך".

- לאן מגיעים היום יהלומי הדמים שבכל זאת עוברים את המסננת?

"אף אחד לא יודע מה קורה עם זה, אבל מספרם בטל בשישים לעומת הווליום העולמי. אני מזמין את רשויות החוק בעולם למצוא את השיעור המינימלי, ולאסור את מי שעוסק בו. בתעשייה הרשמית, אנחנו בטוחים וערבים לכך שהם לא נמצאים".

- עשויה להיות רתיעה של הצופים בסרט לא רק מתופעת יהלומי הדמים, אלא גם מתנאי העבודה המזעזעים של הכורים.

"תנאי העבודה לא קשורים ליהלומים. אלה הם תנאי העבודה בכל ענפי הכרייה באפריקה, ומזה מתפרנסים מיליוני אנשים שם. אם נגרע מהם את פרנסתם, רבים מהם ימותו, הרבה יותר מאלה שמתים היום. בנוסף, בחלק מהמכרות, שבהם תנאי העבודה גרועים, נעשים מאמצים להיטיב את התנאים".

הנהנים: הסוחרים הקטנים

היהלומנים במערב טוענים כי היחידים שנהנים מהניצול המחפיר של עובדים במכרות הם הסוחרים הקטנים במדינות שבהן מופקים היהלומים. יחד עם זאת, לדבריהם הלחץ שהם מפעילים משפיע, וישנה מגמה של שיפור בתנאי העובדים. כך, למשל, במכרות בבוצואנה מקבלים עתה העובדים שורה של תנאים סוציאליים, וביניהם חופשות, שעות עבודה מסודרות, בגדי עבודה, חינוך לילדיהם ומרפאות.

- למה תעשיית היהלומים העולמית נזכרה להסביר את העובדות האלה רק עכשיו, כמהלך חסימה נגד השפעת הסרט?

"עשינו שגיאה גדולה בכך שלא נחשפנו לתקשורת. תמיד התעקשתי שהסגירות הזאת היא טיפשות, אבל הענף שלנו שמרני. בשנים האחרונות אנחנו משתנים, והשקיפות שלנו גדלה מאוד. סוף-סוף היהלומנים הבינו שאם הם שותקים, חושבים שהם מסתירים משהו. אפשר להגיד שהמשבר שיצרו יהלומי הדמים חיסן אותנו".

אייזאקוב מקפיד ליצור אינטרס מוסרי לקניית יהלומים, מעין תשובה למי שהסרט יהפוך להם את הבטן וייצור דחף להתרחק בכל מקרה מיהלומים. לדבריו, שלוש מדינות דמוקרטיות באפריקה: בוצואנה, נמיביה ודרום-אפריקה, שהן גם יצרניות היהלומים הגדולות באפריקה, תורמות את ההכנסות מיהלומים לבניית בתי ספר ולפיתוח מערכות החינוך. "אם ייפגעו מכירות היהלומים בעולם בהשפעת הסרט, לא הטרוריסטים וארגוני הפשע המנצלים באפריקה הם שייפגעו, אלא דווקא המטרות החשובות שלמענן פועלות מפיקות היהלומים העיקריות באפריקה. יחד אתן ייפגעו שלא בצדק עשרה מיליון בני אדם שעובדים בתעשיית היהלומים בעולם. וכל זה כשהיהלומים היום הם המוצר הטבעי המפוקח ביותר בעולם".

אלכס ירסלי, מפעילי Global Watch, מביע קצת פחות ביטחון בתוצאות המהלכים של היהלומנים. "הבעיה נכון לעכשיו נוגעת לכך שכרגע יש מעט מאוד פעילות בכל מה שנוגע לאכיפה יעילה של ההבטחות (...) אנחנו לא חושבים שמועצת היהלומים העולמית עשתה די. כעת הם מגיבים בגלל הסרט, אבל כשדיברנו איתם לפני שנתיים-שלוש הם לא התייחסו. הבעיה היא שהם השקיעו בקמפיין לחנויות, בהדרכה של המוכרים מה להגיד כשלקוחות שואלים אותם שאלות קשות. לדעתנו היה עדיף להשקיע את הכסף בבדיקת יישום ההחלטות בשטח". "

עוד כתבות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

בצל הדיווחים על תקיפה ישראלית: מסכים אדומים באירופה; השקל מתייצב

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● ירידות בחוזים העתידיים על וול סטריט

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?